Zlaté české ručičky se dokázaly uvést do snad každého existujícího oboru, což platí i pro tvorbu her. Celosvětově se zatím ze všech nejlépe dokázala proslavit studia jako 2K Czech, Amanita Design, SCS Software, Vatra Games či Bohemia Interactive Studio, o němž toho v současnosti v zahraničí uslyšíte snad nejvíce. Před měsícem se totiž na trhu ukázalo s titulem ArmA III, který sklidil okamžitý úspěch částečně i proto, že se chvíli předtím dostal díky módu DayZ do rukou nemalé části hráčské populace předchozí díl ArmA II a jeho datadisk. My se hru tedy rozhodli řádně prozkoušet po všech stránkách a dodatečně jsme si počkali i na vydání singleplayerové kampaně, aby se vám dostalo ucelené recenze, kterou si tato hra bez diskuze zaslouží.
Vývojáři ze studia Bohemia Interactive se ale v žádném případě pouze díky sérii ArmA neproslavili. U jejich počátků stála série Operation Flashpoint, nad níž však před pár lety kompletně převzalo otěže studio Codemasters, které tuto sérii dříve pouze vydávalo. Původní ArmA: Armed Assault vyšla až v roce 2006, načež se už Bohemia Interactive od této série prakticky ani nehnula. S tituly jako Take on Helicopters a Carrier Command: Gaea Mission si od ní naštěstí tvůrci mají čas od času možnost dopřát odpočinku. Kromě zmíněných her, s nimiž jsme samozřejmě plně obeznámeni, nicméně zdejší tvůrci pracují i na vojenských simulátorech, na nichž se trénují skuteční vojáci a do nichž jsou vlády po celém světě ochotny investovat desítky milionů korun. Kvůli těm tu však dnes nejsme.
Chvíli před vydáním taktické střílečky s otevřeným světem ArmA III v polovině září nám bylo řečeno, že hra nebude obsahovat singleplayerovou kampaň, protože kvůli ní tvůrci nechtěli zbytečně odkládat datum vydání o celé měsíce, protože je multiplayer stejně tím, o co tady jde ze všeho nejvíce. Rozhodli se tak kampaň rozdělit a vydávat ji teprve postupně po vydání. My si ale přece jenom počkali a nijak toho nelitujeme. Na světě se před nedávnem objevila první část a jedná se o fantastickou složku, kterou by nikdo, kdo si má chuť hru zahrát, neměl minout. Vlastně by do ní měli všichni zamířit okamžitě po příchodu do hry, protože vás ArmA III svým multiplayerem příliš vřele neuvítá do propracovaného světa plného možností, jež vám na druhou stranu singleplayer odhalí snadno a překvapivě do detailů.
Zavítání do hry pro hráče, kteří nikdy nic se sériemi ArmA či Operation Flashpoint neměli, totiž může být extrémně obtížné. Je od vás očekáváno, že se automaticky zahledíte do menu obsahujícího veškeré klávesové zkratky, protože bez znalostí o nich pomalu ani neodlepíte helikoptéru od země. Singleplayer vám tyto úzkosti pomůže překonat, i když bychom řekli, že pokud máte štěstí, můžete perfektní zaučení nalézt i při hraní multiplayeru. Zdejší komunita je doslova neuvěřitelná a narazit na hráče, kteří vám jsou ochotni všechno vysvětlit a se vším poradit, není ani zdaleka tak těžké jako v jiných hrách, kde jde o prakticky nemožný úkol, protože se vám všichni zkušenější hráči téměř okamžitě vysmějí do obličeje a nahlásí vás za neschopnost hrát. A pokud se vám nepoštěstí, stále existuje možnost zamířit na internet, kde je již nyní k nalezení hromada příruček, jež se vyplatí projít.
ArmA III se odehrává na fiktivním ostrově Altis vytvořeného na základě řeckého ostrova Lemnos, s nímž je spojena známá kontroverzní situace týkající se dvou českých vývojářů, kteří byli vězněni za „špionáž” zdejších vojenských objektů. Pravdou ale je, že se přes veškeré obtíže díky reálné předloze povedlo vytvořit přenádherný herní svět, kterému podlehnete, jakmile se poprvé podíváte na to, co kolem vás leží. Nejde pouze o drobné lesíky s pár stromy, jde i o to, s jakou detailností se vývojářům povedlo vytvořit zdejší nenápadné vesničky, do nichž jsou mnohé z vašich úkolů zasazeny. Něco takového neuvidíte v téměř žádné jiné hře a v obrovském světě budete nacházet stále nová a nová místa, která jste nikdy předtím neviděli, ještě po stovce hodin strávených ve hře.
Když si hodláte zahrát vojenskou simulaci, jakou ArmA III rozhodně je, nesmíte očekávat, že budou vaše začátky procházkou růžovým sadem. Jde o utrpení spojené s neustálým umíráním způsobeným tím, že jde o hru, kde se musíte naučit všechno, co jste používali kupříkladu v sérii Call of Duty, znovu od začátku. Míření je mnohem složitější a jediný krok kompletně zmaří všechny vaše pokusy o trefu, kvůli níž se už tak musíte usadit do jedné z více než šesti různých pozic, jež v žádné jiné hře nenaleznete. O to lepší však budete mít z hraní pocit. Střílení se totiž zdá být nesmírně realistickým, což si u většiny jiných her jen tak říci nemůžete. Pikantním prvkem je i to, že nijak nezáleží, zda preferujete střílečky z pohledu první nebo třetí osoby, protože tato hra podporuje oba dva.
Titul nabízí hromady různých reálných zbraní, z nichž si máte příležitost zastřílet i v našem světě. Pravdou ale je, že se odehrává až kolem roku 2030, takže si nějaká vylepšení vývojáři domyslet museli, přestože nejde o dostatečně významné prvky na to, abyste na hru ihned museli hledět jako na sci-fi připomínající současný svět jen extrémně vzdáleným způsobem. Parádní příležitostí k tomu, abyste se se všemi zbraněmi naučili střílet, je editor, v němž mohou hráči vytvářet své vlastní herní scénáře, díky nimž se po spuštění mise dostanete do určitých podmínek s daným počtem protivníků ovládaných umělou inteligencí. Ta bohužel nijak neexceluje a její kvalita je až nadpřirozeně proměnlivá. AI vás někdy zabije po necelé sekundě jedinou ranou mezi oči, zatímco má jindy problém s krytím a neví o tom, že jste v její blízkosti, klidně i půl minuty. Věříme však, že na ní bude zapracováno spolu s tím, jak budou postupně vycházet další a další patche.
Kromě zbraní se v Armě III vyskytují i realistická vojenská vozítka zahrnující tanky, džípy, helikoptéry či třeba stíhačky. Pouhé nasednutí do vozidla vyžaduje více času a pozornosti, než by bylo zapotřebí, na což si naštěstí jde snadno zvyknout a už po pár hodinách vám to nebude vadit ani trošičku. Samotná ovladatelnost je pak jedním slovem vynikající díky propracovanému enginu, který se na model řízení soustředil celá léta, co je ve vývoji. Skvělý pocit budete mít i při střílení ze zbraní, jež jsou na jednotlivých kusech vojenského náčiní usazeny.
Hra samozřejmě nevypadá nijak špatně, i když jsou ve hře k nalezení textury, u nichž by nám větší propracovanost ani náhodou nevadila. Překrásně na druhou stranu vypadá například vodní dno při potápění se v hlubokých vodách všude kolem ostrova. Soundtrack nám nicméně ke hře vzhledem k tomu, že jde o taktickou akci, zrovna příliš nesedí, čímž jej ale rovnou neodepisujeme a naopak věříme, že si mezi hráči najde nejednoho fanouška. Stále jde každopádně o Armu a bugy se i po měsících testování ve fázích aplha i beta nacházejí vždy a všude. To ale tolik nevadí, neboť jde koneckonců o problém, který se tak nějak sám vyřeší časem, i kdyby to mělo trvat několik let.
Na trhu stříleček je ArmA sérií originální už jen pro svoji nesmírnou obtížnost. Právě díky ní je ale tolik lákavé ji hrát. Pokud nepodlehnete doléhající frustraci, máte možnost si nesmírně užít pozdější chvíle, kdy jste skutečně dobří a máte příležitost poradit novým hráčům. Díky singleplayeru jde ale o zážitek lákavý i pro hráče, kterým se na nic nechce spěchat a do multiplayeru obvykle dorazí až poté, co dohrají čtyřikrát single. Titul si od vydání nesmírně polepšil i prvními patchy, které se vypořádaly s celou řádkou bugů i dalších problémů, jež hráči s titulem měli. V momentální fázi tak nemáme jediný důvod hře nedat skvělou známku 80 %, kterou si bez diskuze zaslouží.
Docela mi chybí popis jak ti hra běžela resp. na jaký sestavě. Pak mě docela zajímá vykreslování mapy na velkou vzdálenost (objevující se objekty před xichtem). Letadla v dáli mizí nebo je zahalí jakoby mlha?
přidal bych i třeba hw požadavky jak minimum tak standart https://www.gamepark.cz/img/smile/cry.gif
Tak bugy se odladí a pak? Pak to bude perfektní… Teď jen nevím, jestli si Arma zakládá na realističnosti, nebo spíš té autentičnosti. Ono by se s realističností moc nenahrálo…