První díl originální hříčky Spore byl hodně ambiciózní. Vydavatel Electronic Arts určitě věřil, že sklidí tento počin z hlavy Willa Wrighta stejný úspěch jako série The Sims a bude se jim i stejně dobře rozvíjet a vydělávat miliony dolarů. Nestalo se tak. Nedá se říci, že by Spore nebylo dobré či zábavné, protože to určitě bylo. Ostatně z naší recenze si odneslo slušných 85% (více zde) a dočkali jsme se také vydání rozšíření s názvem Spore: Galactic Adventures. Přesto výsledky prodejnosti asi vydavatele neuspokojily, a proto chtěl nějakou větší změnu. Inu a tady se začíná psát scénář vzniku poněkud odlišného Darkspore, které se nakonec stalo pro mne osobně největším překvapením letošního Gamescomu!
Po oznámení Darkspore, k němuž došlo letos v červenci na Comic-Conu, jsem se vcelku těšil, přestože jsem tak docela nevěděl, co od toho mám čekat. Letošní Gamescom tohle jasně změnil. V business centru u stánku EA jsme zhlédli celou řadu prezentací, ale jen tahle nám vzala takhle hodně vítr z plachet. Abych byl přesný, nešlo tak docela o klasickou prezentaci, ale přímou možnost vyzkoušet si Darkspore v akci. Vedle mne si navíc přisedl producent hry, který mi napovídal co a jak, plus během hraní povídal o dalších chystaných featurkách. V první řadě musím podotknout, že změna pramení už ze samotného žánru. Zapomeňte na všechno, co více o jedničce, stejný bude snad jen editor, resp. skvělý systém generování milionů různých příšerek. Jinak ale máme tu čest s téměř klasickou akční RPG řežbou, kterou bych se nebál v mnohém přirovnat třeba k Diablu nebo třeba k Titan Questu, jen se tedy fantasy prostředí vymění za sci-fi. Že jste tohle nečekali? Přiznejme si to – my také ne…
Hned jak jsme usedli k počítači s předinstalovanou aplha verzí Darkspore, byl nám nejprve zběžně vysvětlen systém ovládání a pustili jsme se do akce. Rovnou s celou bandou různých příšerek, mezi nimiž si můžete dle libosti přepínat. Každá z náhodně vygenerovaných nestvůrek má naprosto odlišné schopnosti (řekli bychom povolání – někdo je spíše tank, jiný léčí nebo dělá damage) a vaším úkolem v rámci singleplayeru je právě šikovně vychytat přepínání mezi postavičkami tak, abyste z jejich schopností vytěžili maximum. Samozřejmě v první řadě musíte především každou z nich prozkoumat a i když je schéma ovládání naprosto jednoduché a podobá se jakémukoli akčnímu RPG alá Diablo, chce to chvíli zvyku. Právě na ono přepínání, které funguje dokonce i přímo během soubojů, což se mi z počátku zdálo dost netradiční a řekl bych až příliš ulehčující, ale po několika soubojích zjistíte, že bez chytrého přepínání jste prakticky bez šance. Dvojnásob to platí během soubojů s drsnými a silnými bossy. Podstatné je hlavně to, že v jednu chvíli můžete mít na scéně a zároveň ovládat pouze jednu jedinou nestvůrku.
U tvorby postav se ještě chvíli zastavme. Jak jsme řekli, rozdílné budou svým povoláním, od čehož se odvíjí jejich náplň práce během soubojů. Možná si pamatujete nesmírné možnosti a rozmanitost původního editoru příšerek, který zde najde naprosté využití. Určovat si tak budete i jakýsi genetický typ, což ovlivní druhy vašich útoků. Ukažme si to na příkladu – příšerka může geneticky vycházet z plazmy, a tak budou útoky především ohnivé nebo bleskové. Zvolíte-li jako genetický základ necromancera, pak můžete čekat spojení jeho schopností se smrtí nebo různými jedy a tak podobně.
Teď už jste si snad uvědomili, že s původním Spore nemá takhle hra pranic společného. Prostě si ovládáte jednu postavičku klasickým klikáním myši, postupujete dál, sbíráte zkušenosti, lootujete poklady z padlých protivníků… a užíváte si chytlavého RPG. I když mnohé z prvků jsme mohli vidět už mnohokrát, tvůrci z kreativního studia Maxis samozřejmě vymysleli řadu osvěžujících featurek a přicházejí s různými zajímavými nápady. Jedním z nich je právě pohotové přepínání postav, o kterém jsme už mluvili a zbývá jen dodat, že v nabídce dostupných skillů a abilit je volné jedno políčko. To lze využít pro jakoukoli jednu „sdílenou” schopnost. Takže třeba nějaké lehké léčení pak může využívat i tank, nebo naopak léčiteli můžete přidat nějakou schopnost na krátkodobé zvýšení obrany. Přepínat se můžete mezi trojicí dříve vytvořených postav, tedy vlastně příšerek. Aby toho nešlo zneužívat, tak zde funguje jakýsi cooldown, tedy přepnutí na onu postavu jde vrátit až po uplynutí určité doby. Líbilo se mi však, že stačí zmáčknout příslušnou klávesu (Q, W nebo E) a hned jste přepnuti a může pokračovat drsná akce, přestože třeba vaše „minulá” postavička už značně skomírala, nebo dokonce umřela. Najednou ale může být na scéně pouze jedna z vašich postav.
Na druhou stranu už ze základního konceptu vyplývá, že se tvůrci Darkspore hodně soustřeďují na kooperaci. Při hraní bychom dokonce měli být stále online a budeme potkávat různé jiné hráče a půjde se s nimi pustit do dalšího dobrodružství. Kampaní si ale půjde projít jak samostatně, tak v kooperaci. V mnohém Darkspore připomíná ryzí onlinovku, ale nebojte, nebudeme za ní muset platit měsíční poplatky, ani nebude obsahovat nějaké mikrotransakce. Titul nás postupně zavede především na různá temná prostředí plná lávy, jak už napovídá její název. Na druhou stranu máme se dostat na mnoho různých planetek a právě podle další mise bude zapotřebí pečlivě rozvážit výběr příšerek, s nimiž se pustíme na další zabijácké putování. Už původní Spore bylo dost originálním a různorodým počinem, což tady chce Maxis zanechat. Pomoci jim k tomu má především zmiňovaný generátor příšerek. Vlastně všechen obsah ve hře bude stále generovaný – počínaje prostředím a konče nepřáteli a kořistí, která z nich po jejich smrti vypadne. V tomto ohledu zatím těžko soudit, na to je potřeba hru zahrát déle, ale zní to minimálně nadějně a zajímavě. Různorodost ve hrách se vždycky cení zlatem. Podobně rozmanitě a zajímavě na nás působila i samotná kouzla nebo schopnosti, včetně rozdělování jakýchsi „talentových bodů”. Jak nám ale bylo řečeno, v tomto směru ještě asi dojde k docela velkým změnám směrem k vybalancování, takže to nemá smysl nějak blíže rozebírat.
Zmínit musíme ještě jednu podstatnou věc – celé Darkspore má běžet výhradně online. Takže i pro hraní kampaně v singleplayeru budete muset být připojeni k internetu. Že by taková ochrana před piráty? Na druhou stranu alespoň si tak užijete skvělý zážitek ze spolupráce s ostatními skutečnými hráči. Takovou třešničkou na dortu se stal souboj se závěrečným bossem – ohromným pavoukem, u kterého ještě otravovaly i další příšery. Pokořit ho nebylo vůbec jednoduché, především kvůli tomu, že jsem si menší chybičkou krátce před ním nechal umřít jednu z trojice příšerek. Nakonec tahle bitka trvala krapet déle, ale i tak jsem ho s přepínáním mezi dvě příšerkami zdárně zdolal. Aby toho nebylo málo, tak Maxis chystá dokonce i PvP hraní. Jednoduše jak si postupně vylepšíte a zdokonalíte svoji příšerku, budete si to pak s ní moci rozdat proti ostatním hráčům. Určitě dobré osvěžení, další detaily o této části hry bohužel zatím neznáme.
Řekl jsem to už v úvodu, na konec dnešních prvních dojmů to musím zopakovat. Darkspore mě hrozně mile překvapilo. Nečekal jsem od hry žádný zázrak, ba dokonce jsem zvažoval, jestli se vůbec vyplatí „ztrácet” cenný čas na Gamescomu zrovna touhle hrou. Ještě že jsem neodolal, stálo to za to. Suma sumárum jde o takové svižné a lehké RPG, v němž si užijete slušnou řežbu, pořádně si proklikáte svoji myš a budete se bavit. Darkspore má skvěle našlápnuto, navíc slibuje i velkou rozmanitost a automatické generování, s čímž se pojít i relativně velká znovuhratelnost. Na finální výsledek jsme moc zvědaví, přesvědčíme se o něm ale až příští rok. Zatím to rozhodně vypadá, že nečekáme marně. Skoro se nám ani nechce věřit, že takovouhle hru skutečně udělali ti samí lidé, jako původní Spore. Na druhou stranu tvůrci přiznali, že mají nové posily a mezi nimi i pár lidí, kteří mají v životopise právě třeba Diablo.
Mno sem na to zvedavej...
Už se těším až si zahraju ...
Mě upřímně rozčiluje ta grafika ala komiks kde sou linkou vytažené hrany, to mě naprosto rozčiluje ... znechutilo mi to Borderlands ... Silverfall .... a podobně .. zkratka by měli davat do her option na vypnutí ...
Vypadá to docela zajímavě.Z počátku jsem tomu nevěřil ale tento článek mě přesvědčil, že to může být i velká zábava.
tak teda promiň ale zrovna o tyhle hre bych nerek ze ma grafiku ve stylu borderlands...
ale jinak by to mohlo byt opravdu zajimave.. preci jenom tvorba priserek byla nejlepsi cast spore..
mně to nějak nepřitahuje ale kdybych si to zahrál možná bych změnil názor.podletraileru to nevipadá zas tak špatně. a článek super 5/5
Tesim se
Doufam ze to bude fakt kalba. Nejake podobne hry se mi libeji
ty hrany na obrazku vidis protoze je to alpha verze jasne ze tam nebudes mit plnou grafiku.... jelikoz ty obrazky nejsou z inter jak to byva ale rovnou z hrani
todle spis tak xbox a ps3 only ale na pc to bude celkem naprd dyt to i vypada jako by se to hralo na konzeli a ne na pc.
oproti spore to bude super kdyz ste se dostali do faze mest uz to byla nuda a jelo to porad dokonale snad tohle nedopadne stejne
na to se tesim
ja si myslim ze dark spore by mohlo být podstatně zajímavjejší nez to minulé ale nevím posudte sami
článek dobrý ae doufam ze to nedopadne tak ze zacnete delat jednu a tu samou vec dokola
abych se přiznal tak tenhle způsob grafiky se midocela líbí a je to jeden z důvodů proč se mi Borderlands líbil
Myslim si ze pro fanousky hry Spore by to bylo celkem dobre :D
Takové hry mě nikdy moc nebavily, ale tohle bude fakt zajimavý :)) těším se
nevypadá to špatně, ale to se takhle na první pohled posoudit nedá, uvidíme...
Spore byl propadák. Navnadili na evoluci a pak tam z evoluce nebylo prakticky nic (nejvíc lol bylo, jak na forech bylo, jak to popírá boha a je to hřÍšné atp. a přitom to je o kreacionismu resp. inteligentním designu, ale o evoluci rozhodně ne), nehledě na to, že na možnosti to bylo velice chudé. Asi stejně promrhaný potenciál jako v Black and White, kde byl možná zajímavý, ale nedochytaný prvek příšerky a příliš málo jakýchkoliv jiných možností, nehledě na nemožnos automatizovat a ani žádné epické bitvy věřících. Dvojka sice přinesla armády, zjednodušila chování příšery, ale vzhledem k tomu, že příšera bylo prakticky to jedinné, co v BaW bylo, zbyla jen velmi jednoduchá a nezáživná slupka. Stejné navnadění bylo i ve Spore, jednoduchá minihra na začátku (podobně jak v mnoha flashovkách, vlastně místy i jednodužší), pak nějaké pobíhání po pevnině v creature fázi, kde se taky moc věcí nedalo dělat, nehledě že i jednotlivé změny příšerky byly více-méně kosmetické. Pak jsme měli tribal fázi, kde šlo o to jen soupeře zničit buď zpěvem, zbraňemi nebo kombinací obojího. Nakonec city phase, kde zase šlo o to si nakreslit svůj domeček/lodičku. Možnosti opět slabé. No a universe fáze, která byla naprosto nechutně závislá od bránění impéria a člověk furt musel pomáhat planetě tady, planetě támhle, interakce byla taky velice slabá. Takže 5 rozdílných fází, které byly všechny slabé měl něco dokázat? Ale alspoň to bylo přiměřeně originální. Co má být tohle? Jen další mlátička. Ale to je alspoň trefa do černého, tyhle věci se hrají hodně, aniž by musely být nějak super zvládnuté, no, moc se na tom přeci jen zkazit nedá.
No tak to vypada velice dobre
no ujde to
ujde to ale nic excelentniho
jj pohoda
dfsf
nemáme že?
Nejlepší
ja mam Spore a na Darspore se tesim
Pecka pařba,koho to aspon trochu táhne musí určitě vyzkoušet =)
moc mně to nepotěšilo
hra, ale jak je již napsáno asi je to nuda
tak to ať si to nechaj, co když si to budu chtít zahrát někde kde nemám net.
no nevim no
Super, uz se těším až Darkspore výjde!!!
a
takove hry me vubec nebavi ale vypada to v klidu
sporem pokryli jednu část lidí a Darksporem chtěj pokýt ty co spore nebavylo
Tahle hra vypadá dobře i grafika je asi dobrá mno možná že bych si ji i zahral
Vždyť Spore měla velkej potenciál na začátek se stala jednou z nejlepších her, pak to s ní šlo dolů a dolů a dolů.
Je to škoda, protože Darkspore a Spore asi nepůjdou propojit :-(
no, neco nebylo ve Spore v poradku. delani hybridu a mutantu neni muj konicek, nejaky pomocnik pri vytvareni potvor by se hodil.
uvidime, co pokracovani .. snad se pouci a hra bude vice zabavna.
Je to dobra hra - i to pekne vypada..
Hrál jsem jen Normál Spore ale taky dobrý ale tohle vypadá dobřE : )