Naprostá většina herního průmyslu se točí kolem miliardových společností, jež novinky vytvářejí jako na běžícím pásu. V poslední době na sebe však začali upozorňovat i menší, nezávislí vývojáři, bez nichž by svět videoher nebyl ani sebemenší náhodou takový, jaký je. Své originální nápady hodlají některé z těchto drobných tvůrčích studií vypustit v průběhu právě započatého roku. My jsme z obrovského moře vytáhli hrstku nejzajímavějších indie kousků, jež nás čekají, a pokud se považujete za správné hráče, rozhodně byste je neměli přehlížet, až se na trh dostanou.
Mighty No. 9
Jakýmsi duchovním nástupcem Mega Mana se zdá být 2D platformovka Mighty No. 9. Ta se přes kampaň na stránce Kickstarter dostala ke konci roku 2013. Víra hráčů ji dovedla k peněžní částce přesahující požadovaný cíl čtyřnásobně. Až takhle fantastický se zdá kousek na papíře být. Přitom toho vzhledem k vybranému žánru nemá zase až tak mnoho šanci nabídnout. Tvůrci si jsou nicméně jistí, že nás hra hned tak nepustí, čehož dosáhnou využitím klasické hratelnosti, unikátních levelů, náročných bossů a možnosti transformace, která bude k překonávání levelů vyžadována. V žádném případě nepostačí pouze rychlé reakce a ještě rychlejší prsty, abyste konce Mighty No. 9 dosáhli.
duben 2015 | PC/PS4/PS3/PSV/XONE/X360/WiiU/3DS
Hellblade
Nezávislé hry mohou mít mnoho různých podob a tvarů. Studio Ninja Theory tu svoji, na níž právě pracuje, kupříkladu bere za „nezávislý AAA” titul. Hra tedy po stránce kvality a produkčních hodnot ukrývá vše, co její společníci pocházející z rukou velkých společností, vyvíjena a vydávána je každopádně zcela nezávisle. Že tvůrci vědí, o čem mluví, nám dokazuje především jejich dlouholetá praxe, která nás mnoha sladkými plody obdařila již několikrát. První záběry z této mystické hry, s níž se vydáme prožít skutečné keltské mýty, nám dokazují, že se máme na co těšit a unikátní hrdinka s propracovaným příběhovým pozadím nejsou jedinými silnými stránkami Hellbladu.
průběh roku | PS4
No Man’s Sky
Kousek No Man’s Sky je jednou z nejočekávanějších her celého příštího roku. Stačila mu chvilka na to, aby se navždy vtísnil do mysli každého hráče, který ho kdy zahlédl, i když to bylo jen koutkem levého oka. Premisou hry je nekonečné objevování nových planet. Tvůrci nás hodlají vyslat do vesmíru a dovolit nám prozkoumat každý z jeho koutů. Počítat ale musíte s tím, že jich je několik miliard, a abyste prošli každou z náhodně generovaných planet, jež titul vytvoří, museli byste na Zemi strávit několik dlouhých a náročných životů a přesto byste se konci ani neblížíli. No Man’s Sky je unikátním důkazem toho, že současná hráčská generace nepotřebuje vidinu násilí k tomu, aby ji něco uchvátilo. Jednoduchý projekt studia Hello Games se opírá výhradně o prozkoumávání, odhalování a dopřávání si krás nekonečného vesmíru, u nějž není zapotřebí ani to, aby byl skutečný. Už pouhá myšlenka hry, aniž bychom si vyzkoušeli její provedení, si zasluhuje náš potlesk.
průběh roku | PC/PS4
Hotline Miami 2: Wrong Number
Originální Hotline Miami patří k nejlepším hrám roku 2013. Omamující příběh zafungoval po spojení s bezvadnou hratelností, která vám neodpustila jedinou sebemenší chybku, téměř dokonale a titul si tak získal prakticky každého, kdo se mu rozhodl dát šanci. Ten samý mix tvůrci použili i při tvorbě pokračování Hotline Miami 2: Wrong Number. Slíben nám byl obdobně výtečný soundtrack, ještě zapletenější dějová linie obsahující spousty nových charakterů a hlavně také editor, v němž si budeme moci vytvořit své vlastní levely. Obzvláště u PC verze tuto možnost považujeme za boží zjevení a nemůžeme se dočkat, až se do něj bude moci fanouškovská základna titulu s nadšením vrhnout a vytvořit ještě obtížnější levely, díky nimž se mnohonásobně prodlouží životnost hry.
jaro 2015 | PC/PS4/PS3/PSV
Ori and the Blind Forest
Nezávislý tvůrce Moon Studios u svého chystaného kousku Ori and the Blind Forest spoléhá především na atmosféru a dojemný příběh, jimiž hra rozhodně oplývá, k čemuž bohatě stačí pohled na pár záběrů za hry. Neobvyklé prostředí temného lesa sedne podobně atmosferické platformovce jako ulité a nedokážeme si představit, jak by hra mohla po stránce provedení zklamat. Asi jí to ale až příliš ulehčujeme. Po hratelnostní stránce je možné očekávat hádanky a neobvyklý soubojový systém, který nám připomíná titul Dust: An Elysian Tale hlavně tím, jakým způsobem se ve hře budou postupně vyvíjet charaktery a získávat nové schopnosti. Kromě níže zmíněných verzí vývojáři zpočátku slibovali i port pro Xbox 360, o němž se však už dlouhou dobu nikdo ani nezmínil.
první polovina roku | PC/XONE
Inside
Drobné dánské studio Playdead za osm let své existence stvořilo jedinou hru. Nyní nastal čas na další. Že vám za takovou dobu přijde jedna málo? Možná změníte názor, až zjistíte, že jde o dost možná nejznámější indie hru, co kdy byla vytvořena. Máme na mysli Limbo. Unikátní zážitek zasazený do atmosférou nasáklého světa nás čeká i při hraní Inside, který mnozí považují za spirituálního nástupce prvního titulu studia. Je pravdou, že barevná paleta Inside bude o něco pestřejší a titul dosáhne ještě o půlku dimenze dál, v ostatních směrech však není možné s jistotou říci prakticky nic. Víme ale, že tvůrci hodlají Inside vydat co nejdříve, což rozhodně není možné kritizovat, neboť chtějí získat názor hráčů na práci, jíž trávili každý den uplynulých čtyř let.
první polovina roku | PC/PS4/PS3/XONE/X360
Killing Floor 2
Přesně tím, co název napovídá, je nejnovější titul od studia Tripwire Interactive. Plnohodnotné pokračování chytlavé kooperační akce Killing Floor se vším všudy. Nové zbraně, ještě děsivější nepřátelé a hektolitry krve rozlité po podlaze. Dokážete přežít? O Killing Floor 2 zatím příliš mnoho detailů nevíme. Jsme si však jistí, že nás tvůrci nezklamou. Sami se koneckonců odkazují na to, že základní principy hry jsou zcela primitivní a důležité je pouze to, aby jejich provedení bylo zábavné a lákavé pro každého hráče. Snad se přesně to tvůrcům zadaří vytvořit.
průběh roku | PC/PS4
OlliOlli 2: Welcome to Olliwood
Nečekaný úspěch nenápadného OlliOlli zapříčinil, že jsme na oznámení druhého dílu byli nuceni čekat pouhých pár měsíců. Jeden by proto řekl, že tvůrci chystají pouhých pár nových levelů a výzev, skutečnost je však někde trochu jinde. OlliOlli 2: Welcome to Olliwood do hratelnosti originálního titulu zasahuje především zcela novými překážkami a různými variacemi stejné trati, pokud se vám podaří dosáhnout perfektního startu. Titul také nabídne výrazně upravenou grafiku způsobenou využitím nového enginu. Co je ale nejdůležitější? OlliOlli se dočká multiplayeru! Zatím byl potvrzen pouze split-screen až pro čtyři hráče, tvůrci však plánují i online mód, o němž zatím bohužel nic nevíme. Jistotu ale máme v tom, že je v přípravě hned několik různých herních módů, v nichž se do sebe budete moci navzájem s kamarády pustit.
průběh roku | PS4/PSV
Magicka 2
Originální Magicka by měla být povinností pro všechny fanoušky kooperačních her. Šílená zábava, který by vydržela na celé dlouhé hodiny, se v současné době jen tak nevidí. Největším problémem originálu byl proto fakt, že příběh titulu nebyl nijak zvlášť dlouhý. Znovuhratelnost v něm sice do jisté míry fungovala, nikdo ale nemá zájem jednu a tu samou příběhovou linii projíždět stokrát. A právě proto započal vývoj pokračování nazvaného velice jednoduše Magicka 2. Po stránce hratelnosti titul zajisté obsáhne zcela nový obsah a nebáli bychom se, že by si pro nás tvůrci nepřipravili ještě šílenější kombinace, kterým se ty z prvního dílu nebudou mít šanci vyrovnat.
průběh roku | PC/PS4
The Tomorrow Children
Velice zvláštně vypadá na první pohled sandboxový kousek The Tomorrow Children. Když ale pohlédnete za přikrývku beroucí si za své téma Sovětské unie, odhalíte unikátní kousek, který ve skutečnosti není tak úplně nepodobný Minecraftu. Hraní s ostatními hráči vyžaduje v první řadě vaši schopnost rozdělit se o získané materiály a pomoci při stavbě obrovských projektů, kterým můžete udat jakýkoliv směr se vám zachce. Výlet do socialistických dob nás ponechá uprostřed dystopického světa, kterému musíme dopomoci k novým myšlenkám a nápadům. Jste něčeho takového schopní?
průběh roku | PS4
Nemalá část vývojářů, o jejichž hrách jsme vám v dnešním článku pověděli, se už několikrát prosadit dokázala, takže je k jejich výtvorům možné přistupovat s určitou jistotou. Řada z nich se však rozhodla ponořit do žánrů, s nimiž nemají žádné zkušenosti, což je hlavním důvodem, proč pro ně mohou být neskutečným přínosem. O tom se však přesvědčíme teprve v průběhu roku. Jaké nezávislé lahůdky, co nás čekají, považujete za své favority?