Resident Evil 7: Biohazard, jež byl oznámen na E3 konferenci, uvolnil demoverzi s názvem Beginning Hour. Ta je dostupná skrze Steam, najdete ji zde. My jsme si dovolili demoverzi několikrát vyzkoušet a podrobně projít, abychom si udělali obrázek o celé hře. Ta v plné verzi vyjde až 24. ledna 2017 a to pro Windows, PlayStation 4 a Xbox One. Vývojářským studiem a zároveň vydavatelem je Capcom. To samozřejmě není zase tak překvapivé, protože Capcom stojí za celou herní sérií. První hru vydalo tohle studio už roku 1996, takže je jasné, že zkušeností má dostatek. Vždyť jde o jejich již dvacátou sedmou hru s touto tématikou (počítáme-li také remake verze).
Zatímco řada Resident Evil her měla stejně jako filmová předloha akční charakter, sedmička se zaměřuje na příběh. Coby kameraman jménem Ethan Winters jdeme s další dvojicí kolegů prozkoumat starý dům. Dům, který má jistou pověst… Děj se odehrává 4 roky po událostech Resident Evil 6. Tahle stavba byla rodiny Bakerů a mohla by skrývat důležité informace. Co přesně se ale stane, vám neprozradíme, abychom vám nezkazili odhalení. Jisté však je, že se probouzíme sami uprostřed hrozivě vypadajícího pokoje a hra nám dá jediný úkol – utéct. Je to vlastně jediná možnost, jak si zachránit krk.
Právě to je naším úkolem. Zpočátku u sebe nemáme žádné užitečné věci. Postupným prozkoumáním domu toho však najdeme dostatek. Někdy je zřejmé, k čemu se věc hodí. Například štípací kleště, které jsou opodál kovového řetězu logicky užijeme na přecvaknutí. Nebo nalezenou videokazetu logicky dáme do videorekordéru. Jindy je předmět zahalen tajemstvím. Co máme například dělat s prstem, ze kterého čouhá jakýsi kov?
Některé místa nabízejí možnost interakce. Někdy se spustí sama, když máme potřebný předmět – třeba klíč od dveří. Jindy musíme správný předmět vybrat z inventáře. Občas okolo slyšíme kroky či dokonce zahlédneme, jak projde nějaká postava. Je tak zřejmé, že zde nejsme tak úplně sami. Naštěstí můžeme najít i zbraň, například sekeru a dokonce i pistoli s jedním, případně dvěma náboji. Zda nám tyto zbraně ale nedávají falešný pocit bezpečí, zjistíte už sami… Každý předmět si můžeme prohlédnout ve 3D, tedy ze všech možných stran. Mnohokrát tímto způsobem najdeme nějaký nápis či zkrátka něco, co na první pohled vidět nešlo.
Demoverze na první pohled není zase tak dlouhá. Lze dokončit i za 20 minutek. Ale pozor! Kouzlo tkví právě v tom, že hru můžeme zkoušet stále dokola z jednoho prostého důvodu. Má celou řadu možných konců. Některé konce jsou šťastné, ale jiné jsou přesně opačné… Některé věci jsou stále na stejném místě. Jiné tam někdy jsou, někdy nejsou. I to spoluutváří možný konec hry. Je především třeba vše přísně zkoumat. Tenhle dům totiž skrývá nejedno tajemství. Minimálně dvě tajné lokality jsou dobře ukryty.
Zatímco někdy ve “skrýších” najdeme užitečné věci, u jiných bych si přál, abych je nikdy neodhalil. Skrývají totiž pěkně odporné věci. Hra tak nejenom nabízí možnost prozkoumávat prostředí v zajetí strachu, ale také je třeba hodně přemýšlet. Dle některých hráčů průběh také ovlivňuje, jak rychle se pohybujeme. Zřejmě je tedy rozdíl zda jdeme hlemýždím tempem nebo vše proběhneme. Možná se to na první pohled nezdá, ale pokud nás někdo sejme těsně u východu, má člověk chuť hrát hru znovu a „tentokrát mu ukázat, zač je toho loket“. Vytvořit ne tak velkou lokalitu, kterou lze hrát stále znovu, je tak opravdu originální nápad. Hra nám zároveň řekne, k jakému přesně konci jsme dospěli. Tzn. každý možný konec je nějak pojmenován. Díky tomu je při komunikaci jasnější, zda jsme dospěli k jinému konci než kolega. Nemusíme vše popisovat, stačí říct název.
Nepřijdeme ani o doprovodné video, které vysvětlí pozadí příběhu, tedy jak jsme se do domu dostali a kde jsou ostatní. Toto video nemusíme sledovat po každém opakování hry znova. Lze totiž přeskočit (skrze menu), takže nás zbytečně nezdržuje. Neobvyklé je, že v tomto videu můžeme chodit a dívat se na scény z různých úhlů. O to více to ale prožijeme.
Zatímco v sérii Resident Evil obvykle hrajeme z pohledu třetí osoby, tentokrát vše prožijeme z pohledu osoby první. O to více nás vtáhne strašidelná atmosféra, která zvláště ve večerních hodinách opravdu umí vystrašit. Když člověk musí jít do neznámé temné díry, odkud se ozývají nepřirozené a nechutné zvuky, napětí v něm roste hodně rychle. Je třeba ocenit, jak si autoři se zvukovou stránkou pohráli. Dokonale pracují se zvuky, tichem i následným „bafnutím“.
Vizuální stránka, co se týče kvality textur či množství detailů, není kdo ví jak moderní. Stejně ale v sobě nese jakési kouzlo. Chválíme také pěkné světelné efekty. Při průzkumu v domě na každém rohu objevíme něco odporného, ať už to jsou visící těla ze stropu, plná lednička zkaženého (lidského) masa či vana plná krve. A to jsme ještě nezmínili hnijící tkáně rozmázlé po zdech. Ale dost popisování, ať se vám ještě nezvedne žaludek. Dojem z toho, jak tenhle dům působí, je možné udělat si z obrázků kolem.
Resident Evil 7: Biohazard je samozřejmě možné si již předobjednat a to za 50 euro, tedy zhruba 1350 Kč. Případně za 80 euro (2160 Kč) lze získat Deluxe edici, ve které je zároveň Season Pass. Ten nám zpřístupní rovnou tři DLC, které budou k dispozici nejpozději do konce roku 2017. Opět se tak ukazuje trend vývojářů prodat draze hru a vydělat další balík na následných DLC. Co přesně v těchto rozšířeních bude, je nám zatím utajeno.
Demoverze ukázala, že tenhle Resident Evil určitě bude stát za to. Nabízí jedinečný, hororový zážitek, kde v dech beroucí atmosféře bojujeme o vlastní život. A protože dle našich zkušeností mladí hráči nehledí na to, že některé hry jsou od 15-ti, případně 18-ti let, ještě jednou připomínáme, že Resident Evil 7 je pouze pro starší 18-ti let. Jakmile hra vyjde, přineseme vám samozřejmě patřičnou recenzi.