Rok 2012 uběhl jako voda a v jeho průběhu jsme se dočkali hromad zajímavých titulů, mezi nimiž samozřejmě nechyběly ani masivní multiplayerové online kousky, jichž se tentokrát urodilo skutečně hodně a nejeden z nich by si titul MMO roku rozhodně zasloužil. Ve většině žebříčků se jím každopádně stalo dlouho a toužebně očekávané MMORPG Guild Wars 2, nad nímž mnozí slintali klidně i rok a půl před vydáním. Dalším dobře znějícím kouskem byl bez diskuze The Secret World, který každopádně až tak velké prodejní úspěchy neslavil, což naštěstí tvůrci hráčům vykompenzovali možností hrát zcela zdarma v případě, že jste si zakoupili samotnou krabičku s kouskem, takže se jim nově otevřely brány mikrotransakcí, jimiž je koneckonců v dnešní době tento žánr nasáklý po okraj. To vám za chvíli potvrdí i některé z titulů, jež objevíte v našem přehledu nejočekávanějších MMO roku 2013, který svižně naváže na předchozí ročník a pokusí se co nejstručněji přiblížit kousky, jež nás v budoucnu čekají.
EverQuest Next
Když vám někdo nakáže, abyste okamžitě vyřkli název vůbec prvního skutečného MMORPG, možná zaváháte, ale nakonec se rozhoupete a EverQuest již více nebude zahalen tajemstvím. Pravdou je, že jím ani ve skutečnosti není, každopádně každý správný hráč vám na tuto odpověď odpoví s úsměvem z toho důvodu, že do té doby svět pochytil jen titul Ultima Online, který by se za nejznámější kousek pravděpodobně považovat nemohl. Pravým hitem byl tedy skutečně až EverQuest v roce 1999, na nějž navázal World of Warcraft a mnoho dalších, jež jej vytlačily z trůnu nejznámějšího a nejhranějšího MMORPG, jaké kdy kalilo vody internetového připojení. Kromě něj se série dočkala ještě dalších dvou pokračování či alespoň rozšíření, na něž má právě nyní v plánu navázat nový EverQuest Next.
Už díky svým předchůdcům se jedná o více než slibný kousek, na nějž bychom měli v každém případě myslet jako na možné ohrožení pozice WoW a jeho rozšíření včetně armády pand, které zachvátily jeho svět před rokem. Má ale co nabídnout i novinka bez ohledu na své poněkud starší bratříčky? Tvůrci se nechávají slyšet, že mají v plánu vytvořit vůbec největší MMORPG svého druhu. Vzhledem k rozsáhlosti předchozích titulů se v žádném případě nejedná o nijak nereálnou představu, každopádně už jenom říci něco takového vyžaduje kuráže, že by to jeden ani nemusel unést. Vývojáři se navíc nijak nechystají pouze rozšiřovat dříve známé pláně a vesničky, chtějí vytvořit naprosto nový svět, který poslouží jako píseček pro vaše hraní i se svými zajímavými NPC a monumentálními městy. A tím plány samozřejmě ani zdaleka nekončí.
Neverwinter
Ačkoli si to někteří vývojáři nechtějí přiznat, nejedna online hra určená čistě k multiplayerovému hraní po chvíli spadne do singleplayerového stereotypu a už se od něj neodváže. Hráči však nejednou tomuto faktu holdují a užívají si jej, protože i MMORPG mohou být v jednom ohromná zábava, což před rokem potvrdil kupříkladu Star Wars: The Old Republic. Pár vývojářů se ale nestydí a od začátku celý vývoj ke klasickým RPG směřují. Mezi nimi je i právě připravované MMORPG Neverwinter, které naváže na známou a úspěšnou sérii a samozřejmě jí vzdá čest prostřednictvím klasických herních systému a pravidel, jež jsou s žánrem Dungeons & Dragons neoddělitelně spojeny. Je ale tím pádem hru stále možno považovat za MMORPG?
V Neverwinter si na začátku své cesty vytvoříme hrdinu. Na nás je, o jakou se bude jednat herní třídu či jak bude vypadat. Spolu s námi však bude na cestě i čtveřice dalších hrdinů, která bude tvořena buďto NPC postavami ovládanými samozřejmě umělou inteligencí či skutečnými hráči. Právě v tomto vězí hlavní MMORPG prvek celé hry. S dalšími hrdiny samozřejmě budeme stále v kontaktu a v žádném případě nebudete nikdy sami. Samotná hra si každopádně bere na paškál principy vskutku dost odlišné od jiných MMO kousků. V první řadě si totiž užijete dlouhého a zajímavého příběhu napsaného profesionální rukou a zároveň doplňovaného questy, které díky prostému editoru budete moci vytvořit i vy. Idea je to rozhodně zajímavá. Může však něco podobného fungovat i mimo hlavy tvůrců? O tom se přesvědčíme na začátku příštího roku.
Pathfinder Online
Když bylo v roce 2009 na trh uvedeno RPG Pathfinder, většina západní populace tomu nevěnovala přílišnou pozornost a ani v asijských oblastech nadšením nikdo nezářil. V červnu byl každopádně na Kickstarter uveden velice zajímavý projekt nazvaný Pathfinder Online a celé tisíce hráčů okamžitě vzplanuly nadšením z idejí, jež měli tvůrci v plánu do tohoto MMO vložit. Nebylo proto ani nijak velkým překvapením, když se tvůrcům podařil získat šestinásobek původního cíle a práce na titulu mohly tím pádem začít. Ani po půl roce na hru nikdo nezapomněl a stále musí být všichni skalní fanoušci žánru pravidelně ujišťováni, že vše vede do zdárného konce a rozhodně není čeho se obávat. Proč ale těm, kdož do projektu vložili peníze, přišla tato útrata jako bezproblémový prostředek k pomoci?
Hlavní předností titulu má být jeho svět. Obrovský, famózní, neskutečný – říkejte si mu, jak chcete, ale právě to bylo od počátku prioritou tvůrců, kterou rozšiřovali dále. Prostředí Pathfinder Online však nebude světem tvořeným vývojáři, bude totiž tvořený námi, hráči. Pointou toho celého je totiž přenesení našich představ do hry a jejich sdílení s dalšími hráči, kteří také mohou vytvářet své vlastní kousky, o nichž se jiným nesnilo ani v nejzajímavějších fantaziích jejich života. Vlastní předměty, prostředí přecházející od starých zřícenin po překrásné futuristické parky, všechno je možné a všechno závisí na práci těch, jež se do hry ponoří naplno. V Pathfinder Online nezůstane nic tak, jak to bylo a na začátku a vše se bude vyvíjet do té doby, než si hráči řeknou, že už to stačí a vrhnou se na něco jiného.
Survarium
Naprostá většina MMO her se zaměřuje na žánr RPG, který každopádně, jak jistě víte, není jediným, co zasáhl do online světa a naprosto si jej podmanil. Můžeme totiž nalézt i hromady FPS či RTS kousků, mezi něž se řadí i připravovaný titul Survarium, kolem něhož se v uplynulém roce rozvířila spousta diskuzí díky cílům tvůrců nabídnout jakousi náhradu za zrušený vývoj toužebně očekávaného pokračování známého survival kousku nazvaného S.T.A.L.K.E.R. 2. Jejich cíle jsou každopádně mnohem větší a díky zapojení prvků MMO musí myslet i na úplně jiné věci. Fakt, že by se hra mohla povést, nicméně podporuje to, že na hře pracuje právě tým vývojářů mající v minulosti na starosti zmiňovaný titul, o nějž by hráči přijít v žádném případě nechtěli. Založení vlastního studia jim bohužel cestu ke známé značce neumožní a prosto museli začít na novo právě se Survarium.
Přestože se samozřejmě jedná o hru do posledního puntíku odlišnou od té původní, tamější svět se nikdo opustit nerozhodl, takže budeme po cestě potkávat podobné artefakty a anomálie, jaké jsme potkávali v originálním S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Herní svět pak nabídne hromadu misí rozkládající se na obrovském území světa, v němž lidé rozhodně nevládnou a pouze trpí po katastrofě, která je donutila dojít k úplným počátkům lidských popudů, jimiž je prachsprosté přežití. Ve hře se vám ale samozřejmě bude za zády stále krčit někdo, kdo vám z nepříjemných situací pomůže a díky komuž se nebudete muset bát o své pozadí. Malým bonusem pak pro nejednoho hráče může být, že se tvůrci rozhodli využít platebního modelu založeného na mikrotransakcích, díky čemuž je možné ponořit se do hry zcela zdarma a kdykoli.
The Elder Scrolls Online
O MMORPG verzi v současnosti pravděpodobně nejúspěšnější RPG série The Elder Scrolls se mluví již celá léta, každopádně teprve rok 2012 jí nabídl plné obrysy a skutečný potenciál k tomu, aby byla vytvořena. Mnoho hráčů se nad tím nicméně pozastavuje a s hrdostí říká, že se jedná o sérii, která by do online světa nikdy zabřednout neměla, protože je na to až příliš kvalitní v singleplayerovém režimu, přičemž jakékoli multiplayerové hrátky by ji mohly nadobro zničit. Příznivcům tohoto názoru však oponuje celá řádka dalších, kteří se už nemůžou dočkat, až se před ně postaví titul, o němž snili už od hraní vůbec prvního dílu série. The Elder Scrolls Online tak mít rádi můžete i nemusíte, faktem ale je, že tu bude a rozhodně jej hráči nebudou moci minout jen tak bez povšimnutí.
Ve hře se pustíme do prozkoumávání našeho starého dobrého a především známého světa, takže v případě, že si ještě pamatujete některé z titulů klasické série, rozhodně vám nebude zdejší svět cizí. Nemyslete si ale, že by si vývojáři nenašli čas vytvořit i něco originálního. Takových věcí totiž budou celé stohy a nad některými z nich vám bude rozum skutečně stát. The Elder Scrolls Online se usadí do doby tisíce let před událostmi posledního dílu nazvaného TES V: Skyrim, který mimo jiné patří k nejoceňovanějším hrám posledních pěti let. Příběh sice navazovat nijak nebude, ačkoli že byste si neužili různých odkazů a doplňků originálních story, o to se nebojte. Spolu s touto hrou se totiž svět The Elder Scrolls rozroste jako ještě nikdy.
The Repopulation
Již jsme si dnes pověděli o jedné hře, k jejímuž vzniku dopomohla věcička zvaná Kickstarter. Takových je každopádně celá řada a mezi nimi i sci-fi MMORPG s otevřeným světem The Repopulation, které sice neuspělo tak jako Pathfinder Online, ačkoli mu stále dala prostor spousta lidí a není jediný důvod k tomu mu nevěnovat plnou pozornost, protože se zdá, že bude stejně zajímavé jako již zmiňovaný Pathfinder. Hra se prosadí v první řadě v PvP, v němž se proti sobě postaví tři frakce, jejichž členové se budou moci dále dělit do skupin a budovat vlastní města, jejichž prostřednictvím budete bojovat se zbylými hráči. Žádné velké taktické bitvy však nečekejte. The Repopulation je založeno na klasických principech MMORPG s pohledem z třetí osoby.
Hra nabídne obrovský otevřený svět plný možností, mezi nimiž budou i celé řádky úprav měst, frakcí i vás samotných. V The Repopulation samozřejmě objeví i zajímavý příběh, kterému bude nadbíhat sada questů. Díky nim začnete získávat na zkušenostech, které povedou k rozšíření stromu schopností, a celé to pojede zase nanovo. Hra má ale v zásobníku i spoustu dalších zajímavostí, které v tento moment zbývá odhalit. Tvůrci se mají ještě na začátku roku ukázat s betou a dalšími akcemi, díky nimž si hru plně ozkoušíme. Vlastně nejen s tím – hra má na začátku roku i vyjít. Nakolik uspěje, je zatím ve hvězdách, ačkoli minimálně v našem případě není možné se netěšit, protože The Repopulation představuje spousty důvodů k očekávání toho, co v závěru nabídne.
World of Darkness
Proměnit knihu ve hru může být obtížnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Vývoj totiž vždy provází problémy se směrováním příběhu a také s tím, že si věrní fanoušci knih nedokážou představit, jak by to mohlo nakonec celé smysluplně fungovat. Kvůli tomu se také tvůrci v naprosto každém případě snaží vyvarovat jakýchkoli chyb spojených s univerzem, na němž právě pracují. Někdy se to bohužel nepovede a výsledkem je ztrápený kousek, který s původním dílem nemá společný ani strom v lese. V některých případech se nicméně vše podaří a výsledkem je titul, o němž si povídají celé generace. K takovým patří i všemi známý a milovaný Zaklínač, jehož herní zpracování nemůže zpochybnit žádný skutečný fanouškem původních knih. Povede se něco podobného i připravovanému MMORPG World of Darkness?
Co si asi musí každý přiznat, v tomto případě se bude jednat o mnohem obtížnější úkol z toho důvodu, že spojit mnoho hráčů do jednoho celku a nabídnout jim zajímavý příběh, který zároveň kombinuje otevřený svět, desítky NPC a různorodá prostředí, nepatří k nejsnazším z možných úkolů. Titul si zakládá na univerzu World of Darkness, jak koneckonců můžete vyčíst z názvu. Díky tomu se před nás postaví díla založená na soupeření různých monster včetně vlkodlaků a upírů, jež budou vždy zastávat některé z frakcí. To dává prostor především PvP soubojům, jež jsou featurkou speciálních schopností každé rasy značně ozvláštněny. Nabídne však něco originálního i obyčejné pobíhání ve světě, nebo by se do hry fanoušci příběhovějších MMORPG ani neměli pouštět?
World of Warplanes
Mezi nejúspěšnější MMO tituly minulého roku bychom mohli beze strachu zařadit i taktický kousek World of Tanks od studia Wargaming.net, které si díky tomuto projektu vydobylo slávu po celém světě a spolu s tím i miliony dolarů, díky nimž se během jediného roku mohlo rozrůst o desítky zaměstnanců a vývoj svých plánovaných titulů rozjet naplno. Zatímco práce na World of Tanks dále úspěšně pokračují díky mnoha zajímavým aktualizacím přidávajícím do hry spousty zajímavého obsahu, tvůrci pracují i na dalších dvou titulech tohoto univerza, z nichž první by měl na obrazovky hráčů zamířit už v roce 2013, přičemž jakmile se na svět dostane celá trojice, tvůrci hry spojí v jeden precizní kousek, o jakém se nám údajně ani nesnilo.
Zatím se však musíme držet u země a především u faktů, mezi nimiž vyčnívá ten, že je druhý z titulů na řadě World of Warplanes, jejž bude následovat World of Warships. Ve hře se nám do rukou dostanou bojové letouny. Samotná hratelnost se pak bude všemi směry snažit navázat na originální World of Tanks, takže by se fanoušci „série” rozhodně neměli strachovat o kvalitu, s jakou se World of Warplanes ukáže. Do rukou se nám dostane hromada známých letounů, mezi nimiž nechybí ani některé československé kusy, a přestože jich zatím budeme využívat pouze ve vzdušných soubojích, po spojení všech tří světů bychom si měli užít vzájemné podpory a pomoci, bez níž by to samozřejmě ani nešlo. Kdy hra vyjde, bohužel zatím jasné není, ačkoli pevně věříme, že se tak stane ještě do konce tohoto roku.
Rok 2013 doprovází mnoho zajímavých titulů ze všech možných žánrů, k nimž se samozřejmě patří i MMO hry. V jejich případě se bude jednat o obzvláště pěknou nadílku plnou RPG kousků, mezi nimiž se však samozřejmě tu a tam ukáže i několik dalších, které potenciál v žádném případě nemají o nic menší. Ze všeho nejvíce si tentokrát užijí nostalgici, kteří se budou moci znovu ponořit do světa EverQuestu a Neverwinteru, které doprovázely dětství mnohých z nás. Ani fanoušci pokračování novinek ale díky titulům jako Survarium či World of Warplanes nepřijdou zkrátka, takže se bude ve výsledku jednat o úspěšný rok pro každého. Otázkou nicméně zůstává, zda se vývojářům skutečně podaří dodržet data vydání a nakonec neskončíme s tím, s čím jsme do roku 2013 přišli.
chybí. Snad vyjde v 2013, beta mě celkem zaujala.
No vidíš, mě zase vůbec nezaujala :)
Zdá se mi že hra je o ničem
me prijde podobna ke skyrimu online ale lepsi protoze to není podelana tahova :D
Stejne MMORPG hry sou nejlepši!!!!!!!!!!!
DotA ←←←←←
HoN←←←←←
LoL←←←←← ↓ ↓ ↓
↓
↓
→→→→→→ Diablo 3 je fajne ←←←←←←←
↑
↑
↑
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
G A M E P A R K Je fajny []_[]
autor: "Mezi nejúspěšnější MMO tituly minulého roku bychom mohli beze strachu zařadit i taktický kousek World of Tanks". To mysíš vážně nebo to měla být ironie? wot je prach prostá arcada dojebaná patchema, naposledy hratelná okolo patche 0.6.1....
A co Warthunder od ruskyho Gaijinu? Ve všem lepší než ten paskvil world of warplanes...
nezapomneli nahodou na Game of Thrones Seven Kingdoms?
nic vic
to bude jina pecicka :) zlatej IL
Bezva článek
Meleš celkem nesmysly.... Ano, WoT okolo patche 0.7.- byl celkem doje*aný, ale teď se s patchem 0.8 a výš celkem vyšvyhl...
Nechápu proč píšeš "prachsprostá arkáda".. Když se koukneš na jeden z prvních teaser trailerů, tak uvidíš, že samotní autoři hry proklamovali, že WoT bude arkáda. A to, že je WoT arkáda, nevylučuje to, že je to taktická akce.
No to je ptakovina na entou.Neco tak nezazivneho jsem nehral dlouho.
Me to pripada jak amaterska hra.Proste me to nevzalo.Neprehledne spatne souboje nezazivne questy.
Grafika bohuzel nedela hru hrou.
Asi jedniné na čo sa dá ako tak ťešiť :-), ale inak nič moc
:D
Souhlas, War Thunder je lepší než World of Warplanes, WoT radši nekomentovat + i - (velký mínus hráči)
Ty jsi ptákovina na entou.
Docela dobra hra. Přemýšlím že ji vyzkouším.
asi zacnem hrat MMO
Aspon se mame na co tesit :D:)
Přijde mi nic moc :/
Jsem zvědavej, jakej bude. Stalker 1 a datadisky byly docela slušný, ale nechám se překvapit
World of Warplanes vypada celkem zajimave :)
Nejlepší hra bude asi GTA 5 ale myslím že to rozjedou fakt jen namakané PC
Hlavně nás koncem února čeká nejočekávanější pecka od WebZenu - MU online 2
warthunder hraju je to v bete neni to zase tak spatne .)
Nic moc, vubec me to nebavilo, blbe ovladatelne, obrovska mapa na ty malinky letadl a a az moc hp na to, jak malej dmg davaj ty kulomety.
Osobne se tesim na World of Warships, coz by mohlo byt jine kafe
Dal jsem si tam prihlasku a cekal mesic nez mi prislo mail na stahnuti .Tesil jsem se na to ze to bude pecka ale***** raci nepisu. Hral jsem ty letadla asi dohromady 2-4 hodin , spatne ovladani dost podle me . Ovladani je na vyber nekolik moznosti v nastaveni . sklamalo me to bo ani jedno mi nesedlo nejlip ,U me jsou Tanky porad nej...