Frozen State je dalším z řady titulů, kde člověk nemá ani tak nějaký vyložený cíl či misi provázanou s příběhem. Zde je především o jedno – přežít. A to právě není ani trochu jednoduché. Právě naopak. Vývojáři nastavili laťku obtížnosti poměrně vysoko. Připravte se na pořádnou výzvu, ale také mnoho frustrace, kdy přes veškerou snahu vás tenhle mrazivý svět semele.
Nejdříve si vybereme jednu ze tří postav, při čemž každá má za sebou jinou historii a oplývá tak jinými schopnostmi. Poněkud překvapivě nám však hra u výběru neřekne žádné informace, v čem se postavy vlastně liší. Jedinou nápovědou je prozrazení jejich bývalé profese, z čehož si máme již sami vše odvodit.
Následně se již objevíme v dřevěném domě, kde posbíráme co se dá a … zasekneme se s otázkou, co vlastně dále dělat. Po chvíli zjistíme, že nějaké maso se dá ulovit zabitím králíka a lopatou se dá zase vykopat sníh. Obojí pak po interakci s ohněm poskytne základní stravu a pití. K tomu sice máme od začátku připraveno ohniště, po jeho dohoření si však již ohniště musíme vycraftit. Oheň jako téměř to jediné však není problém vytvořit – je totiž zapotřebí jen běžný materiál.
Horší je to s jinými věcmi, například zbraněmi. Na ty musíme sehnat již vzácnější materiál, avšak zde se jedná o nezvyklé a vylepšené zbraně. Běžné zbraně jako třeba pistoli musíme najít sami. Ze začátku však využijeme především sekyru a nůž jakožto primární zbraně, které jsme dostali do vínku. Překvapivě jimi nejsme zpočátku vybaveni, stejně jako po ruce nemáme hodinky, baterku či oblečení. Vše je třeba z inventáře najít a po jednom se tím vybavit. To se mi však zdá jako jakási zbytečnost, co zdržuje.
Navíc prostředí inventáře je jeden velký zmatek. Místo aby byl inventář tvořen obrázky, skládá se jen z názvů položek, seřazených do kategorií. Teprve při najetí myši se nám zobrazí miniatura, která však u řady předmětů stejně přesně neurčí, o co jde. Problémem se to stává u věcí, kdy nevíme, co to je. Hra totiž není v češtině a přestože mluvím anglicky velmi dobře, u některých položek jsem si skutečně nevěděl rady. Řešit to slovníkem je otravné, ale snad se takto aspoň naučíme nějaké to nové slovíčko. Hledat něco v inventáři je však jako za trest. Zvláště když v něm něco potřebujeme každou chvíli.
Vývojáři o intuitivním ovládání zřejmě ještě neslyšeli, což ilustruje i nelogické tlačítko “prozkoumat” na mapě. Ano, ve Frozen State budeme také cestovat a prozkoumávat tak okolí. Cestování vypadá tak, že musíme jít do speciálního pole (bývá na kraji lokality) a stistknutím vyvolat mapu. Následně na mapě ukážeme, kam chceme jít. Jakmile se bod označí, mnoho hráčů jistě zmáčkne jediné tlačítko, které zde je – “prozkoumat”. Kupodivu se celé okno zavře a jsme tam, kde jsme byli. V mapě je totiž potřeba dvakrát kliknout na cílové místo, počkat až se tečka symbolizující nás na místo přesune a teprve následně můžeme dát “prozkoumat”. K interakci s prostředím se využívá více tlačítek, při čemž někdy je třeba jisté tlačítko zmáčknout, jindy držet. Chvíli trvá, než se to člověk naučí. Tím komplikovanost ovládání však nekončí.
Ono vylezení z baráku je sice nezbytné, avšak je třeba dávat si pozor na dvě věci. Za prvé je to již tolikrát zmiňovaný mráz. Na jeho důležitost ukazuje i ukazatel zimy, který je na rozdíl od naplněnosti jídlem či pitím, neustále na obrazovce. Jakýkoliv pobyt venku nás řádně zchladí. Zejména v noci je teplota zcela nepředvídatelná. Neustále je tak třeba se ohřívat uvnitř, ideálně poblíž ohniště. V noci ale stejně není téměř nic vidět a příliš nepomáhá ani baterka. Ta se jednak velmi rychle vybíjí a vyžaduje tak stálé dobíjení novými baterkami a jednak nám okolí osvítí poněkud nedostatečně. To sice vytváří hororovou atmosféru, avšak je skutečně problém se nějak smysluplně pohybovat a reagovat. Noc tak obvykle prospíme ve spacáku, který si sebou nosíme. Spánek je také jednou z hlavních metod, jak se léčit.
A že léčení bude skutečně potřeba! Ještě nebezpečnější, než příroda, jsou totiž všudypřítomná krvelačná monstra. Těm se mnohdy můžeme vyhnout pomocí plížení, u kterého vidíme svět černobíle. K lokalizaci nepřátel můžeme využít i stopy, které vše živé (včetně nás) zanechává ve sněhu. Často jsou však netvoři v daných domech, které musíme prozkoumávat kvůli tomu, že je zde nejvíce užitečných věcí.
Střet je tak nevyhnutelný. V boji je pak problém předvést nějaký lepší výkon. Obvykle totiž lze jen bezhlavě sekat (střílet). Sice se můžete pokusit před útokem nepřítele uskočit, nemá to však žádný efekt. I když jste dostatečně daleko, soupeřova rána vás zasáhne. Zpočátku lze zabít jen 2-3 nepřátele a budeme rádi, že jsme to přežili. To je velký problém, protože vlezeme do baráku, tam zabijeme tento počet nepřátel a s minimem zdraví najdeme jen několik málo zásob. Pak už je třeba spát, abychom zase obnovili své síly. Další průzkum s nízkým zdravím se rovná sebevraždě. Někdy narazíme i na živého člověka, se kterým však není příliš řeč, protože po nás začne třeba rovnou pálit z pitstole. V případě úmrtí nemusíme začínat úplně od začátku. Hra vrátí čas do doby, kdy jsme docestovali do dané lokality.
Frozen State bohužel oplývá velmi zastaralou grafikou a překvapivě zde neuslyšíme ani žádnou hudbu. Už takto nezáživnou hru to ještě více oplošťuje. Tahle hra bez příběhu a i díky hloupě vymyšlenému inventáři a nepromyšlenému ovládání, si prostě zážitek čisté zábavy odnést nemůžeme.
Pro mě osobně je hra bohužel zklamáním. Jsem velký fanoušek survival her, avšak na trhu je celá řada výrazně lepších titulů a hráč tak nemá pořádně důvod, proč dávat 12 euro za Frozen State. Snad vývojáři hru ještě vylepší, najmou UX designéra, který jim poradí. Nyní však titulu nemůžeme s čistým svědomím dát více než pouhých 55 %. Zároveň však hra díky své obtížnosti poskytuje značnou výzvu. Pokud ji však odmítnete, o moc nepřijdete. Přesto znám hráče, které hra baví a své fanoušky si tak titul, ostatně jako každý jiný, přece jenom najde. Velká škoda, že hra neumožňuje hru pro více hráčů.