Co si budeme povídat, jistě nám dáte za pravdu, že kvalitní simulátory nevycházejí každý den, ba přesně naopak, velká většina simulátorů bohužel zavání intenzivním stereotypem a nudou. Není tedy vůbec divu, že dnes recenzovaný Spintires: Offroad Truck Simulator přitáhl velkou pozornost. Zajímavostí je, že tento projekt byl rozběhnut na kickstarteru (to znamená, že na něj bylo dobrovolně přispíváno lidmi, oficiálně se tento způsob nazývá crowdfunding). Hru doprovázel nejen možná až nečekaný zájem ze strany herní komunity, ale také mnoha očekávání. Jak moc byla naplněna? To si rozebereme v dnešních ‚prvních dojmech‘.
A o co vlastně jde? Spintires: Offroad Truck Simulator je název více než příznačný. Jedná se totiž o simulátor ruských nákladních aut v terénu. To nemusí na první pohled znít pro průměrného ani ostříleného hráče nějak extra vábně, ale věřte, že by byla chyba hru hned z kraje odsoudit. Nejen, že hra nabízí několik unikátních aspektů, které bychom jinde hledali jen marně (a to se cení), nýbrž je také simulátorem, který je po dlouhé době zajímavý. Samozřejmě, že i Spintires má své mouchy, konkrétně takové dvě, ale k tomu se ještě dostaneme a to jestli hru ruinují nebo nemají zase, až tak zásadní význam bude na zhodnocení čtenáře.
Vstup do hry nelze nazvat nikterak epický či působivý. Ne, že by to snad někdo požadoval, ale po prvním spuštění se na vás vyvalí poměrně strohé a jednoduché menu. To vám umožňuje nastavit celou řadu záležitostí, ale vás samozřejmě nezajímá nic jiného, než to tlačítko ‚hrát‘. Inu dobře je, že hra nabízí, jak singleplayer, tak i hru pro více hráčů, ke které se ještě dostaneme. Předem však lze postulovat (předeslat), že u multiplayeru jsme se bavili jednoznačně nejvíce. Po volbě režimu je nejdůležitější volbou vaše mapa – však přece tam se budete muset prodírat bahnem a lesy – doslova.
Map je k výběru několik s tím, že se liší tím, jaká vozidla jsou vám z počátku dostupná (ano, hráč si může často vybrat) a také detaily v terénu. Tuhle je víc ostrůvků, tady více hornatý terén a tamhle zase velká řeka. Rychle poznáte, že krajina je často identická a stejně tak i úkoly, čímž narážíme na první problém, že hra má velký potenciál být silně stereotypní (to ještě neznamená nezábavná) – přitom by stačilo přidat pár druhů úkolů navíc.
Jakmile máte vybráno, nic vám již nebrání v jízdě. Ta naše první dopadla velmi komicky (viz. obdobná situace ve screenshotech). Hned za první zatáčkou jsme totiž doslova uvízli v bahně, do kterého jsme se následně ještě převrátili… jednoduché, ale mluvící za vše. Celá podstata Spintires by se totiž dala vyjádřit v tomto krátkém momentu – a proč? Nejde totiž o nic jiného, než o zvládnutí fyziky vozidla, ale především terénu! To budete dělat po celou hru a celou dobu, a jakýkoliv protest proti zákonům fyziky znamená okamžité uvíznutí. To lze řešit eskortem do garáže nebo ochotným parťákem, který vás může pomocí lana (navijáku) vytáhnout.
První hodiny hraní tak nedoprovází nic jiného než osvojování technik, a že je k tomu osvojení opravdu hodně. Když to však člověk zvládne a překoná prvotní nechuť se tím zatraceným bahnem prodírat – odmění ho poctivá porce zábavy. Ve hře se vlastně nikam nedostanete, pokud nebudete používat uzamknutí diferenciálu, náhon na všechna 4 kola a okrajově ruční brzdu. Berte také v potaz, že každé vozidlo je jinak těžké, tudíž se v terénu chová trochu jinak. Obzvláště velký rozdíl pocítíte v tom, že různé typy vozidel různě zatáčí. U některých se rovnají kola sama, jinde zůstávají při zatáčení natočena (nevrací se) a tak musí hráč neustále vyrovnávat s ohledem na terén. Kromě toho je třeba si osvojit také práce s vozidly a jejich jednotlivé funkce. Některé vozy totiž umí opravovat, jiné vozit a doplňovat benzín. A tím jsme vám chtěli říci, že ve hře funguje model poškození (poměrně přísný) a také palivo, které je třeba průběžně doplňovat. Jedna z posledních výzev, která ale rozhodně stojí za to, je manuální řazení. To pro vás může být v první hodině hraní nepředstavitelné, ale věřte, že si ho nakonec oblíbíte, jelikož vám dává úžasnou kontrolu nad vozidlem (situace, kdy byste měli standardně problém, se často vyřeší tím, že si trochu pohrajete s řadicí pákou).
V momentě, kdy už budete vědět, jaké vozidlo k čemu je a jak se s ním jezdí, do popředí vašeho zájmu se dostane samotný terén. Ten funguje opravdu unikátně a zde vývojáře velmi chválíme, jelikož obdobné zpracování fyziky terénu byste jinde hledali opravdu jen těžko. Nezpevněné cesty se často propadají, bahno se balí na vaše kola a každým popojetím se země vrásní dle směru kol. Funguje to opravdu skvěle, je příjemné změnu terénu pod vašimi koly pozorovat a nejzábavnější je tento terén zdolávat. A ne opravdu to není jen o tom to prostě přejet na druhou stranu. Každé zatočení má efekt, a proto stačí k zapadnutí jen trochu zazmatkovat. Obecně doporučujeme držet kola, co nejvíce rovně a využívat již vyježděných cest/kolejí. Často pomůže také vycouvat. Nejhorší však je po zapadnutí sešlápnout plyn a začít točit doleva/doprava v domnění, že snad vyjedete. V takovém případě vaše kolo vymele jen velkou díru, z které se už bez pomoci lana na navijáku nedostanete.
Podobně funguje i voda – jen kromě zapadnutí hrozí, že vozidlo prostě utopíte a nebo poškodíte motor jeho namočením. Voda není dimenzována, tak dokonale, jako terén, ale přesto i přes ni budete jezdit velmi obezřetně. V tom, jak funguje prostředí, odvedli vývojáři prostě skvělou práci. Škoda je, že na každé mapě existuje pouze 1 primární úkol a to získat (naložit) dřevo a to následně převést na pilu. Je pravda, že cest a způsobu je mnoho, a tak bude vaše cesta pokaždé trochu jiná. Z dlouhodobého hlediska v tom však vidíme problém. Celá záležitost se však dá tak trochu ‚okořenit‘.
Při multiplayeru si užijete opravdu spousty srandy, především když se jedoucí kolega před vámi začne zahrabávat do bahna a než mu stihnete pomoci, tak se do něj převrátí. Jindy vás zase překvapí vynalézavost hráčů a jejich způsobů (viz. screenshot). Hra se tak zkrátka stává ještě zábavnější a jaksi nepředvídatelnou. A právě tento faktor nepředvídatelnosti je extrémně zábavný. Hlavní výhodou multiplayeru je, že si hráči mohou vzájemně dost efektivně pomáhat – hra je potom o poznání jiná, než když hrajete sami. Nevýhodou pak je, že lidé často nespolupracují a nebo leavují rozehrané hry.
Grafickému zpracování nelze z pohledu kvality nic vyčíst. Snad jen to, že díky opakujícímu se prostředí budete prostě ‚stále v tom jednom a samém lese‘, čímž se grafika, která není jinak vůbec špatná, velmi rychle okouká. Přitom třeba taková mapa ve sněhu by byla něco delikátního! Kdo ví, třeba nám vývojáři přidají v budoucnosti pár map a úkolů navíc, čímž hra ztratí onen stereotypní potenciál a dle našeho názoru by pak měla sílu oslovit i hráče, kteří normálně simulátory nehrají.
Poslední věcí, o které je třeba se zmínit, je rozhodně kamera. Při běžné jízdě funguje ještě dostatečně, ale jakmile bude třeba s ní otáčet nebo budete mít dlouhý návěs, její velká nepraktičnost vyjde rázem najevo. My jsme si nakonec vždycky nějak poradili, ale fanoušci si na nastavení kamery stěžují již od demoverze – proto nás trochu zaráží, že vývojáři tento hlas komunity doposud ignorují. Komunita si také stěžuje na absenci pohledu z kokpitu, i když musíme uznat, že bychom s ním asi daleko nedojeli. A ještě taková perlička. Někdo se nad tím možná zasměje, ale kdy jste naposledy hráli hru, kde se ve vozidle nenalézá žádný řidič?…
Shrnuto a podtrženo – Spintires: Offroad Truck Simulator je po dlouhé době vydařenou záležitostí, kterou by měli fanoušci simulátorů určitě zkusit, nejen díky nevídanému zpracování terénu a fyziky. To jestli hra dokáže zaujmout i další hráče je však na pováženou. 18 Wheels of Steels to bohužel není, ale špatná hra tedy rozhodně také ne! 350-500,- Kč může být pro fanouška žánru přijatelná cena, za kterou dostane slušnou porci originální zábavy. Od nás si Spintires odnáší hezkých 78% a to především za své autentické zpracování. Pokud se budou vývojáři o hru starat, prorokujeme jí dlouhé a pevné zdraví. V opačném případě by mohla hráčská komunita pomalu, ale jistě ztrácet zájem a za nějakou dobu by po Spintires nikdo ani neštěkl – a to by byla určitě škoda.
pohledu z kabiny to dost zabíjí
to být dobré
BETA ušla. Spíš se mi nelíbí jak se z Béčkové hry stal virální trhák a programátoři za prd práce mají miliony...
tomu se třeba říká dobrej marketing (reklama) a o tom to v dnešní době je.
Prej marketing DD Romu se řiká virální šíření, stačí aby hru natočil jeden blbec to má milion youtuberů pak to natočí dalších 10 a pak se z toho všichni psoerou-......v takových to způsobech firma nedá ani korunu do reklamy...
Pěkný ;)