Málokdo dnes nezná alespoň jednu hru známé série The Elder Scrolls. Velké názvy jako Oblivion či Skyrim jsou většině hráčů minimálně povědomé. Proto je tak trochu překvapením, že osud karetní hry vycházející z tohoto jedinečného světa, dostalo do rukou v podstatě neznámé studio Dire Wolf Digital. To sice již má na svědomí několik menších karetních projektů, na Steamu je třeba povedený Eternal Card Game (viz zde). Nikdy však studio nepředvedlo nic, co by se hráči opravdu vrylo do paměti. Nakonec se ale zdá, že vybrat tohle studio, byl zatraceně dobrý krok. Oficiální stránky vývojářů najdete zde.
Hned z úvodu se přiznám, že až doposud jsem hrál jen několik karetně zaměřených PC her a tak jsem byl sám dosti zvědavý, zda se v tomhle světě neztratím. Když se totiž na obrázky či videa ze hry podívá nezasvěcený hráč, může mít pocit, že zdejší systém je opravdu komplikovaný. A přestože zrovna extra jednoduchý není, možnosti se odemykají postupně a díky přehlednému návodu hráč vše správně vstřebá. Po 1-2 hodinkách si již budete vědět rady takřka se vším.
Tím však rozhodně nechci říct, že by člověka hra mohla brzy omrzet. Právě naopak. Ve hře je takové množství karet, jež kombinují různé rasy, typy bojovníků a nemálo speciálních schopností. Každý karta má uvedeno číslo u meče, které znamená damage. Číslo u štítu značí počet životů. Pokud nás sekne nepřítel s útokem 5 a my máme 3 životy, je logické, že je s naší kartou konec. Kromě toho má však mnoho karet určitou speciální schopnost. Tak například může v každém kole dvakrát zaútočit, může jiné naší kartě zlepšit statistiky nebo nepřátelské kartě třeba znemožnit hrát v příštím kole.
Jak z tohoto popisu zřejmě již sami tušíte, boj se skládá z jednotlivých kol. Když začínáme, dostaneme do rukou několik karet. Z těch si vybereme jednu (nebo i více) karet, které aktivujeme tím, že je vložíme na stůl. V kole vložení většina karet přímo fungovat nemůže. Vložíme-li bojovníka, může na nepřítele zaútočit až v kole dalším. Vložení karty na stůl vždy stojí určitý počet bodů many. Mana se každé kolo zcela doplní a navíc navýší o jeden bod. V prvním kole máme 1 manu, v druhém kole 2 many, ve třetím tři body many a tak dále. V prvním kole tedy můžeme aktivovat (vložit na stůl) pouze kartu, která stojí 1 manu. Může se ale stát, že všechny naše karty vyžadují více many. V takovém případě nemůžeme nic dělat a na řadě je soupeř.
Kromě vložení další karty na stůl, hrajeme s kartami, které jsme tam vložili předešlý tah. S každou kartou (bojovníkem) hrajeme zvlášť a pouze jednou. Vybereme si, na co má jednotka zaútočit. Může udeřit nepřátelskou kartu a tak se ji pokusit zničit či poškodit nebo zaútočí přímo na nepřátelského hlavního hrdinu, tzn. jakéhosi generála. Cílem hry totiž je právě tohoto generála zneškodnit. Existují však karty, tzv. strážci, kteří znemožňují útočit přímo na generála či jinou kartu, dokud je strážce naživu. V takovém případě je třeba zničit nejdříve strážce. Kromě karet, které reprezentují konkrétní postavy (s určitým útokem a počtem životů), existují také karty akční. Ty působí okamžitě po aktivaci a není tak třeba čekat do dalšího kola. Jde o různé magické útoky, například ohnivá koule nebo smrtící kopí. Narazíme také na karty, jež našemu generálovi třeba doplní zdraví a to klidně i nad počáteční hodnotu.
Ve většině případů je aréna rozdělena na dvě svislé poloviny. Karty, které dáme na jednu stranu, nemohou (obvykle) útočit na bojovníky ze strany druhé. Je tedy třeba své síly rovnoměrně rozprostřít a udržet se na obou liniích. Jelikož hráč, který začíná, má určitou výhodu, je druhý hráč zvýhodněn pomocí magického prstenu. Prsten v sobě má zasazené tři kameny many. Ty lze vyndat a využít pro navýšení aktuální many. Často se totiž stane, že potřebujeme o jednu manu víc na vypuštění silné karty a právě tato možnost navíc to mnohdy vyřeší. Opominout nelze ani karty, jež určitou postavu na kartě vybaví nějakým předmětem a tím citelně zlepší její útok, životy či obojí. A nepřijdeme ani o karty, které poskytují výhodu po celý zbytek hry a to téměř všem kartám v boji.
Pokud znáte karetní hry, pak jistě víte, jak neuvěřitelně velké množství kombinací útoků, taktiky atd. existuje. Hráč však neovlivňuje jen samotnou bitvu, ale také se podílí na samotném získávání karet. Karty můžeme získat po jednotlivých kusech, třeba za vyhranou bitvu, nebo skrze rozbalení celého balíčku. Balíček si můžeme koupit za zlaťáky, což je standardní herní měna, kterou lze získat hraním. Jelikož je však hra free-2-play, není divu, že karetní balíček si lze pořídit i za peníze reálné. Při koupi dražších verzí je pak garantována minimálně jedna legendární karta.
Podívejme se nyní na možnosti hry z širšího hlediska. TES: Legends, to není jen samotná bitva a lovení karet. V kampani na nás totiž čeká také příběhová linie. Před každou bitvou nám hra poskytne dějové pozadí pro následující bitvu. Například spěcháme a nejbližší cesta k důležitému úkolu je skrze tajemný les. Na cestě nás však obklíčí obří pavouci, kteří z nás chtějí vysát život. V další karetní bitvě tak bojujeme proti samým pavoučím nestvůrám. Příběh je ilustrován promítajícími se obrázky, což kupodivu stačí k navození opravdu vynikající atmosféry. Mimořádná je také zvuková stránka a namluvení. Kromě základního příběhu „The Forgotten Hero“ je možné zakoupit si DLC The Fall of the Dark Brotherhood, které odemyká další příběhové mise, viz zde. Pokud získáme tiket nebo máme dostatek zlaťáku na koupi vstupu, můžeme se se soupeři utkat v aréně. Tam je třeba v libovolném pořadí porazit celou řadu postav a následně bosse. V tomto módu můžeme prohrát maximálně třikrát, než nás z arény vyhodí. Dostat se zpátky znovu stojí tiket či zlaťáky. Naprostou samozřejmostí jsou boje PvP.
The Elder Scrolls Legends je free-2-play titul, který je možné hrát jen skrze Bethesda Launcher. Ten si můžete stáhnout zde. Hru jako celek hodnotíme na 85 %. Pro fanoušky karetních bitev je minimálně vyzkoušení jasná povinnost. Ať už jde o detailní grafiku, neskutečnou sbírku různorodých karet či neopakovatelnou atmosféru, hra si vede po všech stránkách výtečně. Nic zásadně špatného jsme naopak neodhalili.