V tomto článku si nebereme za úkol vyčíst všechny adventury, co se kdy objevily, ale spíše se zamyslet nad minulostí a budoucností tohoto dnes velmi upadajícího žánru. Pojďme se tedy podívat, jak se utvářel jeden z nejsilnějších žánrů své doby a co vedlo k jeho úpadku.
Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards – Sierra 1987
Od doby, kdy světlo počítačových monitorů spatřili první textové adventury, uběhlo již bezmála třicet let. První adventury šlapaly na monochromatických monitorech a na velmi omezeném datovém prostoru dokázaly vykouzlit neuvěřitelné příběhy. Grafická stránka tehdy ještě nebyla důležitou součástí a vesměs všechny adventury té doby se odehrávaly textovým systémem, kdy se vypisoval textový příběh a okolí vašeho „avatara“ a příkazy se zadávali formou jednoduchých příkazů, ne nepodobných jednoduchému programování. Příkazy jako „seber“, „polož“ a „mluv“ zabraly hráče do hry na mnoho dlouhých hodin a nikomu ani nevadilo, že si často musel vedle na papír kreslit pozice jednotlivých lokací, mapy, případně si zapisovat inventář. Ono vlastně ani nebylo na výběr, tehdejší technologie nedovolila vytvořit jednoduché hry, kterých dnes například ve flashi najdeme na internetu tisíce a hráči tak museli být přitaženi k monitoru pomocí příběhu.
Příchodem pokročilejší grafiky (samozřejmě na tehdejší dobu) přichází éra, kterou dnes ze zpětného pohledu nazýváme klasickou. Vyšly ty největší zlomové adventury všech dob a žánr adventu byl obecně na špičce v zájmu hráčů. Důvodem pro jeho oblíbenost bylo jednoduché ovládání, nenáročná hratelnost, ale i obtížnost řešení některých úkolů. V této zlaté době vzniká jedna z největších adventurních společností všech dob „Siera-on-line“, která nastolila revoluci v žánru – grafické adventury. Vše co si hráči mohli do té doby jen představovat bylo najednou na dosah ruky a nejen že jste konečně viděli svého avatara, ale mohli jste ho přímo ovládat pomocí příkazů. Mezi první adventury s grafických prostředím lze rozhodně zařadit Konga Quest, sérii Space Quests a kultovní a poněkud kontroverznější Laisure Suit Larry.
Následujících několik let se řadí již do takzvané zlaté éry. V této době vznikají desítky a možná stovky adventu velmi rozdílné kvality. Na jedné straně studio založené Georgem Lucasem (hvězdné války) vypouští jednu herní perlu za druhou – zde mám na mysli především kultovní sérii o opičím ostrově Secret of the Money Island, nabitou geniálním humorem, pirátskými historkami a krásnou kreslenou grafikou a skvělé adventury s Indiana Jonesem v hlavní roli, na druhé straně vznikají komerční věci založené pouze na tahání peněz ze zákazníků a snahu svezení se na vlně popularity adventurního žánru. Důvod byl jednoduchý – vytvořit adventuru bylo velmi jednoduché a v podstatě se měnil jen příběh. Změnou prošel také interface, začala se využívat myš, ale stále šlo o klikání na symboly příkazů zobrazených v dolní části obrazu. Tento interface se začal hodně využívat a stal se poměrně oblíbeným.
Následovalo udržovací období, kdy sice vycházely dobré hry, ale žánr se nijak nevyvíjel a spíše stagnoval. V té době vyšla u nás tehdy velmi známá Legend of Kyrandia, která byla v podstatě první, se kterou se našinec mohl v masovém měřítku setkat. Další z velmi známých her té doby je kontroverzní Myst, který se stal nejprodávanější hrou desetiletí – na svou dobu měl neuvěřitelnou grafiku, ale pro mnoho lidí byl příliš složitý a náročný. Prvního dílu se dočkal také kouzelník Simon (Simon the sorcerer), který v té době patřil ke špičce žánru, ale jak se dále dozvíme, doplatil na komercionalizaci a vzniklo také podivné duo detektivů Sam a Max – králík a pes.
Indiana Jones and the Fate of Atlantis – LucasArts 1992
Krom nových her, začala ale ve větším měřítku vycházet pokračování předchozích úspěšných her, která už ovšem tak úspěšná nebyla. Ať už se jedná o Laisure Suit Larry 6 nebo Space Quest 5, ani jedna z těchto her již nebyla zásadní a v podstatě se jednalo jen o nastavování kaše. Ač celý obor stagnoval, vyšly i opravdové pecky – zde mám na mysli dokonalý Gabriel Knight: Sins of fathers, první adventura plánovaná přímo pro CD s plným nadabováním nebo další CD hra Under a Killing Moon, která nejenže byla na čtyři placky, ale měla také reálnou grafiku focenou v reálném čase, což bylo v době Dooma něco neuvěřitelného, nebo první hororová adventura Alone in the Dark.
Adventury tak procházeli s relativním klidem až do doby před pár lety. Herní systém najednou netáhl a herní společnosti přestali investovat do tohoto velmi ztrátového žánru. Dobrým se ani nejevil přechod ke konzumnímu vývoji her, na který doplatili i takové série jako Broken Sword nebo Simon the Sorcerer 3. Především druhý zmíněný je odstrašujícím příkladem nuceného využití 3D grafiky v adventuře, kdy byl naprosto geniální a propracovaný příběh v podstatě odepsán grafickou ohyzdností a neuvěřitelně špatným ovládáním. Dalším příkladem může být legendární česká adventurní série Polda, jejíž první tři díly patří bezpochyby do zlatého fondu adventur, ale ty další se už moc nepovedly a je tu znatelná snaha o nastavování výdělku. Hráče najednou neuspokojovala jednoduchá ani extrémně propracovaná grafika a vývoj graficky a příběhově propracované adventury přišel na hodně peněz, které se bohužel prodejem nevrátily. Adventury mají totiž jeden zásadní problém a to malou znovuhratelnost, sebelepší adventura jakmile je jednou dohrána, nemá už co nabídnou, maximálně několik problémů lze vyřešit jiným způsobem, ale hra je celkově stále stejná a pro hráče nemá takový dlouhodobý užitek jako například strategická hra.
Dalším problémem adventur je správná volba náročnosti. Jednoduchá adventura sice osloví široké spektrum lidí vyžadujících jednoduchou zábavu, ale taková hra nemůže být prodávána za plnou cenu, protože její hratelnost bude dosahovat maximálně několika hodin. Na druhou stranu složitá hra osloví fanoušky adventur, ale těch také není tolik, aby zaplatili náročný vývoj. Mnoho takových her dnes vzniká jako freeware hry v rámci fandovských snah o udržení dnes velmi upadajícího žánru. Kvalitní vyšlé adventury by se každý rok daly bez problému spočítat na prstech ruky zasloužilého pracovníka s motorovou pilou a tak jediná naděje stojí na komunitě a možnosti hrát přes dosovské emulátory staré klasické pecky.
Budoucnost adventur je krajně nejasná a zatím nevypadá nijak růžově. Pokusy o online adventury (Myst) dopadli všelijak a jsou uloženy k ledu. Co si budeme povídat, adventury upadají čím dál více a úzká komunita nemůže autorům zajistit zaplacení vývoje, což je dnes na prvním místě a proto vznikají jednoduché, konzumní hry pro masy, u kterých nejde o zážitek, ale o co nejlevnější vývoj a nejvyšší výnos. A o tom právě adventury nejsou. Najdou se sice světlé momenty jako Tunguska Přísně tajné, kterou jsem v recenzi ohodnotil velmi kladně a ocenil jsem řemeslnou kvalitu, kvalitní příběh a málo chyb, nebo docela povedené znovuoživení Sama a Maxe, ale rozhodně se nedá mluvit ani o udržení žánru.
Alone in the Dark – Infogrames 1992
Jedinou naději adventurního žánru vidím ve spojení se žánrem jiným, možná spojení mmorpg s adventurními úkoly a hádankami, nebo vložení stejného principu do fps. Nevím, nejsem odborník ani vývojář, ale tuším, že injekcí tomuto upadajícímu žánru může být jedině nějaký nový nápad nebo inovace srovnatelná s počátkem využívání myši. Nám fanouškům nezbývá než sáhnout do zlatého fondu a zahrát si některou z klasických adventur, které ani dnes neztratily na svém lesku.
Na adventury za starych casu se u nas setkaly mozky vesnice a parily jsme...
To jeste byly adventury dobry..Za to ted sama sracka ..mozna ten sherlock muze byt dobrej
Adventury nemam a nikdy jsem neměl moc v lasce :) jediny co sem hral a dohral bylo Ve stínu havrana a Polda. Moc mě nebavilo přemejšlet kam co a jak dat aby to nakonec bylo dobře :)
jinak pěknej članek ;)
tohle je moje poslední kapka adventury už to nechci nikdy vidět :D
Ale musí být kvalitní a originální. Třeba Polda, to byla super adventura. Pak Tunguska, taky moc supr. Posel Smrti, parádní hororovka.
---> A tím, že jste nezmínili HORKÉ LÉTO, jste si to u mě pěkně zavařili! :)
posel bohu je nej
souhlasim s autorem - od třetího dílu se mi to vůbec nelíbí, graficky se mi nejvíc líbila dvojka ale ty ostatní tak nejsou k zahození(myslim tim 1 a 3). Pankrác při druhym pokusu o sex s náčelníkovou ženou: "Nemyslim si že by se mnou některý části mýho těla chtěly znova spolupracovat." :D
při výběru kondomů v sex-shopu: A jakou velikost chcete? (hrdě) No tu největší samozřejmě!...takle si vyzkouší asi 5 kondomů až mu prodavač(-ka) prodá značku "Cvrček" x-D
u adventur je to asi nejvíc vidět. Ale pomalu se mi zdá, že začínají upadat všechny žánry, kde je třeba přemýšlet. Trh se začíná orientovat na konzolové hry, a ty jsou tak jednoduché a přímočáré až to bolí. Původně dobré série se tak zvrhávají(Morrowind->Oblivion) v něco sice s revolučním enginem a nádnehrnou grafikou, ale totálně nekompatibilní s valnou většinou počítačů. Co mě na oblivionu strašně naštvalo, byla starašná přímost. Ono se tam ani pořádně nedalo bloudit po světě, protože těch bočních questů bylo minimum a co se týče bočních větvích, těch ještě míň.
Mno, reaguji na nadpis a perex, ne na clanek. Spise si myslim, ze adventury byly umirajici zanr, ted uz to zase tak moc neplati, obdobi bez adventur kolem roku 2000 je za nami a ted uz tu a tam kvalitni adventuru spatrit muzeme. V posledni dobe se jedna predevsim o namety na knihy Agathy Chrisie ci Sira A. C. Doyla.
Nechci autora článku nijak urazit, ale adventury neupadají!!!
Ano, není to jako před 15ti lety, kdy každá druhá hra byla adventrura, ale to ruku na srdce taky asi nebylo dobře. Adventury to měli neuvěřitelně nahlé tak 5 let zpět, kdy se jim hlásilo totální vymření. A právě od té doby to s nimi jde nahoru. Však bych mohl citovat pár redaktorů na games.tiscali, co sami říkají, že jsou adventury zase v oblibě(nedávné novinky) a ty vyrazíš s takovým článkem.
Promiň, opravdu se nenech vysmát, nejsem jeden z těch lidí co kritizují kdekoho za cokoliv jen aby si rejpli. Naopak. Vím jaký to je napsat kvalitní článek. Ale napsat hovadinu jako že adventury by potřebovaly injekci ve formě spojení s MMORPG. To je silné kafe.
Neslyšels třeba o hře FAHRENHEIT??? to je injekce do adventur!! Stejně tak jako spousta adventur jako třeba Posel smrti a další se nemají za co stydět. A že prostě někdo třeba pláče, že adventur není jak šafránu, tak budte rádi. Hráli byste 10 adventur měsíčně? pochybuju. Buďme rádi, že trh na světlo vynese vesměs pouze ty kvalitní, což se o ostatních žánrech moc řící nedá.
Čili abych to shrnul - pokud si autor myslí, že přechod z kvantity na kvalitu a originalitu je špatný, tak se "těším" na jeho další články. Opak je pravdou - adventury jsou teď více než dobré (tím neříkám, že klasiky sou klasiky).Ten článek je tu jen do počtu.
kdo si schvalne vzpomene na Tajemstvi Osliho Ostrova :p To byla husta adventura ;)
...což je škoda, ale čas od času se ukáže nějakej dobrej kousek...já osobně zbožňoval sérii Broken Sword..hlavně 1,2 to byla klasika a v tý době a nejen tehdy- fantastickej herní zážitek.
To byl nový pohled na adventury a chybělo mu jen málo k dokonalosti.
je to velká škoda, že se těmto hrám už dnes nedaří. Bohužel se herní průmysl ubírá jiným směrem. Patřím k pařanům, kteří začínali na kolotočových automatech, Atari 800 a postupovali přas Amigu k PC:-) a adventury patřili vždy k mojim oblíbeným hrám. Dnes už mě baví jen akční řežby typu FEAR, těším se Crysis, nebo COD 4:-), ale k RPG, nebo staregiím jsem nikdy cestu nenašel.
je to velká škoda, že se těmto hrám už dnes nedaří. Bohužel se herní průmysl ubírá jiným směrem. Patřím k pařanům, kteří začínali na kolotočových automatech, Atari 800 a postupovali přas Amigu k PC:-) a adventury patřily vždy k mojim oblíbeným hrám. Dnes už mě baví jen akční řežby typu FEAR, těším se Crysis, nebo COD 4:-), ale k RPG, nebo staregiím jsem nikdy cestu nenašel.
mi připadá jako křížení FPS s RPG a adventurou :)
no zapomela ses zminit o nejlepsi 3d adventure 90 let Little Big Adventure, to ti neodpustim :)
nebo stari dobri Goblins, to byly aspon unikaty, jo kde sou ty doby, 95-2002 byly nejlepsi paransky leta
Broken Sword sem taky hodne paril byla to moje nej hra , A taky jestli znate LBA2 pro me super hra hral jsem ji porad fakt super, Polda 1,2,3 od 4ky se mi prestal libit:-).
Nechci nejak rejpat ale podle me je to naprosta hloupost. Ano, adventury si sice prosly ruznymi obdobimi i obdobim mensiho "upadku" ale to jen proto, ze se na trh zacali dostavat i ostatni zanry a tak se zdalo, ze adventur vychazi cim dal mene. Porad je na trhu dost kvalitnich titulu a kdyz si nevyberete u komerce, tak vzdycky muzete sahnout po nejake freeware adventure. Adventury ziji !
btw: myslim ze autor nema vubec prehled o adventurni scene a clanek mi tak prijde jako naprosta lez
mě adventury baví
rád adventury..........teď se ke mě dostal Posel smrti a nemůžu si stěžovat.....supr dabing
byla stejne QFG 1,2,3,4 ! :))))))))))
vzpominate?
http://aaargh.gameplanet.cz/screen/6/348.jpg
http://bonusweb.idnes.cz/obrazek/qfg14.jpg
So You Want to Be a Hero?
tohle me vychovalo ^^
Nemůžu si stěžovat, snad všechny komerční 2.5D adventury mám nebo jsem hrál... A spoustu freewareovek taky... Podle mě je to best žánr.. Pamatujete někdo hry Dreamland: Final Solution, Runaway: A road adventure? Je hodně squelých adventur a vůbec, nijak nejsem na nějaké 3D zběsilé střílečky s potoky krve, to radši sednu ke hře s perfektním příběhem a krásně ručně malovanou grafikou... A je pravda že adventury tak trošku upadají a je to velká škoda... Ty nostalgický chvilky u Oslího Ostrova bych Vám přál zažít... Máte někdo orig. Posla Bohů z roku 1998? Já se hrdě hlásím, že mám... :oD
na tech sem vyrostl ale na xp jdou spatne xD
vyborne napsanej clanek. jeho cteni me vylozene bavilo..
je sice pravda ze adventury uz zase tolik neupadaji, ale na druhou stranu neni uplne pravda ze kazda adventura co ted vyjde je dobra..vetsina adventur posledni doby, hlavne z ceskych dilen nestoji za nic a to je bohuzel skoda:/
jo a ja treba jelikoz jsem zarytej fanousek serie Broken Sword, tak hraju dily opakovane. neznam lepsi zpusob jak si zavzpominat na krasny "detsky" leta;)
jinak je jasny ze autoru clanku par adventur vypadne, neni mozny aby tu zminil vsechny..
Stačilo mi přečíst jenom nadpis. To je teda úplná kravina. Je samozřejmě jasný, že adventury jsou vysoce inteligentní žánr a tak je jasný, že současný mainstream v oblasti hráčů her je těžko většinově přijme a tak adventury těžko můžou konkurovat v prodaných kusech hrám typu SIMS, COD atd. Ale to je také vše. V žádném případě to není umírající žánr, vychází celá řada adventur za rok, kterých se za rok prodají statisíce kusů.
Příště piš vo tom, o čem máš přehled, OK?
S tvim přístupem bych ti něco vomlátil o hlavu, ty si taky sežral všechnu moudrost světa co? Nemůžeš normálně napsat, " No jó pěkný adventury, ale není to tak mrtvý téma jak řikáš. Všichni GPčkáři, je to tak těžký napsat to normálně?! xD
Malino vypadá to dost okopírovaně. No neznám tě tak ti nechci křivdit.
Okopirovane neni nic, vse je to z jeho hlavy. Nevyslovuj vubec takova obvineni pokud je nebudes mit podlozena, skodis tak autorovi.
Jinak článek celkem inteligentně napsaný, ovšem jak jsem psal, základní myšlenka v článku uvedená je úplný nesmysl.
To je jako bys napsal(a), že simulátory byly vždycky mrtvej žánr jenom proto, že tento žánr nebyl a není na špici v prodaných kusech.
Že tam kdysi adventury byly a teď už nejsou, neznamená, že jsou mrtvý nebo umírající.
No, mě to trochu vytočilo...
Tvůj druhej koment byl lepší. Poslední dobou neštu než debile, kokote ty tomu nerozumíš pak ta super čeština že by za každym druhym blogem měl bejt klíč :-)
Já jen říkám že si nemůžu představit pod Malina někoho konkrétního. Mohl to bejt můj brácha a to by to teda musel vobšlehnout, protože by ti sám nenapsal a napsal sem, že radši nic protože jí nechci křivdit !!!
Omlouvám se, protože sem vyslovil mylnou domněnku a Bojler se tě zastal, tudíž není pochyb o tom že to bude pravda.
totiz jedine adventury, ktere jsem poradne hral, teda jeste krome Poldy co snedl kotletky na hrasku :D
sry hoši ale mi se to moc nelibi
Hral jsem vsechny poldy (5) a jsem s nimi spokojen
Hral jsem vsechny poldy (1-5) a jsem s nimi spokojen
O clanek jsem byl pozadan protoze se v adventurach pomerne vyznam a spoustu sem jich (do)hral. V tomto clanku vyslovuji svuj nazor nad zanrem adventur protoze mi skutecne prijde ze oproti sve nekdejsi slave je dnesni stav na adventurni scene dosti slaby. Pokud ma nekdo jiny nazor, samozrejme na nej ma pravo - at se k nemu vyjadri nejakou slusnou formou (napriklad uvahou v nasem blogu?) a ne nemistnymi urazkami.
(Vůbec nemá smysl reagovat na ty "censored" z komentů.)
Vynikající článek, který byla radost číst :) (což není zrovna často)
Hmm, popravdě po Broken Swordu II si nevybavuji žádnou adventuru, jež by stála za sebemenší zájem, takže jsou pro mě adventury již přes 8 let prakticky mrtvým žánrem (přesto jsem zaregistroval Tungusku, která by možná stála za test).
A nostalgický výkřik do tmy se zatlačenou slzičkou nad strávenými hodinami s...
Agent mlíčňák, Broken Sword, Broken Sword 2, Indiana Jones: Tales of Atlantis (odporná kočka v knihovně v díře ve stropu se kterou nešlo pohnout), Legend of Kyrandia, Little Big Adventure, Little Bid Adventure 2, Monkey Island, Monkey Island 2, Simon the Sorceror, Simon the Sorceror 2, Tajemství oslího ostrova a mnoho dalšími nejmenovanými...
P.S. Tento "post" byl psán přes více, než 4 hodiny.
Připomněl bych Post Mortem a Still Life, anebo vynikající The Moment of Silence. Pokud něco - dle mého názoru - upadá, pak singleplayerové *příběhové* RPG (NwN 2 jsou jedinou výjimkou za poslední dva roky, i když taky příliš stereotypní). Dnes si výrobci myslí, že když roztáhnou herní svět do mnoha kilometrů, že tím nahradí zmenšující se hloubku (příběhu, charakterů, všeho). Nejspíš si to myslí správně, když jim to sype, ale je to škoda.
za to ze bste tuhle hru zapomneli ste me pekne nasrali to byla podle me nejlepsi adventura na svete
Adventury vůbec neupadají. Jen ta nová mladá generace hráčů radši střílí. Adventur vyjde za rok hrozně moc, jen se na pultech neudrží, protože je převálcujou super, hi-tech a HW náročný hry jako Oblivion, Hellgate atd atd... na adventurách jsem vyrost a pořád se najde hodně kvalitních kousků, takže autore, nemáš 100% pravdu... dávám za 4
ikdyž se tu neboduje =D
Chaotic zapomnels Monkey Island 3, a nebo snad myslis ze ten nestal za zajem? Podle me to byla/je skvela adventura...
Nejprv si o tom co píšeš zjisti potřebné informace a pak teprve vypouštěj nějaký haluzový domněnky typu že to je mrtvý žánr.Všude tam kde se dají stahovat volně hry adventůry patří ke špičkám v downloads a není to jenom tim že se za ně nemusí platit protože někdy je registrace placená atd.Malinko bud tak hodná a než o něčem začneš psát nejprv si sežen podklady,předejdeš tím zbytečným komentům na svojí osoby.
s ouctou Houbař83
článek zajímavý, i pěkně napsaný to žádná, ale nechápu jak někdo kdo píše o adventůrách a sám o sobě tvrdí že jich spoustu dohrál a vyzná se v nich může zapomenout na takovou pecku jako Fahrenheit, tonguska je proti němu kopa kravských hoven:)
miluju ho byl vždycky dobrej hlavně první díly...
ses tam nezminila o nejlepsich adventurach jako treba The longest journey...ve sve dobe mela miliony fanousku a nekteri ji hraju i po nekolikate do dodnes ja ji dohral celkem 12 a jeste mi to pribehem neprijde ohrane ale uz umim celou hru nazpaměť :-). Nebo secret files 1 nevim jak se jmenuje jednicka nejak na t ale nevzpominam si.
Doba adventur byla skvělá a vyšlo jich tolik, takže pokud je člověk hraje bez návodu, má docela co dělat. Co se týče nových, tak toho by se mohli chopit nezávislí vývojáři, kteří můžou kombinovat a zprácovávat témate podle sebe a ne klíče nějakého šéfa.
Neverhood :-D
adventůrám už odzvonilo smiřte se stim nikoho už nezajímá nudný hledání předmětů který nejsou vidět a následný absolutně nesmyslný kombinování dohromady... adventůry kliďte se ať je víc místa pro žánry co za něco stojej
Jen bych chtěl říci, že RunAway, The Longest Journey, nebo Syberia taky nejsou nejhorší:) Mohl si více popsat jednotlivé hry, jako například. Opravdu legendu 90let Broken Swor 1 a 2, nebo jen českého Poldu a samozřejmě i další kousky:)