Kdo by neznal DOOM, nejeden hráč jen při zmínce této série zamáčkne nostalgickou slzu v oku. V roce 2016 se DOOM dočkal úspěšného restartu, na který teď vývojáři z Id Software chtějí navázat dílem DOOM Eternal, který by měl vyjít 20. 3. 2020, a to na PC, Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch a Google Stadia.
Restart DOOMu v roce 2016 ale nebyl dokonalý, zejména se nepovedl multiplayer, který velmi rychle omrzel. Vývojáři jeho vývoj outsourcovali na jiné studio a výsledek… Řekněme, že to nedopadlo zcela dobře. Teď se ale zdá, že se v Id Software poučili a hře pro více hráčů věnovali o dost více pozornosti a energie než dříve. Můžeme se tak těšit na zcela nové módy invasion a battlemode.
Pokud vám v předchozích dílech přišla singleplayerová kampaň lehká i na nejtěžší obtížnost, tak vám určitě udělá radost mód invasion. V rámci něho můžete přizvat další hráče do své kampaně, aby se zhostili role monster a podstatně vám ztížili postup. Takto Id Software šalamounsky vyřešil jeden z největších nedostatků NPC nepřátel, a sice jejich inteligenci. Ať už jde vývoj dopředu sebe rychleji, počítačem řízení nepřátelé jsou pořád hloupější než online spoluhráči, takže to zní docela chytře, když Id Software NPC nepřátelé nahradí skutečnými hráči. Invasion samozřejmě půjde vypnout a budete se moct vrátit ke klasickým počítačem řízeným démonům, budete-li chtít.
Druhou multiplayerovou novinkou je battlemode. Pravidla jsou jednoduchá: Jeden hráč se zhostí role Doom Slayera, zatímco zbylí dva budou ovládat démony dle vlastního výběru, přičemž každý bude mít pochopitelné své specifické charakteristiky, vlastnosti a svůj styl hraní. Démoni navíc budou schopni přivolat si posily ovládané umělou inteligencí, aby to Doom Slayer neměl ani trošku snadné. Tento mód vypadá opravdu velmi slibně a už se úplně vidím, jak u něj s přáteli ztratím přinejmenším desítky hodin. Aby ale battlemode byl úspěšný, musí se povést zejména jedna věc – vyváženost. Jde totiž o asymetrický multiplayer, tj. dva na jednoho. Bude naprosto klíčové, aby to ani jedna strana neměla moc lehké, či naopak obtížné. Pokud se to ale povede, battlemode bude skutečnou klasou.
Vývojáři se nechali slyšet, že v Eternal se vám postaví do cesty minimálně dvakrát tolik druhů démonů než v díle z roku 2016. Někteří budou zcela nový jako třeba marodér (marauder) či třeba Doom hunter, z něhož jde opravdu strach. Démoni si zkrátka už všimli, že proti Doom Slayerovi nemají moc šance, a tak vytvořili Doom huntera, jehož jediným smyslem života je vás zastavit. Rozhodně tedy půjde o impozantního soupeře. Kromě nových démonů se dočkáme i staronových, které jsme mohli potkat ve starších dílech. Na mysli mám např. oheň plivajícího pain elementala, silného archvilleho a arachnotrona, který bude noční můrou všech arachnofobiků.
Novinek obecně bude opravdu mnoho a všechny se do jednoho preview bohužel nevejdou. Zmiňme třeba aspoň vylepšený pohyb po mapě. Gameplay bude plný obřích skoků, běhání po zdech a přitahování se k nepřátelům skrze vystřelovací řetěz s pekelně ostrým hákem na konci. Řeč je o nové brokovnici meathook, jejíž název by se dal přeložit asi jako hák na maso. Kromě broků z ní tedy budete vystřelovat i smrtící hák, který budete moci zároveň použít pro rychlejší přesun po mapě. Inovace se dočká i systém životů, nově vám speciální zelené předměty ve tvaru helmy, které budete sbírat, dají život na víc. Když už vás tedy démoni konečně umordují, budete se moc na místě své smrti respawnout a zkusit to ještě jednou. Je pravda, že tohle bude asi docela kontroverzní novinka, na druhou stranu taky je dost možné, že to zkrátka bude nutnost pro mód invasion, aby Doom Slayer měl aspoň nějakou šanci.
Před samotným závěrem bych se ještě chtěl zmínit o lokacích. Všimli jste si v traileru, jak skvěle vypadají? Prostředí je mnohem pestřejší a dočkáme se i bez nadsázky architektonických skvostů. Vývojáři sami tvrdí, že nechtějí, aby se Eternal odehrával pouze na jednom místě, ale chtějí skrze něj budovat celé univerzum DOOMu, a tak se podíváme na Phobos, Mars a i samotnou Zemi.
Je skvělé, že v Id Software po DOOMu z roku 2016 neusnuli na vavřínech a snaží se DOOM inovovat. Zatímco DOOM 2016 úspěšně navazoval na styl hraní starých dílů čili na agresivní a rychlou eliminaci nepřátel, Eternal se nesnaží vykrádat předchozí díly, namísto toho představí něco úplně nového a pokusí se posunout celou sérii o kousek blíže k dokonalosti.