Po dlouhém čekání jsme se počátkem tohoto roku konečně mohli těšit z kvalit Supreme Commandera (naše recenze, 85%). Hry, která potlačila léty ustálenou formulku RTS „postav základnu, vytrénuj vojsko a pošli ho na nepřítele“. V zásadě sice šlo o to samé, nicméně výtvor Chrise Taylora a jeho studia Gas Powered Games byl přeci jen něčím více. Umožnil mu to především obrovský rozsah, ať už bojišť nebo škály jednotek. Záhy se ukázalo, že i realtime strategie může být navýsost taktickou záležitostí. Taylor riskoval, když na hráče kladl větší požadavky, než na jaké byli dosud zvyklí. Zdá se však, že se mu to vyplatilo. Vedle zatím neoficiálně chystaného druhého dílu vzniká první datadisk k originálu. A rozhodně to nebude žádný drobek.
V původní hře proti sobě bojovaly tři odlišné rasy. United Earth Federation reprezentovala impérium a pořádek, Cybrané byli technokratickou rasou bojující za nezávislost a Aeon Illuminate pro změnu za jakýsi vesmírný pořádek bojujícími aktivisty. Supreme Commander se vyznačoval tím, že žádnou z nich nestavěl jako dobrou či špatnou. Se správně nastaveným morálním hlediskem se k oprávněnému vítězství dala dovést každá, nejlépe pak všechny. Na konci kampaně se však na scénu dostala neznámá mimozemská rasa, která představovala jasnou nahrávku na datadisk. Tvůrci přiznávají, že s ním již dopředu počítali, protože už při vývoji originálu, kdy se snažili udělat všechno lepší a větší, jim bylo jasné, že to celé do jedné hry nevtěsnají, respektive by to znovu oddálilo datum vydání.
Jenže není datadisk jako datadisk. Forged Alliance by údajně po obsahové stránce klidně mohla být novým titulem. Proto tak tvůrci přistoupili ke kompromisu a udělali z ní tzv. „stand-alone“ add-on, což znamená, že jde o samostatný produkt, k jehož hraní není nutné vlastnictví Supreme Commandera. Výrazně se však doporučuje, protože hra bude mít dějovou návaznost a neměla by se zabývat vysvětlováním komplexního ovládání. Rovněž bude chtít zaujmout především fandy původního titulu, a tak je třeba počítat s významným navýšením obtížnosti.
Singleplayerová kampaň naváže tam, kde předchůdce skončil. Obzvlášť agresivní mimozemšťané vytvoří díru do naší galaxie, přičemž dominantní UEF odsunou na kraj známého vesmíru. Mezitím nastává v hierarchii rasy Aeon převrat. Vnitřní frakce sektářů očekávající údajné proroky, jimiž má být právě agresivní rasa Seraphim, sesadí vládnoucí princeznu, která zmizí neznámo kam, a četné jednotky odevzdá do rukou kořistitelům. Lidstvo tak čelí dosud největší hrozbě. Někdejší nepřátelé, tedy UAF, Cybrané a část Aeonu se tak musí spojit a odrazit nebezpečí.
Je poměrně zajímavé, že přestože do hry přibyla nová rasa, datadisk nabídne pouze jedinou kampaň o šesti rozsáhlých operacích. Tu si navíc nezahrajeme z perspektivy Seraphim, nýbrž jedné ze tří známých stran. Na tom, jakou z nich si vyberete, bude záviset docela hodně. Jednotlivé mise budou mít sice stejné hlavní úkoly, lišit by se však měly rozkazy v rámci úrovní – ty budou odpovídat charakteru a představám každé rasy. Odlišně by s různými frakcemi měly jednat i příběhové charaktery, jež ve Forged Alliance dostanou důležitější úlohu.
Vůbec celý děj by měl být vyprávěn mnohem lépe než v originálu, kde plnil roli pouhé výplně mezi misemi. Už samotná charakteristika Seraphimů zní nadmíru zajímavě. Jejich velitelé jsou například krvežíznivými válečnými mnichy, kteří obětovali své místo na věčnosti, aby zajistili prosperitu svým lidem. Jejich technologie je natolik pokročilá, že proti ostatním rasám mohou nastupovat ve výrazně nižších počtech. Někdo by mohl najít určité pojítko mezi nimi a Aeony, to je však jen zdánlivé, Seraphimové nejsou tak specializovaní a jsou v boji o poznání univerzálnější. Tvůrci jsou pak pyšní i na jejich zpracování. Jde podle nich o nejzajímavěji vypadající rasu a my s nimi souhlasíme.
Gas Powered Games chystají významné změny v umělé inteligenci. Ta by měla ještě lépe nakládat s jednotlivými typy jednotek a přizpůsobovat se vaší strategii. Opět bude hodně obtížné dobýt nepřátelskou základnu, především kvůli tomu, že protivník si dokáže vytvořit těžko prostupnou a vzájemně se chránící obranu. Hra by tak měla být vyzývavá i pro ty, co dohrávali Supreme Commander s prstem v nose (a že jich moc nebylo!). AI ale za každých okolností zůstane fér. Nestane se, že by si podvratnými způsoby opatřovala prostředky, jak se často děje v jiných RTS. Zajímavě působí i systém tzv. šablon základen. Jakmile jednou vystavíte bázi, můžete si uložit její šablonu a tu pak případně použít na zelené louce. Nemusíte už tak naklikávat jednotlivé budovy a postupně je stavět, stačí použít šablonu a automatika se postará o zbytek.
Supreme Commander vždy cílil i na multiplayerové publikum, ve Forged Alliance bude tato orientace ještě patrnější. Ostatně jinak než na síti si za novou rasu Seraphimů nezahrajete – a to by byla škoda. GPG se snaží využít výhod obou typů hraní, jak singleplayerového, tak multiplayerového a chce, aby oba zážitky byly nezaměnitelné. V prvním případě se tak pokouší o tažný příběh a zajímavé úkoly, hra více hráčů potom nabídne prostor pro zdůraznění odlišností mezi nyní již čtyřmi rasami. Úrovně mají být o poznání rozlehlejší než minule a využijí tak plný potenciál enginu. Vetší prostor bude potřeba, protože se chystá 110 nových typů jednotek, což je obří porce a rozhodně nepůjde jen o přeleštěné stroje z minula. Abychom si totiž dobře rozuměli, tento počet doplní již staré známé. Za každou z ras tudíž bude opravdu z čeho vybírat. Momentálně prý probíhá ladění všech jednotek a možných taktik. To je v případě takto rozsáhlého projektu značně komplikované, a tak se nelze divit, že si pro tuto fázi vývoje autoři vyhradili několik měsíců. Základy už jsou totiž hotovy a nyní je až do listopadu čas na vyvažování.
Tvůrci zapracovali i na mocném enginu, který v době vydání znamenal pro mnohé počítače noční můru. Nyní je technologie zase o trochu dále, a tak mohly být použity lepší shadery, což prý pomůže především jednotkám, aby vypadaly uvěřitelněji. Vylepšen byl i systém zamlžování neprobádaných oblastí, tedy „fog of war“. Zkrátka to zase bude vypadat o něco lépe. Nároky na hardware příliš vzrůst nemají, přeci jen je stále spousta hráčů, kteří ani dnes původní hru nerozeběhnou v potřebné plynulosti.
Je evidentní, že pokud jste byli fanoušky Supreme Commandera, bude pro vás Forged Alliance splněným snem. Teprve s tímto přídavkem se totiž z této skvělé RTS stane to, co tvůrci původně plánovali, ale v časovém presu se jim to nepovedlo implementovat. Čtvrtá rasa bude vskutku odlišná a vylepšení ve všech možných oblastech jednoznačně smysluplná a vedoucí k většímu komfortu hráčů. Pokud jste Supreme Commandera zatím neozkoušeli, běžte to napravit, abyste na příchod datadisku byli náležitě připravení! V žánru RTS v současné době mnoho lepších voleb není.
ale ja som nehral ani zakladnu verziu :P
BTW: PRVY!!!
hh ja taky ne ale docela bych to zkusil :D
Je proste fakt nejlepsi :) . Ale chyby se tam najdou. Asi nejvic me stve, ze kdyz si udelam treba stovku jednotek a pak je nekam poslu, tak se roztahnou do dlouhyho strudlu pres celou mapu a sejdou se teprv na urcenym miste. Pak kdyz s timhle zautocite na nepritele, tak vas pokosi, protoze jdete jak prasatka na porazku. Ale jinak hra je skvela :)
jako zakladku :-/
nefunguje to nahodou len na Windowse Vista?
supreme byl genialni toto bude jeste lepsi tesim se jak svina
je tu super strategie snad nej co sem kdy hral krom generalsu :D
takze se tesim jak cyp .... naku hamachi sit zas vytvorit kde se budem shazet a parit ;)
jinak UT2k4 rulez :D
mazec:-))2 snad bude lepsi nez 1.
visty to nepotrebuje a k tomu strudlu...precti si manual=)
SC funguje i na normál XP, ale podporuje i DX 10, takže když máš Visty, proč ne:)
Já hraju SC pravidelně po netu a moc se těším na novou stejně jako nové jednotky a experimentálky pro mou oblíbenou rasu;)
Je fakt, že nějaké formace by se hodili, je sice krásné, že jednotky jdou všechny pospolu (rychlostí té nejpomalejší), ale i tak se některé mohou zadrhnout a zapomenou na druhé strany mapy...a jak zde již bylo řečeno, roztahují se a zase se stahují, chce to předem nastavit nějak kdo kde bude, kolik aspoň řad bude mít formace.
hral som prvy diel, ale nejak ma to nechytilo
system hry, stavania a vsetko je uplne genialne, ale chyba tej hre atmosfera, dynamika
je to proste strasne pomale. Kym clovek postavi nejaku utocnu jednotku a dobyje zakladnu nepriatela, tak to moze trvat aj 3 hodiny... a to je ten velmi lahky pripad. Neviem ako sa to hra v multiplayeri, lebo som to neskusal, ale tam by sa mohla podla mna bitka pretiahnut az na desat hodin.
v multiplayeri si to tiez neviem predstavit ked poslem asi 60 lietadiel napriklad na zakladnu kde maju protilietadmlove veze tak mi padaju jak pekne jedna po druhej snad to spraavia
napadaji me moznosti, prvni je, ze se da nastavit aby vsechny jednotky sly pomlau spolu. Druha mnohem rychlejsi moznost na kterou se i mnohem lepe kouka - udelej si letecky most ;) Ono takovych deset velkych transporteru prenese armadu docela fofrem :) A taky klidne fofrem popadaj kdyz je posles na blbe misto ... :)
Datadisk:
Doufam ze tam konecne bude nasledujici
- upgrade i jinych budov, ne jen cybran stitu
- megatransportery
- vice moznosti zlepseni u commandera (dve a na tele tri/ctyri je docela malo, si myslim)
:D
je dost slušná...:)
jestli bych to rozjel tak radsi zustanu u Springu :-P
Vidim,že tu spousta lidí ještě neobjevila skvělou funkci synchronizovaného útoku ;)
Docela by mě zajímalo,co vydrží ten větší pavouk se dvěma věžema,vypadá rozkošně :D
;P
Supcoma hraju zatim jenom kampan pac nevim jak rozchodit multiplayer uz sem registrovanej stahuju updaty z gpgnet , ale nevim jak si tam zahraju:D Mam v tom nakej zmatek.Poradte nekdo plsssssssssssssssss:-)
myslim ze nez na lepsis schaderech by mnely zapracovat na tom abych to rezhejbal na mim srotu.-)
nemusí bejt jen synchronizovanej utok když se jim určí formace předem tak se jednotky seřaděj a pak se snažej jet pořád ve formaci (a ne ve štrudlu jako při vobičejnom přesunu) bohužel je to trošku složitější ... v SC je hormada skritejch funkcí který se problematicky nacházej ... je lepší si přečíst manual
konečně datadisk k téhle super hře,která se mi místama kousala jako svina...nj 512MB RAM je kurva málo xD....jinak game je to dobrá..už abych ten datadisk měl xD
S letadly a protileteckýma věžema jsou pořád problémy...protože jakmile věž zaregistruje letadlo, jde do něj, a když máš hodně věží, jdou všechny do prvního letadla....až spadne, jdou do dalšího hned za ním...takže x věží vypálí xkrát na jedno letadlo, které už třeba dávno padá, no co no:)
formace...no tak když už dělali tutorial takovej hezoučkej s videama, mohli tam dát taky nějaké video na různé formace;)
staci nechat nad zakladnou poletovat stihacky, ktere si vybiraji cile podle toho co je jim nejbliz :)
jen si musis davat pozor, at ti je souper neodlaka nad jeho AA obranu
btw pro chuzi ve formaci podrz shift a prave tlacitko mysi a pri tom levym tlacitkem muzes menit formaci.. viz manual :)
to by mne zajimalo co na tom nechapes :) normalne se prihlas na GPGnet a dole v menu si vyber akci :) napr. pripojit se k vlastni hre, nebo hrat hru o poradi :) posledni dobou si davaj praci s lokalizaci do cestiny ikdyz tam maj jeste chybky.. :)
Takze to bude mti neco spolecnyho s DX10? otom pochybuju...skoda ze beermoster zase nevi ocem pise..jako se už stalo několikrát
Těšim se, moc moc!
vypadea to jako pekna blbina