Posledních pár let lze na trhu videoher sledovat boom survivalového žánru. Hráči si tento typ her zamilovali a vývojáři tak roztrhli pomyslný pytel, aby vypouštěli jeden titul za druhým. Pro nové hry tohoto zaměření z toho vyplývá jasný závěr. Bude to chtít ostré lokty, aby se hra protlačila mezi populárními tituly jako je PUBG (videorecenze), DayZ nebo Rust. Vývojáři studia Nearga spolu s vydavateli HypeTrain Digital se tohoto prostředí nebojí a do kolbiště mezi zkušené survival gladiátory vypouští novou hororovku s názvem DESOLATE.
Jak to začalo?
Před samotným dobrodružstvím je vhodné zahrát si prolog, kde nás hra provede základními principy, a co je oproti některých ostatních survivalových titulů příjemnou změnou: i příběhem. Naší herní pozici předcházely události alternativní minulosti, kdy v Sovětském svazu docházelo k hromadným pokusům na zvířatech, a dokonce i lidech. Nicméně pokusy nedopadaly příliš podle očekávání a zmutované bytosti se začaly vymykat svým stvořitelům. Jakoby nám Frankenstein snad už nestačil k ponaučení. Nicméně stvůry vyvražďují posádky laboratoří, probíjejí si cestu na zemský povrch a kontaminují své okolí. V prologu jsme na (ne)štěstí vtěleni do role Viktora, jednoho z vedoucích vědců výzkumného centra. Co to pro nás znamená? Především hodně krve. Ovšem tato upíří pochoutka nám je servírována trochu v jiném kabátě, než můžeme být zvyklí. V roli Viktora tedy máme jediný úkol. Dostat se živý a zdravý z výzkumného zařízení. Nejprve je nutné proběhnout s holýma rukama několik místností, což je při všech těch pazvucích kolem dosti zneklidňující. Po ochočení hry se dostaneme k první zbrani – starému dobrému páčidlu. Tato zbraň je nutným parťákem ve všech lekačkách už od doby Half-Life. Co by to bylo navíc za stvořitelskou noční můru, kdyby proti nám ve finále nebyl postaven vlastní výtvor. Námi stvořenou bytost umlátíme páčidlem a spokojeně postupujeme do hlavního herního módu. Prolog je celkem krátký, ale určitě stojí za zahrání. Zkušenější hráči samozřejmě mohou přeskočit a z vlastního zájmu si ho případně dodělat později.
Prostředí
Na příběhovou linku v zásadě navazuje i hlavní hra. Po spuštění se ocitáme na ostrovu Graničny. V tomto open worldu se v zásadě můžeme pohybovat libovolně. Jsme poslední obyvatelé bunkru na ostrově. Můžeme být také jediným obyvatelem, pokud místo multiplayeru zvolíme singleplayer. Ten nás chrání před nástrahami na povrchu ostrova. V lóži se s námi spojuje mysteriózní osoba samozvaná 400, která nás bude provádět ostrovem a dávat úkoly. Ty však není nutné plnit. Můžeme se protloukat na vlastní pěst, ale úkoly nás přece jenom kromě příběhu dovedou i k různým benefitům, jako jsou předměty nebo respawnovací lokace. 400 nás vyzve k najití bezpečností karty k výtahu. Po nalezení a použití karty nás výtah vyveze na povrch a my můžeme s (ne)klidem prohledávat ostrov za vidinou udržitelného útočiště.
Jak jsem již zmínil, čekají nás potoky krve. Na Desolate však není zajímavý okatý gore, ale Lovecraftovský strach. Tajemná hrůza napínající nás až k prasknutí. A když už si myslíme, že přečkáme další den… BÁC! Vyběhne na nás parta hladových tuláků vyzbrojených klacky s hřebíky a my máme jen holé ruce. Tato hra totiž mistrně manipuluje s náladou. Neprší na nás konstantní vodopády rudé tekutiny. Naopak. Až nepříjemně dlouho se může zdát být vše v pořádku, ale už podle stylistiky prostředí můžeme hádat, že tomu tak není. Blikající majáky, opuštěná dopravní nádraží, šumějící pláže, ševelící lesy či venkovní kinematografy. Jakmile do vašeho zorného pole vstoupí NPC, aby dokončilo gradaci, je na řadě onen gore. Násilí v této hře může působit takřka až za odměnu. Zneklidňující. Příjemná je ovšem mechanika změny denního a nočního světla, při čemž slunce dokonce putuje plynule po obloze.
Jak přežít?
Hra nám nabízí bohatý rejstřík itemů. Předměty přitom neslouží pouze ke craftingu, léčení či bojové výhodě. Ne, ne. Kromě cenného healthbaru si musíme udržovat i řadu dalších faktorů, kterými jsou: hlad, žízeň, životní funkce a teplota. Jelikož jakékoli zdroje jsou ve světě Desolate velmi vzácné, nesmíme pohrdat zvětralou whiskey nebo plesnivým chlebem. Pokud se nám poštěstí najít trvanlivou konzervu, nachází řádná doba oslavy. Oslavíme panákem zvětralé whiskey a běžíme dál. Předměty na doplnění potřeb můžeme jak nalézt, tak vyrobit za pomoci cratfting systému, což předpokládá nalezení příslušících surovin. Typy nalezišť jsou různé, od dřevěných beden a lootování padlých nepřátel, až po sklízení divoce rostoucích brambor. Při procházení Graničnyho se tedy vyplatí být maximálně ostražitý.
Mimo consumable předměty hra samozřejmě nabízí i předměty stálé. I když ne tak úplně, zbraně na blízko se časem opotřebí a buď je nutno je opravit nebo zcela. Příjemnější je pak možnost vylepšení jako je třeba připevnění ostnatého drátu na baseballovou pálku, a přidat jí tak krvácející efekt při poškození. Stejně jako s pomalu houstnoucí atmosférou je to s podobné s frekvencí nalézání předmětů. Nejdřív budete pobíhat hlavně se širokou škálou zbraní na blízko. Od zmíněného páčidla a baseballové pálky až po kovovou trubku. Když už se vám poštěstí najít střelnou zbraň, není samozřejmostí, že spolu s ní najdete i munici. Pantheonu nepřátel tak ze začátku musíme čelit tváří v tvář. Tedy pokud nějakou tvář teda zrovna mají. Tím se dostáváme k poslednímu bodu, který je třeba zmínit, a to jsou NPC. Na ostrově vás čekají nástrahy v podobě zmutovaných lidí, zvířecích mutantů a pro hru charakteristické astrální entity i anomálie. Entity oproti klasickým nepřátelským NPC jsou vlastně takové pasti. Vyskytují se volně ve světě a napínají vaši ostražitost, protože když si nevšimnete záblesků nebo poletujících kamenů dostanete slušnou ránu přes rozpočet vašeho healthbaru. Pokud už něco takového spatříte, můžete zjistit jejich dosah házením kamenů. Nezničený kámen = volná cesta pro nás.
Závěrem
Desolate je hororová survival hra, která je dostupná i v co-opu. Hra je podle disclaimeru stále ještě ve fázi vývoje, nicméně, už nyní funguje jako zdařilý celek. Místy se sice objeví grafický bug, ale celková mechanika šlape na plné obrátky. V žánru survivalových her vyčnívá svým vsazením do příběhu širšího světa a nejedná se „pouze“ o bezhlavou rubačku. Komplexní svět dokresluje nutnost dohlížet na životní funkce postavy a crafting systém. Pestrý výběr předmětů, různorodost nepřátel a konkrétní území na mapě pak vyhlížejí velice kompaktním dojmem. Hra je již dostupná na Steamu a v době psaní článku dokonce se slevou 15 %. Pokud jste fanoušci krušných podmínek a adrenalinu, tato hra čeká právě na vás.