Od příchodu prvního Pána prstenů na filmová plátna popularita této fantasy klasiky jen stoupala a v poslední době tomu pomáhají i filmy ze série Hobbit, jejíž finále nás čeká v prosinci v podobě bitvy tří armád. Trochu smutné tedy je, že her s tematikou Tolkienova světa se objevilo žalostně málo a pokud už se nějaká objevila, kvalita byla nevalná. Je smutné, že jako první na mysl člověku vyvstane Lego Lord of the Rings, ale už na ten druhý je to lepší a určitě si vybavíte Lord of the Rings Online, ale to je onlinovka a ty nejsou pro každého. Další pokus, tentokráte z dílny Monolith a Warner Bros., byl tedy očekáván jako smilování i když autoři sami varovali před spojováním hry jak s knihami, tak filmy.
Zasazovat příběh do historických momentů, které už byly nějakým způsobem zpracovány, je ošidné a autory to svazuje, takže nečekejte, že se zapojíte do příběhu Hobbita nebo Pána prstenů. Příběh je zasazen mezi tyto historické epochy a vyplňuje tak mezeru, kde si autoři mohou dovolit více manévrovat a vytvořit něco svého. Hlavní hrdina Talion byl u poražení Saurona, které si jistě pamatujete z filmu Společenstvo prstenu, ale nedostal se nijak daleko, protože ho i s rodinou zabili Sauronovi nohsledové při stráži na Černé bráně. Na rozdíl od své rodiny byl ale zachycen na půli cesty do posmrtného života přízrakem elfa, který jej posednul a umožnil mu vrátit se zpět do světa živých a pomstít se. Motivace elfa k tomuto kroku, je zjistit svou minulost a k tomu se mu Talion skvěle hodí.
Přítomnost elfa v těle hlavního hrdiny znamená samozřejmě nějaké ty bonusy navíc. Můžete používat svou astrální část pro hledání nepřátel i skrze překážky, hledat věže, pomocí kterých si odhalíte další část mapy, artefakty a symboly, ale také střílet astrálním lukem ve zpomaleném čase, vyslýchat nepřítele a v pozdější fázi hry jej také ovládnout na svou stranu. Při předchozích řádcích vám možná začíná na mysl vyskakovat jiná hra, kde pomocí věží otvíráte další části mapy, a tou je Assassin’s Creed. Jméno téhle hry si budete podvědomě opakovat od počátku hraní Middle-Earth! Jedná se totiž o téměř absolutní kopii, pouze v prostředí Středozemě. Stejně jako v AC zde můžete využívat parkour pro lezení po stěnách a objektech, běhat po lanech mezi budovami a nenápadně se krást přes střechy abyste se jako létající smrt snesli na nepřítele z výšky a dobře mířenou ranou ho zabili. Je sice pravda, že pohyb není tak ladný jako má AC, ale je to velmi obdobné. Přesto zde najdeme pár zajímavých nápadů, které hru rozšiřují a přinášejí také něco nového.
Hra se odehrává, jak název napovídá, v Mordoru a to na dvou relativně rozsáhlých mapách. První se odehrává ve více zničené části území, kde se pohybují skupinky skřetů a kde mají své tábory a ve druhé polovině se dostanete do lokality Nurnu, kde je tráva a krajina stále zelená, ale bezpečno tu není o moc více. Lokality jsou celkem veliké, ale předměty a stavby, kterými jsou zaplněny, jsou dost generické a nerozpoznatelné a v prostředí se špatně orientuje bez mapy. Celá mapa je přístupná od začátku, ale pokud si chcete odhalit lokality artefaktů, vedlejších misí a dalších prvků, musíte najít rozbořenou věž, na kterou za pomoci svého astrálního já vyšplháte a úderem na kovadlinu získáte přehled o okolí věže. Jinak v příběhu postupujete po příběhových misích a cestou můžete plnit desítky doplňkových, jednorázových misí, které vám pomůžou získat nějaké ty body a zkušenosti.
Cílem hry je najít tři elitní kapitány, se kterými se seznámíte už v průběhu intra a kteří jsou zodpovědní za smrt vaší, i vaší rodiny. Než se k nim ale dostanete, budete se muset prokousat přes hordy nepřátel od obyčejných až po ty elitnější. Tím vás provede vychvalovaný Nemesis systém. Ten zaručuje, že když narazíte na nějakého elitního nepřítele a on vás zabije, při příští konfrontaci je silnější a pamatuje si vás. Stejně tak jakmile zabijete některého z elitnějších nepřátel, na jeho místo je dosazen jiný nižší velitel. Tuto hierarchii můžete v menu sledovat a zjišťovat si informace o jednotlivých nepřátelích, které odhalíte. Pokud totiž narazíte na nepřítele, který má nějakou informaci o velitelích a vyslechnete ho pomocí vaší astrální verze, získáte informace o slabinách a silných stránkách, které vám pomůžou velitele porazit.
Abyste se přes hordy nepřátel dostali, budete potřebovat nějaké ty bojové schopnosti. Bojový systém je velmi podobný tomu, který používá Batman, a k boji v podstatě potřebujete jen dvě základní tlačítka. Jedno je pro blok a jedno je pro úder. Samozřejmě zde máte také tlačítko pro úskok, astrální úder a další, ale základ jsou skutečně dvě tlačítka. Boje mohou probíhat i proti desítkám nepřátel, protože na vás nikdy neútočí najednou, ale vždy když některý chce zaútočit, objeví se mu na chvíli nad hlavou symbol pro tlačítko obrany a pokud jej vystihnete včas, vykryjete útok a můžete mlátit dále. Jakmile nepřítele dostatečně zmydlíte, můžete využít úder pro doražení nebo pro kritickou ránu, kterou zabijete nepřítele nějakým obzvláště brutálním způsobem. Postupovat lze i v režimu utajení (stealth), kdy se připlížíte za nepřítele a jednou ranou ho nehlučně zabijete. Tímto způsobem je možno postupovat v podstatě kdykoliv a některé mise jsou na to vyloženě zaměřeny.
Hra obsahuje také jednoduchý, ale díky tomu velmi přehledný RPG systém. Za každé zabití nepřítele dostanete nějaké ty zkušenosti, za které si můžete nakoupit nové schopnosti jako je například možnost osedlat si zvíře podobné Vrku, zabíjet nepřátele z výšky jedním úderem, více života, astrální podoby, schopnost nechat vybuchovat ohně a mnoho dalších, které celé hraní ještě zlepší. Za zabití elitních nepřátel získáváte navíc body Power, které vám otvírají nové úrovně schopností a bez bodů Power se k novým prostě nedostanete, byť byste zabíjeli běžné orky sebevíc. Vylepšovat si můžete i zbraně, které u sebe máte, tedy meč, dýku a luk. Po celou dobu hraní sice máte pořád tři stejné zbraně, ale pomocí run, které získáte za každé zabití elitního nepřítele, si můžete schopnosti zbraně vylepšit. Váš meč tak například doplňuje zdraví, má větší poškození proti elitním vojákům, nebo za pomoci astrálního luku můžete vašeho hrdinu teleportovat přímo k nepříteli. Kombinací je docela velké množství a tak si můžete přizpůsobit schopnosti a i zbraně svému režimu hry. Vše je přitom ve velmi jednoduchém a přehledném interface a nebudete mít problém se ztrácením v rozsáhlých tabulkách.
Middle Earth běží na interním enginu LiTech, který je třeba říci, že vypadá opravdu dobře a přitom se vše hýbe bez sebemenšího problému. Krajina, a grafika celkově, vypadá velmi pohledně a především animace postav při bitkách s desítkami nepřátel vypadají velmi realisticky. Samozřejmě nečekejte nějaké superdetailní orgie, ale stylu hry to plně dostačuje. Preciznost autorů je vidět především na modelech nepřátel, kterých najdete určitě několik desítek různých druhů a vzhledů. Pro srovnání jsme vyzkoušeli hru také na PC, kde je navíc možnost přizpůsobit si grafiku výkonu svého stroje a pokud máte opravdu nabušené dělo, můžete si dokonce dotáhnout balíček ultra textur. I v nastavení na high je ale hra hratelná na trochu lepších PC dneška a po snížení detailů si zahrajete i na slabších konfigurací bez nějaké výraznější ztráty na vzhledu hry.
Aby se nezdálo, že hra je absolutně dokonalá, musíme se bohužel podívat i na nedostatky. Těch je celá řádka, ale celkový dojem z hry kupodivu tolik nekazí. Předně bychom vypíchli tupou umělou inteligenci. Nepřátele můžete likvidovat ve stealth režimu jednoho po druhém a nikomu nepřijde divné, že mu mizí kolegové, po zemi se kupí mrtvoly a že běháte kolem tábora stále dokola. K umělé inteligenci se vztahuje i to, že i když po vás jde celý tábor nepřátel, stačí utéct a zapomenou na vás. I přesto ale hra není nijak snadná a především v prvních hodinách budete často umírat. Další výtka směřuje ke světu. Jak jsme již psali, je dost generický a špatně se v něm orientuje a chvilkami budete mít pocit, že nebudete vědět, kde jste a budete mít dojem, že tuhle budovu jste minuli před minutou už potřetí. Stejná věc se týká také vedlejších úkolů a osvobozování zajatců. Jedná se o stále totožnou činnost, jen na jiných místech. A poslední zásadní věcí je licence. Hra je sice nazvána a zasazena do světa Pána prstenů, ale licenci v podstatě využívá minimálně. I kdyby hra byla zasazena do libovolného smyšleného univerza, fungovala by stejně a moc by jí nechybělo. Zkrátka v průběhu hraní častokrát vyvstal dojem, že Pán prstenů by mohl ze hry být cítit více.
Middle-Earth: Shadow of Mordor není dokonalá hra. Má své mouchy, je to v podstatě totální kopie Assassina, ale celkově funguje skvěle, dobře se hraje, boje jsou akční a zábavné a k tomu to všechno dobře vypadá. Hru proletíte za zhruba dvacet hodin a ještě vám zbyde řada bočních misí pro splnění, takže je v dnešní době i nadprůměrně dlouhá. Závěrečné shrnutí je tedy rozhodně pozitivní a hru můžeme s hodnocením 85 % jedině doporučit.
skvela hra