Hearthstone je jistě záležitostí, která je většině hráčů dobře známá, nejen pro jeho dostupnost. Šuškají se dokonce povídačky o tom, že je to právě Hearthstone ve kterém uživatele Battle.netu tráví v posledních měsících nejvíce času. Bez ohledu na to, zda jsou ony povídačky pravdivé, však můžeme říci, že Blizzard se o hru řádně stará, a to zejména prostřednictvím nového obsahu, který je dvojího druhu. Prvním jsou nová single-player dobrodružství, jako například Curse of Naxxramas. Druhým jsou pak přímo expanze nebo chcete-li datadisky, které s sebou přináší zpravidla úplně nový druh balíků, tudíž kvantum nových karet a samozřejmě také poctivou dávku změn a úprav. Je to i dnes recenzovaný – Whispers of the Old Gods – který se řadí mezi tyto expanze a na úvod si dovolíme tvrdit, že se jedná o expanzi prozatím nejzásadnější. Nejen, že přichází s novým obsahem, ale zároveň podstatně upravuje dosavadní systém, jak si dále vysvětlíme.
Pravděpodobně jste byli zvyklí na to, že pokud jste se rozhodli poměřit s někým síly (pomineme-li dobrodružství, trénink a tavern brawl), mohli jste se vydat do „casual“ modu, případně s fungujícím balíkem pak i do „rankedu“, kde postupujte na jednotlivých rancích směrem dolů od 25 až k 1, dle toho jak se vám daří vyhrávat. Ve hře je již přítomno obrovské množství karet, a tak se Blizzard rozhodl toto rozdělení ještě trochu technicky rozšířit. Díky tomu vznikly úplně nové – 2 rozdílné brackety, kterými jsou „Standard“ a „Wild“. Jejich princip je velmi jednoduchý – zatímco ve formátu „Wild“ můžete používat bez omezení veškeré karty ve hře (a díky jejich obrovskému množství, tak vzniká možnost nejrůznějších zajímavých kombinací a experimental decků), formát „Standard“ vám umožní poskládat balík pouze z basic, classic a maximálně 2 roky starých karet. V praxi to tedy znamená, že třeba takové karty ze zmíněného „Curse of Naxxramas“ už potkáte jen v režimu „Wild“. Nutno také podotknout, že oba formáty mají (logicky) oddělený „ranked“ systém.
Tradičně také přibyla povedená nová herní deska, ale mnohem důležitější jsou asi četné změny u stávajících karet. Nemá cenu je jednu po jedné vypisovat, jelikož jakmile se nalogujete do hry, hra vás s veškerými změnami seznámí, a to velmi přehlednou formou. Nutno však říci, že většina karet zaznamenala spíše „nerf“ a byla tudíž oslabena – zejména ty, co byly levné, ale efektivní. Na druhé straně jde na nových kartách vidět, že většina z nich je až neobvykle drahá (5+), ale za to výrazně silná. Dovolil bych si tak tušit, že Blizzard chtěl obecně zvýšit výskyt „dražších karet“ na bojišti, ale praxe prozatím ukazuje, že lidé stejně volí raději rychlé a efektivní decky typu „zoo“ nebo „tempo“. Hodně karet je přitom jen lepší (nebo zkorumpovanou) verzí klasických karet, které už dobře známe. To ale zásadně vyvažují nové „class“ karty (tedy pro jednotlivá povolání), které jsou naopak v mnoha ohledech revoluční. Některé výrazně zdokonalují dosavadní decky (např. freeze mage nebo divine shield paladin, ale samozřejmě mnohé další), a to jednoduše tím, že Blizzard přidal karty, které zásadně umocňují silné prvky, na kterých balíky stojí (přesněji karty, které výrazně usnadňují hrát kombinace v rámci jednotlivých balíků).
Z tohoto pohledu se Hearthstone možná trochu posunul, minimálně však osvěžil. Kdosi by mohl tvrdit, že je jen otázkou času, kdy se nové karty ohrají a zaběhnou, čímž se přirozeně vyfiltrují na ty, které se vyplatí prostě více nebo méně. Možná to ale bude právě tento moment, kdy začnou hráči objevovat možnosti formátu „Wild“ a místo „okoukání“ se tak otevřou zcela nové dveře. Něco takového ukáže pravděpodobně až čas, nicméně ta opravdová „třešnička na dortu“ přijde až teď. Kdo je alespoň trochu obeznámen s mytologií starých bohů Warcraftu (Old Gods), jistě mu bude známé jméno C’Thun, kolem kterého se celá expanze tak nějak točí. Hearthstone totiž společně s expanzí zavedl pomyslné roky, s tím že tento rok je „Year of the Kraken“, což má symbolicky znamenat, že prastarý bůh C’Thun se probouzí… nebo se už probudil?
C’Thun nejen jako původce celého datadisku, ale také legendární karta, kterou dostanete zdarma, s sebou přináší úplně nový gameplay, styl hraní i druh balíku. Celé je to založené na tom, že C’Thun hezky odpočívá v balíku nebo na vaší ruce (stojí 10 many) a vy ho v průběhy hry postupně boostujete jednotlivými kartami, a to co nejvíc to jen jde. Většina karet mu klasicky přidá útok a životy při vyhození, ale najdeme zde i takové, které z něj umí udělat tanka a „class“ karty to už je zase kapitola sama o sobě. Tak kupříkladu mág disponuje kartou, která vám zajistí, že kdykoliv začarujete kouzlo, staty vašeho C’Thuna se zvýší o +1/+1. Něco obdobného má i priest, jenže efekt se spustí při léčení. U Warlocka pak vždy, když o nějakou kartu přijde. Nutno však upozornit, že systém rozhodně není postaven tak, že samotné karty, které boostují C’Thuna jsou nějak znevýhodněny nebo slabé. Pravda, většinou (ale ne vždy!) postrádají nějaký efekt, jelikož jejich efektem je právě nasytit C’Thuna, ale to je zase často vyváženo jejich útokem nebo počtem životů, který se zdá v poměru k ceně, velmi výhodný.
V praxi to pak vypadá tak, že se po celou dobu hry snažíte udržet kontrolu nad herní deskou, přičemž vytrvale sytíte svého C’Thuna. Máte-li trochu štěstí při 10. kole už je na vaší ruce a může způsobit pěknou paseku. Máte-li na ruce ještě nějaké karty, které jeho moc zvýší, nezapomeňte je vyhodit před samotným C’Thunem. Každý 1 útok totiž hraje roli, jelikož „velké zlé oko“ je naprogramováno tak, že ze sebe rozdělí svoje poškození mezi veškeré nepřátelé. Často tak není problém vyrušit celou nepřátelskou řadu karet a ještě dostat oponenta pod 10 životů, nezemře-li rovnou. C’Thun je tak rozhodně silný, ale rozhodně ne vše-spásný. Ne vždy se vám ho podaří dobře nabít a ne vždy se vám dostane na ruku včas. K tomu si můžete započítat věci jako Mind Control nebo Polymorph, což samozřejmě nejsou překážky jediné. Není také pravdou, že chcete-li hrát nový balík s novými kartami, musíte hrát nutně C’Thun balík. Nových karet je opravdu hodně a jak bylo již zmíněno, zaměřují se nejen na novou legendární příšeru, ale také na balíky dosavadní (které se tradičně hrají), a kde dokážou podstatně obohatit jejich silné stránky.
Možná se taky ptáte, jak rychle a snadno je vůbec možné nové karty získat? Musí mít hráč našetřeno stovky goldů, aby mohl balíky nakoupit? Nebo je snad nutné, aby člověk vůbec balík naplnil, si nějaké zaplatit? A nebudou vás nakonec všichni ostatní, kteří už mají balíky poskládané, jednoduše válcovat? Ne, ne… a zase ne. Přístup k novým kartám je snad poprvé v historii řešen skutečně velkoryse. Jakmile se nalogujete do hry, kromě zmíněného C’Thuna, dostanete také rovnou 3 balíky, tedy 15 nových karet, a to zdarma. Následně na to obdržíte quest na 3 vítězství, který vám zajistí další 3 balíky (15+15 = 30 = celý balík). Po splnění na vás však čeká ještě další quest, na celých 5 vítězství, který vám po vzoru přímé úměrnosti zpřístupní dalších 5 balíků! To máme samo o sobě 25 karet a přičteme-li k tomu předchozích 30, je celkem evidentní, že zde opravdu nelze mluvit o nouzi. Poskládat si nový balík můžete velmi pohodlně za pár vyhraných her, a kdyby vám snad přeci jen nějaká konkrétní karta do sestavy chyběla – možná se vyplatí rozbít nějaké ty starší a za získaný magický prach si je prostě dodělat.
V případě Hearthstonu asi není příliš, co rozebírat. Pokud ho už hrajete, troufáme si tvrdit, že jste novou expanzí nadšeni podobně jako my, no a pokud ho nehrajete, tak můžete kdykoliv a jednoduše začít – navíc teď, když to tak trochu začíná celé od znova. Samotnou hru jsme tu již hodnotili a máme-li udělit ohodnocení datadisku Whispers of the Old Gods, pak se nebojíme udělit slušných 80 %. Hry jako Hearthstone budou vždy trpět, především pro svou inklinaci k linearitě a opakování, ale o to víc je třeba positivně hodnotit ty věci, které tuto linearitu a stereotypnost (alespoň dočasně) rozbíjejí. Těžko taky příliš kritizovat, když to vypadá, jako že Hearthstone je aktuálně asi v nejlepší kondici, ve které kdy byl, pomineme-li prvotní nadšení. Upřímně jsme jen moc zvědaví, když je tento rok „Year of the Kraken“… co bude ten příští?
Zdá se mi, že tohle rozšíření hru trochu zkazilo, ale to je můj názor :-)