Prokopnout vrstvu ledu, která od sebe odděluje filmy a videohry, se různé vývojářské celky pokouší již léta. Nejvíce se tomu dle našeho názoru přiblížil Quantic Dream, který na hraně těchto zcela odlišných odvětví zábavního průmyslu balancuje perfektně. S podobnou vizí, jaká na svět přivedla tituly Fahrenheit, Heavy Rain a Beyond: Two Souls, nyní přichází britské studio Supermassive Games. To většina z vás nejspíše znát nebude. Tituly jako Doctor Who: The Eternity Clock a Wonderbook: Walking with Dinosaurs totiž zrovna dvakrát nezazářily, což však neznamená, že by v tvůrcích, jež se o ně postarali, nebyl žádný potenciál. Pouze by to chtělo, aby jim někdo dal prostor k tomu, aby své vývojářské srdíčko mohli do svého dalšího titulu vložit bez omezení. Řekli bychom, že přesně to jim Sony umožnilo, když dalo zelenou tvorbě survival hororové adventurky Until Dawn, o níž si povíme v dnešním preview.
Zamyslete se na vteřinku nad tím, jak vypadá zcela průměrný, nejlépe béčkový hororový film. Máte to? Jestliže vám tento neslavný žánr není tak úplně cizí, zaručeně se vám vybavila opuštěná chatka odříznutá od zbytku světa takovým způsobem, že se z ní není možné žádným způsobem spojit s civilizací. Na tu se s největší pravděpodobností zrovna chystá partička studentů, kteří se rozhodli na vteřinku zbavit všech svých povinností a vydali se užít si volna. Na závěr je ještě zapotřebí přidat jednoho geniálního sériového vraha, špetku nadpřirozených sil a další smrtelná nebezpečí, aby se náhodou skupinka nenudila. S tímto receptem se nás pokoušeli donutit nadšení režiséři k panické hrůze už alespoň stokrát. Pokaždé neúspěšně. Co na obecenstvo fungovalo před dvaceti lety, už v dnešní době nemá šanci vystrašit ani čtyřletého Pepíka z paneláku naproti. Jsme si ale jistí, že v herním průmyslu má i podobně přihlouplý koncept šanci něco dokázat. A vývojáři ze Supermassive Games si tím jsou jistí také.
Příběh Until Dawn se formulky béčkových hororů drží jako klíště. Osm teenagerů se ve hře vydává na chatku uvězněnou uprostřed hor, kde hodlají strávit noc, aby poctili a zavzpomínali na svoji kamarádku, jež zemřela za záhadných okolností přesně před rokem. To ale ještě neví, jak už to tak bývá, že si je vyhlédnul šílený masový vrah, který se nezastaví před ničím. Nebyl by to správný cvok, kdyby si pro ně v první řadě nepřipravil krásné divadélko, jímž se pokusí kompletně zničit psychiku každého z návštěvníků chatky, čímž však základ příběhu končí. Jenom na vás záleží, jak bude příběhová linie postupovat. Znovuhratelnost zajistí především fakt, že každá ze scén může dopadnout několika různými způsoby. Vy rozhodujete svými akcemi o tom, jak si která z postav povede. Někomu se podaří zajistit, aby všech osm hrdinů záři vycházejícího slunce další den spatřilo, někdo skončí s jatky, jež neustojí jediný hrdina. A přesně v tom kouzlo titulu spočívá.
Jestliže se Until Dawn má doopravdy zájem považovat za horor, samozřejmě by si pro nás měl připravit atmosféru, která nás donutí vystavět si po ruce komínek čistého spodního prádla, abychom po nejstrašidelnějších momentech nemuseli chodit nikam daleko. Kdybychom se měli ohlédnout za tím, co jsme dosud měli šanci ze hry vidět, rozhodně bychom řekli, že atmosféra bude ve hře parádní. Osamocené utíkání před šílencem s maskou na hlavě má něco do sebe vždycky, když k němu však dojde uprostřed zatuchlého podzemí, odkud není cesty pryč, z ničeho nic celá scéna, jež by jinak působila možná trochu fádně, nabírá na zcela novém rozměru. Takže i když se bojíme, že příběhem titul nezaujme nikoho, neboť je jeho základ poněkud přihlouplý, už vyhlížíme jiné stránky, na nichž hra zatím vypadá bezvadně.
Jak už jsme zmínili, rozhodnutí by se dala považovat za nejdůležitější aspekt celé této hry. Obzvláště důležité je, že vám na ně hra vždy dá maximálně pár sekund. Nemůžete se zastavit a půl hodiny přemýšlet o tom, co se dá považovat za optimální možnost vedoucí k přežití. Když vám na krk dýchá masový vrah, každá sekunda navíc může znamenat vaši okamžitou smrt. Schováte se pod postel, nebo raději vběhnete do další místnosti, i když nemáte tušení, co vás v ní čeká? Pokusíte se za sebou zablokovat cestu, nebo to nemá cenu a bude chytřejší zkusit najít nějakou zbraň, s níž byste se mohli bránit? Podobných voleb před vámi postupem času stanou desítky a každá z nich bude muset být okamžitá, jinak byste neměli počítat s tím, že se dostanete zrovna dvakrát daleko.
Kdyby byl celý kousek o běhání a quick-time eventech, s jejichž pomocí se rozhodujete, asi vás po chvíli začne otravovat. Trochu si zarelaxovat naštěstí příležitost dostanete. Velkou pozornost se Supermassive rozhodl věnovat dialogům mezi hlavními postavami. Mezi těmi jsou přirozeně určité vztahy, které se dále vyvíjejí s vaší pomocí. Ne vždy však k dobrému. Z vaší iniciativy je možné jednotlivé charaktery rozhádat, nebo mohou třeba začít ostatní zpochybňovat a přestat jim věřit. Až se pak dostanete k velkému rozhodnutí, na němž budou záviset životy, plně se projeví, jaký vztah jste si i vy sami k postavě, kterou budete mít právě na starosti, vytvořili.
Until Dawn po technické stránce září. Tvůrci se rozhodli vylepšit engine, za jehož pomoci bylo vytvořeno FPS Killzone: Shadow Fall, a následně na něm hru vystavěli. Na nové úrovni se nachází především stínování a modely postav, jež jsou pro tuto hru zcela nezbytné. Z celkového hlediska je jasné, že titul bude mít přenádherný grafický kabátek, o čemž se můžete velice snadno přesvědčit, když se podíváte na obrázky a trailery, jež jsou v tomto článku rozeseté. Vzhledem k tomu, že titul míří exkluzivně na PlayStation 4, očekávali bychom, že vývojáři věnují velkou dávku pozornosti všem schopnostem gamepadu DualShock 4, takže budou při hraní skvěle využitelné dotyková plocha a drobný reproduktor, jež se na něm nacházejí.
O tom, že spojení herního a filmového zážitku funguje, jsme už v minulosti přesvědčeni byli. Otázkou zůstává, zda bude fungovat i u prvního velkého díla od studia Supermassive Games. Při pohledu na to, co o Until Dawn zatím víme a co nám z něj bylo ukázáno, bychom však řekli, že se není čeho bát. Nebo spíše je. Samotný příběh je sice jedno velké hororové klišé, zdá se ale, že strašidelnou atmosférou je titul nasáklý až po okraj, takže nás hrůzu budících scének čeká víc než dost. Přesné datum vydání zatím stanoveno nebylo, hra by se do světa každopádně měla vydat v průběhu léta, takže bychom řekli, že se přesné datum dozvíme nejpozději v době konání letošního ročníku E3. Nebojte se nám dát v komentářích vědět, jak na vás kousek zatím působí.
Podělané konzole ...