Nová Lara Croft letos oslavila již páté narozeniny. Rozhodně ale nemůžeme říct, že by z dvojice cest, na něž se od roku 2013 vypravila, byla naše milovaná hrdinka zrovna dvakrát nadšená. Co si budeme povídat, kdyby vám vaši tvůrci bezostyšně lámali žebra i nohy a probodávali by vás skrz naskrz obrovskými kůly, asi byste ze svého života také příliš nejásali. Právě díky bahnu, nekonečnému hekání a neustálému výrazu bolesti jsme si však novou Laru tolik oblíbili. Poprvé od vzniku série Tomb Raider v roce 1996 totiž působí jako skutečná lidská bytost. Během uplynulých dvou výprav hrdinka nasbírala hromady zkušeností, nyní se ji však tvůrci z Crystal Dynamics rozhodli vrhnout do dalšího šíleného dobrodružství, na které ještě v žádném případě nebyla připravena. Jak se jí s ním podařilo vypořádat?
.
Příběh novinky se s mladou Larou příliš nepatlá a krátce po začátku před ni vrhá extrémně náročné rozhodnutí, jímž je do nejistoty uvrhnut osud celé planety. Naše hrdinka si řekne, že bude rozumné zmocnit se tajemného artefaktu umístěného uprostřed chrámu, aby jej uchránila před hlavním záporákem, jenž usiluje o jeho získání. Kdyby se mu totiž dostal do rukou, mohlo by to velice snadno znamenat, že se se světem, jak jej známe, budeme moci nadobro rozloučit. Bohužel, všechno není tak růžové, jak by si jeden mohl přát, a když Lara artefakt získá, spustí tím sérii trestů od všemocných božstev, která může snadno skončit zkázou lidstva. Existuje naštěstí způsob, jak tomu předejít. Asi vás ale nepřekvapí, že to znamená další náročnou výpravu, jež se může prakticky kdykoliv proměnit ve smrt. A aby toho nebylo málo, do hry samozřejmě vstupuje zmiňovaný Lařin úhlavní nepřítel.
Titul Shadow of the Tomb Raider se v porovnání se svými dvěma předchůdci rozhodl mnohem více zaměřit na psychiku a vývoj hlavních postav, což je znát především na samotné Laře, která se musí vypořádat s vědomím, že vlivem jejího rozhodnutí zemřely a dále umírají tisíce nevinných lidí. Zároveň dostáváme příležitost se mnohem hlouběji podívat na její minulost, především pak na její dětství, což ještě o kapku více vyvolává pocit, že jde o skutečnou osobnost, ne pouze postavičku, jež odkrývá zapomenuté hrobky a zabíjí nekončící počty po zuby ozbrojených mariňáků, jako tomu bylo předtím, než byla série rebootována. Do dětství hrdinky se vydáváme dokonce až do takové míry, že si za její nedospělou verzi máme možnost na vlastní prsty zahrát. Ano, při těchto sekvencích titul poměrně výrazně zachází za hranice reality, když se však pohybujeme ve světě, kde ukradený artefakt znamená smetení lidstva z povrchu země záplavami a bouřemi, asi by nás to nemělo překvapovat. Důkladnější nahlédnutí na životní příběh Lary ji v našich očích zvedá ještě o mnoho výše.
.
Mnohem menší nadšení v nás nicméně vyvolala příběhová stránka titulu, která nepřišla s absolutně ničím originálním. Tisíckrát omílaná pohádka, která se nezabývá ničím menším než záchranou celé lidské rasy, by potřebovala tu a tam kapku ozvláštnit, jinak se obáváme, že nás Lařina vyprávění brzy přestanou bavit. Za vzor by si z tohoto pohledu, myslíme si, tvůrci mohli vzít třeba Nathana Drakea a jeho sérii Uncharted. Témata v této sérii, jak asi všichni víte, nejsou o nic méně epická a pompézní, větší propojení jednotlivých příběhů a jejich mnohem zajímavější zamotávání nám nicméně téměř ihned přirostlo k srdci. Rebootovaný Tomb Raider nám proto připadá možná až moc střemhlavý. Do jisté míry za to zřejmě může otevřenost světa, jež nedovoluje tolik příběhových zvratů, protože se v příběhové lince od první do poslední sekundy nenecháváte vézt, nejedné hře se však v minulosti podařilo dokázat, že otevřenost světa zajímavému příběhu bránit vůbec nutně nemusí.
V žádném případě bychom si ale nechtěli stěžovat na to, že je svět hry až příliš otevřený. Z tohoto hlediska se vývojáři z Crystal Dynamics dokázali obratně vypořádat s častým problémem, že vás svět titulu zahltí a přestanete se úplně orientovat v tom, co byste v něm vlastně měli dělat. Jeho části jsou vám odemykány postupně a v ideálních porcích, takže před sebou máte vždy tak akorát obsahu na to, abyste měli jasno, co vás zrovna čeká. A co je ze všeho nejlepší, svět Shadow of the Tomb Raider vypadá naprosto úžasně a žije svým vlastním životem. Lara Croft se tentokrát vydala do Jižní Ameriky, kde prozkoumává nepropustné džungle plné nebezpečné havěti i úchvatných výhledů na hluboké kaňony zakončené obrovskou proudící řekou. A v takovém světě je radost se honit za historií.
.
Co myslíme tím, když říkáme, že svět této hry doopravdy žije? Tak třeba to, že na vás doopravdy dýchá a častokrát se vás též pokusí zabít svými přirozenými obyvateli. V případě novinky totiž nejde pouze o náhodně generované myši a zajíce běhající v trávě a kryjící se před vašimi smrtícími šípy i vším, co se nachází výše v potravinovém řetězci, jde o kouzelné tvory, jež vás nejednou nechají okouzlené stát na místě a koukat, kam se právě vydávají. Naprosto jsme si zamilovali opice hopsající po větvích spolu s Larou, stejně jako papoušky, kteří se v hejnech rozutečou při jakémkoliv hlasitějším tónu a zamáváním svými křídly rozzáří barvami keřík či větev, na nichž právě odpočívali. A pak jsou tu také nebezpeční predátoři, jež do poslední vteřinky čekají na to, aby se v nestřeženém momentu vrhnuli z úkrytu a agresivně se zaryli do odhaleného Lařina ramene. Zvířecí kouzlo, stejně jako surovost světa okolo, novinka v porovnání se svými staršími bratříčky rozhodně nepozbyla.
Od toho, co byla Lara před pěti lety znovuoživena, se značně změnil její soubojový styl. Dvojice devítek, jež byla pro tuto hrdinku po dlouhá léta charakteristická, se dočkala nahrazení lukem a noži, díky nimž má mnohem větší šance na neslyšné usmrcování a procházení vpřed nepřátelským územím, aniž by kdokoliv zaznamenal její přítomnost. I tentokrát byste měli spoléhat primárně na stealth postup, což platí hlavně v případě volby vyšší obtížnosti, při níž v žádném případě šanci na prostřílení se protivníky za pomoci samopalů mít nebudete. Soubojový systém hry je extrémně zábavný, vyzývavý a vždy se v něm máte co učit, pokud by vás však tiché hraní nebavilo, nadšením z něj pravděpodobně zářit nebudete. Nemusíte se ale bát, že byste občas popadnout samopal a začít střílet na všechny strany jako Rambo nemohli. Titul je otevřen vašim přáním, jenom vás musíme upozornit, že se tím připravíte o velkou část kouzla hry. Plížení se stíny, vysokou trávou a skrze popínavé rostliny totiž u této hry nemá chybu. Doslova se při něm totiž stáváte součástí světa kolem.
.
Není žádným překvapením, že během hraní dostanete příležitost prozkoumat řady zatuchlých hrobek skrývajících bájné poklady. S několika výjimkami vás však do jejich prozkoumávání nikdo nutit nebude. Většinou jde totiž o lokace, do nichž se můžete vypravit zcela dobrovolně za účelem získání bonusových zkušeností či lákavého lootu, s nímž si následně u ohně můžete vylepšit své stávající zbraně. Ať už ale vyrazíte do hrobek, nebo budete sledovat pouze hlavní příběhovou linii, počítat musíte předem s nutností rozlouskávat zajímavé hádanky, které jsou většinou založeny na hrátkách s fyzikou a využívání různých objektů rozesetých kolem vás. Bez vyřešení těchto hádanek s cestou vpřed rozhodně počítat nemůžete. Potěšilo nás, že jsou tyto hádanky poměrně náročné, zároveň si však před začátkem hraní můžete libovolně nastavit, jak moc by vám s jejich řešením Lara měla pomáhat. Pokud si tak nevíte rady, nemusíte se obávat bolestivé frustrace a nenávisti těchto puzzle.
S ohledem na to, že se hra identifikuje jako akční RPG, by se asi slušelo zmínit také o RPG prvcích, jež titulu rozhodně nechybí. Nejvíce jimi budete poznamenáni při svých návštěvách tábořišť, kdy můžete do překrásně koncipovaného stromu schopností investovat získané levely za účelem získání výhody nad nepřáteli v boji, případně kvůli snazšímu přežití v nelítostné džungli. Mnohem neobvyklejší jsou ale možnosti práce se zbraněmi, jež můžete libovolně vylepšovat na základě dostupných surovin, jež v případě nedostatku musíte sbírat po světě hry. Z pohledu hraní si na hrdiny se vývojářům od toho, co sérii rebootovali, podařilo vytvořit velmi příjemný a fungující systém, který vám, aby toho nebylo málo, umožňuje se obléci třeba do hábitu Lary z roku 1996 i se všemi jejími hranatými křivkami.
.
Pokud jste s Larou její novou trilogii odstartovali a prvních dvou částí jste si naplno užili, řekli bychom, že by byla chyba, kdybyste s ní její cestu též nezakončili prostřednictvím Shadow of the Tomb Raider. Crystal Dynamics vzalo vše, co se nám na předchozích dvou titulech líbilo, a skvělým způsobem to do novinky navrátili. Musíme ale říci, že především z pohledu příběhu se o příliš velké překvapení nejedná. Hratelnostně jde nicméně o vyvážený kus, který má co nabídnout všem nadšencům do řešení puzzle hádanek, houpání se po hranách tisícimetrových propastí a užívajících si zabíjení nepřátel ze stínů. Pokud mezi ně patříte, v žádném případě se do hry nemusíte bát vypravit.