Letošní herní výstava E3 v americkém Los Angeles toho nakonec nepřinesla až tolik zajímavého. Nedočkali jsme se vůbec žádného velkolepého odhalení očekávaného titulu, ani nové konzole. Prostě nic zvláštního. Návštěvníci, tedy vyvolená hrstka novinářů, si alespoň mohli zahrát připravované hry na vlastní kůži. Pár nadějných, i když zatím neznámých, projektů se přeci jen ukázalo a to hned docela podrobně. Jedním z nich se stala i tato nová strategie, kterou bude vydávat SEGA. Poměrně netradičně se plánuje jak pro PC, tak next-gen konzole. To není příliš časté, protože konzole potřebují úplně jiný systém ovládání, značně zjednodušený pro potřeby gamepadů. Právě tato složka zatím na Stormrise vypadá úplně výborně, jak si popíšeme v dnešním preview. Na druhou stranu i čistě herně má rozhodně co nabídnout. Tak se do toho pojďme pustit…
Stormrise pochází od vývojářského týmu Creative Assembly stojícího například za Medieval II: Total War, ovšem s dnes rozebíraným Stormrise nemá tento jejich starší titul prakticky nic společného. Příběh hry bude zasazen do budoucnosti, odehrává se zhruba za 50 až 70 let. Hlavním problémem se v té době stávají ohromné klimatické změny. A proto se lidská rasa začíná pořádně zbrojit a taktizovat, aby dokázala přežít. Všechno se to ovšem až příliš přežene a ono zbrojení vyústí v nekontrolovatelný konflikt dvou frakcí. Proti sobě přitom stojí technologicky hodně vyspělí Echeloni a naopak příšerami vybavení Sai. Zkrátka katastrofický scénář jak má být, i když originality do něj rozhodně mohli tvůrci zabudovat trochu více.
Tolik zhruba k příběhu a teď už se pojďme podívat na to vůbec nezajímavější a samotnými tvůrci také nejopěvovanější – ovládání. Demoverze hry byla představena na Xboxu 360, ovšem dočkají se i PCčkáři a majitelé PlayStation 3. Jak se tedy hraje s obyčejným konzolovým ovladačem? Náramně jednoduše, protože nejste nikdy zdržováni nějakými rozsáhlými nabídkami. Stačí kdykoli stisknout jedno tlačítko, vytvoří se jakýsi světelný paprsek a analogovým ovladačem pohybujete obrazovkou dokola. Každá jednotka se přitom zvýrazní, stačí na ni najet, jednou kliknout a rázem se kamera přemístí nad ni. A teď už zbývá pouze poslední fáze: kamkoli na mapě ukázat a poslat ji za cílem, ať už se jedná o útok nebo jen prosté doběhnutí.
Hra byla Segou oznámena těsně před výstavou E3, na které si ji už novináři mohli v současné verzi na vlastní kůži vyzkoušet. Fanouškové museli vzít za vděk alespoň prvním trailerem, jež si můžete prohlédnout u tohoto článku a vypadá na první pohled hodně lákavě. A to jde vesměs o in-game záběry. Zmíněná frakce The Sain je skutečně představena jako hodně tvrdá a jak jsme již říkali, dává přednost obrovské síle, nebojácnosti a hlavně zástupům různých příšer a monster. Zkrátka až tolik neřešit konkrétní způsob útoku, ale jen naběhnout přímo do centra dění a všechno srovnat se zemí. To jejich protivníci Echelon jsou naprosto odlišní. Jak je vidět na videu, při soubojích používají supermoderní futuristické letouny, bugginy osazené kulomety nebo nádherně zpracovaného plechového robota. Záběry ze hry, na kterých se dostáváme přímo do centra bitev, vypadají jednoduše úžasně. Velký počet misí by se přitom měl odehrávat v ulicích rozbořených měst, kde najdete pro své jednotky mnoho míst na úkryt, na střechy zničených budov můžete umístit snipery a skutečně si velmi vyhrát s taktizováním, což u jiných real-time strategických her přeci jen zatím není zvykem.
Hodně moderní pojem objevující se v posledních měsících skoro u každé podobné hry je její vertikální pojetí. Zatímco dříve jsme byli zvyklí pohybovat s jednotkami pouze horizontálně, tj. posouvat je po mapě a přecházet s nimi z bodu A do bodu B, zde se nám otevírá naprosto nová dimenze a směr pohybu. Zjednodušeně řečeno to znamená, že musíme myslet i na výškové změny. Respektive spíše právě možnost pohybovat s jednotkami i vertikálně nám přinese celou řadu výhod, ale na druhou stranu také nutnost ještě více rozmýšlet nejefektivnější strategický postup. S jednotkami tedy půjde vylézt na střechy budov, pobíhat a poskakovat po nich nebo naopak využívat různých úkrytů pod úrovní země, apod. S nějakými snipery tedy vylezete na střechu, najdete mu tam pěkné místečko a hezky vidíte pod sebe na skupinky jednotek.
Musíme uznat, že grafický engine nás hodně uchvátil. Prostředí města se povedlo zpracovat výtečně. Všude vidíte plno detailů a to jsou prakticky všechny záběry ve videu naprosto přiblížené, jakoby z pohledu třetí osoby. Chvílemi jsme si dokonce říkali, že by možná Stormrise nebylo špatné ani jako akční střílečka. Uchvátil nás i pohled na krásně zpracovanou zataženou oblohu plnou hezky se pohybujících mraků. To jsou všechno relativně malé detaily, které ovšem dohromady ve spojení hodně umocňují celou atmosféru hry. Ta z tohoto titulu opravdu sálá, což nebývá u strategií až tolik zvykem. Nejvíce jsme zavzpomínali na výtečný World in Conflict, jemuž se Stormrise dle našeho názoru v mnohém podobá.
Stormrise na nás působí moc hezky a už nyní ji tipujeme na jednu z nejočekávanějších strategií příštího roku. Zkrátka Creative Assembly nás dokázali přesvědčit a získat na svoji stranu. Moderní vizuální zpracování, široké možnosti taktizování, originální a zároveň jednoduchý systém ovládání i vertikální možnosti pohybu jsou věci, které bychom od skutečné next-gen strategie pro PC, Xbox360 a PS3 čekali. V neposlední řadě vypadají moc lákavě i samotné bitvy, v nichž se střetávají jak obyčejní vojáci, skvěle vybavení mechové a roboti, supermoderní vozidla a letouny, tak zmutované a nebojácné příšery. Pokud snad ještě nejste dostatečně nalákáni, zhlédněte trailer ze hry. Stormrise skutečně věříme a vkládáme do něj velké naděje, tak nás doufejme nezklame. Chybět samozřejmě nebude ani multiplayer s možností hrát online až 4 proti 4 nebo kooperativní kampaň jak online, tak off-line. Singleplayer by nás měl zabavit zhruba na 10-12 hodin čistého hraní. Plnou verzi si však nevyzkoušíme dříve než v roce 2009.
uz jen mi stacilo kdyz jsem cetl od koho to je...a jak tak na to koukam tak to vypada good pokud to nepo**rou cemuz moc neverim tak to budu podle me hit jaky strategie dlouho nezazili mozna me to odtrhne i od Epire:total war na ktereho se tesim jako mali kluk!!:-)
ale tohle nevyjde dříve než v roce 2009, takže si hraní empire total war užijeme ještě dost :-)
nevypada to spatne ale to stim "vertikalnim" pohybovani jednotek neni nic novyho tohle bylo uz daaavno v homeworld 1 a 2 takze zadna novinka sice v homeworld to bylo ve vesmiru a tady ev meste ale podstata zustava stejna
uz se tesim
...no není to moc, ale dnes pomalu normal, jo jinak to vypadá pěkně.
Ovšem, jak už napsal Wast, délka herního času, není přílišná, ale postačí.
Looks good.
i když je fakt že to neni na tak dlouho ale určitě to bude good hra
KONECNE! Strategia :D
spousta screenů je fakt hezkejch
nic moc recenze pekna ale ta hra se mi vubec nelibi
to by stalo za hrich si to zahrat:-D sezenu zahraju uz se tesim:)
nevim proč ale realtime strategie sou pro mě divný ... proč už skoro nevznikaj tahový war gamingový hry ...
divné nebo složité? ,.....jinak tahle strategie vypadá dost bledě, určitě nevypadá next-gen(grafika pro mě není next-gen) to by tuhle hru neukazovaly jen z třetího pohledu, což pro mě naznačuje že se bude jednat jen o grafické orgie nic víc
O5 to vypadá jako kdyby na tom válečném poli někdo nevěděl co dělat,že to střílejí a nikdo nikoho netrefí-dost nereálné
na tohle se fakt tesim to bude narez
nic moc teda
walpapery se jim povedli:-D
zda se vam ze je divne jak se objevo ten obri robot ci co to je a jak zacnou vojaci zdrhat ze neak divne spadnou?:D
Vypadá to dobře, těším se..
Jen sy typnu...bude to tak trochu CoH z budoucnosti, ale nechme se převapit :-)
videl sem ukazky mohla by byt dobra
už aby to šlo stáhnout nebo koupit hej těšim se strašně
z nový doby
nudex nudex shit game
me se to docela libi, vypada to good
caw hosi de stormrise i na windows XP
Blbost jako každá nova hra.