Francouzské studio Arkane Studios s 18-ti letou praxí je zdá se plně schopné udělat s připravovaného Prey skvostnou akci. Toto studio totiž stojí za úspěšnými hrami jako jsou třeba oba díly Dishonored či BioShock 2. Další známou hrou z této dílny je také Dark Messiah of Might and Magic. Vydavatelem novodobého Prey pak není nikdo jiný, než Bethesda Softworks. Zmiňujeme to zejména proto, že za stejnojmennou úspěšnou hrou z roku 2006 stál na obou stranách někdo úplně jiný. Je tak otázka, nakolik hra bude odlišná. Můžeme být ale rádi, že tenhle Prey na rozdíl od zrušeného druhého dílu alespoň spatří světlo herní scény.
Vězněm ve vesmíru
Příběhová linie se točí okolo tvrďáka jménem Morgan Yu (coby hlavní postavu si však lze zvolit také ženské pohlaví). Ten se stal klíčovým subjektem důležitého experimentu na vesmírné stanici Talos I. Vesmírný program má pro lidský rod vysokou prioritu. Důraz (v pojetí této hry) na něj kladl zejména prezident USA John. F. Kennedy, který na rozdíl od skutečných událostí, přežil atentát v roce 1963. A tak TranStar Corporation vybudovala zmiňovanou stanici na oběžné dráze měsíce. Zprvu šlo všechno jako po drátkách, avšak když zde byla zkoumána vesmírná příšera, která ráda zabíjí všechno živé, věci se rychle zvrtly.
V kůži Morgana jsme nenávratně ztratili paměť. Nepamatujeme si téměř nic – proč tu jsme, kdo jsme a vzhledem k řádícím všudypřítomným monstrům, potřebujeme okamžitý plán. Uvězněni ve vesmíru, loveni strašidelnými monstry. Bez vědomí, co se to děje. Co víc si přát?
Na stanici pracuje také náš bratr – Alex Yu. I ten do příběhu sem tam zasáhne. Díky tomu že je příbuzný a chová se nevyzpytatelně, máme pocit, že zde nerozumíme už vůbec ničemu. A právě to vytváří tu pravou tajemnou atmosféru. Postupně nacházíme zdroje informací. Třeba počítače s dostupnými e-maily, které si můžeme přečíst, případně narazíme na nějakou tu audio-nahrávku. Někdy nám zavolá i anonym, který něco povídá, takže hra není snad nikdy nudná. Odkrýváme příběh a začínáme rozumět všemu kolem. Zároveň se místy musíme rozhodnout, co v napjaté situaci uděláme. Tato rozhodnutí přitom dalece ovlivní příběh. Připraveno je celá řada možných konců, které však v podstatě lze rozdělit do dvou hlavních – dobrého a špatného. Zbylé se od těchto dvou liší jen v detailech.
Boj proti stínům
Stanice pro výzkum nepřátelské rasy – nazvané Typhon – byla vybudována kvůli možnostem zabudovat některé výjimečné schopnosti těchto příšerek do člověka. V roce 2032 je to výnosný byznys a lidé na Zemi o vlastní vylepšování mají enormní zájem. Typhoni jsou lidem známi na základě dřívějšího útoku tohoto mimozemšťana na Zemi. USA a U.S.S.R. se v boji spojili a hrozbu odvrátili. A zajatého nepřítele začali zkoumat. Zjistilo se, že základní jednotka této rasy je tzv. mimic (neboli Typhon Cacoplasmus). Ten tak trochu vypadá jako černá čtyřnohá tarantule, jež ze živého životní vysává energii. Dokáže například skočit na člověka a vysát z něj vše kromě kostry. Takto nabitý mimic se pak mrknutím oka rozmnoží na třeba i čtyři takové. Tihle malí zlouni se dokonce umí stát libovolnou věcí. Pokud tak přijdeme do nějaké místnosti, která vypadá bezpečně, nenechte se zmást. Do sekundy se mohou židle, hrnky, lampy či cokoliv jiného změnit na krvelačné soupeře.
Tyhle rychlé potvůrky se údajně dokážou spojit a vytvořit tak silnějšího netvora – Weavera. Nepřátel je tak nakonec celá řada. Co však mají společné, je jejich nepředvídatelnost a nadpřirozené schopnosti. Přesto má každý z nich určitou slabinu a na tu je logicky třeba směřovat své úsilí. Pokud selžeme, Typhoni se přenoží a znovu zaútočí na Zemi.
Zpočátku se budeme ohánět kdejakým nářadím, co nalezneme na stanici. Teprve po pár desítkách minut popadneme první zbraň. Ta dokáže nepřítele zmrazit, při čemž mu nikterak neublíží. Dorazit ho tak musíme znovu zblízka. Celkově budeme hodně pracovat s inventářem. Hra má survival nádech a stejně jako třeba v Dead Space, i zde je třeba obírat každou mrtvolu, prohledávat vše kolem a sbírat, co se dá. To využijeme také v craftění. Dalším prvkem hry je tedy neustálý průzkum okolí. A díky otevřenému světu si ho užijeme dosyta. Dle vývojářů se budeme občas vracet na již prozkoumané lokality, ve kterých se zatím něco drobného změní. Podívat se máme i do blízkého okolí vesmírné stanice, kde je samozřejmě nulová gravitace.
Skilly, crafting
Díky zmíněnému výzkumu Tythonů bylo vyvinuto speciální zařízení, tzv. Neuromód. Vypadá tak trochu jako injekční stříkačka, je taktéž je na jedno použití. Jehly nám však zabodne přímo do oční bulvy, přes kterou transformuje část našeho mozku. Díky tomu se v určitém ohledu zlepšíme. Právě takto funguje RPG sytém hry. Jakmile najdeme neuromód, vybereme si nové vylepšení v jednom ze tří stromů (scientist, engineer, security). Získáme například rychlejší sprint, vyšší zdraví nebo staminu. Později se budeme dokonce moci vtělit do libovolného předmětu. Jak vypadá hrát za hrnek nebo třeba toaletní papír si můžete prohlédnout zde.
Kromě pěkného grafického kabátku se zřejmě můžeme těšit také na solidní soundtrack. Vývojáři již nyní poskytli k poslechu alespoň jednu písničku s názvem “Everything Is Going to Be Ok”. Najdete ji zde. Vlastně můžeme říct, že se Prey vůbec nebojí odhalit mnoho ze hry, což je poměrně nestandardní. Na Youtube tak kromě trailerů můžeme nalézt i hodně gameplayů.
Prey je již nyní v předobjednávce. Cenovka se v ČR vyšplhala na 1199,- Kč pro PC a 1699,- pro konzolové verze, ať už pro PlayStation 4 nebo Xbox One. Titul do herní scény pronikne 5.5.2017. Vypadá to, že si užijeme drsné bitvy, získáme nadpřirozené schopnosti a odhalíme nejedno tajemství. My se na tuhle sci-fi hru velmi těšíme a samozřejmě vám co nejdříve po vydání přineseme příslušnou recenzi. Chcete-li sledovat nejnovější informace, zůstaňte naladěni na Gamepark.cz, případně sledujte oficiální stránky zde.