I malé studio dokáže udělat velké divy. Zvláště pokud má na své straně sílu v podobě kouzelné moci Anima. Tak je ve hře Master of Anima pojmenována kouzelná síla, se kterou každý Shaper (volně přeloženo tvarovač) dokáže vytvářet kamenné Guardiany. Hlavní hrdina Otto se na začátku hry právě takovým kouzelníkem stává vykonáním závěrečné zkoušky. Než se ale rozeběhne domů za svou milou Anou, je jejich království napadeno zlým tvarovačem Zahrem a Ana zakleta. Zahr zradil svou vlastní krev a místo Guardianů začal z temné strany Animy vytvářet Golemy – zlá monstra, která chtějí zničit svět. A je právě na Ottovi, který je motivovaný spíše zachránit svou snoubenku Anu, než samotný svět, aby Zahra porazil.
Jako úvod do hry o deseti levelech je tento náčrt příběhu dostačující. O jeho kvalitách ať si raději udělá obrázek každý sám. Princip hraní za Otta je vcelku jednoduchý, zejména tedy v prvních dvou levelech. Animu v podobě zelených světélek je potřeba sbírat a naplňovat si tak její omezenou kapacitu. Nejvíce jí samozřejmě vylétne z padlých nepřátel, ale i prosté seknutí do keře vydá alespoň malou zelenkavou jiskřičku. S dostatečnou kapacitou je Otto schopný vyvolat určité množství kamenných Guardianů. Ti nemají vlastní mysl a jsou slepými pohůnky Ottových příkazů. Postupem hry se odemkne pět tříd Guardianů, každý se specifickými vlastnostmi. Ti první jsou klasičtí pěšáci, další jsou například lučištníci. V boji jim lze zadávat jednoduché příkazy, buď jednotlivci, nebo celé třídě. V principu je nejjednodušší taktikou útok a poté úhyb celé čety před případným velkým útokem Golema. Ten je avizovaný rudým polem dosahu, které se objeví pár vteřin před samotným útokem. Pokud se právě nebojuje, jsou levely tvořeny malými bludišti, kde lze hledat další jiskry Animu, budovat z nich armádu, řešit jednoduché hádanky a objevovat malá vylepšení.
To je v kostce vše k hratelnosti, kterou hra nabízí. Levely jsou koncipovány férově vůči hráči tak, aby do boje odcházel s co nejlepšími možnostmi. Z boje totiž není možné utéci a prohrát bitvu lze během několika vteřin. Ona hra v základu má totiž velmi vysokou obtížnost, která skokově roste. Zdál se bos na konci prvního levelu těžký a bitvu s ním jsme museli několikrát opakovat, než jsme našli správnou strategii, jak na něj? Tak můžeme počítat s tím, že v dalším levelu po nás půjdou hned dva najednou a po jejich smrti se objeví další dva. Navíc pokud je nedokážeme odstranit v neviditelném časovém limitu, přejdou do stádia běsnění, kdy útočí mnohem rychleji a ještě se k nim přidají z nebe padající meteority. Pokud v takové chvíli nedokážeme ukončit boj dostatečně rychle, je to jasná smrt a nahrání checkpointu. Nejednou mě v takové chvíli zbrklé mačkání tlačítek stálo život nejen Guardianů, ale i Otta.
Tím narážím na první problém, kterým je nepřehledné ovládání. Během bitvy, zejména při boji s více protivníky najednou, je otázkou každé vteřiny úhyb celého vojska lučištníků, jinak je drtivý útok rozmetá. Potřeba přepínat mezi jednotlivými typy Guardianů by nebyl takový problém, ale namapování více funkcí na jedno tlačítko v závislosti na tom, jaký z trigerů na zadní straně ovladače k tomu držíme, až moc připomíná sólo pro klavírního virtuosa. Hra samotná na začátku nabádá hrát na připojeném ovladači, ale paradoxně v nastavení ovládání lze vidět pouze ovládání na klávesnici.
Naštěstí právě férovost hry v postupném předkládání těžšího a těžšího protivníka dává možnost vybudovat si strategii na každého z nich. A pokud přece jen strategie nevyjde, checkpoint je naštěstí vždy před poslední bitvou. O tom, jak jsme si v levelu vedli, nás informuje skórovací tabulka na jeho konci. Ta mě osobně spíše vytrhávala z atmosféry, ale věřím, že se najdou hráči, kteří budou chtít překonat sami sebe. Alespoň tím dostává hra možnou špetku znovuhratelnosti.
Je zajímavé, na kolik se vyvíjí strategie boje samotných protivníků, zatímco Guardiani našeho Otta jsou naprosto nesamostatní a i po zničení jednoho cíle zůstanou netečně stát místo toho, aby se pustili do dalšího protivníka, který po nich už notnou dobu hází kameny. Alespoň jejich bojové schopnosti je možné na konci každého levelu vylepšit v jednoduchém stromě schopností každé jednotlivé třídy Guardianů včetně samotného Otta.
Ke konci hry tak můžeme ovládat až sto Guardianů najednou a je jen na nás, jestli jejich počet rozdělíme mezi jednotlivé třídy, nebo půjdeme na protivníky třeba se sto pěšáky. Stejně jako je potřeba vymyslet strategii na jednotlivé protivníky, jsou podobně řešeny i jednoduché hádanky, které stojí na použití více tříd Guardianů najednou. Levely bohužel i s hádankami jsou notně lineární a kromě golemů v nich nejsou ani žádné NPC, natož jiní nepřátelé. I paleta Golemů není nejširší a s desátým levelem a desátou hodinou hraní přichází pocit, že už vše, co tahle hra měla ukázat, již ukázala. Naštěstí přesně v té chvíli končí.
Na Masters of Anima se ale vzhledem k ceně, která je nyní pod 20 Euro a věřím, že do konce roku půjde ještě níže, je potřeba se dívat jako na budgetovku. Tomu odpovídá i pastelová grafika, absence CGI filmečků a vyprávění příběhu skrze slideshow kreslených obrázků a rozhovorů přímo ve hře. Čemu je ale nutno dát velké plus, je dabing postav, který je hravý a zní pohádkově. Ruku v ruce k tomu jde i hudba, i když nutno dodat, že dvě ústřední melodie až na pár jiných tónů zní jako Zaklínač a herní Harry Potter.
Masters of Anima je náročnou taktickou hrou, i když to na první pohled nevypadá. Pastelová grafika společně s jednoduchým pohádkovým dějem kontrastuje s vysokou obtížností soubojů a krkolomným ovládáním, na které si ale jde zvyknout. Za cenu dvaceti Euro nabízí deset levelů, až sto v reálném čase ovládaných Guardianů a těžké bossy. Ano, konceptem opravdu připomíná hru Pikmin, ale na rozdíl třeba od posledního Overlorda nabídne skvěle zpracovaný systém hratelnosti, kde každá chyba může být rozhodující. Svých 70 % si Masters of Anima zaslouží a až jí spadne cenovka na polovinu, je jasnou budgetovkou do Steam knihovny hráčů RPG a RTS, protože na pomezí těchto dvou žánrů sídlí. Hra kromě PC je dostupná také na PS4, XBOX ONE a Nintendo Switch.