Technologie dnešního světa překročily již mnoho mezí, nicméně je faktem, že jich stále nemalý počet zbývá a vždy zbývat bude. K tomu tu ale lidé jsou – aby se dostali tam, kam se předtím nikdo jiný nedostal, a spolu s tím nabídli i zcela nové nápady, které k fázi finálního produktu přinese někdo naprosto jiný nehledě na to, zda mu něco podobného zabere dalších deset let. Se stejnými obtížemi se totiž člověk musí potýkat, protože jinak bychom se nikdy nedostali dále než do bodu, ve kterém se nacházíme právě nyní. A z toho důvodu je tu spousta akcí, na nichž každý z výrobců současných technologických kousků představuje své chystané produkty světu a snaží se na ně nalákat každého, kdo má tu čest projít kolem. Jedna taková se před nedávnem odehrála v americkém Las Vegas a shodou náhod se jednalo o tu největší, co za celý dlouhý rok svět potká. Správně, letošní ročník International Consumer Electronics Show (zkráceně CES) je za námi a my se rozhodli vydat se pod povrch jedné z novinek, kterou na něm odhalila známá společnost NVIDIA.
Minimálně z oblasti herního průmyslu došlo k oznámení hned dvou nesmírně zajímavých předmětů a vás by jistě zajímalo, i když už to na základě titulku článku zcela jistě již dávno víte, na počest kterého z nich připadne tento článek. První z možností je velice dobře vypadající NVIDIA Project SHIELD, což by se ve zkratce dalo považovat za nový handheld šitý na míru Androidu, a to i svým procesorem, který by se dal v tento moment považovat, alespoň co se veřejně dostupných mobilních přístrojů podobné velikosti týče, za nejvýkonnější na světě. Na straně druhé pak stojí technologie NVIDIA GRID, jež poslouží jako vcelku obyčejný cloudový systém oplývající možnostmi, o jakých se jemu podobným ani nesnilo. Asi si bude nutné přiznat, že každý, kdo se rozhodl článek si přečíst, už přesně ví, která z odpovědí je ta správná, přičemž něčemu podobnému by se nedalo zabránit ani přesnými instrukcemi ohledně toho, kam si na monitor umístit lepicí pásku tak, aby čtenář neměl ani potuchy, o čem se zde jedná. To ale neznamená, že bychom si ještě jednou nemohli zopakovat to, že se dnes pustíme do nového cloudového systému NVIDIE, který má kompletně přeuspořádat naše chápání této technologie, a to tak, že o ni budeme nakonec s trochou štěstí i žadonit.
Cloudové hraní fungující na bázi streamu „hry” do vašeho počítače tu s námi je prakticky již od počátku 21. století. Jeho první náznaky přišly v roce 2004, když byly v Japonsku spuštěny první servery systému G-cluster, na něž navázaly samozřejmě i ty v Evropě. Pořád se však nejednalo o HD přenášení snímků, což se naštěstí změnilo v roce 2008. Spolu s tím si začaly první společnosti uvědomovat, že by v cloudovém hraní skutečně mohl tkvět potenciál. Konkrétně se jednalo o dnes již známé služby OnLive a Gaikai, přes něž si v tento moment zahrajete takové pecky jako Sleeping Dogs, Darksiders II či Saints Row III, a to samozřejmě pouze za pomoci jediného programu nezabírajícího na vašem disku více než pouhých pár MB. Zároveň se jedná o prosperující výrobky plné potenciálu, jehož se snaží OnLive plně využít. Gaikai na druhou stranu zvolilo menší pauzu a jeho návrat na scénu proběhne s hrami typu God of War III či kompletní série Mass Effect. A to už je o co stát v každém případě. V čem se tedy rozhodla NVIDIA převršit tyto skvěle vypadající produkty nejmodernější techniky? Má skutečně něco, co ony nemají?
Je v každém případě nutné si přiznat, že ano a že je toho vcelku dost. Hlavní složkou toho celého je ale samozřejmě jako vždy výkon. NVIDII GRID bychom si mohli rozdělit do dvou celků zahrnujících ten, který vám umožní pozorovat precizně vyvedené 3D a další nepředpokládané možnosti vašich pracovních obrazovek, a pak také cloudový herní systém, na nějž bychom se dnes měli v každém případě zaměřit. Kompletní systém NVIDIE je totiž ve skutečnosti „pouhou” sestavou určenou pro další uživatele, jimiž však samozřejmě nebudete vy a dokonce ani já, budou jimi tvůrci her a velké herní korporace mající v plánu svou hru nabídnout prostřednictvím cloudového hraní. Spolu s tím je spojená i potřeba speciálního vývoje a uzpůsobení herních serverů, čemuž dává NVIDIA prostor prostřednictvím vývojářských balíčků pro firmy, jež se rozhodnou do jejich systému zainvestovat. „GRID vám dá vše, co potřebujete k vytvoření ideálního cloudového herního serveru.”, jak praví sama NVIDIA.
Každý balíček nabízí až 20 serverů, 240 GPU, možnost hraní až pro 720 hráčů souběžně s celkovým použitím pro 7 200 lidí. To už je poměrně slušná síla! A to, co se ukrývá v útrobách systému, je ještě několikrát žhavější masíčko, na které ale není vůbec potřeba sahat, pokud chcete skutečně okusit pocit, jaké je to mít k dispozici podobnou koňskou sílu. Není se čemu divit, když má být každá hra poskytnuta s nejvyšším rozlišením, které omezí jedině maximální přísun dat do vašeho počítače, což by však vzhledem k výkonu serverů neměl být jediný problém. Pravdou je, že pro nabídnutí maximálního herního zážitku NVIDIA se svým systémem potřebuje pouhých 165 milisekund, což je ještě méně, než když hrajete na konzoli. Každý záběr se tak objevuje téměř okamžitě a reagovat na něj není jediný problém, protože rychlost, jakou systém nabízí, bychom skutečně mohli srovnávat s hraním přímo na PC či na konzoli, což bylo dosud největším problémem cloudového hraní.
Oproti systémům, jichž využívá právě kupříkladu OnLive se tak jedná o téměř zdvojnásobení rychlosti, takže hrát skrze tyto herní servery Battlefield 3 bez toho, že by se na vašem disku z něho samotného válel třebas jen jediný megabite, může být ve skutečnosti, pokud bychom hovořili o snímcích zobrazených za sekundu, ještě prospěšnější než hraní klasickou cestou. A omezovat se obrazem? Ale prosím vás. Tohle je rok 2013 a 1080p videa jsou běžnější než podobné rozlišení u her samotných. Nikoho nemusí zajímat, že se tisíce kilometrů od vás musí stovky zaměstnanců starat o ultravýkonný superpočítač jenom proto, abyste si mohli zahrát svoji malou milou hru, hlavní je, že se tak stane a ještě si náležitě užijete. Velkým problémem pro mnoho lidí současně byl také velký nedostatek skutečných AAA titulů, na něž se musíte těšit celá léta a ani pak se na ně obvykle dle slov vývojářů netěšíte dostatečně. Dosud totiž, když už byly nabídnuty, přišly skrze cloudové služby měsíce po vydání a hráč neměl jediný důvod k tomu, aby hru za plnou cenu kupoval znova. V poslední době se sice již i tento aspekt cloudového hraní začínal protloukat nejtěžšími časy, každopádně nebylo by mnohem příjemnější míti k dispozici na jakémkoli stroji nehledě na výkon Battlefield 3 v plném rozlišení ještě v den vydání? Přesně takový zážitek chce NVIDIA GRID přinést.
Aktuálně tvůrci hovořili o spolupracích, jež během vývoje navázali, a co by z nich mohlo případně vzniknout. Vlastně jsme se dočkali menšího přehledu titulů, který by nás ve výsledku při hraní skrze NVIDIA GRID nemusel minout. Tvoří jej Skyrim, Borderlands 2, Battlefield 3, Assassin’s Creed III či XCOM: Enemy Unknown i mnohé další tituly, což se nám do začátku zdá jako velice slibná vyhlídka. Zahrát si něco podobného na 10 let starém notebooku při sezení ve školní lavici? Existuje snad konečně nástupce Spider Solitaire a Hledání min? Pokud vás v minulosti minuly OnLive a Gaikai, zřejmě se ve vašem případě blýská na lepší časy. Stejný zážitek na všech typech herních platforem od mobilu přes tablet až po televizor totiž může působit nejistě, ačkoli skutečnosti, které nám NVIDIA předkládá, mluví jasně. Že by se celá tato idea mohla rozpadnout na kusy je v daný moment již téměř nemožné. Výsledků je však možných celá spousta a nikdo dosud neví, ke kterému z nich se nakonec cloudové hraní NVIDIE bude ubírat.
Jedno je ale jisté. Až se vše uvede do plného provozu, bude si moci hraní užívat skutečně každý a již se nebude možné vymlouvat na nepříliš luxusní soustavu, protože s tím u žádného cloudového systému neuspějete. Výhodou GRID je, že nabízí prostor tvůrcům samotné hry vytvořit vlastní servery a hru uzpůsobit na základě vlastních potřeb, což v případě OnLive rozhodně nebylo podmínkou. Je proto nasnadě se zeptat, jakou mincí Gaikai a druhá ze jmenovaných služeb v budoucnu oplatí. Právě v případě Gaikai by se každopádně dalo diskutovat o možném výběru her, protože Sony zřejmě NVIDII nepodpoří a k právě tomuto cloudovému hraní se nikdy neodváží. Na druhou stranu, nabídka her zde bude prakticky neomezená a objeví se v ní i známé značky, a to ihned poté, co tituly s nimi spojené vyjdou. NVIDIA GRID řeší mnoho problémů současného stupně cloudového hraní. Zda řeší dostatek, je ale zatím ve hvězdách. NVIDIA i my ale věříme, že se zde rodí něco, co může naše hráčská „já” v budoucnu silně ovlivnit, protože tohle budoucností hráčských technologií je v každém případě. Otázkou je, jak velkou a razantní se tato možná budoucnost stane.
Tak já to řeknu teda nahlas za tohle bych si klidně zaplatil ´=D !!!
Taky třeba příklad 180Kč za Bat3 proč ne? ještě ale aby to zvládal ten jejich super počitač.. Navíc jak sečtu ty ms tak onlinovky celkem velká odezva ale i tak.
NVidia a jejich černo-zelené provedení....nádhera :D
Jestli se jim povede to zrealizovat a vyladit tak, aby to bylo použitelný i například u nás s internetama s pingama přes 50ms, tak by to mohla bejt zajímavá služba :)
zajímal by mě cenovej model služby,vypadá to na měsíční poplatky možná.
tak to se jim fakt nepovede ... je nemožný, aby dokázali tak rychle přenést data bez zpoždění nebo alespoň se zpožděním, který jen téměř nevnímatelný .. a jak řikáš ping 50ms ... umíš si představit že by jsi hrál něco 2 hodiny v kuse co ti do očí bastlí interaktivní sekající se video po 50ms ... asi by ti hráblo.... zní to krásně, ale budoucnost to nemá..
budoucnost to má, ale né v tom našem zapadákově
by ji, síla nadpřirozená.
Co bys bral? Víš vůbec o čem ten článek je?
Jestly to dobře doladí bude to velmi dobré, už se na to těším... :))))