Doby, kdy žánr realtimových strategií jasně převažoval nad všemi ostatními, jsou již dávno pryč. Přestože se stále těší značné oblibě, čelí jakési krizi identity. Ta vychází ze skutečnosti, že až příliš dlouho stagnoval na místě a teprve v posledních letech se posunuje někam dále. To ale neplatí pro všechny RTS – některé zůstávají prakticky od vynálezu Duny 2 stejné, zmiňme například Starcraft 2. Jiné jsou až příliš progresivní a u hráčů se neuchytí. Není tedy úplně jasný trend, jakým se RTS budou ubírat do budoucna. Nezbývá tak než zkoušet. A slibná porce inovací přichází ze země, odkud bychom to ještě nedávno příliš nečekali – z Bulharska. I tamní herní scéna se probouzí k životu a studio Black Sea, jež má za sebou například oblíbenou strategii Knights of Honor, se v mnoha ohledech může rovnat svým západním protějškům. Titulem s názvem Worldshift by je dokonce rádo překonalo. Ačkoliv hra doplácí na nedostatek financí v marketingové oblasti, je tu velká šance, že půjde o opravdu kvalitní kousek.
Podle autorů nebude 21. století pro lidstvo šťastnou kapitolou dějin. Ty totiž v podobě jakou známe dnes skončí. Nad Zemi se začne snášet podivný objekt vypouštějící látky způsobující morové zamoření. Tento stav přímo předchází ještě mnohem horší katastrofě – do naší hroudy narazí asteroid, který způsobí kataklyzmatickou katastrofu a de facto vyhubí současnou formu lidské civilizace. Tisíce let poté už ale život na Zemi zase bují, nicméně zcela jiným způsobem. Několik přeživších se sice za velkorysé období stačilo mohutně rozrůst, důsledkem změn se však lidé rozdělili na dvě frakce, zpočátku neutrálně, později nepřátelsky naladěné. Jedna je technologicky zaměřená, žije v obřích urbanizovaných městech a snaží se svůj styl života arogantně rozšiřovat do všech koutů. To se pochopitelně nelíbí frakci druhé, jež se vzdala technologického rozvoje, na druhou stranu se však zpřístupnila mutačnímu procesu, který spustil právě náraz asteroidu. Tato nyní již v podstatě samostatná rasa se stále snaží žít v souladu s přírodou a čerpat z ní sílu. Aby toho nebylo málo, do hry se připlete ještě mimozemská rasa, jež hledá jakési spasitelské poselství právě v pádu asteroidu.
Sami autoři Worldshift rádi popisují jako „sci-fi fantasy RTS“. Nejde ale o tradiční cyberpunk, jak jsme se s ním i ve hrách již několikrát setkali, nýbrž o vlastnoručně od píky vytvořený svět s vlastními pravidly, dlouhou historií atd. Zkrátka svět, který nemusí být nutně základnou pouze pro tento projekt. Tvůrci se mimo záznam opatrně vyjadřují o etablování ságy, ačkoliv to bude jistě záležet především na ekonomických výsledcích Worldshiftu. Jisté každopádně je, že se nemusíme obávat tradičních klišé a můžeme se těšit na něco nového, na něco, co zajímavým způsobem kloubí high-tech s magickými substancemi.
Tvůrci zatím prezentovali pouze rasu lidí, tzn. ony vyspělé bytosti a tzv. Tribes, tedy mutanty. První jmenovaní spoléhají především na od hlavy až k patě obrněné vojáky, kteří v rukou třímají automatické pušky. Větším úkazem však byl další stupeň vojáka – ripper. Ten už je navlečen v jakémsi robotnickém hávu a místo prstů má zakrvavené žiletky. Prakticky každá jednotka Tribes by měla mít k dispozici nějaká ta kouzla, protože obyčejnými útoky toho proti konkurenci příliš nezmůže. Jejich kněz tak útočí na protivníka pomocí mohutných energetických výbojů.
Black Sea Studios se snaží vytvořit hru přístupnou všem. To znamená, že mají v plánu takové rozvržení displeje, aby každému bylo hned jasné, co s ním může a nemůže dělat – bez tutorialu. Vše je možné vyřídit několika kliknutími. Zajímavě bude řešeno organizování skupinek. Ty mohou mít svého vůdce z řad hrdinů, jenž jim zvýší určité vlastnosti. Stejně tak lze slabším jednotkám okamžitě přiřknout ochránce, kteří je budou bránit v choulostivých situacích. Podle prvotních prezentací se výborně jeví pathfinding. To, že se jednotky prakticky nezasekávají o neviditelné bariéry a volí automaticky nejlepší trasy, velmi napomáhá dynamicky laděnému tempu hry. Potyčky mají být velmi akční a záživné.
Worldshift je také jedním z těch progresivních titulů, jejichž designéři se hned na začátku vývoje vzdali sbudování základny a vrhli všechny své síly na práci s přidělenými, popřípadě za zásluhy získanými jednotkami. Hře to jedině přidává na tempu a činí jí to zábavnější. Jelikož není základna, nemohou tu být ani obligátní výzkumné stromy. Ty jsou proto nahrazeny předměty – tzv. relikty. Měla by jich být pěkná řádka, a to především proto, aby byla zaručena znovuhratelnost. Ne všechny totiž na jedno zahrání stačíte využít a s jinými se doberete jiného zážitku, popřípadě budete muset spoléhat na jinou taktiku.
Vývojáři si nemohli dovolit vzdát se singleplayerové kampaně. Můžete se tak těšit na zajímavé úkoly a ještě lepší odměny. To pravé těžiště Worldshiftu je ale jinde – v multiplayeru. V něm samozřejmě nebudou chybět tradiční módy typu Deathmatch a další kompetitivní variace, nicméně největší pozornosti se těší kooperativní mise. S několika dalšími hráči a jejich armádami se vydáte plnit úkoly v rozličných úrovních. Jde tedy o jakousi MMORTS, pouze v poněkud menším měřítku. Stále však bude velký důraz kladen na vyváženost bojových kontingentů tak, aby se dokázaly vyrovnat se všemi druhy nebezpečí. Na rozsáhlých mapách bude vždy několik questů, jež spolu mají být určitým způsobem provázány. Někdy pouze příběhovou linkou, jindy budete muset splnit to, abyste se dostali k onomu apod. Vždy však bude kladen důraz na kooperaci. Hra sice dokáže přizpůsobit obtížnost, ale ani na tu nejjednodušší se bez aspoň elementární spolupráce neobejdete.
Zvolíte-li na počátku multiplayerovou nabídkou, zjeví se před vámi jakýsi glóbus, na němž jsou znázorněny právě běžící partie, do kterých se můžete přihlásit. Samozřejmě nebudou chybět různé chatovací místnosti a další důležitosti nutné ke plnohodnotnému multiplayerovému zážitku. Graficky vypadá Worldshift výborně. Nejde ani tak o počet detailů, jako spíše o krásné animace a stylové prostředí i postavy.
Když se na informace o hře podrobně díváme, divíme se, že něco podobného už někdo dávno nevytvořil. Pravda, byly tu velkolepé pokusy o MMORTS, které nevyšly, ale cesta je dost možná právě v kvalitě na úkor kvantity. Zahrajete si sice jen s několika, třeba třemi či čtyřmi spoluhráči, ale bude to zážitek odlišný od tradičních RTS, a co je důležitý – dost možná mnohem lepší. Tvůrci o Worldshiftu totiž zdaleka neodhalili všechny informace. Třetí frakce bude jistě velice zajímavá a plánuje se i zařazení RPG prvků. Na vydání si sice ještě zhruba rok počkáme, ale troufáme si tvrdit, že v tomto případě to bude stát za to.
nevyzera ti zle .. first post xD
docela zajimavy to muze byt
.
nebude...
vypada to jak solidni kktina..
to si se svym kompem neprdnu nekdy v budoucnu az budu mit novy si to zaparim ale par veci by me zajimalo,proc se to odehrava porad v lese a kde se v tom lese vzala banda hitech robotu a cyborgu a ruznych ras?zadny industrial mesta budoucnosti nic jen velky les za mestem na dvacet misi lol
Neni zakladna...neni zabava :) aspon pro mne ne :)
ty sis asi nečet ten článek co? OO
grafika pekna ale uvidime co hratelnost
dost drsny (parada)
...ale je to moc podobné Supreme Commanderovi..
WORLD|SHIT| a ne shift
mohloby vypada to zajimave