Relic Entertainment, kanadské studio specializující se na real-time strategie, je známé hlavně pro své série Homeworld, Warhammer 40,000: Dawn of War a Company of Heroes. Loni Relic krátce po krachu THQ přešlo do vlastnictví společnosti Sega za částku 26.6 milionů dolarů. Těm z vás, co si užívají prázdniny a nechce se jim moc přemýšlet to ulehčím – jedná se o něco přes půl miliardy korun. Pokud se ale o tyto série zajímate, měli byste svůj mozek každopádně zase trochu probrat – budete to potřebovat.
Série Company of Heroes se dočkala velkému úspěchu u hráčů i kritiků. Především na první díl, který vyšel již skoro před osmi lety se už od vydání sypala sláva. Prodalo se ho přes čtyři miliony kusů. Vyzdvihována byla především realističnost a celková detailnost při vyprávění příběhů ze soubojů druhé světové války. Na tomto pevném základu Relic stavělo i nadále a po vydání dvou rozšíření prvního dílu, Opposing Fronts a Tales of Valor, se vrhlo na další samostatný kousek Company of Heroes 2, který vyšel vloni. Ten si také vedl velmi dobře, a proto nyní vychází první rozšíření s názvem The Western Front Armies. Nejde jen o DLC, nýbrž o samostatný produkt, který si můžete užít, i když nevlastníte základní hru.
CoH 2 se zajímalo o boje na východní frontě druhé světové války. Točilo se hlavně kolem sovětské Rudé armády a vzbudilo celosvětovou kontroverzi kvůli jejímu negativnímu zobrazení. Dotýká se i slavného Stalinova příkazu 227 znamenajícího “už ani krok zpět”. Rozšíření nás zavede, jak název poměrně jasně napovídá, na západní frontu. Tam byli tehdy největšími hráči Německo a USA. Proto The Western Front Armies představuje dvě úplně nové frakce – americkou armádu a německé Oberkommando West.
Německé jednotky Oberkommando West jsou velmi těžce obrněné a technicky schopné. Dobře vycvičená pěchota se skládá z jednotek se specifickými funkcemi Sturmpioneer a Volksgrenadiers. Jejich ničivou sílu dovršují nové supertěžké tanky King Tiger. Předností komanda jsou pohyblivá velitelství, se kterými se připravují na protiútok proti americké armádě snažící se o invazi do srdce Německa. Aby mohli vytvářet elitní jednotky, musí taková velitelství stát tři. Poté se mimo jiné odemknou speciality jako vozidlo s infračerveným paprskem pro hledání nepřátel v mlze.
Americká vojska pod velením Dwighta D. Eisenhowera jsou o poznání méně zkušená. Armáda je již unavena dlouhými boji a skládá se převážně z civilních branců. Nyní však bude muset čelit tomu nejlepšímu, co Německo může nabídnout. Spoléhají především na svoji všestrannost a schopnost přizpůsobit se. Stejné jednotky umí zacházet s více nástroji a je na vás, abyste jim dali do ruky ten správný k tomu, co od nich zrovna potřebujete. Amerika do hry přináší parašutismus – možnost vysadit jednotky či zásoby ze vzduchu libovolně po mapě. Letecká podpora je vůbec silnou zbraní v rukách Američanů a dokáže sama o sobě protivníka bez protiletadlové obrany slušně zdecimovat. Potrpí si také na armádní hierarchii – abyste se dostali k pokročilým vojákům, budete nejdříve muset vlastnit jednotku určité šarže.
Změna fronty se neobejde beze změny prostředí. Relic přidalo osm nových map, které vystihují prostředí na západní frontě. Ti z vás s větším povědomím o válce zajisté poznají znázornění bitvy v Hürtgenském lese a mnoho dalších. Design map je velmi důležitý vzhledem k systému krytí. To funguje na principu toho, že ve skutečnosti by vám jako úkryt nesloužily jen nápadně vhodně rozmístěné rohy budov, ale jakýkoli kámen nebo hrbol. Mimo to se už nějakou dobu vývojáři snaží zařazovat širokou škálu komunitou vytvořených map.
Kromě přidání nového obsahu rozšíření upravuje některé věci i ve hře samotné. Jedná se o několik grafických vylepšení a o změnu týkající se systému zkušeností. Dřívější systém rozdělování odměn podle počtu odehraných partií byl vyměněn za náhodné rozdávání na konci každé hry, s názvem War Spoils. Některé odemknutelné předměty jsou pouze kosmetické, jiné ale dost markantně mění sílu vaší armády. Jde o lehké hození klacku pod nohy těm nejzkušenějším hráčům, ale nováčci to jistě ocení. Je také vhodné zmínit, že se konečně dají přehledně projíždět všechny dostupné veřejné servery.
Kvality Company of Heroes 2 jinak zůstávají. Pokus o realističnost se až na některé karamboly podle mého docela zdařil (samozřejmě mějme na paměti, že nejde o simulaci) , propracovanost zaručuje, že se u hraní musí logicky přemýšlet, což fanoušci RTS rozhodně vyhledávají. Ač má každá armáda své silnější stránky, nemusíte se držet jedné osvědčené taktiky, nýbrž můžete experimentovat a vymýšlet své vlastní. Svoboda hráče je ve hrách podobného stylu rozhodně žádoucí a poukazuje na kvalitu produktu. Když pak takovým způsobem vyhrajete svou první hru, odměna bude rozhodně sladká.
Obě armády jsou nyní k dispozici v balíčku se základní cenou 20 euro nebo samostatně za dvakrát 14. Z této ceny by mohl nováček, který se chce do série teprve dostat, začít jásat. Ušetří přeci na tom, že si nekoupí základní hru, a ještě se mu do ruky dostanou nejnovější armády. Pokud jste takovým novým fanouškem, musím vás trochu zklamat. The Western Front Armies nenabízí žádnou kampaň pro jednoho hráče a soustředí se hlavně na multiplayer. Můžete si vyzkoušet pár zápasů proti AI, ale tam se toho moc nedovíte. Pokud tedy s Company of Heroes nemáte žádné zkušenosti, se samostatným rozšířením si sice zahrajete, ale budete vystaveni frustrujícímu učení se z prohraných bitev proti ostatním hráčům. Proto nováčkům stejně doporučuji koupi se základním dílem, kde si užijí i singleplayerovou kampaň.
The Western Front Armies představuje dvě naprosto odlišné armády s charakteristickým stylem hry a úspěšně tak rozvíjí jednu z nejlepších možností pro RTS hráče v dnešní době. Je docela dost možné, že se dočkáme hned několika dalších takových rozšíření. Noví hráči si pak mohou koupit ta vojska, jejichž styl se jim zamlouvá. Důležité je, že i když za nějaký národ sami hrát nemůžete, výběr vašeho protivníka to neomezuje. Herní kvality původního dílu zůstávají, ale přeci jen bych ocenil větší snahu uvést do základních principů nováčky naprosto bez zkušeností se sérií. Uděluji 80 % s jedinou obavou, že pokud začnou tvůrci některé funkce ještě více omezovat na základě utracených peněz, komunita se brzy rozpadne. Je potřeba uchovávat perfektní vyrovnanost všeho nově přidávaného obsahu, jinak se z hry může přes noc stát pay-to-win. Nezbývá mi než vývojářům v Relic držet palce.
DLC k DLC jedničky
COH2 hraju už celkem dobu, a datadisk je pro příznivce určitě krokem vpřed... až na některé "šílené" jednotky je to celkem super. :)) Ale jak říká kolega, je to víceméně DLC jedničky.. ale proč né. Jen ta cena :))
Je to paskvil.. lituju ze jsem zato dal 50Euro, + se z toho stala pay to win hra.. kdo si nekoupi doktrinu ma to o dost tezsi vyhrat.. Kdo zkusil CoH 1 Blitzkrieg mod tak tohle je oproti tomu odpad.
Blitzkrieg mod je pokus udělat z CoH MoW. Jenže to zamrzlo někde uprostřed a hlavně to ztratilo tu kompetitivnost a férovost vanilly.
vypada to hodne dobre
tak nevím jestli by to stálo zato nebo ne, možná se k tomu někdy dostanu :)
zbytecne odflaknuté