Pokud patříte mezi hráče, kteří se nezastavují jen u přesné střelby na hlavu nebo plnění questů na nějaký ten nový magický meč – ale třeba si rádi střihnete taky nějakou tu ostrou zatáčku, pak jste tu dnes správně. Pokud už náležíte k této skupině a hlasité kvílení kol na prašných cestách je vám sympatické – dovolíme si tipovat, že jedna z prvních zkušeností proběhla v rámci pojmu ‚Colin McRae Rally‘. Skoro každý na něm začínal a také nazřel kouzlo oné skvělé kooperace a důvěry, kdy jeden z členů posádky ‚kormidluje‘, zatímco druhý slouží, jako navigátor s mapou v ruce. Jaké to však bylo objevení, když mluvíme o době, kdy vozidla ve hrách byla bez posádky a při couvání jste se tak mohli kochat pohledem na zcela prázdné auto, ve kterém nikdo nesedí.
Colin McRae Rally tak zcela jistě přilákal zájem mnohých a kupodivu sem tam dokázal oslovit i hráče, kteří jinak tradiční závodní hry příliš v oblibě neměli. Poslední díl, o kterém se mluvilo v positivních konotacích a souvislostech byl Colin McRae Rally: DIRT, který byl oceňován především pro přísnou simulaci a z ní plynoucí náročnost. Zajet celou trať ‚čistě‘ byl zkrátka oříšek, který vyžadoval jistý um, který se dal vypěstovat opakovaným cvičením a dovolíme si tvrdit, že i jistou dávku citu, který umožnil ‚cítit a lépe odhadnout‘, kdy je vhodné přibrzdit, zatočit, přidat plyn atd. Jinými slovy – trvalo nějakou dobu, než jste s autem ‚srostli‘, aby jste dominantní prvek jeho řízení představovali – vy – a nikoliv okolní terén. To platí pravděpodobně pro většinu rallye her.
Nové díly už komunita přijímala spíše chladně, a tak se začala celá série poněkud oslabovat. To vytvořilo dostatečný prostor pro konkurenci, kterou je i dnes recenzované WRC 5 FIA World Rally Championship. To se na trhu poprvé objevilo v roce 2001 a s vyjímkou pauzy mezi lety 2005-2009 se vývojářům podařilo vydávat každý rok jeden díl (z počátku jen na Playstation 2). Rozhodně se tedy nejedná o žádnou novotinu, ač poslední roky byla sérii vyčítána především její monotónnost v tom smyslu, že napříč novými díly přináší zoufalé minimum změn nebo vylepšení. No, a právě to se teď mělo změnit, protože nové WRC 5 vznikalo pod střechou úplně jiného studia, než díly dosavadní a to sice Kylotonn Racing Games. Podařilo se jim tedy naplnit původní ambice a zachránit jinak uvadající sérii?
Při prvním spuštění vás pravděpodobně zaujme poměrně přehledné, ale sterilní menu – tolik typické pro všechny rallye tituly. Stylem takový opak FlatOutu 2. V něm také zjistíte, že hru je možno hrát v režimu jednoho i více hráčů a nabízené módy jsou spíše intuitivní a očekávané, než překvapující. Klasická kariéra je samozřejmostí, stejně jako varianty typu ‚single race‘ nebo jízdy na čas. Než se však dostanete na trať – bude třeba si vybrat team, kterým se chcete prezentovat. Ten zahrnuje konkrétní automobil, v konkrétní barvě, s konkrétní posádkou, s tím že samotná vozidla jsou rozdělena do tří tříd, kterými jsou WRC, WRC2 a konečně WRC3. Poslední kategorie představuje spíše začátečníky v rámci šampionátu, ale nabízí se otázka, jestli není celá kategorie zbytečná, protože obsahuje pouze jedno jediné vozidlo…
Ve zbylých dvou kategoriích najdete takřka všechny oblíbené vozy – některé rovnou několikrát. Jako například Ford Fiesta se kterým jezdí vícero posádek. Bohužel klasické Subaru Impreza se ve hře sice nachází, ale nikoliv v klasické modro-žluté barvě. Naproti tomu někoho může potěšit přítomnost značky Škoda, pod kterou si můžete zajezdit ve Fabii speciálně upravené pro rallye závody. Zajímavé je, že právě ta představovala poslední vůz, se kterým jezdil slavný Colin McRae předtím než tragicky zahynul. Někoho možná překvapí, že se nezabil při závodech (jak se logicky nabízí), ale paradoxně spadnul s vrtulníkem, který sám pilotoval jen několik kilometrů od svého sídla. Vozů je tak na výběr určitě dostatek, i když jistý pocit omezenosti v návaznosti na jednotlivé teamy nemůžeme zapřít.
Nyní je velmi důležité si uvědomit, že hru jako takovou je možno hodnotit v zásadě ze dvou pohledů. Tím prvním je pohled ‚průměrného‘ hráče, který není stylově vyhraněný a hru si koupí a zahraje prostě proto, že si občas rád zajezdí a rallye třeba už dříve hrál. Druhý je pohled hráče, který hraje závodní hry výhradně na volantu, zpravidla má zkušenost s většinou dostupných titulů a hru hodnotí do naprostých detailů, jakým může být poměrně přirozeně třeba chování vozu na určitém terénu, ale může se jít až na reálnost zvuku převodovky. Přijde vám přitažené za uši hodnotit zvuk převodovky? Podívejte se na steam. Dá se tedy celkem logicky předpokládat, že finální verdikty těchto dvou odlišných perspektiv se musí zásadně lišit. Naše hodnocení tak můžete nazírat, jako nevyhraněný pohled, který se snaží o zlatou střední cestu.
Herní zážitek se také diametrálně liší, má-li člověk zapnutou kontrolu stability. To je utilitka, která vám jednoduše pomáhá ‚udržet se na cestě‘, ale její vliv na jízdu je zcela markantní. Nejedná se o žádného ‚malého pomocníka‘ ba přesně naopak – jízdu výrazně zesnadňuje. Váš pocit z první projeté zatáčky tak bude podstatně ovlivněn právě výše zmíněným. Tak či onak pravděpodobně pocítíte, že nové WRC 5 je pokusem o poměrně přesnou simulaci. Hru se nebojíme označit za náročnou, ač rozhodně to nebude ta nejnáročnější. Ve hře je přítomen poměrně přísný model poškození, a tak si můžete být jisti, že na preciznost své jízdy budete opravdu dbát. Stačí totiž párkrát nevybrat začátku, vlétnout třeba do svodidel a už můžete zamávat přední nápravě. Důsledky poškození jsou samozřejmě silně znatelné. Například v případě poškozené nápravy nemožností flexibilního začátení, díky čemuž nemůžete jezdit příliš rychle, nechcete-li se v příští zatáčce rozbít ještě více.
Také se vám může stát (a v případě bouraček to není nikterak vyjímečné), že se po kolizi se stromem prostě už nerozjedete. Chcete-li tedy uspěst v závodě, nezbývá vám nic jiného, než celou kompetici restartovat. Zvláštní pozornost si pak zaslouží převodovka. Při jejím trvalém poškození se totiž zasekne přesně na tom stupni na kterém došlo k závadě. To znamená především to, že nemůžete zařadit zpátečku, ale pokud se vám zasekne na pátém stupni, dá se předpokládat, že ani rozjezd nebude úplně optimální. Naproti tomu máme empiricky odzkoušeno, že na ‚zaseklou trojku‘ se dá ještě i závod vyhrát. V souvislosti s kolizemi a zatáčením se můžete připravit také na poměrně dlouhou brzdnou dráhu, která se odvíjí nejen od charakteru terénu (povrchu).
Lidé si už na oficiálních fórech stihli stěžovat, že právě rozdíl mezi jednotlivými povrchy jim přijde velmi zanedbaný. My osobně pocítili poměrně jasný rozdíl a diferenci, ale zase se ukázalo, že není úplně nutné na rozdílné povrchy nějak výrazně upravovat vozidlo. Spíše stačilo přizpůsobit styl jízdy. O tom, že terén ve hře skutečně funguje svědčí také fakt, že se dá náležitě a mazaně využívat. Kupříkladu povrch za krajnicí bývá hrubší než samotná závodní cesta, a tak se dá velmi dobře využít k přirozenému zpomalení před nájezdem do zatáčky. Člověk pak neztratí tolik rychlosti, jako kdyby přímo brzdil a zatáčku může projet poměrně plynule bez větších obtíží. Vše je jen otázkou cviku. Svou roli zde hraje také počasí, u nějž asi není třeba detailně popisovat, jakým způsobem dokáže afikovat (ovlivnit) jízdu. Stejně tak ve hře najdete detailní tuning, který využijete spíše v kariéře.
Přesto že je to právě technická stránka, která představuje oblast největší kritiky, je to také paradoxně oblast, která zaznamenala oproti předchozím dílům největší posun. Grafické zpracování by na dnešní dobu mohlo být kvalitnější, ale na druhou stranu se snaží být detailní. I design tratí zaznamenal viditelný pokrok a tak je odpověd na otázku, zda se vývojářům podařilo zachránit upadající sérii poměrně obtížná. Rozhodně se jim totiž podařilo udělat nejlepší WRC od roku 2010, ale rozhodně se jim nepodařilo udělat rallye bez chyb. Mezery v technické stránce, kolísání frameratů, ale třeba i absence možnosti vybrat si manuální nebo automatické řazení jsou prostě věci, které musí nutně pár procent ubrat. V globálu se však domníváme, že hra celkem dobře plní to, co by od ní mohl hráč očekávat, a proto hodnotíme 70 %. Pokud máte už nějakou dobu chuť si zajezdit, určitě nebude chybou nové WRC zkusit, a pokud se tak rozhodnete – nezapomeňte vyzkoušet jízdu v noci. Zejména z prvního pohledu je to opravdu zážitek.
hodně chabý pokus o rally
Nejde mi volant u této hry T500RS,jen tlačítka fungují jinak nic a podpora nic neřeší.Co jsem koukal na různá fora nejsem sám komu nefunguje.
ahoj. ani mne nejde dobre ten volant.to isté som mal pri project cars. išlo to dobre asi iba po mesiaci ako vydali hru. dufam ze to čoskoro opravia.
taky mi nefunguje volant jen tlačítka na něm
je to hrůza