Ačkoliv nejsem velký fanoušek adventur, hopsaček či oddechovek, v poslední době se na herní scénu dostávají skutečné hity, které i mě upřímně pobavily. Opomenout bychom rozhodně neměli nedávno vydaný Valley (recenze zde) či Jotun (recenze brzy vyjde). Určitý vztah k námětu dnes recenzované hry má pak Never Alone (viz zde). I tam se totiž objevila krásná liška, která ve 2D prostoru, zdá se, je ideálním zvířátkem pro hopsání i příběh.
Stejně jako ve zmiňovaném Never Alone, i zde je liška zpočátku pouhé zvíře potulující se kolem. Staneme se totiž magickou bytostí, vypadající jako vznášející se svítící koule. Kromě pohybování toho moc neumíme, avšak nakonec využijeme speciální schopnosti vtělit se a ovládat jiné živé bytosti. Posedneme tak lišku a většinu hry pak hrajeme za ní. Jelikož však liška vypadá obzvláště roztomile, vzít její tělo a ovládat ji byť proti její vůli, mi nepřijde jako zvlášť šťastný čin. Co naplat, hra nám nedává na výběr.
V chlupaté srsti lišky běháme po mapě v 2D prostoru a snažíme se dostat vždy k jednomu ze čtyř ochránců určitého ročního období. Odtud také pochází název titulu Seasons after Fall (Období po podzimu). Liška je mrštná a doskočí poměrně vysoko, případně se dokáže vyškrábat, pokud dopadne na okraj. Daného strážce období zpravidla reprezentuje nádherná bytost, na jejíž spatření se hráč může pokaždé těšit. Každý z nich nám propůjčí magickou kouli, podobnou našemu pravému já, která nás pak vede správnou cestou. Díky tomu je snadné najít správný směr a hráč se jen tak neztratí. Bohužel ne vždy máme tuto kouli k dispozici (např. když za bohem teprve míříme) a spíše výjimečně lze vyrazit na jinou stranu, než je správně. Hra nás na to však brzy sama upozorní.
Liška umí vydávat určitý zvuk, který se těžce charakterizuje. Jedná se o jakýsi krátký pískot, něco jako štěkání u psa. Tímto způsobem může ovlivnit například větve, které se rozvinou, čímž nám umožní po sobě lézt a my se tak dostaneme dál. Jakmile budeme mít k dispozici létající kouli od určitého strážce, pískotem můžeme nařídit oné magické bytosti, aby ihned změnila roční období na to, které je na řadě. Stejně tak dalším pískotem se změníme období zase zpátky. Díky tomu zmrazíme různé rostliny či ze země tryskající vodu, dle potřeby rozmrazíme . To vše musí být ve správnou chvíli. Funguje to tedy coby jednodušší hádanka, bez jejíž vyřešení se dál nedostaneme. Občas je tak třeba použít mozkové závity, ale většinou jen běžíme, skáčeme a vychutnáváme si zdejší atmosféru.
Atmosféru tvoří především dvě věci. Jednak je to jedinečná grafika, oplývající dech beroucími kombinacemi barev, kde zvláště u změny ročního období se příroda postupně kompletně mění. Nádherné jsou také krátké videa, kterých však ve hře kromě toho úvodního není bohužel příliš. V intru můžeme spatřit grafiku jakoby nakreslenou temperami. Vše je neostré a napůl abstraktní, přesto je to zkrátka krása.
Za druhé je to zvuk v podobě úžasného mluveného slova, které může být anglicky, ale doporučujeme vychutnat si francouzský originál. Ten prostě nemá chybu a francouzštinu si díky této hře můžete dokonce srdečně zamilovat. Je třeba zmínit i vysoce nadprůměrnou úroveň hudby, kterou si mnozí jistě budou pouštět i samovolně po dohrání hry. Pro ochutnávku audio-vizuálního zpracování doporučujeme pustit si trailer přiložený výše.
Nechybí ani pěkné animace, jako když třeba s liškou dopadneme na obří květ pampelišky, trocha pylu se zvedne do vzduchu a odletí, stejně jako se celá rostlina po našem dopadu dočasně trochu sníží. Jedná se samozřejmě o malé detaily, ale i ty dohromady udělají hodně.
Seasons after Fall je zaměřen na prožitek a příběh. Pokud tak hledáte obtížné úkoly či přímou drsnou akci, jste vedle. Obtížnost hry je vcelku nízká a jedná se o výbornou oddechovku, případně o hru pro ty menší z nás. Hra je bohužel poměrně krátká, což je však u tohoto žánrů celkem normální. Zabaví tak maximálně na několik málo hodin. I tak možná mohli autoři vymyslet více způsobů, co ve hře dělat, protože místy malinko narážíme na stereotypnost.
Hru vytvořilo francouzské jen pětičlenné studio Swing Swing Submarine a je to jejich teprve třetí hra. Možná budete znát jejich předchozí hru Block that Matter. To je vcelku úspěšná 2D hopsačka, kde jsme v roli kostky vrtali, stavěli a šli stále vpřed (demoverze je dostupná na Steamu). Vydavatelem je Focus Home Interactive.
Zatímco v jiných hrách existuje milión věcí, co dělat, od inventáře a věcí, těžení, craftění, chození na spoustu míst a plnění řady úkolů, zde vládne úplná jednoduchost. Může to být výhoda a příležitost k oddechu, ale také nudou zavánějící hříčka.
Season After Fall stojí na Steamu 15 euro (asi 415 Kč), ale občas se vyskytne ve slevě. Zatím je (a zřejmě bude i nadále) k dispozici pouze pro Windows. Vyhrála však například i cenu Gamescomu za nejlepší indie hru a pokud byste se rádi podívali na oficiální stránky, můžete tak učinit zde.
Seasons After Fall nabízí jedinečný zážitek skrz výbornou grafiku, hudbu i francouzské slovo. K tomu připočtěme mystické síly divoké přírody, možnost kdykoliv si “dupnout” a změnit roční období, to je zkrátka něco, co si po náročném dni rád dopřeju, abych si oddechl. Titul od nás získává moc pěkných 80 % a můžeme jej doporučit.
Dle prvních recenzí, kterých však není moc, si hra vysloužila průměrně stejné hodnocení po celém světě. Je zajímavé, jak málo pozornosti se hra těší. Bohužel totiž není téměř nikterak propagována a autoři vsadili na tvorbu před reklamou. Snad se to autorům nakonec vyplatí, zaslouží si to.