Do Destiny se vkládaly nemalé naděje a hra se ihned po vydání stala velmi prodávanou novou značkou, která Activisionu za úvodních pět dnů prodejů vydělala 325 miliónů dolarů. Jenže tržby nejsou vše, a jak se zdá, něco nám v Destiny neklape tak dobře, jak by mělo. Úvodní intro nás uvede do příběhu, který vypráví o lidské rase, které započal Zlatý věk v době, kdy do naší sluneční soustavy zavítal Cestovatel. Jeho vyspělé technologie terraformovaly planety v naší blízkosti Země, a tak na Mars opět zavítal déšť a na Venuši vytvořil dýchatelný vzduch. Lidstvo mohlo tyto planety osídlit a čekal ho rozkvět, o který v minulých dekádách tolik usilovalo. Jenže Cestovatel s sebou přinesl i svoji stinnou stránku – Temnotu, která naši civilizaci málem zničila. Po mnoho let války byla naše rasa vytlačována z rodných domovů a málem zahubena. Ale vždy je čas na zázraky a jeden se stal. Nikdo neví, jak přesně k němu došlo, ale Cestovatel vytvořil ochrannou vrstvu nad posledním městem, které symbolizovalo sílu vzdoru. Byl ustanoven řád na ochranu Cestovatele, který pod svá křídla nabíral tak zvané Strážce – jedince, kteří disponovali neuvěřitelnou silou neznámého ochránce lidstva. Škoda, že příběh a jeho vyprávění není nikterak silné a nezanechá ve vás nějaké hlubší vzpomínky.
Při tvorbě postavy si můžete vybrat ze tří ras, mezi kterými nechybí lidé, Exos a Awoken. Rasa Exos v této hře představuje roboty a Awoken bych definoval k příbuzným elfů. Samozřejmě si můžete vybrat, zda budete hrát za ženskou či mužskou postavu a také si můžete upravit vzezření vaší tváře. Úprava výšky, hmotnosti a dalších proporcí vaší postavy možná není, což mne u online RPG hry zarazilo. Jakmile si vytvoříte vašeho hrdinu, čeká vás volba povolání. Osobně jsem si vyzkoušel povolání dvě a na to třetí se teprve chystám. K dispozici je Titan, Hunter a Warlock. Jak už jsme u RPG her zvyklí, Titan v Destiny zastupuje roli bojovníka, který se s ničím nemazlí a vše řeší hrubou silou. Hunter je naopak mrštný a hbitý a na bojišti ovládá techniky tichého a smrtícího válečného umění. Jeho nejlepší kombinací je neviditelnost a chladná ocel. Posledním povoláním je Warlock. Ten díky vlivu Cestovatele disponuje magickou silou, jež mu umožňuje používat energetické vlny a projektily, z dávných pověstí známé jako „kouzla”. Kampaň se dá hrát jako hra jednoho hráče, i když na herní mapě potkáte ostatní živé kolegy, kteří vám mohou pomoci v boji (vyjma oblastí s omezeným oživením vašeho Strážce). Kampaň jsem dohrál za deset hodin čistého času, což je vzhledem k povaze hry hodně krátká doba.
Během své pouti po části naší sluneční soustavy (Venuše, Země, Měsíc a Mars) potkáte několik různých nepřátelských ras, s kterými budete muset bojovat. V prvé řadě narazíte na Padlé (Fallen), kteří okupují Zemi, Měsíc a Venuši. Na povrchu těchto planet a vesmírného tělesa hledají především zdroje, které by mohli začít těžit. Jejich zbraněmi jsou běžné pušky a granátomety. Jejich vyspělejší druhy používají neviditelnou kamufláž. V podzemních prostorách Země a Měsíce se usídlila rasa, kterou Strážci znají pod označením Hive. Spoléhá především na počet svých stoupenců a jejich rychlosti. Pokud se vám dostanou blíže k tělu, máte co dělat, aby vás svými pařáty brzo neroztrhaly na kusy. Na Venuši si můžete poprvé všimnout, že jednotlivé rasy nemají jen jednoho společného nepřátele (Strážce), ale bojují i mezi sebou. K mému úžasu se mezi sebou mydlili Fallen a Vex, který se zabydleli na Venuši. Rasu Vex tvoří polo-organické/mechanické bytosti, které používají teleport na krátké vzdálenosti a energetické zbraně. Souboj s nimi je obtížný, protože vyšší druhy používají energetický štít, který je na pár vteřin učiní naprosto nezranitelnými. Poslední rasa, která je v základní hře Destiny k vidění, nese název Cabal. Jedná se o těžkooděnce, kteří pro rychlejší přesun používají jetpacky a ke své ochraně obrovské balistické štíty. Souboje s nepřáteli jsou velmi záživné, neboť se nepřátelé z rasy Fallen a Cabal kryjí za překážkami, snaží se vám vpadnout do zad a taktizují, což není u dnešních FPS her zrovna zvykem. V tomto bodě mě hra více než mile překvapila.
Mezi zbraněmi naleznete odstřelovací a útočné pušky, samopaly, brokovnice, raketomety, ale také meč a pistoli. Samozřejmostí jsou energetické zbraně a granáty a do výbavy započítat musím také brnění, které se dělí dle části těla. Veškeré vybavení, které postupem času ve hře najdete, se dělí na čtyři základní druhy. Běžné má pouze základní atributy. Vzácné vám může vylepšit jednu ze tří schopností, jak urychlit nabití vašich speciálních dovedností. Navíc se tato výbava dá v určitých směrech vylepšit. Raritní věci a zbraně mohou disponovat až dvěma druhy schopností, po dvacátém levelu také schopností Light (o té si řekneme později) a nakonec se dají vylepšit v mnoha směrech. Jen je potřeba pamatovat na to, že při vylepšování raritních a exotických zbraní jsou potřeba suroviny, které najdete v jednotlivých misích nebo je dostanete za splnění určitých úkolů. Exotickou výbavu si můžete pořídit u obchodníků, ale musíte disponovat určitým množstvím pověsti (Vanguard/Crucible). S výbavou se pojí ještě dešifrování tzv. Engramů. Ty lze získat za odehrané mise nebo si je můžete zakoupit u kryptologa. Engramy jsou v podstatě plánky, z kterých po dešifrování získáte buď zbraň, nebo brnění, ale před jejich zhmotněním nevidíte, jaké bude mít výbava statistiky. V inventáři také naleznete dvě políčka pro vaše dopravní prostředky. Vesmírné plavidlo budete využívat k meziplanetárním letům a pomocí vznášedla se na povrchu planet přesunete rychleji z jednoho bodu do druhého. Prozatím však změna lodi k meziplanetárním letům nemá na nic vliv, kromě toho, jak dobře vesmírná loď vypadá. To samé se dá říci i o planetárním vznášedle. Snad se v budoucnu dočkáme většího vlivu zakoupených dopravních prostředků na hratelnost.
Teď si popíšeme systém levelování vaší postavy, systém pověstí a ovládání hry. Vaše postava získává za každou splněnou událost, misi v kampani a každé poražení nepřítele (PvE a PvP) zkušenosti do doby, než dosáhne 20. úrovně. Při novém odemknutí úrovně se vám také odemkne nová vlastnost, kterou můžete používat. Hra vám nabídne maximálně 20. level, po jeho překročení budete dále získávat Light levely pomocí raritní, legendární a exotické výstroje, ale zkušenosti se vám již přičítat nebudou. Značná část této exkluzivní výbavy se dá sehnat pouze, pokud máte dostatečnou pověst. Tu získáte pomocí plnění výzev pro různé frakce, mezi které například patří získání 9000 zkušenostních bodů bez toho, abyste zemřeli nebo zabití určitého bosse. Ovládání hry je intuitivní a ničím se neliší od běžných stříleček na PS4. Ve hře je využit i touchpad, díky němuž si vyvoláte Ghosta, který vám poradí, jakým správným směrem se vydat nebo vám může přivolat pozemní vznášedlo. Pokud chcete danou lokaci opustit, můžete se přes toto rozhraní teleportovat na orbit do vaší vesmírné lodě. Hru jsem hrál na PS4 a vyzkoušel jsem ji i přes Remote Play na PS Vita. Tvůrci hry tuto možnost dokonale podporují, takže se vám na obrazovce PS Vita zobrazí nové rozvržení ovládacích prvků, což určitě lidi jako já potěší. Neměl jsem nejmenší problém takto odehrát několik příběhových misí, ale v PvP se mi už tolik nedařilo. Přeci jen je DuallShock 4 na ovládání v multiplayeru přesnější a rychlejší.
Pomalu ale jistě se dostáváme na konec této mega recenze a mě zbývá popsat vám online část, nedostatky ve hře a audiovizuální ztvárnění. Kampaní hra samozřejmě nekončí. K dispozici totiž máte různé online režimy, u kterých je ovšem vyžadováno předplatné v podobě PS Plus nebo Xbox Live Gold. Mezi tyto režimy patří:
Skirmish – týmový deathmatch 3 na 3 hráče, v kterém hraje roli oživování mrtvých spoluhráčů, nad kterými se vznáší jejich Ghost
Control – dva týmy po 6 lidech musí po určitou dobu držet a bránit kontrolní body na mapě
Salvage – mód omezený datem, který probíhal v polovině září a bude pravidelně otevírán pro účast dalších hráčů. Dva týmy pomocí Ghostů sbírali informace ohledně prastarých technologií a vzájemně se konfrontovaly
Clash – klasický týmový deathmatch v 2 x 6 lidech
Rumble – další variace na deathmach, v kterém hráči dostávají body zvlášť za headshoty, za zabití speciální vlastností a tak dále.
Raid – ty můžete hrát pouze s kamarády, které máte ve svém seznamu přátel a to z jednoho prostého důvodu. Jsou totiž pekelně těžké, na konci vždy bývá tuhý boss a projití takového Raidu může klidně trvat i několik hodin, tudíž je důležitá týmová taktika a komunikaci mezi jejími členy.
Nedostatků není naštěstí mnoho, ale jistě nepotěší. Co mě nejvíce vadilo, byla místa, do kterých jsem se nemohl dostat skrz neviditelnou zeď. To ať si vývojáři her pro konzole PS4 a Xbox One odpustí! Za další velký nedostatek považuji časté vracení se do již prozkoumaných map, ale s novými úkoly v rámci příběhové kampaně. Od MMO hry jsem čekal mnohem více obsahu. To samé platí pro stále se opakující Strikey a stereotypní grindování, kvůli získání lepší výbavy. Vývojáři sice slibují, že nový obsah bude přibývat s železnou pravidelností a také jim to věřím. Jasně, od vydání hry se spustil nový Raid (PvE) Vault of Glass a další budou přibývat, ale samotná hra tohoto ražení by rozhodně neměla mít 10 hodinovou kampaň. Grafika je nádherná, ale to jistě zjistíte z okolních obrázků a videí. Musím ovšem upozornit na hudební doprovod, který je jedním slovem epický, jak se na hru tohoto formátu sluší a patří.
Takže jak hru ohodnotit? Předně je Destiny nová značka, která má před sebou skvělou budoucnost. Navíc ji Activision slíbil podporovat minimálně deset let, což se potvrdilo ihned po vydání, kdy byl otevřen nový Raid. Ke konci tohoto roku vyjde jeden ze dvou příběhových dodatků a rozhodně to nebude vše, s čím se Destiny vytasí. Mou povinností je ale hodnotit základní hru s obsahem tak, jak jsem si ji koupil na disku. V tom případě musím udělit hodnocení 70 %, ale s velkým příslibem do budoucna. Takže neváhejte, Destiny se jistě vyplatí pořídit si do své herní sbírky!
už sem se lekl,že je MP zdarma...jasně ,,jsem zapoměl na Gold učet...Jo,nákup xbox je muj nejvetší herní omyl....
dobrá recenze.
jen doufám, že vývojáři pracují i na pc verzi. kvůli jedné hře si nebudu kupovat novou tv a už vůbec ne herní konzoli.
pridávam sa nižšsie ku komentáru
že tato hra zase bude jen další sračka do moderní sbírky a 100% bude stát zase 2000 a kdybych ještě dal cenu za herní konzoly a tv tak se dostanu až na 30 000 A tohle je moc pro jednu blbou hru lepší je hrát starý hry jako je třeba cod 1 a 2 nebo rovnou jednu z povedených moderní her tomb rader surival edition 2013
oprava nadpisu :)
za hodnocení recenze :-)
no četl sem to a docela to ujde :D
s recenzí
skvelá hra... :)
Destiny je opravdu super. Musím tedy říct že obsahu tam až tolik není ale snad urychlí vydávání jednotlivých DLC a bude to přibývat.
Má to mít garanci několik let tak uvidíme. Zatím to moc dobře nevypadá ale tak mám 107 Hodin na Warlockovi a ještě nemám komplet equip.Takže řekněme 150 hodin na komplet postavu krát 3 takže 450 hodin je na nej equip. Což neni špatný ;)