Druhý díl série Mirror’s Edge s podnázvem Catalyst vytváří stejně jako jedničku EA Digital Illusions CE, kteří mají mimochodem na starosti i nadcházející titul Star Wars Battlefront. Vydavatelem taktéž zůstává Electronic Arts, který po dlouhém mlčení na nedávné E3 konferenci prozradil mnoho nového. Co tedy už víme?
Co se nezmění a co zůstane ve starých kolejích, jsou základy, jako je důraz na parkour z pohledu první osoby nebo futuristické velkoměsto jménem Glass, ve kterém i tentokrát spočine celý děj hraní. Přesto právě v tomto bodě leží zřejmě největší novinka. Glass se nově stane otevřeným světem, ve kterém budou spočívat jednotlivé mise, tak trochu jako třeba v GTA. Můžeme se tedy volně pohybovat městem, prozkoumávat vysoké mrakodrapy, nejrůznější ulice i temné podzemí. Cestu nám přitom kolikrát zkrátí zip-line. Při obrovské velikosti města, o jaké vývojáři mluví, je obdivuhodné, že zde nebude žádné přerušování kvůli načítání dalšího obsahu. Přesto některé zprávy mluví o tom, že části světa se odemknou až s postupem v příběhu, takže svět nakonec ihned zcela neomezený zřejmě nebude.
Po světě jsou všelijak rozmístěny sekundární mise jako třeba závod na čas nebo řešení různých puzzle (např. hackování billboardu). Kromě nich však najdeme hlavní mise kampaně, kterou spustíme doražením na určité místo. Mise nás odtud může nasměrovat do budovy, ve které celá mise proběhne, po čemž jsme zase volně vypuštěni do města. Na druhé straně vývojáři zajistí, abychom z města viděli maximum i tím, že nás nejdůležitějšími místy provedou misemi, takže se nemusíme obávat, že bychom něco zameškali.
Vzhledem k tomu, že prvnímu dílu Mirror’s Edge bylo vyčítáno příliš bílé barvy, a tím i kapku nepřehledné prostředí, Catalyst dostane barev mnohem více a celé město tak dostane zcela jiný nádech, jiný rozměr. Nezmizí ale navigování hlavní hrdinky prostřednictvím červené barvy, kde jsou určitá místa označeny červenými světly, stopami či kouřem, abychom přesně věděli, kudy je možné se vydat. Ve městě ale nebudeme pobíhat sami. Už dávno zde totiž existují různé skupiny odboje. Známé jsou zatím pouze dvě organizace. První jsou běžci, kteří vypadají jako klasičtí rebelové, ale jsou poměrně neškodní a jejich akce tak téměř neohrožují panovníka. Proto jsou poměrně opomíjeni a není proti nim vytvářeno tolik akcí. Naopak hnutí Black November, v překladu černý listopad, jsou už skuteční teroristé, kteří se zasloužili o přímou pozornost vojenských jednotek. Dost možná se s některou organizací spojíme, neboť skrze mikrofon budeme komunikovat s jinou osobou, která nám bude dopomáhat.
Příběhová linie ve svém středu znovu uvítá půvabnou černovlásku Faith Connors. Zatímco dříve to byla poměrně neznámá postava, nyní se z její minulosti dozvíme mnohé. Nebudeme ale znát vše najednou. Naopak se zdá, že Faith trápí ztráta paměti a vzpomínky na její dětství i její rodinu se jí vrací jen útržkovitě skrze záblesky. Ve hře narazíme na nové, ale i známé postavy z minulého dílu a údajně nemáme očekávat žádný super šťastný konec. Vše může skončit jen jaksi neutrálně. Na konferenci E3 zazněla z úst vývojářů otázka, zda může být mladá slečna bez jakýchkoliv super-schopností katalyzátorem ke změně zdegenerované společnosti k lepšímu. Podlomí se nadvláda zlého Gabriela Krugera a dostane město novou šanci? Nebo uhlazené uniformy dokáží i nadále maskovat vzrůstající brutalitu vládnoucí elity? Tím se vysvětluje i podnázev titulu Catalyst – katalyzátor.
Mirror’s Edge Catalyst vyjde po neuvěřitelných sedmi letech od prvního dílu a tak je jasné, že věrní fanoušci hry si značné vylepšení grafiky opravdu zaslouží. A skutečně se jim ho i dostane. Nový grafický kabátek běží na enginu Frostbite 3 a dle prvních videí to vypadá, že se bude jednat o skutečnou podívanou. Kromě samozřejmé hry pro jednoho hráče se nově objeví i multiplayer, kde však dosti překvapivě nebude ani kooperace, ani soupeření. Dostupné zprávy hovoří o existenci žebříku za výkony v jednotlivých misích a o tom, že hráči budou ovlivňovat světy ostatních. Zatím to tak vypadá, že hráči se tak bok po boku nepotkají a multiplayer hra tedy připomíná jen v uvozovkách.
Více než kdy dříve bude kladen důraz na neustálý pohyb. Takřka nikdy se nesmíme zastavit, aby nás nechytili všudypřítomní padouši. I přes rychlý sprint, šplhání a překonávání různorodých překážek nám ale někdy zastoupí cestu nějaký ten nepřítel. Tím se dostáváme k bojovému systému, který doznal určitých změn. Nově už nebudeme moct používat střelné zbraně, přestože soupeřům zůstanou. Pokud tak zneškodníme protivníka se zbraní, nebudeme ji moct zvednout (což nevypadá dvakrát realisticky). Soupeři však stejně ve většině případů budou dřímat „jen“ obušky. Hlavní roli tak sehrají útoky zblízka, což samozřejmě pro trénovanou a zkušenou Faith není žádný problém. Svými rychlými a hbitými útoky znehybní jakéhokoliv protivníka. Vývojáři v rozhovoru vtipkovali, že Fiath nepotřebuje žádné zbraně, protože je sama tou nejlepší zbraní. Při některých útocích, zvláště těch zakončovacích, se kamera přepne do pohledu ze třetí osoby, abychom si dané kombo vychutnali co nejlépe. Malý otazník visí nad moderní technologií, jako jsou třeba létající roboti. Nakolik zasáhnou do dění ve hře? Proti robotům se totiž holými rukami bojuje obtížně.
Mirror’s Edge Catalyst vyjde v Evropě 25.2.2016 na Microsoft Windows, PlayStation 4 a Xbox One. Oznámena byla i komiksová kniha nazvaná Mirror’s Edge: Exordium, která je úzce provázána s příběhem titulu. Nový díl přinese především nový příběh, otevřený svět a mohutně vylepšenou grafiku. Titul tak může mít větší úspěch než jeho předchůdce. Přesto panují obavy, zda hra bude zavánět nudou, jelikož princip hry víceméně spočívá ve sprintování a mačkání různých kláves, což po pár hodinách možná už nebude stačit k vysoké hratelnosti. Nechme se překvapit, čekání bude ještě dlouhé.