Série Age of Empires je živoucí legendou v žánru RTS strategií. Živoucí z toho důvodu, že mimo tohoto remaku bylo ohlášeno i plné čtvrté pokračování. Hip hip hurá, ale o tom zase někdy jindy. Age of Empire: Definitive Edition je grafickým remakem úspěšné hry od Microsoftu. Oproti pixelovým panáčkům, kteří křižovali kosočtvercovou mapu na našem monitoru koncem devadesátých let, je hlavní změnou vylepšená grafika. Vývojáři si dali za úkol potěšit oči dnešních rozmlsaných gamerů a vizuál předělali rovnou… pozor… do 4K! To je úctyhodné rozlišení, které ani dnes ještě není samozřejmostí pro mnoho profesionálních počinů. Teprve nedávno začal tento typ rozlišení pronikat na komerční trh a budovat si jméno standardu rozlišení budoucnosti. Dochází tak k zajímavému spojení původní hry, která stanovala řadu norem pro budoucí RTS hry, se 4K formátem.
Herní módy
AoE: Definitive Edition nám zjevně ve finále nabídne tři možnosti zábavy. Součástí betaverze je multiplayer, který dává možnost vyzvat přátelé nebo jiné hráče na online bitvy. Tento mód dává zakládajícímu hráči možnost určit podmínky jako: začínající počet surovin, mapu a volnost výběrů národnosti či týmu pro ostatní hráče přímo v lobby. Multiplayer také nabízí chatovací rozhraní a viditelnost pingu. Co zatím není přítomno oproti dřívějšku, je možnost výběru barvy impéria, které nejspíš můžeme očekávat v dalším průběhu vývoje. V multiplayeru můžete hrát menší šarvátky i hodinové epické bitvy, záleží pouze na domluvě s gamemasterem. Multiplayer je zatím jediným hratelným módem v uzavřené betě. Nejspíš kvůli primární kontrole mechanik během bitvy a zjištění reálného stavu serverů. Z hlavního menu je nicméně zřejmé, že se dočkáme také singleplayeru, kde podle minulých dílů můžeme hádat kampaně dle národností nebo rychlé bitvy proti AI. Další vítanou možností zábavy bude podle zobrazení v menu zabudovaný editor map.
Přesná podoba singleplayeru a editoru map z betaverze zatím není známa. V multiplayeru budou poskytovat vývojáři síť serverů, kde si hráči mohou sami založit herní lobby. Při zkušebním hraní uzavřené bety je na první pohled znatelná zdravost komunity. Jelikož klíče byly rozdávány náhodně, dochází v této fázi ke spojení mezi hráči napříč planetou, což může mít neblahý následek na odezvu a lagování během hry. Nicméně většinou jsou si hráči tohoto dosavadního problému vědomi a do názvů serveru místo kreativit typu „360 fire balista burn it“ vypisují konkrétní umístění či očekávanou náročnost, aby se mohli připojit hráči podobného ražení a z bližší lokace. I přes občasné záseky servery běží konstantně, nepadají a v dalších fázích je nasnadě jejich rozšíření a lokalizace regionů.
Obsah
Hráčům bude nabídnut úctyhodný počet hratelných starověkých říší. Nejvíce je přitom reprezentantů z okolí středozemního moře a tzv. úrodného půlměsíce v západní Asii, který se nachází u řek Eufrat a Tigris a bývá označován jako jedna z kolébek lidské civilizace. Z této části budou hráčům nabídnuty Sumerská, Babylonská, Asyrská a Perská říše. Blíže k východnímu pobřeží středozemního moře máme věhlasný Egypt, obchodníky z Fénicie a přes Palmýru na sever až na území Chetitů (easter egg: jejichž jazyk byl rozluštěn českým badatelem Bedřichem Hrozným na začátku 20. století). Dále už pokračujeme evropskými předky z Mínojské kultury, jejich nástupci ze starověkého Řecka, Makedonie a nakonec Říma. Poslední skupinu představují dávná východoasijská impéria Sheng, Choson a Yamato, představující starověkou Čínu, Koreu a Japonsko. Titul nabízí i pestré historické bitevní pole, kdy se mohou utkat armády, jež o sobě reálně neměli nejmenší zdání nebo se minuly v čase. Každá říše má již v betaverzi svéráznou architekturu. Rozmanitost však zatím není patřičná u jednotek, kdy i přes veškerou snahu za Yamato z akademie místo samuraie stejně vyjde Phalanx. Nezapomínejme, jedná se o betaverzi a tyto drobnější nesrovnalosti by měly být před oficiálním spuštěním napraveny.
Jak již bylo naznačeno v úvodu, jedná se zejména o grafický remake, kromě enhancovaného vizuálu od map, přes budovy a postavy, až po rozhraní hry. Změny k lepšímu jsou vidět už v úvodních videích a hlavním menu. Nádherně zpracované jak umělecky, tak technicky bez známek zbytečných okázalostí a se zaměřením na nádech 20 let staré hry. Dalo by se říct vintage zpracování, nicméně řemeslně pěkně provedené. Přímo ve hře už se rozjíždí jiný byznys. Postavy, budovy i krajina prošla komplexním rebootem a místo ozbrojených Rubikových kostek jsou v této edici zřetelné i obrysy na kyrysech longswordsmanů. Co hra nabízí jako novinku je až čtyřnásobný zoom out, který hráči umožní úplně nový pohled na cokoliv si zamane. Další viditelný rozdíl je například u dynamiky vodní hladiny, kterou budou hrdě brázdit vaše plamenné triéry.
Závěrem
První pohled na Age of Empires: Definitive Edition nám odkrývá jasnou aspiraci na must have pro každého fanouška RTS. Nejenom, že tímto projektem dochází k oživení legendy, ale nabídka rozlišení ve 4K je opravdu famózní. I když ne každý má možnost využít monitor přímo s tímto rozlišením, hra si zkrátka udržuje příjemné grafické zlepšení. Vývoj stále beží a okolo titulu zůstává plno otázek ohledně singleplayeru, který v betě zkrátka není implikován. Možná se dočkáme i další bety, kde bude k dispozici hra pro jednoho hráče, ale to se teprve uvidí. Ze samotného herního zážitku lze ovšem říct, že tato edice má šanci dostát pověsti svého předchůdce a my se můžeme dále těšit, jaké budou další kroky vývojářů. Uzavřená beta končí 5. února. Po jejím vyhodnocení bychom se snad mohli dočkat otevřené bety.
Hru už krásně pohřbili tím, že nebude na steamu.
Na Steamu nemá být beta, anebo kompletní dílo? :/
Beta je přes Microsoft store a bohužel to vypadá, že i plnou verzi si bude Microsoft chtít nechat exkluzivně pro sebe. Uvidíme co se bude dít dál.
Zdroj: https://heavy.com/games/2017/06/age-of-empires-definitive-edition-beta-zoom-modes-4k-resolution-gameplay-soundtrack/
Zajímavé.. trochu mě teda zaráží, že je na Steamu k dispozici remake AoE II: HD Edition a AoE III a toto ne.
Nevím, o co Microsoftu jde, ale určitě v tom bude ego a peníze! ...a možná špatný pokus nahnat lidi do jejich storu. Tedy opět peníze. Je to škoda, na AoE vzpomínám opravdu se slzou v oku :)
Stejně už HD edice dvojky je dost dobrá...nepotřebujeme čtyřku Ať si to Mrkvosoft nechá.
Já se hlavně těším na čtyřku.