Kořeny série Mafia sahají až do roku 2002, kdy vyšel první díl s podtitulem The City of Lost Heaven. Přes celosvětový nesmírný úspěch jsme si na jeho pokračování museli počkat až do roku 2010, kdy si užil slávu do sytosti druhý díl. A znovu jsme spočinuli v dlouhém očekávání, které ukončí až rok 2016. Určitě jste ale také už zaslechli, že Mafia má české kořeny a na nejnovějším kousku pracuje ze 120 členného týmu asi pětina Čechů. Vývojářské studio ale spadá vlastnictví amerického Take-Two Interactive Software, Inc, které shodou náhodou vlastní Rockstar Games a tedy i legendární GTA.
Není tedy divu, že se brzy rozhořela diskuze nad případnou podobností mezi těmito sériemi. Situace došla tak daleko, že se k ní vyjádřil i šéf společnosti Strauss Zelnick, který hráče ujistil, že hry nesdílí žádnou technologii a oba zmínění vývojáři jsou naprosto rozdílní. A tak kromě vzdálených podobností jako je otevřený svět, pohled ze třetí osoby nebo důraz na přestřelky a automobily, máme očekávat dva naprosto rozdílné a originální hry.
Hlavní „hrdina“ je tradičně představen silným příběhem. Lincoln Clay coby sirotek nikdy nezažil, jaké je to být součástí rodiny. Rozhodl se to ale zjistit a pustil se tak do dobrodružství, která mu poskytla rodinu náhradní. Nejdříve se vrhl do války ve Vietnamu, ale nakonec se rozhodl pro soudržnost v mafii. Když pak konečně zapadl do černošské mafie jménem Black Mob, celý gang byl nemilosrdně vyvražděn mafií jinou. I samotný Lincoln dostal kulku do hlavy, což ale zázračně přežil. A hlavním motivem se tak stává nejenom ovládnutí celého města, ale zejména krvelačná pomsta.
Zapomeňte na spojitost s GTA, tady si za nikoho jiného než hlavního hrdinu opravdu nezahrajeme. Po boku nám však budou tři společníci, které lze spatřit v závěru přiloženého videa. Každý z nich je úplně jiný a každý je hlavou jisté mafie. Určitě vám byla minimálně povědomá tvář Vita Scaletta. Ano, skutečně se jedná o hlavního hrdinu Mafie II. Vývojáři taktéž prozradili, že se objeví i další postavy z dvojky nebo se o nich bude alespoň dosti mluvit a tak se možná dozvíme i co se nakonec stalo Joeovi Barbarovi. Dalším spolupachatelem bude Afroameričanka a jediná žena Cassandra, jenž zastupuje Haiťany. Zbývajícím členem je hlava Irů jménem Burke.
Naši společníci nám sice budou znatelně pomáhat a občas nám i doslova zachrání kejhák, nicméně musíme být v neustálém pozoru, neboť jejich spojenectví s námi je čistě na úrovni byznysu. Pokud bychom pro někoho z nich přestali být výhodní, může nám nemilosrdně bodnout kudlu do zad. Stejně tak pokud spojencům nebudeme svým jednáním hrát do karet, můžou se nám třeba jen jednorázově pomstít. Na straně druhé pak můžeme různými rozhodnutími či speciálními misemi pro někoho z trojice náš vztah vylepšit. Mafia III tak nebude jen o čisté akci, ale též o diplomacii.
Ve hře budeme dobývat nová území od znepřátelených spolků či mafií a postupně tak nabydeme čím dál tím větších rozměrů. Jasně, že my coby jediný chlapík bez zkušeností se správou o objekty se nemůžeme o vše sami postarat. A tak každý získaný „pozemek“ dáme do správy jednomu z výše představené trojky. Dotyčnému tím samozřejmě uděláme radost a budeme s ním ihned lépe vycházet. Dokonce si tím u něj odemkneme nové možnosti a služby, na které se specializuje. Čím víc území jediný člověk dostane, tím výše se na stromu odměn dostaneme, což se odrazí na kvalitě odměny. Zároveň si však musíme dávat pozor, abychom nenaštvali zbývající členy a tak by zřejmě nebylo příliš moudré vše přiřknout jediné osobě. A jak nakonec může vypadat taková odměna za spolupráci? Zatímco jeden společník nám umožní zavolat jeho bandu rváčů, aby nám pomohla v (nevyrovnaném) boji, druhý nám zase na pomoc pošle profesionálního snipera. Nechybí ani možnost manipulovat s policejním sborem nebo nechat si poslat pojízdný obchod s municí, který přijde v situaci s prázdným zásobníkem uprostřed mise upřímně vhod. A jak si o pomoc řekneme? Smartphony tehdy vážně ještě nebyly a tak budeme muset využít třeba i služeb telefonní budky.
A kde že se bude vše odehrávat? Vývojáři si dali na výběru místa patřičně záležet a vybrali New Orleans v celé své parádě. Dle jejich slov tohle město v takovém podání v žádné jiné hře nenajdete. Mezi hlavní kritéria výběru patřila ohromná pestrost města. Narazíme zde na bohaté i chudinské čtvrti, bažiny, tunely pod městem. Svou roli mají i přístavy, ve kterých budou přistaveny lodě, jenž hráč může stejně jako auta běžně ovládat. Na straně druhé nebylo řečeno nic o možnosti plavání a vyloučena úplně pak byla možnost létat v letadle. Rozdílnost prostředí přitom nebude jen tak pro lepší vzhled, ale lidé na ulici budou dokonce reagovat na nepatřičné oblečení. Pokud si tak nasadíme smoking a vydáme se do chudinské čtvrti s bouchačkou v ruce, můžeme očekávat otáčení lidí či dokonce útok zdejšího gangu.
To vše bude navíc zasazeno do kouzelného roku 1968, což se kromě jiného odrazí i do hudební stránky. Právě tu zahraniční redaktoři již nyní dosti chválí a těšit se údajně můžeme na tu nejlepší hudbu dané doby včetně blues či jazzu. Dobře si všimněte, že naše hlavní postava není čistě bílé pleti, což umožní hráči zažít si rasismus zdejší krajiny a doby na vlastní kůži. Na ulici tak běžně uvidíme, jak si například policisté dovolují na mírumilovnou černou rodinku, do čehož se pak můžeme hrdinky vmísit. Nerovný přístup však bude i proti nám samotným a tak nás čekají nevšední zážitky.
Hojně diskutovanou záležitostí kolem Mafie III je počet misí. V jednom z rozhovorů s vývojáři totiž bylo řečeno, že hra se skládá z jakýchsi deseti pilířů. Právě to jedni interpretují jako existenci pouhých deseti misí ve hře, jiní zase coby deset oddělených příběhových linií. Z našeho hlediska nyní vůbec nemá smysl spekulovat a vymýšlet nejrůznější možné smysly vyřčeného. V budoucnu nám k tomu vývojáři zajisté řeknou více. Už nyní ale potvrdili existenci mnoha vedlejších misí a možnost sbírat ve hře různé sběratelské předměty.
Podívejme se nyní na akční část hry. U každé mise bude k dispozici více způsobů, jak je možné plnit danou misi a minimálně si tak obvykle budeme moct volit mezi nenápadným stealth stylem a přímou rambo akcí. Pokud se rozhodneme schovávat, využijeme určitě indikátory nad hlavami soupeřů, které ukazují, nakolik nás právě zaznamenávají. Jakmile překročíme únosnou hranici, pochopitelně nám nekompromisně půjdou po krku.
Na rozdíl od většiny her, kde z kapsy běžně vytáhneme dvacet jakýchkoliv zbraní, Mafia III nám umožní nosit u sebe maximálně zbraně dvě. Budeme tak muset pečlivě zvažovat, jakým způsobem misi budeme plnit, protože pokud se něco zvrtne, nebudeme u sebe mít potřebné vybavení na jiný styl boje. Užijeme si také dostatek střelby při řízení. Ne že by to na dostupném videu vypadalo jako potřebná činnost, neboť dotírající auta zde vybouchnou při každé příležitosti. Tyhle přehnané a nepřirozené exploze při jakémkoliv ťuknutí do auta zvedly vlnu kritiky a tak vývojáři oznámili, že tenhle prvek ještě upraví. Z toho dostupného mála se nám ale i tak Mafia III jeví třeba ve srovnání s GTA V o dost brutálnější. Zřetelným příkladem je opakované bodání do hlavy bezbranného civilisty obrovským nožem, zatímco krev stříká všude kolem. Kapky krve mimochodem zůstanou chvíli i na obrazovce, což je zajímavý efekt.
Mafia III se snaží ponechat všechny osvědčené principy původní hry, zachovat kontinuitu příběhu, ale i přidat zajímavé novinky. Vývojáři si však bohužel stále nechávají většinu informací pro sebe a nám tak nezbývá nic jiného, než trpělivě čekat na zbývající informace i samotné datum vydání. Alespoň už víme, že stejně jako předchozí díly, i trojka vyjde na konzole, tentokrát však pochopitelně na nejnovější verze, tedy PlayStation 4 a Xbox One.
Minulé taky slibovali a hovno z toho.
Hezky to vypadá,ale už to zkrátka neni mafie co bejvala
Mafia III bude česká asi jako česká Coca-Cola. Vývojáři by si ve slovníku měli najít význam slova MAFIA, protože nějaký "afro"americký GANGSTA nemá s mafií nic společného. Že vůbec si dovolili takový blivajz nazvat jako MAFIA III. To poznáte v roce 2016, tu trapnou arkádu si lidé koupí jen proto že se to tváří jako pokračování legendární české série. Mafia I byla bezkonkurenčně nejlepší hra, co se na tuto tématiku vydala. Mafia II byla dobrá jen díky dobrému CZ dabingu. Mafia III nebude mít ani jedno z toho...
Přesně tak! Naprosto souhlasím. Problém je ten, že tento díl vytvoří převážně amíci, kteří neví co slovo mafie znamená. Jednička nade vše!!
Strašne sa teším , dúfam že to bude dobrá pecka
BANG BANG,Doufam že to nebude jako The GodFather III ! ?
jednička klasika,,,, dvojka mě už nebavila ale uvidíme co dál...