Vybudovat bezpečný a plně funkční vlek ve skutečnosti není vůbec jednoduché. A právě na tomto faktu staví zábavný simulátor When Ski Lifts Go Wrong, ve kterém se staneme stavitelem vleků, na kterém přímo závisí životy všech zúčastněných.
Vývojářské studio Hugecalf Studios má na kontě jen jednu jedinou hru – budovatelský simulátor When Ski Lifts Go Wrong, který jsme si v předběžném přístupu mohli zahrát již od října 2017. Do plné verze však hra dorostla teprve letos a my jsme se tak rozhodli ověřit její aktuální stav.
Kampaň začíná dobrovolným tutoriálem, který nám vysvětlí základní principy hry. Ve dvouapůlrozměrném světě máme za úkol spojit dvě místa a to pomocí funkčního vleku, který převeze libovolného zájemce. K dispozici máme několik druhů stavitelských prvků, ze kterých si můžeme libovolně vybírat. Přesto mnohé mise výběr omezují a tak v máme k dispozici třeba jen čtyři základní kameny, na které lze následně umístit různé konstrukce. Pro stavění konstrukcí máme vedle klasických desek k dispozici už jen klády, které jsou však mnohem pevnější.
Jaké konstrukce postavíme, jak vysoké a na jakých místech, už hra nechává na nás (snad s výjimkou některých misí, kde jsou základny pevně dané). Vedle zmíněných prvků máme k dispozici také lana, která zátěž do určité míry redukují. Jakmile dostavíme konstrukci, která nám vyhovuje, je třeba na ní umístit červené kolo, o které se klíčové lano bude opírat. Jakmile je vše připraveno, ono lano mezi koly natáhneme až do cílové budovy.
Následně jednoduše spustíme provoz a sledujeme, jak si vlek vlastně povede. To vše v doprovodu prvních cestujících, kteří se na vlek zavěsí, čímž vlastně riskují vlastní životy. Pokud někdo spadne, ukáže hra jeho úraz i případnou krev, byť poměrně nedrastickým způsobem. Při samotném testu zároveň vidíme namáhání jednotlivých částí, které jsou dle zátěže zbarveny do zelené, žluté nebo červené. Pokud některá trubka praskne a my se vrátíme do stavitelského pozastaveného módu, pak první prasknutá část zůstane červená. Nemusíme si tak pamatovat nejzranitelnější část, která vše spustila a můžeme vše mnohem snáze přestavět.
Samotný test probíhá v reálném čase a nelze jej přetáčet, zpomalit ani zastavit. Abychom si ho však nemuseli spouštět znovu pokaždé, kdy chceme situaci znovu zmapovat, máme na konci proběhlého testu k dispozici záznam v malém okně. V něm již přetáčení a zastavování k dispozici je, avšak zdá se, že jde o zbytečnou duplicitu a tuto funkci bychom uvítali přímo v původním testu nebo na jeho konci.
Cíl stavby se zpravidla liší dle zadání a typu vleku. Někdy pasažéři jedou ve velké těžké kabině, jindy pouze sedí na sedátku nebo se dokonce jen drží rukami, což pro změnu vyžaduje, aby nohama dosáhli na zem. V prvních dvou případech si samozřejmě musíme dát pozor, aby se cestující nebo část jejich vleku nedotkla překážek pod nimi, ať už jde o stromy nebo kusy skály. Přitom je třeba počítat i s určitým prohnutím lana vlivem zátěže. Někdy stačí jen malé zaškobrtnutí o pozemní objekt a lyžař se ze sedačky vyklopí.
Pro každou misi dostaneme tři úkoly. První z nich zpravidla spočívá v dopravení alespoň jednoho cestujícího do cíle. Z toho je zřejmé, že naším cílem nemusí nutně být vytvoření dokonale stabilního systému, ale stačí, aby se první uživatel dostal až do cíle. Díky tomu často nastávají napínavé chvíle, kdy se konstrukce bortí přímo za patami prvního uživatele a my držíme palce, aby se na poslední chvíli ještě stihl dostat do cíle. Další úkol často požaduje dodržení určitého rozpočtu. Celkově vzato tak při nesplnění úkolu můžeme stavět s libovolnou částkou, díky čemuž na jednu stranu odpadá frustrace, kdy by nám pro dokončení komplikované konstrukce chyběla jedna částečka, zároveň však stavitel má možná až příliš neomezené možnosti. Mezi cíli mise se objevuje také povinnost stabilního vleku, který se používáním nehroutí, nebo žádost o získání létající hvězdičky, kterou musí protnout některý z cestujících.
Kampaň je rozdělena do několika souborů misí, při čemž každá z těchto „složek“ je mířena do jiného stylu. Několik z nich je překvapivě odemčena hned v úvodu. Obdobně nemusíme plnit ani jednu misi za druhou v jedné lokalitě, protože je jich zpřístupněno více. Pokud tak nemůžeme ani po velké snaze dokončit některou misi, jednoduše ji lze přeskočit a začít budovat v misi následující (nebo v úplně jiné). To hráč občas reálně využije, neboť stavby mnohdy vyžadují poměrně promyšlené plány a celková obtížnost je vcelku vysoká. Na vině je zřejmě velmi realistická fyzika, vlivem které hráč někdy tápe v tom, kam že se zátěž vlastně přenáší a proč že je vlastně určitá část tolik namáhána.
Abychom ale nestavěli pořád jen z nižšího místa do vyšších končin, nabízí jednotlivé mise mnohdy velmi originální lokace i cíle. V jedné misi, kterou si můžete prohlédnout na přiloženém obrázku níže, máme za cíl vytvořit klasický vlek přes stromy, zatímco skrze prohlubeň pod stromy zase tvoříme dráhu pro odvážné motorkáře. Obdobně nechybí třeba ani létající ostrůvky a mnoho jiných, sice nerealistických, ale o to zábavnějších vymožeností.
Samozřejmostí jsou různé denní doby, počasí či rozmanité lokality. Vedle zimních zasněžených misí určeným lyžařům, snowboardistům či sněžným skútrům, se dostaneme také do letních míst, kde pro změnu tvoříme vleky pro nadšené cyklisty a motorkáře. Ani to ale není vše a za samotné sportovce si dokonce i sami zahrajeme. Některé mise jsou tak přímo zaměřeny na překonávání již postavené dráhy, při čemž pomocí natáčení úhlu sportovce musíme zajistit, aby se nikterak neudeřil.
Častěji však před samotnou jízdou budeme stavět nějakou dráhu, která teprve vytvoří možnost překonat propasti, stromy či skály. Vedle jednoduchých cest máme k dispozici také jezdící pásy, které pohyb našeho jezdce vyloženě zrychlí. Zvolit si lze dokonce i to, do jaké míry mu přidají rychlost. I zde však musíme vše patřičně podepřít/zavěsit a nic samozřejmě nemůže jen tak létat ve vzduchu (byť zmíněné ostrovy létat mohou). Nyní už jistě sami tušíte, že When Ski Lifts Go Wrong si dává záležet na různorodém a originálním zážitku, takže se nemusíme bát opakovaného stavění prakticky toho samého pořád dokola. Ocenit je třeba také jednoduchou hravou grafiku, která působí velmi příjemně. Spolu s kvalitním ozvučením a hudbou ve výsledku tvoří fajnový zážitek, který ve finále podporuje také hratelnost.
Suma sumárum je When Ski Lifts Go Wrong zábavnou budovatelskou strategií, která nabízí různorodé a zajímavé levely. Přesto se nedá říct, že by naši redakci hra vyloženě chytila za srdce a upřímně jsme čekali lepší atmosféru, vtáhnutí do děje a o něco více zábavy. Nejedná se však o velké výtky a s touhle hrou rozhodně nešlápnete vedle. Za nás hodnotíme na 7 bodů z deseti.