Japonské herní studio From Software bývá především v posledních pěti letech řazeno k nejdůležitějším hráčům na poli akčních RPG. Celé to odstartovalo vydáním úžasného kousku Demon’s Souls, který položil základ jedné z nejoblíbenějších sérií současnosti. Když na něj o dva roky později tvůrci navázali s Dark Souls, každému bylo ihned jasné, že se ještě máme na co těšit. Zcela odlišný tým nicméně pracoval na vývoji pokračování Dark Souls II. I přesto hra v roce 2014 dominovala v celé řadě žebříčků nejlepších her celého roku. Mírně nás však zaskočilo, když se From Software navrátilo s novým kusem už o rok později. PS4 exkluzivita Bloodborne možné do Souls série nepatří, všem je na druhou stranu zcela jasné, že by bez ní nikdy vzniknout nemohla. Přestože bylo Dark Souls III oznámeno teprve před dvěma měsíci, tvůrci na Gamescom dorazili s hratelnou ukázkou, kterou jsme si samozřejmě nemohli nechat za žádnou cenu ujít. Nyní vám z ní přinášíme první dojmy.
Patnáctiminutové demo, které bylo přímo na výstavě k dispozici, rozhodně nesměřovalo v první řadě na hardcore fanoušky, jež jsou schopní předchozími díly proběhnout bez jediného kusu výzbroje a jen se základním mečem, který použijí tak maximálně proti bossům, bez jejichž porážky by samozřejmě hra dokončit nešla. Aby byla jistota, že v demu i nezkušení hráči alespoň někam postoupí, k dispozici byl všem dán dostatek léčivých pilulek na to, aby si s nimi bylo možné vystačit na průlet celou hrou od začátku do konce. O to snazší ale bylo si u dema zarelaxovat a plně si vychutnat skvělého zážitku, který je již nyní Dark Souls III schopné nabídnout, i když má k dokončení docela slušný kus cesty a jeho tvůrci se ještě minimálně půl roku nedostanou šanci zastavit.
From Software se nás rozhodl vypustit na hradby působivého starobylého hradu, který je vůní Souls série prolezlý od padacího mostu před branami až k nejvyšší věži. Když jsme se v demu objevili, ani sekundu jsme nemuseli uvažovat nad tím, v jaké hře se nacházíme. Předváděnou lokací svým předchůdcům Dark Souls III ostudu rozhodně nedělá, ačkoliv jsme samozřejmě nedostali příležitost projít se hromadami zkratek a průchodů vedoucími napříč celým herním světem, jež jsou pro Dark Souls typické. Po desítkách hodin strávených v prvním a druhém dílu série jsme se v demu cítili jako doma. Vývojáři přesně vědí, v čem je prostředí v jejich hrách tolik okouzlující. Samozřejmě jde o pouhou jednu z několika desítek lokací, jež se budou ve finální hře nacházet, kdyby se ale udržely na této úrovni kvality, zajisté bychom si nestěžovali.
Klidný rozjezd dema nás postavil před bandu nemrtvých, kteří se váleli po malém náměstíčku s drobnou kašnou, křížkem a pár rostlinkami. Dveře za námi se ani nehnuly, takže bylo naší jedinou možností přes tuto zhruba pětici kostlivců projít, abychom se vůbec někam dostali. Místo logického prozkoušení svých dovedností s gamepadem, jenž nám byl vložen do rukou, jsme se nicméně do boje vrhli bez toho, že bychom měli sebemenší tušení, co která z páček dělá. Rychlý pohled na tahák, jenž nám ležel u ruky, naštěstí nakopl náš mozek a na vteřinku jsme se vrátili o rok zpátky, kdy jsme si ještě plně vychutnávali čerstvě vydaného Dark Souls II. Ovládací schéma se od té doby nijak výrazně nezměnilo, a protože nepřátelští kostlivci nepředstavovaly absolutně žádnou výzvu, pár seknutí naostřeným mečem stačilo k vymýcení náměstíčka od všeho zlého.
Dveře na druhém konci venkovního prostranství vedly přímo do komnaty, v níž se nacházel žebřík, jenž nás zavedl o patro níže. Jak už to tak bývá, u spodní příčky žebříku už trpělivě vyčkával další kostlivec, který se na nás vrhl, ještě než jsme se vůbec stihli rozhlédnout kolem sebe. Nepřátelská inteligence se s novým dílem posunula na zcela novou úroveň a zaskočilo nás, jak vychytralé kroky jsou protivníci schopní vykonat. Na mysli máme, že zatímco jsme se po kostlivci, který už vydržel o trochu víc, oháněli, on se s klidem vyhýbal všem našim útokům a poté rychlým výpadem zasáhl náš odkrytý pas. Rychlý ústup s pozvednutým štítem jej pak povzbudil k svižnému připevnění svého štítu na záda, pozvednutí svého meče do obou rukou a vyběhnutí přímo proti našemu charakteru. Naše překvapení z tohoto kroku mu pak dovolilo udělit nám ještě jednu bolestivou ránu.
Následně však byl připraven o hlavu a jeho tělo se rozpadlo na hromádku kostí, zatímco jsme vystoupili směrem k další velké hromadě nepřátel stojící za dveřmi na mohutné hradbě vedoucí zpět k náměstíčku, na kterém jsme se ocitli ihned po startu dema. Náročnost spolu s počtem nepřátel vygradovala, neboť z ničeho nic začali kouzlit a střílet po nás z kuší, což jsme ani pořádně neregistrovali, neboť nám ve výhledu stála dvojice obrovských obrněných bojovníků. Z ničeho nic se ale zatřásla země, ozval se mohutný řev a zpoza jedné z věží letěl přímo k nám obrovský drak. Ten se s ničím nepáral. Jakmile dosedl na hradbu, nadechl se a všude kolem sebe rozpoutal hotové peklo. Většina z našich nepřátel byla usmažena a zbytek jsme rychle rozsekali, během čehož však drak dál chrlil oheň na vše, co bylo v jeho dosahu. Samotným nám už začalo žhnout u železného plátu na pozadí, tak jsme se rychle zvedli na nohy, proběhli kolem draka v nestřeženém momentu a utíkali se schovat do věžičky opodál, kde už se bohužel demo po pár poražených protivnících uchýlilo ke svému konci.
Nejdůležitější věcí, kterou jsme si z něj odnesli, je, že Dark Souls se vrací v celé své kráse. Fanoušky čeká přesně to, čeho si od vydání druhého dílu žádali, neboť je Dark Souls III v zásadě jen vylepšenou dvojkou s tunou nového obsahu. A pokud jde o soubojový systém, změnil se pouze trochu. Na E3 sice tvůrci proklamovali, že nás čeká svižnější akce a podstatně responsivnější ovládání, ani náhodou si ale nesmíte myslet, že by se z nového Dark Souls stalo druhé Bloodborne. To v žádném případě. Postavě stále chvíli trvá, než se odkutálí stranou a než vykoná nějaký pořádnější útok či kombo. Je možné, že se souboje akcí z Bloodborne tak trochu inspirovaly, ponechaly si však zároveň svoji identitu a po příchodu do hry vám bude ihned jasné, že jste v Dark Souls a nikde jinde.
Mezi nejzajímavější novinky, jež budou uvedeny teprve ve třetím díle, patří speciální schopnosti, jež se liší na základě zbraně, která právě třímá ve vašich rukou. Pokud máte dvojici katan, rychlým kombem se kupříkladu můžete zatočit s napřaženými čepelemi a všem nepřátelům kolem sebe pořádně seknout do hrudníku. Se štítem a mečem se pak povzbudíte k vyššímu poškození a na vteřinku dupnutím do země omráčíte protivníka před sebou. K vykonání těchto i řady dalších specialitek přitom stačí zmáčknutí jediného tlačítka a posunutí levé páčky. Nemůžeme se dočkat, až si Dark Souls III dostaneme znovu příležitost vyzkoušet, i kdyby mělo jít až o jaro příštího roku, kdy už se hra dostane oficiálně na trh. V demu totiž působila fantasticky a pro fanoušky série by tak mělo jít o absolutní povinnost.