Od středy do neděle minulý týden probíhal celosvětově známý herní veletrh Gamescom, na nějž jsme se samozřejmě rozhodli vyrazit. Na sedmihodinovou cestu z Prahy do Kolína nad Rýnem jsme vyrazili uprostřed noci, abychom byli ráno ve středu 5. srpna, kdy celá akce startovala, již na místě. První den byl jako každý jiný rok samozřejmě určen výhradně pro novináře a obchodní návštěvníky, zatímco zbylých čtyř dnů si mohla vychutnat také veřejnost. A vychutnala si jich skutečně pořádně. Na akci dorazilo rekordních 345 000 návštěvníků, na něž v halách čekaly hodinové fronty, jejichž vystávání se muselo rovnat pocitu nefalšovaného utrpení. V mnoha případech to naštěstí za pot a bolest rozhodně stálo. Pojďme si v dnešní reportáži povědět, co všechno si na letošní Gamescom herní vydavatelé připravili a jak se jim podařilo si nás svými prezentacemi a herními demy získat.
S letošním ročníkem Gamescomu se přirozeně pojí celá řada zajímavých odhalení, z nichž tím, které zaujalo pozornost naprosté většiny českých hráčů, je samozřejmě oficiální oznámení návratu legendární série Mafia, o kterou se v minulosti starala česká pobočka 2K. Vývoj byl však postupně přesunut do Ameriky, kde nad ním otěže převzalo studio Hangar 13, jež bylo založeno teprve v první polovině minulého roku. České ručičky však nad svým veledílem naštěstí tak úplně kontrolu neztratili a část tuzemských vývojářů na hře dále spolupracuje. Na procházky po New Orleans a vyhlášení války celé italské mafii se můžeme těšit již v průběhu příštího roku. Žádné hratelné ukázky přímo na akci možná k dispozici nebyly, i bez nich však bylo ve vzduchu cítit, že má Take-Two v rukou něco velkého.
Zatímco se Mafia III začala plavit po vlnách internetu, společnost si na Gamescomu vytvářela pěkné hnízdečko v jedné z hal, kde si pro sebe ukradla hned dva robustní stánky. První z nich ukrýval možnost zahrát si očekávaný multiplayerový mix žánrů Battleborn, který jsme si zamilovali hned na první pohled. Tvůrci si vyhráli především s postavami, jichž si budou cenit především fanoušci MOBA her pro jejich originalitu a unikátnost každé z nich. Na akci bylo odhaleno, že Battleborn oficiálně vyjde 9. února příštího roku, kromě čehož jsme se dočkali představení několika dalších charakterů. Druhý ze stánků Take-Two byl věnován 2K Sports. V jeho útrobách jste tak nalezli možnost zaházet si na koš s novým pokračováním série NBA 2K16 a položit k zemi pár obrovských mlátiček s WWE 2K16.
Hala, v níž se nacházelo Take-Two, byla všeobecně nejnašlapanější v celém areálu. Hned vedle se totiž nacházel Ubisoft, Microsoft a EA. Strávit v ní nejvíce času bylo snadné už jenom kvůli obrovským frontám, které si veleočekávané tituly vyžádaly. Pokud bychom pohlédli v první řadě na Ubisoft, jako obvykle odhalíme, že si pro sebe jeden ze stánků zabral Assassin’s Creed. Desetiminutová ukázka ze hry podpořila naděje fanoušků, že nás tentokrát společnost nezklame, i když nic moc nového ukázáno nebylo. Obrovský poprask samozřejmě způsobil titul For Honor, jenž se stal středem pozornosti hned v momentě svého oznámení na letošním ročníku E3. Kromě něj si na výstavu Ubisoft přivezl ještě Just Dance 2016 a hlavně akci Tom Clancy’s The Division, která už se příští rok snad konečně dostane na trh a nepotká ji dalších pět odkladů.
Vedlejších pár stánků bylo, jak už jsme zmínili, spojeno s Microsoftem. Kvůli našlapané nabídce se prostory těchto stánků staly hlavním cílem většiny návštěvníků, na něž však opět čekaly nepříjemně dlouhé fronty, jež i v novinářský den dosahovaly obludných rozměrů. My proto při výběru, co z her Microsoftu vyzkoušet, promýšleli svoje kroky skutečně s rozmyslem. Asi nejvíce nám učarovala nová Lara, která bohužel na Gamescom nepřijela s žádnými velkými odhaleními, a pokud jste sledovali E3, jejímu stánku jste se mohli bez výčitek svědomí ihned vyhnout. Chaos stánků Microsoftu často umožňoval poměrně rychlou dostupnost her jako Fable Legends a Forza Motorsport 6, neboť byly konzole s nimi rozházeny doslova všude. Microsoft kromě toho poskytnul místo mnoha menším kouskům od dalších společností, takže se na jeho prostorech dalo bezproblémů strávit celý den a stále jste měli co dělat, i když většina vašeho konání představovala stání ve frontě. S hrami jako Halo 5, Soulbound, Quantum Break a Crackdown 3 to ale jinak ani nešlo. Ať už za zavřenými dveřmi byly ukryty hratelné ukázky nebo pouhé prezentace, vždy za to čekání ve frontě rozhodně stálo.
Půlku z celé této haly si pro sebe nicméně schovalo EA. To si dalo na rozdíl od Microsoftu pořádně záležet, aby bylo vše perfektně přehledné a u front jste vždy přesně věděli, kdy na vás dojde řada. EA na Gamescom dorazilo s pouhými několika kousky, jimž se však svou úžasností podařilo zastínit většinu zbylých her. Obzvláště Star Wars: Battlefront, který byl později vyhlášen nejlepší hrou celé výstavy, jste mohli nalézt doslova všude. Byl dostupný ke hraní u třech obrovských stánků, které nabízely několik desítek obrazovek, ale ani tak se nestalo, že byste nemuseli čekat frontu. Rozhodně se však její překonání vyplatilo, protože na vás na druhém konci čekala možnost užít si dvou zápasů odehrávajících se uprostřed nebe. Jako triumfy navíc po veletrhu EA rozházelo repliky ikonických dopravních prostředků, do nichž se ve hře posadíme. Ve stánku EA jste kromě Star Wars mohli nalézt také nový Mirror’s Edge, návrat série Need for Speed, fotbálek FIFA 16, multiplayerovou akci Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 a kouzelnou platformovku Unravel. A všechny tyto tituly zde byly připraveny k tomu, abyste si je na vlastní prsty vyzkoušeli.
Další z hal si mezi sebe rovným dílem rozdělily Sony a Blizzard. Odchod od Sony, které si své největší triumfy schovalo pro Paříž, bohužel tak úplně šťasný nebyl. Hlavním zklamáním bylo jednoznačně to, že velká část z jeho stánků ukrývala pouhé prezentace a na jakékoli hraní jste tak mohli zapomenout. To nás zklamalo hlavně u nového Uncharted a úžasně vypadající exkluzivitky Horizon: Zero Dawn, jimž jsme kladli na záda velká očekávání. Stále však nemůžeme posoudit, jak na tom jsou. Dobrou představu na druhou stranu máme ohledně hororové „příběhovky” Until Dawn, s níž jste se mohli vydat na strašidelný kousek tůry a odhalit, zda vám za koupi na konci srpna tento titul bude stát.
Vedle stánků Sony se tak trochu nenápadně krčilo Bandai Namco, jehož přítomnost znamenala především to, že bylo na akci k dispozici k zahrání nové Dark Souls. Nepřekvapivě naše první kroky na veletrhu směřovaly právě k němu. Každému hráči tvůrci dali k dispozici 15 minut na to, aby se dostal co nejdále ve skvěle působící ukázce, při jejímž hraní jste si díky zasazení na hradby obrovského hradu velmi snadno vzpomněli na předchozí díly série. Dark Souls III sice nabralo odér svého bratránka Bloodborne, nijak mu to ale zazlívat nemůžeme, protože se hraje skvěle.
Ve zbytku haly si pro všechny své milovníky připravil klasickou nabídku Blizzard, který na akci skutečně nešetřil. Příchod k Blizzardu znamenal pozastavení se nad úžasně vypadajícím stánkem s karetní hrou Hearthstone, který byl postaven jako hospůdka, v níž proti sobě vždy stanula dvojice hráčů. S dvěma předpřipravenými balíčky si bylo možné ozkoušet některé z karet z brzy vycházejícího rozšíření „The Grand Tournament”, takže se pro fanoušky hry jednalo o jasnou volbu. Trochu prázdně vypadajícím stánkům finálního datadisku StarCraftu 2 a MOBA kousku Heroes of the Storm oponoval ve švech praskající stánek s očekávanou multiplayerovou akcí Overwatch. Přestože si Blizzard připravil hromadu počítačů, na nichž si hru bylo možné zahrát, nejprve jste si museli vystát pěkně dlouhou frontu, protože se jednalo o jeden z nejlákavějších titulů na Gamescomu pro celé tisíce hráčů a rozhodně bychom neřekli, že by nadšení z této hry nebylo oprávněné.
Zbylé dvě haly, v nichž se nacházely stánky herních vydavatelů, byly podstatně rozdrobenější, i když v nich byly k nalezení hotové drahokamy, jež by byla extrémní škoda minout. V každém případě bychom mezi ně zařadili hratelné demo očekávané akce Just Cause 3, která se navrací se stejným receptem, jenž vynesl do nebe první dva díly, a proto jsme si hru na první pohled dokázali zamilovat. Dalších z lákavých titulů byl Homefront: The Revolution, jenž byl k dispozici také ve formě hratelného dema nacházejícím se na konzolích rozmístěných ve stylově vypadajícím stánku, který hráče přilákal v první řadě právě na svůj vzhled. Samozřejmostí byly dlouhé fronty, jež jste museli vystát, pokud jste si měli zájem zahrát veleočekávané akce Metal Gear Solid V: The Phantom Pain a Call of Duty: Black Ops 2, jež si pro sebe zabraly další dva obrovské stánky. Jeden takový si Bethesda vytvořila také pro svůj klenot s názvem Fallout 4. Šeredně jsme se ale mýlili, když jsme čekali, že v něm nalezneme počítače s hratelnými demy. Místo nich totiž na akci společnost přijela jen se speciální prezentací.
Jedna z hal byla téměř celá dána do rukou nezávislým vývojářům, kteří přijeli s řadou fantasticky vypadajících her a hříček, o nichž jsme v nejednom případě ani nikdy neslyšeli, ale i přesto jsme je s radostí vyzkoušeli, neboť se tato hala samozřejmě vyznačovala hlavně několikanásobně kratšími frontami, jež nebyl nijak velký problém vystát. Svoji chvilku slávy na letošním Gamescomu zažily i VR headsety, k nimž se bylo možné dostat v sadě monumentálních stánků, jež jasně značily, že headsety virtuální reality jsou budoucností, k níž je třeba vzhlížet s respektem. To samé platí ale i pro e-sporty. Přestože jim tentokrát na Gamescomu byl dán o něco menší prostor než v minulosti, jejich fanoušci se díky sadě turnajů v League of Legends, StarCraftu nebo třeba Warcraftu nikdy nemohli přestat bavit. Stačilo si najít dobré místo k sezení před jedním z obřích pláten, na nichž byly zápasy promítány.
Se zklamáním jsme z letošního Gamescomu rozhodně neodjížděli. Herní vydavatelé si pro návštěvníky připravili hromady skvěle působících ukázek, pro něž jsme si zamilovali především stánky Microsoftu a EA, jež byly na vlastní pěst schopny všechny příchozí zabavit klidně na celý den. Bylo by však chybou neprojít i další z hal, kde jsme také narazili na celé řady výborných kousků, jež jsme okamžitě museli zařadit na svůj seznam nejočekávanějších her příštího roku. Snad největším zklamáním pro nás bylo Sony, které si u svých nejzajímavěji vypadajících her připravilo pouhé prezentace. Akce se však z celkového hlediska rozhodně povedla a těšíme se, až dostaneme za rok v polovině srpna šanci na návrat.