Server Kickstarter umožňující využití komunitního financování dal vzniknout nespočtu produktů a také her, kterých bychom se jinak zřejmě nikdy nedočkali. Stejný osud postihl hru Elite: Dangerous od studia Frontier za kterým stojí známý David Braben, která se do produkce dostala díky tomu, že od hráčů vybrala celkem přes 1.2 milionu liber, což představuje 126 % požadované částky. Proč je dost možné, že jinak bychom se hry nedočkali? Inu přeci jen hardcore vesmírný simulátor není zrovna mainstream a v dnešní době se majitelé distributorských společností nepouští do zrovna riskantních podniků. Nicméně vše vyšlo a dnes se můžeme úspěšně prohánět naší galaxií.
Pokud si myslíte, že poslední odstavec je pouze obecnou frází, tak vězte, že není. V rámci hry je k dnešnímu dni zpracovaná opravdu celá naše galaxie s miliardami hvězd a planet a šance, že někdy prozkoumáte vše, je prakticky nulová. Na začátku hry se objevíte náhodně v některé části vesmíru (možná jen v rámci našeho ramena galaxie, ale to si nejsem jist) a jste doslova jako neplavec vhozen do vody. Naštěstí do začátku pomůžou tutoriálové mise a zpracované videonávody, které vás provedou začátky ovládání a postupů, které ve hře budete dělat. Naučíte se, jak se startuje, jak se přistává v docích, co potřebujete pro boj, jak se skenuje okolí a podobně. Jakmile si mise projdete, což opravdu doporučuji, jste vrženi do vesmíru. Nečekejte žádné úkoly, mise, single kampaň nebo cokoliv jiného, tady si můžete dělat, co chcete.
Vaše první seznámení se hrou začne na některé z vesmírných stanic, se kterými komunikujete skrze terminál. Můžete zde zjišťovat, jaké jsou nabízené mise, nakoupit nějaké ty suroviny, opravit si loď a doplnit palivo, dokoupit nějaké to zařízení a případně i jinou loď. Ze začátku na to ale naprosto nemáte kredity, kterými se platí, takže je čas vyrazit do vesmíru. Po úspěšném odstartování, což není nic snadného, protože je třeba správně manévrovat lodí ve 3D prostoru a trefit se do odletových vrat, se před vámi otevřou neuvěřitelné scenérie. Pokud je něco, čím je Elite téměř nepřekonatelný, je to grafika a ztvárnění vesmíru obecně. První hvězda, kterou uvidíte, vás donutí koukat s otevřenou pusou a s každou další planetou, hvězdou, mlhovinou nebo čímkoliv jiným na tom nebudete o moc lépe. Ke každému vesmírnému objektu se dá dostat téměř na dotek a i když není možné na planetách přistávat, v budoucnu by to mělo být možné.
Dobře, tak prvně jsme se rozkoukali a co dál? První věcí, co si vyzkoušíte je cestování. Je tu možnost standardního letu, který se hodí přímo u objektů a jedná se o relativně pomalé cestování, které se nedá použít pro delší cestování. Na delší cestování je tu Super Cruise, což je vyšší forma rychlosti použitelná v rámci jednoho systému. Díky ní jste schopni urazit obrovské vzdálenosti během několika sekund, maximálně minut. Díky tomu se můžete pohybovat mezi planetami velmi rychle. Tento způsob cestování má ale svá úskalí. V rámci zvýšené rychlosti máte omezenější schopnosti pohybu, nedá se zcela zastavit a hlavně při doletu do cílového místa musíte bezpečně vyskočit ze Super Cruise. Pro splnění bezpečného přistání musíte mít správnou rychlost a vzdálenost k cíli pod určitou hodnotu, jen tak se vám povede bezpečně přistát. A nebojte se, každému se asi z počátku stalo, že svůj cíl přeletěl o stovky tisíc kilometrů. Chce to holt cvik.
Poslední stupeň cestování je Hyperspace Jump. Díky němu dokážete skákat mezi jednotlivými planetárními soustavami a během několika vteřin překonat i desítky světelných let. V rámci Hyperspace Jump nemůžete svou loď ovládat a jen sledujete cestu velmi podobnou cestování hvězdnou bránou. Opět ale nemůžete hru přestat sledovat, protože při výskoku z Hyperspace jumpu se objevíte přímo před hlavní hvězdou systému a musíte začít ihned manévrovat, jinak narazíte přímo do ní. Cestování je vyřešeno opravdu dobře a jen občas máte dojem, že letíte přeci jen dlouho, nicméně pokud jste si Elite zakoupili, musíte s tím počítat.
Jakmile proletíte pár systémů a něco si prohlédnete, budete chtít něco zajímavého podniknout. Možností co dělat, je celá řada a časem se určitě ještě rozroste. Pro objevitelské typy je tu možnost cestovat po systémech, zkoumat planety a vyhledávat vesmírné objekty a získaná data poté výhodně zpeněžit v systémech jiných. Zde platí, že čím dál data dovezete a čím jsou kompletnější, tím větší cenu mají. Jen si dejte pozor, abyste nedopadli jako já a neuchovávali si data tak dlouho, až jsem přišel o loď a i všechna nasyslená data. Holt přísloví kdo chce moc, nemívá nic, platí i v hlubokém vesmíru.
Pro sběratelské typy je tu možnost těžit suroviny z planetek a asteroidů a poté je zpeněžovat na trzích v jednotlivých hvězdných systémech. Komu se nechce těžit, může obchodovat a suroviny na jednom místě nakupovat a jinde je se ziskem prodávat. Pokud nechcete ani jedno z toho, můžete plnit generované mise, které se ale celkem opakují. Můžete něco někam převézt, někoho ulovit, někde něco najít a podobně. A pokud ani to nechcete dělat, můžete lovit jiné hráče pro odměnu nebo se rovnou stát pirátem a ničit a okrádat cizí lodě. Fantazii se meze nekladnou, ale počítejte s tím, že to není hra na deset minut před spaním, každá akce chce svůj čas.
Po galaxii se dá cestovat několika různými loděmi, celkem je jich snad kolem dvaceti a další jsou ve vývoji. V základu máte obyčejnou malou loď, která má základní funkce, může mít dvě zbraně a nějakou tu techniku navíc. Časem si vyděláte i na další, rychlejší a lepší lodě, ale jejich ceny jsou celkem vysoké a bude trvat dobu, než na ně našetříte. Mě se osvědčilo koupit si do začátku levnou transportní loď a obchodovat mezi stanicemi. Díky tomu jsem si našetřil na celkem hezkou loď Cobra Mk.III. Dále si můžete zakoupené lodě vylepšovat, dokupovat do nich nové skenery, zbraně, lepší baterie a další prvky. Pamatujte ale na to, že pokud o svou loď z nějakého důvodu přijdete, přijdete o všechno a objevíte se na poslední navštívené základně. Pokud máte dostatek kreditů, můžete si koupit zpět loď i s veškerým vybavením, ale pokud kredity nemáte, začnete znovu se základní lodí. Takže na to vždycky myslete. Mě nejvíce baví asi objevování a tak první jasnou koupí bylo zařízení, které dokáže těžit palivo z blízkých hvězd. Díky němu můžete při nízkém průletu nad určitými typy hvězd doplnit palivo bez nutnosti navštívit základnu. A o palivo jde především, protože pokud skončíte uprostřed vesmíru bez paliva a nikde není žádná základna, musíte spustit autodestrukci, protože nic jiného s tím prostě neuděláte. Na druhou stranu jsem ale musel vyhodit štít, takže jsem teď zranitelný útoky jiných hráčů.
Jak jste asi již pochopili, Elite je také trochu akční hra. Každá loď má zbraně, časem můžete kupovat nové a lepší a bojovat jak proti NPC, tak proti jiným hráčům. Vhodné je například lovit hráče, na které je vypsaná nějaká odměna za přestupky proti pravidlům. Pokud se vám povede takového hráče zničit, dostanete okamžitě vyplacenou odměnu, která je na jeho hlavu vypsaná a již nyní se dají najít hráči na jejichž hlavu je vypsaná odměna i několik milionů kreditů. Ale velmi snadno se může stát, že bude vypsaná i na vás. Stačí vystřelit v zakázané zóně, porušit rychlostní limity na základnách, útočit na jiné hráče, převážet nelegální materiál a podobně, případně neuhradit pokutu do 24 hodin. Z označení hledaný se dá i vyplatit na kterékoliv základně dané frakce, ale je lepší se tomu vyhnout.
Hru si můžete spustit jako solo play, ale byla by to škoda, protože byť jiné živé hráče nepotkáváte až tak často, přesto na nějakého tu a tam narazíte a dává to pocit, že ve hře nejste sami. Navíc od posledního patche můžete s jinými hráči tvořit party a společně procházet hrou. Pokud tedy někdo hrajete, napište mi na email a můžeme ve hře něco společně spáchat. Hra vyžaduje v každém případě trvalé připojení, protože ty tisíce hvězdných systémů načítá z centrálních serverů a bez toho by se nedalo hrát.
Pokud se něčemu nedá nic vytknout, je to určitě vzhled hry a zvuky. Design vesmíru je doslova fenomenální, planety jsou zpracovány tak, jak praví aktuální vědecká data (samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že se hra odehrává trochu v budoucnosti, takže například Mars je obydlen a je to planeta podobná té naší). Průlety hvězdnými systémy jsou tedy plné nádherných výhledů, představíte si tu obří rozlohu vesmíru, a když narazíte na nějaký zajímavý planetární systém s několika hvězdami a řadou planet, nebude vědět kam dřív koukat. Velmi precizně jsou zpracovány i vesmírné stanice a přístavy, i když tady by se dalo vytknout, že celkem existují asi tři nebo čtyři modely, které se od dalších liší jen barvou a tak jsou základny dost stereotypní. Vše dokresluje krásná ambientní hudba, která přesně sedí k cestování vesmírem v hyper rychlosti, graduje když přilétáte k základně nebo se blížíte k jinému cíli a dává hře epičtější rozměr především s pořádnými sluchátky pěkně nahlas. Na druhou stranu není hra nijak extrémně náročná a i na mém tři roky starém notebooku ji lze hrát hodně plynule, byť ne na maximální nastavení. Jen trochu pozoruji, a některé komentáře na fórech si to myslí taky, že čím déle v jednom kuse hru hraji, tak se začne zpomalovat a fps začne klesat. Zatím jsem nevyřešil co s tím, vyjma restartu hry.
Tato recenze se nám trochu protáhla, a přesto se do ní nepovedlo vměstnat vše, co hra nabízí a pokud autoři splní své dlouhodobé plány, obsah se ještě dalece rozroste a z Elite bude hra na dlouhé roky hraní. Samozřejmě to není hra pro každého, nedá se tu mluvit o klasické MMO hře, ale pokud máte zájem o vesmír, máte rádi si hru užívat i při běžném cestování a rádi objevujete nepoznané, určitě neprohloupíte, pokud hru vyzkoušíte. Aktuálně je možné ji zakoupit i skrze Steam. Znovu je tedy třeba zopakovat, že pokud máte zájem o tuto tematiku a Elite vám kápne do noty, nebude litovat ani minuty ve hře strávené, jen škoda, že toho obsahu pro plnění tam zatím není tolik a dost se opakuje, ale potenciál je tu obrovský. Za nás si Elite: Dangerous odnáší 90 % a až přibude nějaký nový obsah, určitě se k němu ještě někdy vrátíme.