Get Even vytvořilo méně známé polské studio The Farm 51. Vydání bylo dokonce o měsíc posunuto. Oficiálně jako projev úcty obětem a jejich rodinám při bombovém útoku v Manchesteru. Titul na herní scéně zatím budí nehomogenní reakce. Zatímco na Steamu hra dosahuje výtečného poměrového hodnocení 9/10, na Metacritic má zhruba “jen” 70%. Ve stejném rozmezí hru hodnotí také kritici z celého světa. A co říkáme v recenzi my?
Tenhle titul opravdu dobře kombinuje prvky několika žánrů. V první řadě na nás čeká napínavý příběh plný zvratů. Skočíme do kůže chlápka jménem Cole Black, který se ocitne na psychiatrické klinice. Skrze všude rozmístěné obrazovky k nám promlouvá šílený doktor, který své pacienty léčí řezáním končetin, což pro mnohé přímo znamená smrt. Zatímco média tyto metody tvrdě odsuzují, tenhle šílený vědec argumentuje tím, že se stav pacientů prudce zlepšil a to zvláště u těch, kteří procesy nepřežili. Blázen.
Psychiatrické péče jsme se ale nedočkali kvůli psychickým poruchám, ale kvůli téměř úplné ztrátě paměti. Naše minulost však nezajímá pouze nás, ale překvapivě hodně také zmíněného doktora. Ten nám tak do hlavy nainstaloval speciální technologii, která částečně dokáže vyvolávat vzpomínky. Pod jeho dozorem tak procházíme jednu vzpomínku po druhé. Přesněji řečeno bádáme především v oblastech, kde se staly hrozivé kriminální činy. Doktor totiž věří, že zde existuje spojitost. Zařízení nás zároveň spojuje s policejní databází a jinými externími informacemi, takže dokážeme například určit identitu někoho, koho ve vzpomínce potkáme.
Dle několika málo vodítek se zdá, že jsme byli najati neznámou firmou, abychom se vloupali do jiné společnosti a ukradli tam prototyp speciální zbraně – tzv. cornergun. Zároveň jsme se však snažili zachránit unesenou dívku, na kterou někdo připevnil výbušninu. Pokud se vám taková zápletka zatím zdá být zmatená, pak je to tak správně. Právě takový dojem totiž hráč zpočátku získá. Nezbývá nic jiného, než zvědavé otázky postupně zodpovědět. Na pochůzce po scénách můžeme najít řadu důkazů. Každý z nich se následně automaticky připevní na speciální tabuli. Každá scéna (prostředí) má vlastní tabuli. A protože se bude stávat, že při prvním průchodu nenajdeme všechny důkazy, můžeme si danou scénu kdykoliv projít znovu. Doktor nás přitom často upozorňuje, že nemáme dělat ukvapené záběry. Ne každé vysvětlení, které nás z pár důkazů napadne, musí být nutně pravdivé. Jako u každé hry, kde je příběh důležitou součástí, i zde mohou mít čeští hráči problémy s porozuměním. Chybí totiž čeština.
Zkoumat okolí pouhým očním kontaktem by bylo amatérské a povrchní. Proto využijeme telefon s řadou mimořádných funkcí. Mezi těmi lze přepínat, avšak v jednu chvíli lze mít zapnutou pouze jednu z nich. Mnoho skrytých stop nám třeba ukáže UV světlo. Další vychytávkou je termovize, která se hodí pro zobrazení elektrického vedení či ostatních lidí v zatemněném prostoru. Poslední analytickou možností je spustit skener, který zvládne odhalit skryté tajemství či chyby vzpomínky. Hned tak nás něco nepřekvapí díky mapě, jež kupodivu ukazuje také okolní jednotky. Na telefon nám také občas přijde SMS zpráva která je spíš zprávou z minulosti, než aktuálním sdělením. Při průzkumu najdeme celou řadu chorobopisů, audio záznamů, novinových článků i kusů papírů s rukopisem. Vše to jsou střípky, ze kterých se snažíme usoudit, oč tu vlastně běží.
I kvůli tolika nástrojům a možnostem se mi více než kdy jindy stávalo, že jsem nevěděl kudy kam. Když se člověk ocitne třeba v zatemněné obří garáži, kde toho příliš nevidí, může tu běhat i 10 minut, než najde cestu ven. Jindy jsem narazil na problematickou hádanku, kterou jsem řešil desítky minut. Schválně jsem si zkusil vyhledat, zda na internetu hráči hledají nápovědu a nemalý počet ji skutečně hledal. Některé místa ve hře jsou tak poněkud problematická. Abychom zažili nějakou tu změnu navíc, při procházení vzpomínek narážíme na mnoho objektů, které se postupně zjevují či naopak mizí. Jde zkrátka poznat, že tohle není obyčejná (nudná) realita. Nechybí ani různé záblesky jako třeba sporadicky se objevující nápisy „Je to tvá vina“. Jde o názor našeho svědomí, část nějaké vzpomínky či projev skutečného ducha? To zkrátka nevíme… a to je právě pointa hry. Člověk chce titul dohrát již jen z čiré zvědavosti. Chce vědět, oč tu sakra běží.
Ačkoliv zatím můžete mít dojem, že jde o čistě explorační hru, není tomu tak. Nedílnou součástí hry je totiž tvrdý boj. Z pohledu první osoby sice někdy na blízko zneškodníme stráže, většinou je však zastřelíme pěkně z dálky. A to jak při vzpomínání, tak dokonce i na samotné klinice, kde jsme vybaveni pistolí s tlumičem. A není divu, vždyť se tu potuluje nejeden agresivní blázen, navíc s podivnou svítící přilbou na hlavě. Jedinou možností na přežití je tak zastřelit je. Hra nám někdy dá možnost k rozhodnutí, které ovlivní další průběh hry. Smíme třeba pustit jednoho z vězňů a neseme následky, zda nám následně pomůže nebo na nás zaútočí. Čekají nás ale i přestřelky proti velké přesile ozbrojených jednotek či tiché plížení se mezi hlídkujícími strážemi. K dispozici nám bude cornergun, takže můžeme vidět i střílet zpoza rohu. S cornergun lze také propojit náš telefon včetně jeho funkcí, takže máme v boji citelnou převahu.
Get Even sice nezaujme kdo ví jak kvalitní grafikou. Přesto dokáže vytvořit atmosféru, která vás pohltí. Obdivuhodné je také zpracování hudby. Ta zrychluje svůj rytmus tím víc, čím víc se blížíme závěru scény. Zdařile je zpracován také zvuk. Připravte se na napínavé scény jako z hororu. Neustále se něco děje a hráč se ani na chvíli nezastaví. A pokud zrovna neprocházíme nějakou scénu znova, objevujeme neustále nové prostory. Stereotypnosti tak můžeme dát sbohem.
Hutná atmosféra, hluboké tajemství i zajímavá akce. To vše skrývá jediný titul Get Even. Bohužel nás místy zmate ne úplně dokonale vymyšlené prostředí či zbytečně komplikované hádanky. Obecně vzato si ale hráč užije spousty různorodé zábavy, která se točí okolo silného příběhu. Hodnotíme na 75 %. Hrát můžete na Windows, PlayStation 4 a Xbox One.