Je to velký a nesmírně odvážný plán. Až nás trochu zaráží, že se do něj vrhla společnost, která je známá především neustálým pokračováním svých zavedených sérií, jež každým dílem zvelebuje jen minimálně. Ale Electronic Arts má Glena Schofielda a Breta Robbinse (naposledy spolu pracovali na Lord of the Rings: Return of the King). A producenti těmto dvěma vizionářům nechali zcela volnou ruku. Tito šťastlivci si tak mohou s bohatstvím donedávna největšího (dokud je nepředběhl Activision Blizzard), jinak však značně konzervativního herního vydavatelství splnit svůj odvěký sen. A není to sen pouze jejich, ale i celé řady hráčů, kteří jsou znuděni stále se opakující produkcí a chtějí pořádné virtuální zážitky. Takové jako přinesl třeba Bioshock či Silent Hill. A právě druhý jmenovaný titul je jedním z největších inspiračních zdrojů ambiciózního Dead Space. Právě jeho hororový nádech chtějí tvůrci zkombinovat s přízemnějším, ale o to brutálnějším a popularitou nikterak zaostávajícím Resident Evilem. Takhle namíchaný koktejl dovoluje Glenu Schofieldovi používat silná slova. Vždyť oni tu chtějí vytvořit nejstrašidelnější hru všech dob, přátelé! Nebo ne: mnohem spíše půjde o prvotinu v sérii nejstrašidelnějších her všech dob. Inu, Electronic Arts jsou stále jenom Electronic Arts.
Dead Space – už za tímto jménem je částečně cítit to, co scénáristé po příběhové stránce vymysleli. Takové jméno do značné míry předurčuje. Navíc se obdobné téma již několikrát osvědčilo i ve filmové branži, takže i odtud mohou tvůrci výrazně čerpat. Vzpomínáte si přece na Vetřelce, že? A co takhle Horizont událostí? Pamatujete si na ten tíživý pocit, který na vás z obrazovky pomalu sestupoval? Tento pocit, pocit vystavení se naprosto smrtícímu nebezpečí, sami samotincí na gigantické vesmírné lodi, neskutečně daleko od jakékoliv jiné lidské bytosti, je přesně tím, čím bude Dead Space prošpikováno. Pokud si na to vše opravdu vzpomínáte, a pokud jste zmíněné filmy dokoukali až do konce a samým strachem se neutekli schovat pod peřinu, víte zhruba co vás čeká. A víte také, že na něco takového není možné se netěšit!
Vesmírná loď USG Ishimura patří do třídy takzvaných „Planet Crackerů". To jsou obří křižníky, mající za úkol tříštit celé planety či velké asteroidy a sbírat z nich cenné, případně dále využitelné materiály. Ale co, vezměme to zkrátka: tahle bárka je možná největší, jakou jste kdy viděli. Jednoho dne se v centrále provozní společnosti Concordance Ectraction Corporation rozezní nouzový signál. S USG Ishimura se něco děje. Vedení předpokládá technické obtíže, a proto vysílá počítačovou specialistku Tendru Daniels, bezpečnostního důstojnika Zacha Hammonda a inženýra Isaaca Clarka, aby cenné plavidlo opět dostali do starých kolejí provozu. Sotva se ale trojice dostane na palubu, je rozdělena. Hráč se v roli Isaaca prodírá nekonečnými útrobami ocelového, v hlubinách vesmíru uvízlého konstruktu. Brzy zjistíte, že marodící technika nebyla hlavním problémem ničitele planet. Většina z tisíce členů posádky už není tím, čím kdysi byla. Loď přepadla extrémně agresivní mimozemská rasa Necromorphs a proměnila všechny lidi v krvelačné bestie. Zřídkakdy jsou v počítačové hře k vidění tak strašidelné kreatury, jako v Dead Space.
Na Ishimuře bivakují dokonce bytosti, které připomínají malé děti. Jejich oči jsou však prázdné, jejich zuby se proměnily v tesáky a z jejich úst stejně jako z otevřených ran na zádech se natahují chapadla. Isaac potká nejrůznější ohavy s pařezovitými údy a groteskně nafouknutými břichy, která praskají, jen aby z nich mohly vyletět netopýry připomínající monstra. Zkrátka a dobře, design kreatur ze všeho nejvíce připomíná opěvované kreace japonských výtvarníků z Resident Evil či Silent Hill. Formy jsou někdy ještě k rozeznání, končetiny jako ruce či nohy se mnohdy nedají rozlišit. Ale to celé působí jako rozřezané a znovu špatně složené. A jakoby by bylo přidáno něco, co není lidského původu. Takovými pocity bude prodchnuta celá hra. Dead Space se opírá o mix známého a neznámého. Stejný princip využívá například umělec H.R. Giger, z jehož obrazů monster také shlíží třeba lidské oči.
Skutečnost, že hrdinou hry není bezpečnostní důstojník Zach Hammond, nýbrž prostý technik Isaac Clark, má svůj důvod. Vývojáři nechtěli proti obludám postavit bojově zdatného vojáka jako v DOOMovi, nýbrž necvičeného, naprosto průměrného člověka, jehož skutečné schopnosti ve hře příliš nevyužijete. Pocit nebezpečí by se díky tomu měl ještě zintenzivnit, a to můžeme jedině kvitovat. Kvůli tomu si také Isaac nekryje svou kůži typickou akční výzbrojí, jako jsou kulomety či laserové kanóny. Musí využít toho, co má k dispozici, například řezací přístroj. Takzvaný „Plasma Cutter" a to, co s ním inženýr zanedlouho dokáže, by se každopádně mělo postarat o výrazné věkové omezení. Oč méně vyspělými zbraněmi se totiž budete ohánět, o to více hra bude sršet brutalitou. Řezač ladně odděluje hlavy, nohy, ruce. Takové násilí by přitom nemělo být samoúčelné. Mnohá z monster se totiž dají zlikvidovat pouze tak, že je rozporcujete takovým způsobem, že už je nikdo dohromady nesloží, byť by to, jak víme, nemuselo být správně. „Klíčovým postupem bude rozkouskovávání mimozemšťanů na malé části. Stará pravda, že trefa do hlavy zastaví každého aliena tady neplatí," vysvětluje Glen Schofield.
Aby se Dead Space ale nezvrhlo v pouhou krvavou orgii, chtějí tvůrci šikovně pracovat se všemi elementy, které mají k dispozici. Přímé konfrontace se tak budou střídat s pouhými pocity nebezpečí, které zdaleka ne ve všech případech vyvrcholí srážkou s monstry. Ale vy si prostě budete myslet, že tady někde musí být a že na vás vybafnou. Určitého zklidnění byste se měli dočkat také ve chvílích řešení nepříliš obtížných hádanek, což by prý mělo být zábavné, nikoliv frustrující. Ačkoliv se tvůrci snaží vesmírnou loď všelijak zpestřit, přeci jen to chtělo ještě nějaké další prostředí, a světě div se, podíváte se i do vesmíru – a to hned několikrát. Jistě ale není třeba opakovat dvakrát, že tam je jakýkoliv chybný pohyb vstupenkou do pekel. Můžete si ale být jistí, že to celé bude vypadat hodně dobře. Na grafice totiž EA rozhodně nešetřilo a pořídilo hned to nejlepší na trhu: Unreal engine 3. o každičký detail hororové atmosféry by tím pádem mělo být postaráno.
Popravdě se hodně divíme, že se do takového podniku pouští zrovna Electronic Arts. Dead Space je sice titulem, na který se musí těšit každý fanda pořádné akce a hororů obzvlášť, ovšem při nejlepší vůli nejde o typický masový titul. Už jen značná míra brutality potenciální publikum výrazně ohraničuje. Ale ať už je motivace jakákoliv, nad tímto přístupem nelze než smeknout klobouk. Opravdu slavit budeme ale až ve chvíli, kdy se na vlastní husí kůži přesvědčíme, že se tvůrcům do hry skutečně podařil transportovat Strach, který jsme si zažili při sledování Vetřelců, Horizontu událostí a hraní Silent Hillu či Resident Evilu. Tak ať se daří!
vypadá to dobře a to video tu už jednou bylo že??
takže nic pro někoho se slabim srdcem xD
vypada to hafo kvalitne :)
vypada to jako doom3 s pandulakem co ma helmu...
...nemuselo by to bejt špatný škoda že to neni z pohledu hráče ale až za nim.
Doufam že to taky nebude mit i brutalni hw naroky.
xd cim dal tim vic ty vesmirny strilecky s ufonama prehanej .. uz to neni hezke :)
by mě zajímalo jestli vy, co píšete ty komenty, vůbec víte, o čem to je...jako přirovnávat to k střílečkám a jakože k doomovi....
jako jestli kouknete na video a obrázky a vidíte tam doom, tak nemám slov
Kua to sem se lekl
docela dobry vypada to slušně
..Radsi si zahraju nejakou strategii..CAC 4ever
Najradsej by som hral len tu brutalnu cast hry, ako tu hororovu
prekvapuje me ze se samotne EA tak ponizilo ze hru delaji na ut3 enginu takova velka spolecnost a nema pro svou hru vlastni engine ale ani se jim nedivim on od EA nebyl totiz zadny engine moc dobry :)
Obluda na 15. screenu vypadá jak ze starého Gorky 17. Pamatujete?
Ta obluda na pátém screenu vypadá jako nějáky hiphoper, co máchá rukama. Musel jsem si rejpnout ale jinak, tahle hra vypadá hodně zajímavě. Připomíná mi to stařičkou vesmírnou hororovku Space Hulk. Samozřejmě tahle hra vypadá lépe a uvidíme jaká bude ve finiši.
Nemá to moc společnýho s vetřelcem. Spíš paskvil z mixu The Thing, DOOM 3 a Resident Evil.
mozna...nebo taky hodne dobra gameska...a mix to mozna bude jen diky lidem co to delaj ale pochybuju ze to bude mit s vyse zminovanyma hrama neco spolecneho...ja osobne se na to celkem tesim
Alien byla zdravá suverénní jedinečná rasa někde hluboko v kosmu. Tohle jsou nemohoucí, zmutovaný a klopýtající zrůdy ve stylu Doom 3. Howgh. NENI TO VETŘELEC.
čekal sem něco originálnějšího, ale asi to zas bude jenom klon Doom 3 a podobných her, kde sou na každém rohu lekačky a potvory už vypadají uplně stejně.
Vypadato dobre.....ale zase tak brutalni to neni