Pokud čtete tyto řádky, pak vědět víc určitě chcete. A není divu. Zvědavost je na místě už jenom kvůli v úvodu nakousnutému příběhu, který byl vybrán jako ten nejlepší ze čtyřiceti návrhů, které byly jako motiv příští hry vývojáři zvažovány. I po schválení základního námětu bylo na desítky různých příběhů, hlavních postav a koncepcí, jak hru vytvořit. Ano, Guerrilla Games (guerrilla = anglicky partyzán) si se hrou zkrátka dal velkou práci.
Nemůžeme se tedy příliš divit, že spoluzakladatel vývojářského studia Hermen Hulst v rozhovoru na E3 oznámil, že dosavadní vývoj trval čtyři a půl roku. Guerrilla Games dosud kromě jediné výjimky vytvářeli pouze a jenom herní sérii Killzone, která na PlayStationu nabyla slušných úspěchů. Škoda jen, že pro jiné platformy hra nebyla nikdy spuštěna. A chlapci z Guerrilla Games to hráčům bohužel nevynahradí ani v dnes popisovaném titulu, který v roce 2016 taktéž uvidí pouze PlayStation, samozřejmě nejnovější čtyřku. Stejně jako v minulosti hra vyjde pod hlavičkou Sony.
Do konference E3 2015 herní scéna nevěděla ani o pouhé existenci hry. Vzrušující byla konference ale i pro samotné vývojáře, kteří konečně mohli ukázat příbuzným a kamarádům, na čem tolik let vlastně pracují. Hra pojednává o daleké budoucnosti, tisíc let po apokalypse moderní společnosti. Nikdo neví, co katastrofu způsobilo, avšak je zřejmé, že lidstvo bylo ze svého dominantního postavení zcela vytlačeno. Města změnila k nepoznání divoká příroda, mrakodrapy se rozpadají, domy jsou pokryté mechy a ulice plné rostlin jsou přirozeným domovem všeho živého. Všudypřítomná džungle dává jasně najevo, že lidské výtvory jsou pouhou minulostí. Éra lidské společnosti je nenávratně pryč.
Planeta Země se vrátila do prehistorie. S jedinou, o to více podstatnou výjimkou. Všudypřítomní dinosauři všech velikostí, tvarů a schopností nejsou z živé hmoty. Živí jsou vlastně jen v uvozovkách, neboť jsou to skrz na skrz skuteční roboti. Zdá se, že technologie překonala lidskou rasu a našla si svou vlastní cestu. Jak se to stalo a proč se tyhle železné stroje poháněné elektrickou energií zvolili napodobovat zrovna dinosaury, zůstává stále záhadou. Tolik otazníků je však dost možná pravým záměrem vývojářů, kteří na sbírání informací a odhalování útržků historie, mohou postavit silný příběh.
Jakou úlohu že to v této nevšední atmosféře může zaujímat lidská rasa? Lidé se vrátili k osvědčeným metodám prehistorie, začali žít v jeskyních, které poskytují dostatek bezpečí, dostupnými prostředky kreslí na zdi jeskyně různé nákresy a o dávné civilizaci, jenž dokázala stavět města, mluví jako o „starších“. Lidstvo je rozděleno do celé řady kmenů a z jednoho z nich, toho vůbec nejstaršího, pochází hlavní hrdinka příběhové linie. Mladá, dvacetiletá Aloy je vyhnána ze svého kmene do nehostinné krajiny. Je to ale samotářka do morku kostí, takže jí to nakonec ani příliš vadit nebude. Přesto se ve hře setká s mnohými jinými lidmi. Dlužno dodat, že rudovlasá divoška Aloy dosti připomíná Ygritte ze seriálu Game of Thrones.
Aloy není vybavena nejmodernějšími bouchačkami, ale pouhým lukem a kopím. Samozřejmě se jedná o speciální zbraně a luk má například celou řadu speciálních šípů. Jeden vysílá elektrické šoky, paralyzující svou oběť, další způsobuje mohutný výbuch, který maximálně poničí protivníka a jiný se robotického dinosaura pouze zachytí, zatímco druhý konec hlavní hrdinka připevní k zemi. Robot má tak značně ztížený pohyb.
Tihle obvykle přerostlí roboti využívají moderní vymoženosti také. Ti schopnější jsou dokonce vybaveni děly a jinými střelnými zbraněmi, které neváhají v případě boje použít. Některé z těchto zbraní můžeme ustřelit, rychle pro ně skočit a použít proti samotnému soupeři. Vzhledem k nebezpečnosti jednotlivých robotů je životní nutností neustále se schovávat, využívat keřů k tichému plížení a nečekaným výpadům. Sledovat musíme i to, kam se „dinosaurus“ zrovna dívá. Pokud se dívá naším směrem, pak nás může odhalit i pouhé plížení v keři. Před rozzuřeným monstrem se navíc jen tak snadno neschováme. Nemá problém rozbít obří kameny nebo i kusy skal, pokud se tím dostane blíže k nám.
Naše hlavní postava ale samozřejmě neloví kvůli obživě, tedy kvůli masu. Dinosauři se v této nezvyklé době loví pro vzácný materiál, který je nutný pro craftování, kterého bude ve hře skutečný dostatek. Ať už vyžadujeme nové zbraně, náboje, vybavení nebo pasti, budeme pro tohle kutilství nejprve muset zajistit vše potřebné. Čím většího a nebezpečnějšího robota ulovíme, tím vzácnější materiál samozřejmě získáme. Z dostupných projevů hrdinky je přitom zřejmé, že není nepřátelská a nechce robotické kamarády ničit ze zášti. Uvědomuje si pouze, že materiál se jinak získat prostě nedá.
Zatímco běžně jsou hráči zvyklí, že hra jim přímo řekne či aspoň napoví, jak a co dělat, aby své protivníky porazil, po čemž hráč postup pouze opakuje, Horizon Zero Dawn nenabídnou absolutně žádnou nápovědu, žádný návod. Hráči tak musí pokusem a omylem na vlastní pěst zjistit, co na jaké monstrum platí. To je skutečně dobrý nápad, který vyvolá velké diskuze i mezi hráči, kteří si budou radit, jak na kterou příšeru. Každá příšera má samozřejmě jiné slabé místečko, které je nyní nejenom třeba zasáhnout, ale i objevit. Bohužel se interakce s jinými hráči bude skutečně omezovat na pouhé diskuze o hře. Hra pro více hráčů totiž ve hře bohužel nebude. Přitom takové lovení s vlastní smečkou kamarádů by zajisté nebylo vůbec špatným nápadem.
Hra bude oplývat RPG systémem se všemi výhodami, které nová úroveň nabízí. Řeč je samozřejmě o nových schopnostech, které si po získání potřebného množství zkušeností po právu zasloužíme. K dispozici bude celý strom schopností a tak pro pokročilé schopnosti bude nutné odemknout ty předchozí. Nutno dodat, že přestože pro grafický kabátek bude použit stejný engine, který byl použit v posledním Killzone, hra už nyní vypadá skutečně výborně. A to nemluvíme jen o nádherné atmosféře napůl moderny, napůl prehistorie při západu slunce, ale také o všelijakých působivých efektech jako je třeba jiskření při zranění robotického monstra. Zatím to prostě vypadá, že grafika se vážně povedla.
Co dodat závěrem? Horizon Zero Dawn přišel s neotřelým nápadem a dle prvních dojmů i skvělým zpracováním. Autoři o hře mluví jako o největší hře, jakou kdy vytvořili. Kvalitní grafika, otevřený svět a zábavné zjišťování, jak na kterou robotickou potvůrku, to zatím to vypadá, že se máme fakt na co těšit. Jakmile hra vyjde, můžete se samozřejmě těšit na patřičnou recenzí celého titulu.
uz se moc tesim az to zkusím