Britské vývojářské studio FreeStyleGames s asi stočlennou posádkou již nějaký ten pátek vyvíjí počin Guitar Hero Live, který právě spočinul v našem hledáčku. Tihle chlapíci přitom už v krvi mají pořádnou dávku zkušenosti s vývojem hudebních titulů. Vytvořili třeba Buzz! Juniour, ale i řadu dalších úspěšných her – například také herní sérii DJ Hero. Nic na tom ani nezměnilo, když celé studio v roce 2008 koupil Activision, pod kterým novinka Guitar Hero Live tak logicky vyjde. Activison se údajně do věcí studia příliš nepletl a vzhledem k jejich dobrému fungování se ani není příliš čemu divit.
Herní série Guitar Hero si již vydobyla celosvětovou slávu i uznání. Přesto musíme zohlednit, že nyní hru vyvíjí jiné studio a pod jiným vydavatelem. Autoři se dokonce nechali slyšet, že to chtějí udělat úplně jinak. Základní koncept ale i tentokrát zůstane stejný – proto také zůstává i hlavní jméno hry. Tak co se pro nás chystá? Na obrazovce se nám rozběhnou nejrůznější písně s postupně přicházejícími notami, značící tlačítka, jenž je v pravou chvíli třeba stisknout. Úspěšné údery se počítají a vidíme tak číslo, kolik not jsme v řadě trefili. Zároveň se vlevo dole načítá úspěch v jistém kruhu a jakmile oběhne 360 stupňů, získáme boost k načítání bodů 2x, při dalším postupu 3x a tak dále. Pokud to ale „zmastíme“, násobení okamžitě zmizí. Jako obvykle, po celou skladbu se sčítá celkové skoré, které je i graficky znázorněno hvězdičkami. U každé písničky tak budeme přesně vědět, na kolik hvězd jsme ji vlastně zahráli. Znamená to dobrý přehled o našich výkonech.
S koupí hry je možné zakoupit si i speciální ovladač pro tuto hru, který je mimořádně zajímavým počinem sám o sobě – jedná se totiž o kytaru! Ta má na konci šest tlačítek, které je třeba ve správnou chvíli mačkat. Zatímco kontrolér pro předchozí hru měl tlačítko i pro malíček, což zavánělo kritikou, vývojáři hráče vyslyšeli a šest tlačítek rozmístili do dvou řad po třech. Malíček tak již potřeba nebude. Noví hráči, kteří s kytarou nemají žádné zkušenosti je ale třeba předem varovat. Ze začátku je tohle ovládání poněkud obtížnější a je třeba si pořádně zvyknout. Dobře to ilustroval jeden z reportérů na E3, který hru testoval a s hraním měl tak vážné potíže, že kytaru raději odložil (aby se dále již neztrapňoval).
Nutno dodat, že s kytarou z předchozí hry si tady již nezahrajete a budete nuceni koupit si nový kus. Vývojáři si dobře uvědomují, jakou nevoli to může vyvolat a proto zdůrazňují, že tahle nová hra vydrží opravdu dlouho a budou ji neustále updatovat či dodávat nový obsah. Po koupi hry s kytarou se tak nemusíte strachovat, že by se po roce objevila zase nová hra a vy byste museli neustále kupovat nové hry a nové kytary.
Kde se vzal, tu se vzal podnázev „Live“. Jak už to tak bývá, není samozřejmě zvolený náhodně, ale má evokovat zřejmě největší změnu hry. Zapomeňte na „uměle“ vytvořené členy vaší bandy, pódium či publikum. Ať by se vývojáři snažili sebevíc, nikdy by textury nedosáhly úrovně reality, přestože HW nároky by byly masivní. Autoři tak sáhli k revolučnímu, ač velmi chytrému kroku. Celé prostředí hry prostě natočili na kameru! A tak začíná běžet „film“, kde si z vlastního pohledu užíváte v zákulisí klid před bouří. Za chvíli vás asistentka zavolá na pódium a nezbývá, než popadnout kytaru a za aplausu vyběhnout směle na pódium. Zde absolutně realisticky vidíme ostatní členy kapely, vymakané pódium a především desetitisíce natěšených fanoušků, čekajících už jen na to, až to pořádně rozjedeme!
Ale pozor na to, co vlastně hrajete – fanoušci velice hbitě reagují na aktuální výkon. Jestliže většinu tónů trefíme ve správný čas, dočkáme se tleskání, energického skákání a bláznivého křiku všude kolem. Naopak – jestli budeme úplně „mimo“, fanoušci se nejdříve zarazí, po čemž se brzy začnou mračit, pískat a agresivně házet předměty naším směrem. To může být skvělá motivace ke snaživému hraní, avšak na druhé straně, pokud člověk nemá svůj den a nějak mu to zrovna nejde, pozorovat nabručené davy fanoušků není to pravé ořechové, jak si zlepšit náladu.
Neočekávejte ale kdo ví jak velkou možnost prohlížet si okolí a fanoušky. Nezapomeňte, že uprostřed obrazovky se objeví rychle se blížící noty, na které je třeba dobře se soustředit, aby naše hudba odpovídala slušnému levelu. Tím je část výhledu zakryta, což je trochu škoda. Na druhou stranu to není nic hrozného a okolí je vidět docela dostatečně. Onen vzhled „dráhy“ za notami lze dokonce upravovat a vybrat si z různých vzhledů. Jaká šílené mohou pozadí, bylo jasně ukázáno na příkladu kreslených pand obklopenými duhami.
Další veledůležitou součástí je tzv. Guitar Hero TV (GHTV), která hráči poskytne hned ze startu na 200 písní. Například narazíme na skupiny jako Judas Priest, System of a Down, Foster the People, Anthrax, Rise Against nebo Fall Out Boy, ale také na Green Day, My Chemical Romance či The Rolling Stones. Jak bude ubíhat čas, bude se v GHTV objevovat nový obsah. A jak to bude vypadat v praxi? Rozhodně nebude třeba koupit si každičkou písničku, abychom si ji vůbec mohli zahrát. K dispozici totiž budou různé kanály, kde se stačí připojit a hrát aktuální skladbu. Za to budeme získávat herní měnu, za kterou si pak ony písně můžeme zakoupit a tím si je zpřístupnit na kdykoliv. Zároveň se zde lze připojit do multiplayeru a změřit tak síly s živými hráči. (Nemilé) překvapení je však investování reálných peněz, čímž si hráč například dočasně odemkne všechny skladby.
Guitar Hero Live vychází pro širokou škálu zařízení: PlayStation 3 a PlayStation 4, Wii U, Xbox 360, Xbox One a iOS (tedy iPhony a iPady). Lze dodat, že pro tohle vývojářské studio je to zatím zdaleka nejširší paleta zařízení, pro kterou jedinou hru vůbec vydávali. Co se týče data vydání, severní Amerika s Austrálií to rozjedou již 20. října, zatímco Evropa si jako obvykle bude muset počkat – do 23. října. Pokud byste se ale nakonec raději pustili do klasiky, poohlédněte se po přímé konkurenci v podobě Rock Band 4.
Pěkný článek ! Hra mě taky zaujala, nejspíš zakoupím a zahraji sii
Vždycky jsem to chtěl vyzkoušet hrát na kytaře, na PC či mobilu to nějak není ono.