Jak je vidno z nadpisu, článek je primárně určen k poohlédnutí se po historii. Chybět ale představení struktury společnosti nebo obhlídka kolem nejznámějších her, včetně několika, které si můžete zahrát zcela zdarma! Následovat bude řada zajímavostí, které zkrátka nemůžeme přehlédnout. Oči nepřivřeme ani nad kritikou, která se na EA sem tam snáší.
Nejdůležitější osobou společnosti je bezesporu Trip Hawkins. Nejdříve pracoval pro Apple Computer, po čemž Apple opustil, aby 28. května 1982 založil svou vlastní společnost. Nikoho jistě příliš nepřekvapí, že onou začínající firmou byl právě Electronic Arts neboli EA. Začal skromně v kanceláři firmy svého přítele Dona Valentina. Již po několika měsících však získal kapitál na neuvěřitelné 2 milióny dolarů. EA začala nabírat své první zaměstnance a to nejenom nováčky, ale také již zaměstnané u konkurence. Brzy tak bylo nutné přestěhovat se do většího prostoru v San Mateo. Do této doby vlastně neexistovalo jméno společnosti EA, ale používalo se „Amazin’ Software“. Hawkins však považoval svou práci spíše za umění a tak navrhl jméno „SoftArt“. To se nelíbilo jeho kolegům. Sešla se tedy schůze o 12ti zaměstnancích, aby se dohodli. Zde konečně vznikl název, který se dochoval dodnes – Electronic Arts.
První hry vznikly už roku 1983 a byly jimi Hard Hat Mack, Pinball Construction Set, Archon, M.U.L.E., Worms a Murder on the Zinderneuf. Obliby dosáhl také jeden z vůbec prvních sportovních (basketbalových) simulátorů – Dr. J and Larry Bird Go One on One. A tak EA dále začal mimojiné věnovat sportu – vyšly tituly jako Richard Petty’s Talladega (automobilové závody), Ferrari Formula One či Earl Weaver Baseball. EA se také odhodlal vyrazit i s několika aplikacemi a tak rok 1985 přivátal Deluxe Paint, zajímavý grafický editor. EA však nevyvíjel pouze vlastní hry. Distribuoval také hry jiných společností, včetně Lucasfilm Games, Interplay nebo SSI.
EA postupně kupovala menší herní společnosti a její akcie rychle rostly. Poslední měsíc roku 1986 se americká společnost EA rozšířila i do Evropy. 1997 – EA vstupuje na do online světa s hrou Ultima Online, fantasy MMORPG. Všichni očekávali, co se bude dít a jak hráči onlinovku přijmou. Jak už jistě tušíte, další úspěch byl na světě a Electronic Arts začal pracovat na řadě dalších online hříčkách.
Zakladatel Trip Hawkins se rozhodl r. 2000 odejít do důchodu a kormidla se ujal Larry Probst. V září 2006 navázal EA spolupráci s Nokií a začal mobilní platformě poskytovat hned několik her. V únoru 2007 Probsta nahrazuje John Riccitiello. Téhož roku se radovali vlastníci Macintoshe, jelikož EA začal své hry předělávat, aby fungovalo i na této platformě. Duben současného roku bohužel přinesl velmi nemilou zprávu. EA totiž propustí 10% své pracovní síly, což mohou být až stovky pracovních míst.
Přestože si Ectronic Arts díky své velikosti a svým dílům vydobyl značný respekt, objevuje se také nějaká ta kritika. Týká se zejména taktiky společnosti, kdy kupuje menší studia a následně jim i přes jejich protesty vše doslova diktuje. Další negativa se týkají velkých nároků na zaměstnance, kteří údajně pracují i přes 100 hodin týdně. Nutno dodat, že EA se ze svých chyb poučil a na zmíněnou kritiku reagoval určitými kompromisy.
EA má pořádně dlouhou historii a tak není divu, že hráče zásobil mimořádnou dávkou herních titulů a to napříč platformami Apple II, Macintosh, Amiga, Commodore 64, PC a několik dalších. Pro konkrétnější představu, za co vše můžeme EA vděčit, si můžeme uvést několik nejznámějších her. Mezi ty rozhodně nejlepší patří série Crysis, Mass Effect, Battlefield, The Sims, Dragon Age, Dead Space, Spore, NHL, SimCity, FIFA, FIFA Manager, Medal Of Honor, Command & Conquer, Crysis, Need for Speed nebo také Army of Two.
Prakticky všechny zmíněné hry můžete zakoupit na digitálním obchodě Origin, který pro své zákazníky EA připravil. Kromě plných her zde nalezneme různé výhodné akce, předobjednávky nebo demoverze. Mimořádně lákavé pak mohou být free-2-play hry, mezi kterými nalezneme jak jednodušší tituly, tak kousky jako Star Wars: The Old Republic, Battlefield Heroes, Need for Speed World nebo Battlefield Play4Free.
V následující době pak můžeme očekávat Battlefield 4, Plants vs. Zombies 2: It’s About Time, FIFA 14, The Sims 3: Into the Future, Need for Speed: Rivals, The Sims 4 a Dragon Age: Inquisition. Spekuluje se také o Mirror’s Edge 2 a novém Star Wars: Battlefront. To je jistě přinejmenším poutavá vyhlídka.
Kolem Electronic Arts se také vytvořila silná komunita. Milióny hráčů se připojilo na Facebookových stránkách zde. Vzniklo také obsáhlé fórum a to jak o jednotlivých hrách, tak o nejnovějších oznámeních a zprávách od EA. Zmíněné české fórum si můžete prohlédnout zde.
Electronic Arts se skládá z desítek vývojářských studií, které jsou rozmístěny po celém světě. Zmínit bychom měli alespoň BioWare (Mass Effect, Dragon Age), Criterion Games, EA Canada, Maxis (The Sims, Spore) nebo EA Digital Illusions (Battlefield). Mnoho jiných studií je již bohužel ve výslužbě. Strukturu společnosti lze rozdělit do několika celků, z čehož každá má na starosti určitou skupinu her. Zřejmě největší je EA Games, obsahující skutečně mnoho studií, zaměřujících se zejména na akční, adventury, (MMO)RPG, závodní a bojové kousky. EA Bioware se také specializuje na RPG, ale též na strategie. Co je náplní další větve s názvem EA Sports je nasnadě. Sporty všeho druhu patří právě sem. Jako poslední představíme EA Maxis, zaměřující se série jako je The Sims, SimCity nebo Spore.
Pokud byste si z toho článku měli něco odnést, pak by to mělo být, že Electronic Arts je v současnosti třetí největší herní společností na světě (po Nintendu a Activision Blizzard) se sídlem v Redwood City v Kalifornii. Tento gigant stojí za nemálo ohromujících her a tak mu vlastně můžeme být svým způsobem vděční. Nám, hráčům pak nezbývá, než si plody EA v herním světě co nejvíce užít. Společnosti přejeme mnoho úspěchu a těšíme se na další parádičky z její dílny.
K té historii, nevidím žádný odkazy směrující na Ps one hry, podle mého názoru tam EA získala největší obdiv a nejvíce financí na chod firmy..
Přesně jak si řekl podle tvého názoru, já můžu říct že naopak u PS2 měla největší zisky..
A já naopak musím říci, že tento článek je clekově velmi "slabý". Článků o historii, ekonomice, her a jejich dopadů na společnost je tolik, že pár odstavců je opravdu velká bída na tak velkou společnost.
Pak přišel BetaField III a teď se čeká na Alfafield IV, protože špatných her nikdy není dost.
Článek je opravdu vzat rychle a nezaslouží si víc jak dvě hvězdy...
A ta jejich politika DLC...BF4 jeste ani nevyslo a uz ma 2 DLC...prachy PRACHY PRACHY !!! a jen tahat. A to nemluvim o tom ze na konzole delaj treba NHL a na pc ne....PRACHY
Strašnej článek....nejde o délku, ale aspoň shrnout důležitější věci :)
Mě osobně článek stačil a oživil mi i pár vzpomínek.
Jen ten Crysis tam... Asi tě až tak moc bavil, že si ho napsal dvakrát :D
tak jde to no
SWEET! I just got a free Minecraft card code at http://minecraftcode.me/
Jde to :D
Článek je vzat opravdu jak z nadzvukového letadla. Těch pár obrázků tomu taky moc nepomůže... Wikipedie už toho řekne víc s prominutím!
EA asi nejlepší společnosts=)
suhlasim z littlom veru najlepsia spolocnost
Povedlo se ti to ;)
hodně dobrý článek, dalo určitě dost práce
Docela hezky udělaný =)))
Nevím proč zrovna World když jste tam téměř uplně odřiznutí od ostatních hráčů nemůžete do nich narážet prej když je někdo afk aby do něj ostatní nebourali a on si nemusel opravit auto za 15 000 $ hernich penez stačilo by vypnout ve free roamu poškozovani coz je vyple asi i v současnosti a zrušit to ze jinej hrač projede druhym bez kolize. socialní chat zadny verejny kanal.. zadna komunikace jen v eventech.. vyvoj a potencial hry asi spláchlydo záchoda a ted EA JUST TAKES MONEY.. Nakonec Kvůli Drew Hanhovi je 70% herniho obsahu za herni penize(hra stratila popularitu, platitele) a Drew se dočkal vyhazovu.. Šefík EA asi zajímá jenom kolik má zrovna zisk jinak by tituly EA nesvěřoval takovejm sráčům jako je Drew