Pod názvem hry si neznalí představí stejnojmenné město v Palestině, někdo si možná vzpomene na hodiny náboženství za svých mladých let. Tento titul však cílí přeci jen někam jinam. Důkazem je již zaštiťující jméno Cliva Barkera, jenž se proslavil především jako autor a režisér vynikajícího Hellraisera, v posledních letech působí výhradně jako spisovatel hororových románů, jichž má na kontě přes dvacet. Není mu cizí ani herní průmysl – v roce 2001 se významně podílel na vzniku Undying a v těchto dnech spolu s Codemasters dokončuje další hororovou pecku. Ano, je to Jericho, které jsme si v celé jeho hororové kráse zahráli na Games Convention 2007.
Mrazení v zádech začíná v městě Al-Khali. To je již prakticky zapomenuté sídlo ležící uprostřed pouště. Ta se však z ničeho nic probouzí a vrhá na světlo světa prastarou, zlovolnou moc. Plán jakéhosi ďábelského inženýra je prostý jako zlo samo – ovládnout lidstvo. Právě za tímto účelem se začínají prolínat dvě dosud nestřetnuvší se dimenze a Al-Khali se z klidného muslimského městečka mění v baštu pekelníků. Domy se plní hrozivými a zakrvácenými monstry, všude je temno, žádný člověk při smyslech by se nezdržoval poblíž. Osud, zpočátku pouze ten městský, později i globální, se zdá být zpečetěn. Kreatury ale vystavili účet bez číšníka – vás. Coby vůdce sedmičlenné jednotky se specializací na potírání paranormálních jevů se vrháte do boje vybaveni řadou účinných kvérů, ale i kouzel. Vrtulník už je připraven, zásobníky naplněny, Bible hozena do tašky – může se jít na věc!
Na místě zkázy nás zpočátku čekají pouze rozbořené ruiny a strašidelné ticho. První krůčky se odehrají pouze s jediným členem Jericho týmu – velitelem. Ale neuplyne příliš dlouhá doba a tento se odporoučí do věčných lovišť. Ačkoliv ne tak docela! Jelikož se v Al-Khali dějí opravdu podivné věci, není spodivem, že vůdce funguje dále, avšak jen ve formě ducha, který ovládá šestici zbylých parťáků. V praxi to probíhá tak, že si hráč sám volí, koho chce zrovna ovládat. Tento aspekt je pro hru zcela zásadní a rozhodně nečekejte, že byste hru proběhli s jedním rekem a ostatními v zádech. Hra je stavěná tak, že využijete schopností všech zúčastněných.
S počátečním klidem je rychle konec. Na scéně se objevují obskurní monstra, které vyplodila hodně bujná fantazie mistra Barkera. Několik úvodních náporů lze odrazit žhavením hlavní, případně účinnými údery pažbou, bezy se však střetnete s mnohem vytvrdlejšími nepřáteli, již už vyžadují sáhnutí k nějakému tomu triku. Například přerostlí kostlivci s obřími štíty, od kterých se kulky odrážejí, jako by to byly kamínky. Nezbývá tak než skupinku kontrahentů držet částí týmů v šachu a jedním se proplížit do jejich zad a odsud je pohodlně odpravit. Stačí několik kliků v kontextovém menu a už ovládáme kýženého borce, následuje základní příkaz pro zbytek party („útok“) a záhy se po nepříjemných protivnicích na zemi povaluje pouze hromádka kostí.
O něco později narážíme v úzkých chodbičkách jeskynního komplexu na velmi nepříjemného padoucha s v velkou sekyrou místo jedné a pořádným kanónem místo druhé ruky. Na předešlou taktiku není čas ani místo. Je tak zapotřebí využít speciálních schopností členů skupiny. Volíme agilní Church, jež kromě katany a solidní rychlopalné pistole disponuje ještě pulsující koulí, která generuje jakási chapadla. Není těžké si domyslet, že tato se skvěle hodí k zafixování nepřítele. Potom už stačí jen poručit těžce vyzbrojenému Delgadovi, aby nechal promluvit zbraně. Ještě před několika minutami beznadějně uzavřený úsek je nyní volný.
Uznáváme, že popsané momenty by se s dostatkem munice a zdraví daly odškrtnout i mnohem konvenčnějším způsobem, ale elegantní řešení přináší zkrátka větší porci uspokojení. Nehledě na to, že munice by vám hodně rychle došla. A vyskytnou se i situace, kdy se bez promyšleného postupu opravdu nehnete z místa. Tím jsou vyhlášeny především boje s koncovými bossy, kteří se tu vrací ke svým kořenům a jsou neuvěřitelně vyzývaví. Designéři si s nimi vyhráli pochopitelně ze všech nejvíc, propůjčili jim monumentální velikost, úctyhodné schopnosti a především pouze několik zranitelných míst. A ta je navíc nejprve nutné objevit.
Ještě že se můžeme opřít o zpomalení času! Bez něj bychom proti velkým, ale přesto dost rychlým bossům neměli prakticky šanci. Pokud si však zvyknete využívat zvláštních schopností svých svěřenců, měli byste se brzy cítit jako ryba ve vodě. Například kněz Rawlins dobře zvládá obouruční práci se zbraněmi, ale krom toho dokáže z dálky léčit, nebo dokonce oživovat parťáky. Rovněž Cole, Black, Jones a již zmíněný Delgado či Church mají své přednosti. Ability jsou samostatně jistě užitečné, ale aby toho náhodou nebylo málo, lze je kombinovat do mnohem mocnějších účinků. Tuto funkci jsme si bohužel nemohli vyzkoušet, a tak nezbývá než doufat, že řetězení bude probíhat podobně komfortním způsobem, jako všechno ostatní. Přestože by totiž skupinka šesti vojáků, navíc s nutnými schopnostmi, mohla zavánět složitým ovládáním, není tomu tak. Hráč řídí kroky jednoho svěřence, kterého si skrz menu vybere za pár sekund, ostatní pak ovládá schopná umělá inteligence. Celá šestice do boje navíc vytahuje jen někdy, často narazíte na mise, kde se tým omezuje klidně i na tři bojeschopné. V rámci jednotlivých úrovní občas nastane chvíle, kdy se kroky jednotky musí rozdělit – například s mrštnou Church je potřeba otevřít dveře zbytku. Takový úkol předpokládá chvilkové samostatné plnění.
Jericho kráčí ve šlépějích současných akcí, které rezignovaly na klasický způsob měření zdraví a spokojí se s tím, když se zraněný hráč na chvíli skryje před dosahem nepřátelských zbraní a zde se zregeneruje. Ze hry to však určitě nedělá procházku růžovým sadem, vždyť autoři počítají s implementováním checkpointového stylu ukládání, a to bez možnosti savovat libovolně. Atmosféru hry skvěle podtrhuje grafické vyznění. Přes třicet typů monster patří k tomu nejhrozivějšímu, nejodpornějšímu a nejděsivějšímu, co jsme ve videohrách dosud viděli. A nejde o žádné náhražky – každá kreatura má svá vlastní specifika, nejen vizuální, ale především funkční. Většina monster má navíc Barkerův rukopis a šarm, což z nich dělá nezapomenutelné zážitky. Klidně si vsadíme na to, že přinejmenším několik z nich získá kultovní status. Úrovně jsou navrženy veskrze lineárně – je prakticky nemožné zabloudit. Určitá „koridorovost“ je nahrazena vynikajícími texturami a opravdu se smyslem pro detail zpracovaným okolím, jež budí strach.
První dojmy z Jericha se tak dají jednoznačně shrnout jako pozitivní. Čekali jsme hutnou atmosféru, a tu jsme již v ukázce dostali měrou vrchovatou. Co na tom, že design hry je ve své podstatě poněkud staromódní a slibovaný taktický element je až na speciální schopnosti upozaděn. To hře kupodivu neškodí, naopak – po většinu času jsme se výborně bavili. Zamrzí jen, že multiplayerový komponent nebude s největší pravděpodobností zabudován. Datum vydání je stanoveno na říjen tohoto roku.
dneska sem se ptal na hororove hry vypadq to dobre bobre
proste nejsem cip ktry by potrboval napsat komentar jako prvni je mi to jedno stejne s tim nic nedokazu ..............stahuju asi podobnou hru Bioshock a myslim ze tahle hra bude goooooooooooood
pamatuju si jeste na jeden clanek o teto hre aspon myslim ze to byla ona jak byl pripoutany k retezum a jak do neho sili a on se utrhl a vsechny je sfackal:D uz od te doby me to zaujalo :)
70 procent ode me prehnany a divny ...
taky vam ta grafika prijde tak odporna? nemyslim zastarala, nebo tak.. ale myslim celkove tenhle styl grafiky.. ta umelost.. nelibi se mi ten lesklej efekt, kdy vsechno (vsechno!) vypada jako z latexu.. fakt se mi to dost jakoze nelibi:(
No, ani ne...
je celkem kruty....
nevypada zas tak špatně... i když mi to přijde trochu moc chaotické...
len lepsie xD
neni to nic grafika mizerná, engine tacky a předevšim je to total píčovina...a kdo to srovnává s doomem je kkt...
lol a ke všemu když tam vysype zásobník z kulometu, co by rozštípal tank, do nějaký ''zrůdy'' a s ní to ani nehne...a pak k ní doběhne a zapálí jí asi kouzlem bo jak pře sem nic jako zapík neviděl..:D prostě blbost...
Doom3 je omnoho lepsi taky hororova strilecka nez Doom nebude mozna kdo vi ale tohle rozodne ne
Nechápu jen,proč to má název po tom seriálu "Jericho"...Jenže tam jde o hodně jinou věc,takže silně pochybuju,že je to napadlo podle jakési prd*le v Palestině,či co...Nic víc...
^9e^4S^9pirit.^4Predator^9:.G.- doom3 a horrorova strilecka. ja se v doomu3 nebal, spis jsem se obcas lekl a rozdil mezi strachem a leknutim je docela velky
paulie[CZ]-kdyz neumis napsat neco rozumneho tak nic nepis.
^2d^7Com^2#^7ia^2N-je to podle toho mesta. byt tebou, tak si neco prectu a necumim jen na telku.
jinak myslim ze hra bude mit dost solidni pribeh(uz jmeno Clive Baker je zarukou dobreho pribehu). a hra taky nevypada spatne.
nak m totiz nesedi ze by samopalem srilel do duchu
zběsila strilecka a nesmrtelnost..NUDAAAAAAAA
ale zas je tam neustala a intenzivni akce. je to urcite lepsi nez kdejaka tuctova strilecka
mno jako ten lesklej efekt je tam jako bomba mě se to strašně líbí už u doomu3 sem u toho slintal a myslim si že by to mohlo být supr ohledne i teamový spolupráce přiznám se že autor mi nic neřiká a taky sem si řikal jakou to má spojitost s tim filmem bo co to bylo... thx legionar
tu jde hodne o tu atmosferu a pribeh
Clive Barker je geniální spisovatel a pokud hra bude mít třeba jen z poloviny takovou atmosféru, jako je v jeho knihách, bude to parádní věc.
jinak to musi bejt docela husta parba
Ted jen jake to bude mit minimalni pozadavky na pc :)
pekna grafika super namluvene neco jineho nez na nas porad sypou a multiplayer by mohl byt rit
to bych si i zahral singl gooooooooood
vsiml sem si dobre, ze pokud umrete tak hrajete dal za jinyho clena tymu?
se mi to nechce hrat :D urcite budu posranej az to uvidim v behu :D
s motorovkou by to bylo ne nejaky buzeranty odost lepsi nez s tim kulanem
hra roku pro mě!!!
:))))ale hra celkem ujde ale je to trochu prehnane...
mas pravdu, hrajes totiz za ducha velitele psionicke jednotky, ktereho zabijou hned na zacatku, takze ovladas ostatni cleny skrz toho ducha, muzes prepinat i kdyz neumres, je to jak v rainbow six.
mas pravdu, hrajes totiz za ducha velitele psionicke jednotky, ktereho zabijou hned na zacatku, takze ovladas ostatni cleny skrz toho ducha, muzes prepinat i kdyz neumres, je to jak v rainbow six.
.. vypada to fakt pěkně... hezky zarovnane textury... žadne čtverce.... myslím, že to bude dobrá hra a i když nejsem příznivce tohoto žánru, rád si ji zahraju...
Vypadá to dobře :) už dlouho jsem se na tenhle titul těšil. Proboha nesrovnávejte to s něčím,když jste tohle ani nehráli,zase se tu jen hádáte a přitom vůbec nevíte jakou má tahle hra hratelnost,musíte brát v potaz,že žádná hra není dokonalá a jestli nějaká taková je,tak mi pls napište jaká,ale obávám se,že se tak nestane..prostě tenhle hře dejte šanci,nemusí to být zas tak hrozné :)
našil do něj zásobník z kulometu a nezabil ho,jelikož jak sis asi nevšiml při rozlišení tvého monitoru,že to monstrum se krylo štítem...
si jenom pridam drivecko ... srovnavacku s doomem? .. trojkou ? ... ono se vam to fakt nekomu libilo tak moc ze to mate mezi top hrama u sebe? :) no budiz ... bal sem se krapet u fearu ... bal sem se dost u AVP bal sem se u alone in dark 1-2 a este u par gamesek .. ale u dooma 3? ... jo prvnich 15 minut nez jediny co tam cloveka lekalo byl spawn za prdeli a pak furt pryc a uf nevim no zadna atmoska ani nic moc mi to jinak nerikalo ... :)
ad jericho .. necet sem .. ctu si a koukam jenom na hotovy hry ... ostatni mne nezajimaj ...
Určitě to bude sada vypada lip jak left4dead
nemam na to kompl :P
konecne nejaka hororova kalba, dooma 3 sem zatim nehral coz me stve, tak si aspon koupim tohle! :-D
To nejni podle nejakeho Filmu jak ty rikas kdybys sis sehnal informace a pak tu neco psal tak te nebudu mit za totalniho Idiota
To je podle spisovatele Cliva Barkera ktery si to nazval Jerycho podle knizky a ne podle nejakeho tvího Filmu
nejaka arkadova vymazovka
ty seš asi pěknej pičus co?...minigun a kulomet je trošku rozdíl..a navíc tím minigunem by si dal maximalně M113...jestli vubec.......a když nevíš co napsat,tak nepiš hovadiny a hraj Hledá se Nemo....to ti asi pujde