Rime je dítko známých vývojářů, kteří si říkají Tequila Works a v minulosti vydali exkluzivně pro konzoli Microsoft Xbox 360 hru s názvem Deadlight. V té době se jednalo o velmi povedenou 2,5D akční hru, ve které jste čelili zombie nákaze. Možná se teď ptáte, z jakého důvodu tito vývojáři dělají svou novou hru pod hlavičkou konkurence? Odpověď je celkem jednoduchá. Když totiž Tequila Works přišlo s rozpracovaným konceptem Rime, Microsoft je vyhodil ze dveří. Vývojářům tedy nezbylo nic jiného, než obejít ostatní vydavatele a své dlouholeté partnerství s Microsoftem rozvázat. První v pořadí byla samozřejmě Sony, která měla a má s uměleckými hrami bohaté zkušenosti. Když v Sony tento projekt poprvé viděli, nechápali, proč Microsoft tyto vývojáře od sebe odehnal. Společně se tedy domluvili na podmínkách vydání a ruka byla v rukávě. A jen tak mimochodem, s odstupem času samotný Phil Spencer přiznal, že odmítnutí tohoto projektu byla jednou z mnoha chyb, kterou Microsoft v poslední době udělal. Ale pojďme od tohoto tématu již pryč a řekneme si něco podstatného o hře samotné.
Ve hře Rime bude našim hrdinou malý chlapec, který se rozhodl zažít nějaké to dobrodružství, a proto opustil svůj domov. Díky náhodám se dostal na záhadný ostrov, který kdysi v daleké minulosti obývala tajemná vyspělá civilizace. Ostrov bude tedy plný kusých informací o této ztracené civilizaci, hádanek a mechanismů, díky kterým musíte přijít mnoha věcem na kloub. Již v samotném úvodu článku jsem naznačil, že Rime se dosti od předchozí hry svých tvůrců značně liší. V Rime totiž nebudete mít žádné zbraně a nepůjde tedy o akční hru. Vašim hlavním úkolem bude plnění hádanek, ale v žádném případě nečekejte v dnešní době tolik oblíbené logické věci typu seber tři klíče a použij je ve správném pořadí na jedny dveře. V Rime půjde totiž o hádanky, které budou spjaty s určitých místem na ostrově. Ale to není vše. Vývojáři totiž do hry zakomponovali i hádanky zvukové a hádanky, které jsou založeny na světle a stínech, což zní velice zajímavě. Navíc v Rime nenajdete tradiční zadávání úkolů, jak jsme zvyklí z mnoha dnešních her. To je dáno především tím, že na tajemném ostrově nenarazíte na žádnou jinou NPC postavu, s kterou byste si mohli promluvit. Vývojáři sami říkají, že ostrov je v podstatě onou NPC postavou, s kterou budete provádět interakci. Při prožívání této zajímavé hry si musíte položit velmi jednoduchou otázku – co byste dělali vy, kdyby jste se ztratili na pustém ostrově? Jak byste postupovali? Pokud si ve hře nebudete vědět rady, bude pro vás připraven vizuální průvodce, který vám vždy nějakým způsobem nepřímo ukáže, jakým směrem byste se měli vydat. A ještě jeden postřeh – z předváděcí akce se zdálo patrné, že hádanky budou nějakým způsobem spjaty se symboly klíčů, které jsou rozesety po celém ostrově. Jeden ze symbolů je ukryt na věži, kterou jsme mohli vidět v posledním traileru.
Celý ostrov bude od začátku hry zcela otevřený, takže ho můžete ihned prozkoumat a podívat se kamkoliv budete chtít. Ovšem navzdory tomu, že je ostrov opuštěný, bude vám jeho krajina a příroda vyprávět příběh, který vám pomůže pochopit, co se na ostrově stalo a proč z něj vyspělá civilizace zmizela. Z počátku hry se vám může ostrov jevit jako ráj. Nic není ovšem takové, jak to na první pohled vypadá. Tvůrci však hráče ujišťují, že zde nenaleznou klasické vyprávěcí mantinely v podobě dobra a zla. Jejich hra má být velmi osobní a jak sami přiznávají, při tvorbě Rime se nechali inspirovat svými osobními zážitky z dětství, které v hojné míře prožili u Středozemního moře. Chlapec, co by hlavní hrdina tohoto příběhu, se bude po ostrově pohybovat většinu času po svých. Bude ale také moci šplhat na skály, plavat ve vodě a také se potápět. Díky tomu hra dostane zcela nový, mnohotvárný rozměr, kdy budete moci objevovat nejedno tajemství i pod vodní hladinou. Na druhou stranu ale nemáme čekat komplex zatopeného chrámu a podobné rozmáchlé věci. Grafici z vývojářského studia Tequila Works také dlouhou dobu přemýšleli nad tím, jak vyvážit tyrkysovou barvu a průhlednost vody, ale nakonec si s tím poradili více než bravurně. V jednom z mnoha trailerů, které vývojáři vypustili do světa, narazil malý chlapec na bílé sochy. Ty vypadaly celém hrozivě, protože měly zkroucené obličeje od bolesti. A jak lidé z Tequila Works dodávají, sice ve hře nenarazíte na Medusu, která dokáže lidi proměnit v kámen, ale tyto sochy nebývaly vždy sochami. A pokud se zaměříte na architekturu celého místa, brzy vám dojde, že zde musel předtím někdo bydlet.
Pokud se zaměříme na grafickou stránku hry, jistě vás uchvátí pastelově zvolená barevná paleta, která hýří krásnými sytými barvami. Samozřejmě ve hře narazíte i na odpor, ale nebudou zde tradiční nepřátelé tak, jak je známe z mnoha her. Hned v prvním traileru jsme měli možnost spatřit velkého ptáka, který chlapce pronásledoval. Ač by se mohlo na první pohled zdát, že se jedná o nepřítele, tak tomu rozhodně není. Tento tvor ovšem může v určitých situacích představovat zlobu ostrova. To samé platí například i pro kance. Na toho by si hráči měli dávat pozor, i když jej vývojáři přímo za nepřítele neoznačili. Mezi určité překážky se mohou počítat i stíny, které chlapec v prvním traileru odháněl hořící větví. Stíny nebudou zlé ani hodné, budou totiž neutrální vzhledem k místům, na kterých se budou nacházet. Na ostrově budete nacházet spoustu dalších zvířat, které vám ale mohou i vyloženě pomoci. Pokud totiž v určité části ostrova zabloudíte (což se vzhledem k jeho velikosti klidně může stát), pomoci s orientací vám do určité míry mohou například rackové, kteří létají v jednom směru. Mezi další pomocníky se řadí třeba liška nebo jakési koule s nohama. Vzhledem k pohádkovému ztvárnění zdejšího světa ale nejde o stroje. Jsou to mytologické živé bytosti zvané Sentinels, které vám pomohou dostat se rychleji z jedné destinace do druhé. Můžete na nich tedy cestovat, ale zda je budete moci přímo ovládat, tvůrci hry neprozradili. A když už mluvíme o dopravních prostředcích, v traileru jsme mohli vidět, jak se chlapec snaží dostat na velkou loď. Tvůrci se k této scéně moc vyjadřovat nechtěli, protože její vysvětlení by odhalilo zásadní zvraty ve vyprávění příběhu. Proto jen dodali, že se nejedná o žádný pohled do minulosti či budoucnosti a dána scéna je součástí dění ve hře.
Co se tyče technologií, Rime původně běželo na Unreal enginu třetí generace, ale protože si tvůrce hry vzala pod svá křídla Sony, rozhodlo se jinak. Hra nyní běží na nejnovější verzi tohoto úžasného grafického enginu s číslovkou čtyři a vypadá naprosto úchvatně. Tomu samozřejmě bude dosti napomáhat i hudební stránka, které se ujal zkušený Akira Yamaoka, který v minulosti skládal hudbu téměř ke všem dílům kultovní videoherní série Silent Hill. Datum vydání je oznámen na letošní rok, i když se ještě přesně neví, v kterém měsíci hra vyjde. Sony přemýšlí také o způsobu distribuce. Zatím je ve hře distribuce jak digitálním způsobem, tak v krabičce, která by putovala do kamenných obchodů. Po prvním představení Rime na konferenci Sony v roce 2013 na německé herní výstavě Gamescon se vzedmula vlna nadšení a do dnešní doby nepřestávají nápady vývojářů z Tequila Works překvapovat. Myslím si, že všichni majitelé herní konzole PlayStation 4 by měli tuto výjimečnou hru přinejmenším sledovat, protože se může jednat o další nezapomenutelný umělecký počin jako v případě hry ICO.
Vypadá to dobře :)