Přestože je hra Asura na herní scéně teprve od poloviny dubna 2017, stihla již získat minimálně 8 ocenění. Hře se špatně rozhodně nevede ani u hodnocení hráčů na Steamu, kde je nyní 184 pozitivních a jen 39 negativních recenzí. Indické nezávislé studio Ogre Head Studio je přitom velmi malé a dalo bys se říct, že i poměrně nezkušené. Vždyť jejich tým celkem čítá na pouhých 6 členů a Asura je jejich vůbec první hrou. Zájemci mohou oficiální stránky studia najít zde.
Vše začalo sjednocením čtyř království do jednoho celku – Daeva Empire. Jediného vládce středověkého světa Maharaju Hasirama pak jednoho dne navštívil prorok Yogi, který prohlásil, že pokud král nepřinese bohům krvavou oběť, jeho království padne. Král nezaváhal a poslal své rytíře, aby našli lidskou oběť, kterou by mohl obětovat. Rytíři se vrátili s malým chlapcem, kterého pak obětovali bohům a to bezohledným upálením na hranici. Z neznámého důvodu se však obřad zvrhl, neznámá energie všechny oslepila a chlapec zmizel. Chlapec se dostal do podzemí, kde temné bytosti využili svou magii a proměnili jej v mocného démona jménem Asura. Asura se následně navrací do světa lidí, aby získal jediné – pomstu.
To je originální přístup. Zatímco ve většině her hrajeme za dobře vypadající, sympaticky působící hrdiny lidské rasy a našimi nepřáteli jsou odpudiví netvoři, zde je tomu zcela naopak. Staneme se nebezpečně vypadajícím démonem, který chce pozabíjet všechny jednotky sjednoceného království, které se mu postaví do cesty, a to včetně generálů coby bossů. Vývojáři si v úvodním videu dali tu práci, aby nespravedlnost a utrpení onoho nevinného chlapce pořádně zdůraznili. Hráč pak nemá problém tuto krutost oplatit a to dokonce i s jistou dávkou zadostiučinění.
Jak sami určitě uznáte, příběh není vůbec špatný. Jeho vyprávění si užijeme o to víc díky originálnímu a zdařilému úvodnímu videu, které má zhruba čtyři a půl minuty. Toto video vývojáři zveřejnili také na svém Youtube účtu, takže si jej můžete kdykoliv prohlédnout. Zároveň je třeba přiznat, že po tomto videu nás již čeká jen běhání po mapě a v podstatě žádné další videa už neuvidíme. A to je škoda.
Ještě než se ale pustíme do hry, vybíráme jednoho ze čtyř démonů. Kromě jiné barvy a jiného základního vybavení se liší i jinými statistikami. Jeden tak má od začátku i trojnásobně větší zdraví a výrazně větší útok na blízko, jiný se specializuje na útok z dálky, při čemž může nést dvojnásobek šípů.
Následně nás hra teleportuje do první mapy, která je složena z jednotlivých částí, dalo by se říct malých arén. Tyto části jsou spojeny mosty a my postupně prozkoumáváme další a další arény. Někdy je v aréně jen pár objektů, které lze rozbít a získat nějaké ty zlaťáky či užitečné předměty. Při troše štěstí v aréně nalezneme truhlu, ve které nakonec může být úplně cokoliv. Narazíme i na speciální kameny, jež umožňuje nákup různého zboží za zlaťáky. Nejčastěji však v aréně nalezneme nepřátele. Ihned po vstupu na území arény se daný úsek uzavře a nemůžeme odsud pryč do doby, než všechny bojovníky zneškodníme. Tyto arény bývají různě velké, s odlišně rozmístěnými zdmi a objekty. Pokud po nás třeba střílí více lukostřelců, ony zdi uvnitř lze využít jako kryt. Nechybí ani nebezpečné pasti jako ostny v zemi či točící se ozubená kola. Ne, že by byl problém tyto nebezpečné objekty vidět, avšak při uhýbání různým útokům více soupeřů se nějaké té překážky omylem dotkneme, ani nevíme jak.
Ve hře je spousta druhů nepřátel. Někteří hází kopí, jiní střílí z luku či dokonce více střel pomocí kuše. Nechybí ani kouzelníci či obří rytíři. Každá jednotka má jeden nebo více specifických útoků a jakmile si je zapamatujeme, bude boj s nimi mnohem snazší.
Mapy sestavené z arén jsou generovány automaticky a tak hráč nikdy neví, co ho následně čeká. Štěstí má v této hře velkou váhu. Někdy v 1. mapě narazíme na hned několik truhel, které nám ještě navíc dají mocné zbraně či brnění. Jindy z celé mapy vytěžíme jen několik málo zlaťáků a narazíme třeba na 2-3 obchody, které však nejlevnější položku mají za 20-25 zlatých, takže nám jsou v onu chvíli úplně k ničemu. Nebo třeba narazíme na mnoho uzavřených oblastí skrývajících truhlu, ale získáme jen jediný klíč. Po odemknutí vybrané oblasti a otevření truhly pak při vší smůle získáme velmi malou odměnu.
Na co se hráč musí připravit, je časté úmrtí. A jakmile náš démon zemře, je hra zcela u konce. Obrňte se tedy pořádnou trpělivostí. Hra celkem nabízí pět kol (a map), které se zpřístupňují postupně. V první hodině hraní jsem se do druhé mapy snad ani jednou nedostal. Hra totiž i při normální obtížnosti vyžaduje opravdu dobré schopnosti hráče. Když jsem po nemalém trénování konečně porazil bosse 1. mapy a magickým teleportem jsem došel do mapy druhé, čekalo mě nemilé překvapení. Po úmrtí jsem totiž opět přišel o všechny naučené skilly, vybavení a objevil jsem se znovu na úplném začátku první mapy. Jediné, co si hráč odnáší, je jeho vlastní zkušenost s tímto herním světem.
Náš hrdina má u sebe vždy jednu zbraň na blízko a jednu na dálku. V inventáře další zbraně mít nelze a tak si musíme vždy dobře rozmyslet, zda si nově nalezenou zbraň vezmeme. Případně ji můžeme popadnout, vyzkoušet a pak si zase vzít tu původní. Příjemným zjištěním bylo, že hra nabízí slušný arzenál velmi odlišných zbraní. Kromě různých mečů, kladiv či kopí, jsou tu také luky, kuše, boomerangy a dokonce i schopnost střílet různé magické koule, což se také počítá jako zbraň. Řada zbraní má i speciální efekt, jako je třeba šance otrávit nepřítele, zapálit jej nebo omráčit. Zdraví naší postavy se počítá na srdíčka, které se však automaticky nedoplňují. Každé zranění tak musíme léčit nějakým tím objektem, nejčastěji snědením kusu masa. Masa ve hře však není kdo ví jak moc, takže je třeba se velmi pečlivě nepřátelským útokům vyhýbat. Důležité je také hlídat si svou výdrž. Každá zbraň při útoku vyplýtvá jiné množství výdrže, ale třeba takovým kladivem lze obvykle máchnout jen jednou či dvakrát. Pak je třeba chvíli počkat, než se stamina dobije.
V perexu jsem zmínil, že tahle hra je velmi originální. Jedním z inovativních prvků je možnost volby, jak naložíme s každou jednotlivou mrtvolou protivníka. Máme na výběr dvě možnosti. Za prvé si říct o loot a náhodně získat nějaké ty předměty či zlaťáky. Druhou možností je vysát životní energii a získat zkušenosti. S novou úrovní pak přichází volba nového skillu, ať už pasivního či aktivního. Právě skily jsou to, co mě na téhle hře velmi zaujalo.
Ty se totiž při každém opětovném hraní mění. Znovu je tak trochu o štěstí, zda dostaneme nabídku takových, které se nám zamlouvají. K dispozici jsou čtyři stromy schopností, viz obrázek výše. Jakmile odemkneme všechny skilly jednoho stromu, odemkne se nám jeden ze tří démonů, kteří jsou jinak defaultně zamknutí.
Asura je dostupný na Windows, Mac OS X, SteamOS a Linuxu. Cenovka 10 euro (asi 270 Kč) je odpovídající. Za jediné euro pak lze získat kompletní soundtrack čítající 11 skladeb. Titul má tu výhodu, že si vystačí i se slabším hardwarem a přesto běží zcela plynule. Díky své originálnosti a povedené hratelnosti má hráč neustále chuť hře ukázat, kdo je tady pánem a hraje stále znovu. Slušnou motivací je také zvědavost, zda příště dostaneme lépe složenou mapu, více nám vyhovující skilly, lepší odměny v truhlách a tak dále. Trochu to připomíná hru na automatu, kdy si člověk říká, že příště to určitě vyjde a přece zrovna teď neskončí. Škoda jen, že hra nemá trochu lepší grafiku. Asura od nás za celkový dobrý dojem získává pěkných 75 %.