O zajímavě vypadající hře, která vzniká ve studiu Visceral Games pod přísným dohledem vydavatele Electronic Arts, jsme toho na GameParku řekli už docela dost. A od jejího oznámení jsme vám přinesli řadu novinek s různými detaily, videi a screenshoty ze hry. Ale až nyní jsme měli možnost přičichnout k tomuto titulu blíže a podívat se, jak tento nadějný projekt těsně před vydáním vypadá a hlavně jak se hraje. Vyzkoušeli jsme si hratelnou ukázku, která nám ukázala úvodní část celé hry. Právě o něm si v dnešním článku povíme, nastíníme začátek celého rozsáhlého příběhu, ale osvětlíme i systém soubojů, speciální magické (i nemagické) schopnosti a mnoho dalších zajímavých featurek.
Příběh zde bude hrát velmi silnou roli. Ještě aby ne, když přímo vychází z tak známého díla, jako byla Božská komedie od Dante Alighieriho. Ano, určitě si na tuhle knížku každý z vás alespoň matně vzpomíná ze školy, někdo ji třeba musel dokonce číst v rámci povinné literatury. A pokud jste ji snad prošvihli, tak vás alespoň zahrání Dante’s Inferno může zachránit při zkoušení, protože budete vědět, oč zde běží. Tak tedy hráč se dostává do role samotného Danta, s nímž postupně zavítá do Devíti částí Pekla. Dlouho známá informace a jednotlivé části pekla jsme zatím v ukázce neměli možnost prozkoumat, alespoň nám něco zbude i na recenzi. V samotném úvodu příběhu objevuje náš hlavní hrdina mrtvou svoji vysněnou dívku a životní lásku Beatrice. Ta byla po smrti „unesena” zlým Luciferem a my se musíme vydat právě do hrůzostrašného pekla, abychom ji získali zpět.
Dante je původně běžným rytířem pracujícím ve službách Krále Richarda a v úvodu zhlédneme několik renderovaných videí, které nám prozrazují bližší detaily. Potom už se dostáváme přímo do hry a to rovnou do souboje. K dispozici máte pořádnou sekeru a začínáte kosit jednoho protivníka po druhém. Tato úvodní scéna se stala rovnou i takovým tutoriálem, v němž se učíte základní prvky ovládání, samozřejmě rovnou pěkně v akci. Základem se staly dva typy útoků – lehký a těžký, ale naučíte se i vyhýbat a odrážet útoky protivníků. Tady nečekejte nic obtížného, tyto nepřátele budete kosit jedna báseň. Potom už se přesouváme o kousek dál, do pevnosti. Na renderovaném videu sledujeme, jak nějaký zabiják Dantovi nepozorovaně zezadu vrazí srp do zátylku. Dante potom čelí z očí do očí opravdové Smrti, skutečně s velkým s. Smrt mu říká, že jeho duše byla zatracená kvůli jeho hříchům a válce, kterou si prožil. Dante ale nechce tento svůj nelítostný osud přijmout, a tak se rozhodne se Smrtí poprat, doslova.
Právě v tuhle chvíli čelíte vůbec prvnímu bossovi, který není kdovíjak těžký. V průběhu celé hry máme narážet na plno zajímavě zpracovaných bossů a i během této relativně krátké ukázky nebyla Smrt tím jediným. K vidění zde bylo dost zajímavých prvků symbolických pro tuhle hru. Bitky mají rozhodně spád a jde o pořádnou akci. Kromě základních tlačítek musíte občas mačkat i různá jiná, jejich symboly se náhodně objevují na obrazovce. A na základě toho se pak stanou nějaké netradiční situace, třeba že Smrti ukradnete její zbraň a pak ji definitivně probodáte skrz naskrz a zabijete. Ehm, tedy je vlastně možné zabít Smrt? Těžko říci, to je spíš taková filozofická otázka, tak se přesuňme zpátky k našemu počínání v Dante’s Inferno.
Po této úvodní sekvenci sloužící jako praktický tutoriál, už se dostáváme právě ke scéně, v níž nalézáme mrtvou naši milovanou Beatrice. Ještě se objeví na chvíli její duše, ale tu pak chytá a rychle odvádí Lucifer do svého pekla. Nemáme šanci ho dostihnout… O příběhu bychom mohli mluvit klidně celý článek, ale nastínění těchto základních informací by stačilo. Nyní už se přesuňme víc k samotným prvkům hratelnosti a rozeberme si to, co se nám po zahrání krátké ukázky nejvíce líbilo.
Dante se během své cesty může vydat takříkajíc dvěma směry. Inu, jde tady o klasické dilema: být hodný, nebo zlý. Tradičně má každé z toho své pro a proti. V podání Dante’s Inferno je to konkrétně o volbě mezi cestou svatou, nebo nesvatou. Pojďme si nastínit rozdíly tradičně na názorném příkladu z praxe, tedy přímo z hraní. Nejzákladnější Dantovo zbraní je Smrtící kosa, pomocí níž můžete získávat duše padlých nepřátel. Zjednodušeně řečeno se vám přičítají body, a to buď na svatou, nebo nesvatou stranu. Závisí to na tom, jakým způsobem se v soubojích chováte. Pokud do nepřátel brutálně řežete hlava nehlava, získáváte ty nesvaté. Naopak volíte-li spíše cestu svatého kříže, můžete očekávat přírůstek těch „dobrých”, tedy svatých. Závisí čistě na vás jakou z cest si zvolíte a jakým stylem tedy chcete hrát. V průběhu soubojů vidíte přičítání bodů na příslušnou stranu podle barvy. Právě za tyhle bodíky si pak ve speciální nabídce můžete „nakupovat” různé nové schopnosti. Zajímavý přístup připomínající žánr role-playing her, který se nám zdál být naprosto funkční. Zatím tedy těžko říci, jaký směr bude zajímavější, ale možná že nebude od věci kombinace obou. Ano, i to bude bez problémů možné.
Za začátku jsem zmínil, že souboje jsou především o mačkání dvou tlačítek. Záhy ale zjistíte, že tak jednoduché to v Dante’s Inferno opravdu není. Jakmile získáváte další schopnosti, musíte se učit i kombinace tlačítek pro jejich vyvolání. Myslím si, že v pozdějších fázích to bude vcelku zapletené a náročné pamatovat si všechny příkazy pro speciální schopnosti. Postupným mlácením protivníků vytváříte také komba, na nichž není nic až tak nezvyklého, ale postupně se vám naplňuje speciální ukazatel v levé dolní části obrazovky. A jakmile je plný, můžete tyto nashromážděné síly převést ve zdvojnásobení rychlosti a drsnosti účinnosti vašich zbraní. Další zajímavá featurka, kterou využijete především při soubojích s bossy nebo proti většímu počtu protivníků. Pak zase jen stačí rychle mlátit všechno okolo vás a rychle se vám tento ukazatel znovu dobije.
V soubojích mne zaujala funkce skrývající se pod pravou analogovou páčkou. Ta totiž slouží na rychlé odskočení před útokem nepřítele. Stačí ji tedy nasměrovat směrem, kterým má Dante skočit, a je to. Docela zajímavá featurka. Kromě speciálních abilit bude Dante disponovat i mnoha magickými kouzly. Ty získá postupně díky spřízněností s duší své milované Beatrice, ale zatím jsme jich příliš neviděli. A tak si jejich podrobnější rozbor nechme také až na recenzi.
Ke konci této hratelné ukázky přišlo ještě jedno zajímavé zpestření. Do cesty se nám postavil obrovský démon, s nímž jsme bojovali a když už jsme nad ním získávali převahu, šlo ho jednoduše osedlat. Naskočíte na hřbet ohromné potvory a můžete ji svými příkazy ovládat. Není problém obrovskými pařáty zabíjet další nabíhající protivníky, nebo na ně rovnou plivnout trochu ohně. Hlavní využití měl tento démon pro otevřené obrovské Brány do pekla. V tomto okamžiku demo končí a nezbývá než se těšit na plnou verzi. Tím pomalu zakončíme i dnešní první dojmy, ale ještě si musíme říci pár slov ke grafické stránce.
Vizuálně bych Dante’s Inferno zařadil mezi mírně nadprůměrné hry. Jsem zvědavý, jak budou vypadat jednotlivé části pekla, které se od sebe mají naprosto lišit. Animace během soubojů jsou hodně slušné a parádní práci odvedli ve Visceral Games co se týká bossů. Ti jsou krásně vymodelovaní a i jejich speciální útoky vypadají lákavě. Jsem zvědavý, s čím ještě dokážou překvapit v plné verzi.
Po krátkém zahrání Dante’s Inferno bych nad ním určitě nerad vynášel nějaké finální soudy. Hra je každopádně hodně akčně laděná a řekl bych, že trochu na úkor pořádné atmosféry. Ta na mne zatím prakticky nijak nedýchla. Bez debat jde o další napodobeninu God of War a obáváme se, že tohoto mistra svého žánru nemá šanci pokořit. Ale i tak se na vydání plné verze opravdu těším. Na pultech obchodů ji najdete začátkem února ve verzích pro PlayStation 3 a Xbox360.