Nejedná se o špičkového hráče, přesto se velkou měrou podílel na úspěších slavného klubu NecroRaisers, respektive jeho Counter-Strike mančaftu zvaného FU.sk. Cesta k nejstaršímu tuzemskému týmu, který letos slaví jubilejních deset let své existence na poli elektronických sportů, nebyla ale vůbec snadná. Devatenáctiletý Ondřej Pokorný, širší veřejnosti známý spíše pod aliasem p0ky, začínal podobně jako naprostá většina hráčů. Od píky. Postupem času se rodák z Tišnova, studující formou večerního studia Obchodní školu v Brně, vypracoval na úspěšného manažera dnes již zaniklého celku Comelly Queen, s nímž je spjata velká část Pokorného kariéry. Zásadní zlom v jeho herním životě však přišel až koncem roku 2005, kdy neodolal lákavé nabídce klubu NecroRaisers, v jehož stájích se během oněch desíti let vystřídali ti nejlepší hráči z České republiky a Slovenska, kteří vždy platili za opory domácích reprezentací. A to už se pomalu ale jistě dostáváme do součanosti. Slovenský kádr pod vedením českého špílmachra, jenž mimojiné holduje i psychologii a historii, obhájil předloňský titul mistra České republiky a nedávno si připsal další významný skalp v podobě vítězství na turnaji Storm v Bratislavě, jež ho katapultovalo na vratký trůn domácí jedničky. “Ničeho v mé herní kariéře nelituji. Za všechno, co jsem prožil, jsem rád, tvrdí v závěru velkého rozhovoru.
Nazdar p0ky. Jak jste nedávno zveřejnili na vašich webových stránkách, jeden z nejstarších herních klubů u nás – NecroRaisers – slaví jubilejních 10 let své existence. Jak by jsi obecně zhodnotil NecroRaisers jakožto profesionální herní tým? Během své desetileté historie klub prošel řadou razantních změn, jež se nevyhnuly ani managementu, jak vnímáš tento vývoj ty, jakožto relativní “nováček” ve vedení klubu?
Ahoj. Ano, máš pravdu. Začátek tohoto roku je pro NecroRaisers obrovským úspěchem. Týmu se podařilo udržet se na herní scéně neuvěřitelných 10 let, což je u nás i v zahraničí, troufám si říci, rarita a nikdy jsem se s tím osobně ještě nesetkal. Za těch 10let ušlo NecroRaisers obrovský kus cesty. Z amatérského týmu se později vyklubal jeden z prvních profesionálních týmů u nás, který vždy disponoval těmi nejlepšími hráči, jenž sbírali úspěchy jak na domácí, tak i světové scéně. NecroRaisers ovšem nikdy ani tak neupřednostňovalo úspěchy, jak spíše dobrou partu lidí, kteří měli stejný koníček, jímž bylo hraní počítačových her. V tom si myslím, že je právě ten hlavní rozdíl mezi NR a ostatními multiklany, které byly/jsou/budou. Tento trend je nejlepší a určitě v něm budeme pokračovat.
U NecroRaisers působíš již více než rok. Jak jsi se k tomuto slavnému klubu vůbec dostal? Dlouhou dobu jsi byl symbolem klubu Comelly Queen, nebál ses zodpovědnosti s přestupem k mnohem slavnější organizaci?
Do NecroRaisers jsem se dostal vlastně náhodou. Po odchodu z Comely Queen jsem byl “na volné noze” a hledal nějaký tým, kde bych mohl uplatit v té době získané zkušenosti. Nechtěl jsem z CS scény nijak odcházet a proto jsem se rozhodl, že dám řeč s mým kamarádem JIMem (SkyRiders) a zeptám se ho, zda bychom nějak nemohli navázat spolupráci. Sdělil mi, že to probere s ostatními členy vedení a ozve se. Asi za týden mě informoval s tím, že si přeje, abych přijel do Prahy na osobní setkání, kde by se s anr0nem a Mafem (tehdejší vedení SkyR) dořešily detaily spolupráce.
Myslel jsem si, že se to nijak nezkomplikuje a já se tak stanu součástí SkyR. Ovšem v té chvíli mě oslovil i můj dlouholetý kamarád, který působil v NR.CS 1.6 sekci (hitman, zEro…), která vyhrála PGCH 2k5 a zeptal se mě, zda bych jim nechtěl pomoci s některými věcmi ohledně sponzorů a prezentace týmu. Já byl tehdy docela překvapený, protože jsem se tak ocitl v situace, kdy jsem řešil dilema “do kterého z těchto týmů vlastně jít? O_o”. Později jsem to vyřešil nakonec tak, že jsem rozhodl pro NecroRaisers, jelikož mě sami oslovili. 🙂 S odstupem času bych tedy tímto chtěl poděkovat hitmanovi a zErovi, jelikož nebýť jich, nikdy bych asi nedosáhl toho, kde dnes jsem.
Jaké byly tvé začátky u NR? Musel si se seznamovat s novými praktikami, nebo to bylo více méně podobné jako u Coquee?
No, myslel jsem, že je v NR větší pořádek ;))) Na začátku jsem komunikoval pouze s Ebolou (inactive manager), se kterým jsem řešil všechno podstatné (projekty, nápady..) a neměl jsem o aktivitách ostatních členů vůbec ponětí. Tento problém paradoxně přetrvával po několik měsíců a vyřešil ho až sraz (k 10.výročí NR), který proběhl v prosinci v Brně, a kde se tyto organizační záležitosti částečně vyřešily. V Comely Queen to bylo pro mě rozhodně náročnější, jelikož jsem se staral o cca 45 hráčů, což je samo o sobě obrovský zápřah jak na čas, tak na nervy. Rozhodně jsem ale za působení v Comely Queen rád, jelikož jsem tak získal mnoho skvělých přátel, kterých si strašně moc vážím (Brumla, El-Diablo, Cassius, Hulis, Mario…a další)
Mohl bys nám popsat strukturu klubu? Kdo se o co stará, kdo co zařizuje a kdo je v podstatě majitelem týmu?
Předsedou NecroRaisers je Jiří “Reset” Ress. To je člověk, který je v NR služebně nejstarší a který zařizuje vše okolo Občanského Sdružení. Pod ním jsem pak já a Štěpán “Storm” Trnka. Já mám na starost chod sekcí, přijímání nových hráčů/týmů a hlavně zařizování všeho kolem Counter-Strike 1.6 sekce. Naopak Storm je šéfredaktorem, kterému, stejně jako mě, podléhají zástupci všech sekcí a komunikují s ním v souvislosti s psaním novinek/článků o turnajích a vůbec všem, co se daných sekcí týká.
Jaké jsou tedy v současnosti vztahy mezi vedením, hráči a ostatními v klubu? Na InvexCupu v Brně nešlo přehlédnout, že si se svými svěřenci z NR fu.sk poměrně rozumíš, je tomu skutečně tak?
Jak jsem už zmínil dříve, vedení NecroRaisers vždy dbalo hlavně na to, aby v týmu působili hráči, kteří preferují hraní pro zábavu (ale jsou zároveň i na úrovni) a jsou pohodáři v reálném životě. Myslím, že všechny týmy a hráči, kteří NR za její historii prošli, se vždy plně navzájem podporovali a tvořili partu pohodových lidí.
S klukama z NR FU.sk CS 1.6 sekce vycházím více než dobře. Tento tým, což možná nikdo ani netuší, jsem si vlastně vybral sám. V období, kdy NR nemělo žádnou sekci, jsem diskutoval s Ebolou o přijetí některého elitního týmu. Slovo dalo slovo a za zhruba 3 měsíce byl tento nápad, díky fůzi obou klanů, zrealizován. Já se později stal managerem/organizátorem a od té doby to s nimi táhnu. Spolupráci s nimi si pochvaluji od samého počátku. Tento tým je pro mě tím nejlepším na světě a to hlavně proto, protože je složen jak z pěti excelentních hráčů. tak z pěti fantastických lidí (na což dávám důraz hlavně). Rozhodně se s nimi nikdy nenudím a o zábavu je vždy postaráno dost a dost! ;))
NecroRaisers mají potenciál
Slovenská sestava NecroRaisers FU.sk je v dnešní době svým způsobem vyjmečná i svou stálostí, nicméně ani tomuto týmu se nevyhnuly změny, když začátkem roku “vyhnal” Mariana Murčeka. Ovšem za dobu, co je tým pod tvým vedením, ještě ke změnám v kádru nesáhnul. Kladeš na to velký důraz?
O murcově vyhazovu toho moc nevím, ale nemyslim si, ze by to bylo nějak bezdůvodné. K podobným věcem dochází docela často a důvod se vždy najde. A podle mého skromného názoru stačí třeba už jen fakt, že s ním dejme tomu nechtěli hrát. To je ale minulost a hlavně jejich věc…
Co se týče sestavy, tak je myslím zcela jasné, že já do změn v line-upu nemám vůbec co mluvit. Týmy si většinou nové hráče vybírají samy a to na základě zkušeností, které s konkrétním člověkem mají. Kdyby k nějaké změně došlo, tým by se určitě zajímal hlavně o to, jaký je ten člověk v RL a ne to, jak dobrý je hráč. I když to je taktéž pochopitelně důležité.
Když si tedy například klub Defeaters před jistou dobou vypůjčil Ivana “dev1ho” Lazarova na olympiádu WCG v Itálii, řešilo se to přes tebe, nebo dev1 jednal takříkajíc na vlastní pěst?
Dev1 chtěl vidět WCG na vlastní oči a tak se rozhodl, že si s hlavním organizátorem cesty dohodne zaplacení všech nákladů spojené s cestou a na událost odcestuje spolu s hlavní výpravou. Asi o 1-2 dny vyplula na povrch informace o tom, že FuNcTi0n má zdravotní problémy a nemůže s výpravou odcestovat. Vedení DFS pochopitelně ihned začalo jednat a celá situace výustila tak, že z Dev1ho turisty, se stal Dev1 turista-hráč 😉
Účast na WCG pro něj znamenala hrozně moc a bylo to na jeho způsobu tréninku a přípravě na zápasy docela znát. Na WCG zahrál na výbornou a každý, kdo viděl zápasy DFS ve skupině, musí uznat, že náš Dev1 byl spolu s LONErem nejlepší hráč týmu.
Klub NecroRaisers mu tedy výpomoc tradičnímu rivalovi posvětil?
Dev1 není vázán smlouvou, takže to problém nebyl. A i kdyby s NR podepsanou smlouvu měl, já bych se o jeho účast/hraní na WCG už nějak postaral ;))
A ano, Dev1mu jsme všichni popřáli tradiční “GL & HF” a taktně mu naznačili, že jestli nebude mít průměr 20 fragů na zápas a fotku se SpawNem, tak ať se ani nevrací 😀
Jak velká je rivalita mezi kluby NecroRaisers FU.sk a Defeaters, jejichž hráči jsou alfou a omegou slovenské reprezentace? Jsou vzájemná utkání vyhecovaná? Přistupují tví svěřenci k utkáním s tradičním rivalem jinak, než třeba proti českému mančaftu SkyRiders?
Před WCG Quali tam nějaké spory byly, ale ty údajně po after-party vymizely. Teď už je to jen taková ta zdravá rivalita. Snažím se o to, aby hráči přistupovali ke všem utkáním stejně zoodpovědně a je prakticky jedno, jestli soupeř hraje v týmu 1.FC Nestřelím si, nebo v týmu Defeaters/SkyRiders.
Porovnávají se i vaše vzájemné zápasy a zatímco v roce 2005 vládli fu.sk, loni byl váš soupeř přeci jen podstatně úspěšnější. Jak by jsi zhodnotil uplynulou sezónu CS týmu pod křídly klubu NecroRaisers?
Já na statistiky nijak nedávám. Důležité pro mě je spíš to, jak se tým připraví na danou ligu/událost/zápas. Co se týče zápasů vs DFS, ty byly, jak každý sám moc dobře ví, vždy vyrovnané a rozhodovala tak momentální forma a přístup k trénování jednoho, či druhého týmu. Sezónu jinak hodnotím v podstatě kladně, kluci dřeli jak koně, akorát sem tam chybělo to pověstné štěstíčko.
Začátek tohoto roku je pro NecroRaisers obrovským úspěchem. Týmu se podařilo udržet se na herní scéně neuvěřitelných 10 let, což je u nás i v zahraničí, troufám si říci, rarita a nikdy jsem se s tím osobně ještě nesetkal. Za těch 10 let ušlo NecroRaisers obrovský kus cesty. Z amatérského týmu se později vyklubal jeden z prvních profesionálních týmů u nás, který vždy disponoval těmi nejlepšími hráči, jenž sbírali úspěchy jak na domácí, tak i světové scéně.
Nemrzí tě jako manažera týmu, že se NecroRaisers během loňského roku neukázali na žádné zahraniční soutěži? Pokud tedy nepočítáme SEC v Hannoveru, které se však hrálo v CS:Source…
Mrzí. Kluci na to potencionál rozhodně mají – uspět na některé ze zahraničních LAN soutěží, jenomže rozpočet na tyto akce mnohdy činní přes 40.000,- Kč a tím pádem je velmi složité, tyto prostředky zajistit. Ale kdo ví, nechme se překvapit a třeba nás tento rok na některém turnaji v cizině uvidíte. 😉
Zmiňuješ vysoké náklady na případné akce. Jaké má tedy u vás tým podmínky? Co všechno svým hráčům poskytujete?
Pokud to finanční situace dovolí, je tým podporování finančně, nebo hardwarově. Dále pak spolupracujeme s Bratislavskou hernou Storm Game Club, odkud mohou naši hráči zdarma trénovat a hrát. Co se týče serverů, disponujeme nyní těmi nejlepšími servery v České Republice, Slovensku, Německu, Holandsku a Švédsku. Toto zázemí ale stále nevyhovuje a musíme se tak poohlížet i po nových variantách fungování, o čemž nyní vedeme diskuzi s jednou firmou a pokud se realizace tohoto projektu podaří, budou podmínky pro členy NecroRaisers FU.sk CS 1.6 sekce více než skvělé.
Pokud by se to ale nepodařilo, rozhodně se nechystáme stáhnout do klubíčka inaktivity a udělat tak trapný marketingový tah (trik), kterým bychom nějaké ty sponzory nalákali. To opravdu ne.
Mohl by jsi být konkrétní, co se týče finanční a hardwarové podpory? Proplácíte týmu cesty na turnaje?
Ano, nějak tak. Týmu jsou propláceny některé turnaje a když to situace dovolí, je mu poskytnut hardware.
Konkrétnější zřejmě asi nebudeš, viď? Co si máme představit pod pojmem “když to situace dovolí”?
Bohužel. NecroRaisers nemá od poloviny minulého roku hlavního managera a tím pádem tak těžko získává prostředky. Pokud se ale poštěstí a nějaké prostředky na fungování sežene, jsou přídeleny vždy nejaktivnějším/nejúspěšnějším týmům. Novinka a konkurz na post hlavního managera NR bude sepsána a otištěna na našem webu už za pár dní.
Kdo se tedy v současné době stará o sponzory týmu a komunikuje s nimi? Mohl bys prozradit roční rozpočet klubu?
Rozpočet ti neřeknu, protože je za to 1. vnitřní záležitost NR, 2. sám to dost dobře ani nevím 🙂 V NR několik lidí, kteří jednají se sponzory, je, ale nejsou oficiálními manažery multiklanu. Někdy pomáhají i sami hráči. Jak říkám, kolektiv je dobrý a navzájem si pomáhá.
Máte co do vzhledu opravdu kvalitní týmové oblečení, zejména pak mikiny a vesty. Kdo klubu zajistil tuto “kolekci”? Je k mání i pro fanoušky klubu?
Finance pro tuto kolekci zajistil od sponzora Dev1. Byly navrženy tak, aby ve všech směrech vyhovovaly týmu a zároveň jsme v nich vydrželi chladné počasí, které sužovalo v říjnu Brno. 🙂 Pro fanoušky k mání není, ale co není, může časem být.
Měli někdy hráči nějaké velké požadavky na zahraniční turnaje, větší rozpočet, hardware a podobně, v nichž jste jim nemohli vyhovět? Je to spíše otázka na samotný tým, nicméně jak moc jsou hráči u NR spokojení?
Na toto nedokážu dost dobře odpovědět, lépe by na to odpověděl některý z hráčů. Týmu byly ze začátku slíbeny některé věci, které tehdejší management nesplnil, ale tak to už, ke vší smůle, někdy chodí. V jednání je teď několik záležitostí, takže držte palce, aby to vyšlo.
CS sekce je banda super lidí, kteří spolu vycházejí jak to jen nejlépe jde. Rozhodně bych, ani za všechny peníze a slávu světa, neměnil. A troufám tvrdit, že podobný názor má i cHEEs, Gr3g1, Dev1, euro a uNreaL.
Oslovil tě někdy některý z hráčů s tím, že uvažuje o konci kariéry? Jaká je v současnosti aktivita hráčů? Svého času byla údajně hodně laxní…
Ne, nikdy se tak nestalo a myslím, že ani nestane (*doufá*). Tým je od letních prázdnin minulého roku aktivní dost, o čemž svědčí i několik BOOTCAMPů a odpočinek hráči měli pouze po Invexu a teď o svátcích. Laxní přístup si dovolit rozhodně nemůžeme, protože hrajeme celkem 3 ligy (AMD, CSL, U-G.cz) a sem tam i nějaké turnaje (ESL, GZ…), takže vytížení hráčů je poměrně velké. Nemluvě o trénincích se zahraničmíni top týmy.
Zmiňuješ se o trénincích s předními zahraničními týmy. Jak jsou na tom NecroRaisers v porovnání s evropskou špičkou? Na zahraničních turnajích jsme je bohužel neměli možnost vidět, jak si tedy vedou v trénincích?
Tréninky ti toho nikdy moc neřeknou. Valnou část jejich přípravy sleduji živě a musím říci, že mnohdy se jim podaří porazit, nebo aspoň uhrát s ním vyrovnanou partii, (která končí např. 14:16) některý špičkový EU klan. Na této úrovni přistupují klany k tréninku trošku odlišně, než je tomu u průměrných týmů.
O Defeaters se nezajímám
Mohl bys nám prozradit trošku více z tréninku dvojnásobného “mistra České republiky”? Jak často kluci trénují? Mají nějaké speciální tréninkové metody?
Toto je zase otázka spíše na hráče. Já osobně ale můžu říct, že jejich příprava se dělí na individuální a týmovou (což provozují vesměs všichni hráči/týmy). Ta indiviudální zahrnuje několik hodin hraní na DeathMatch serverech a ta týmová logicky trénink týmu. Trénuje se pak hlavně večer a to zhruba od 20:00 do 1:00.
Mluvíš svým svěřencům nějak do jejich hry, tréniku? Radíš jim jim někdy?
Ne, já nikdy na podobné úrovni nehrál, takže jim do jejich hry nemám moc co mluvit. O to, jak tým hraje/trénuje, se stará hlavně CL sekce – uNreaL.
Před zápasem jim popřeju GL HF a vysvětlím jim, že do toho musíme dát to srdíčko a že chci vidět z jejich strany čistou hru… :))
V úvodu jsi zmínil, že klub s hráči nemá podepsanou smlouvu. Neplánujete ji v dohledné době s hráči podepsat? Přeci jen se může stát, že hráči mohou libovolně odejít a vy s tím prakticky nic nezmůžete…
To ukáže čas. Pokud výjdou všechny projekty a plány.
Projekty a plány? Můžeš nám prozradit, jakým směrem se hodlá klub do budoucna ubírat?
NR musí opět hýřit aktivitou a to jak co se týče vedení, tak i hráčů a webu.
A co alespoň budoucí akce týmu? Defeaters oznámili, že se zúčastní dánské soutěže shgOpen, nEophyte také plánují v únoru zahraniční turnaj. Co vy? (v současné chvíli je již jisté, že Defeaters se do Kodaně nepodívají, naopak nEophyte s největší pravděpodobností odcestují pozn. red.).
Vyhovotovený plán domácích i zahraničních LAN akcí na tento rok mám zhruba asi měsíc a půl. Zatím bych ale nechtěl být konkrétní a nezmiňovat, jakých LAN se chystáme zúčastnit. Důležité v této chvíli pro nás je to, aby vyšlo jednání s našim (doufejme) budoucím sponzorem, který by se o finanční prostředky na tyto události postaral. Pak už to bude veselejší a seznam zveřejníme na našem webu.
Jakou má vlastně klub výhodu z toho, že je považován za Občanské sdružení?
Snadnější navázání spolupráce s některou firmou/osobou.
Dělám to, protože mě to baví. Odměnou je mě 5 super lidí, se kterými se nikdy nenudím, a dobrá parta. Za nic na světě bych neměnil a kdyby se někdy v budoucnu náhodou něco stalo, do žádného jiného týmu bych už nechtěl. Podporován osobně nijak nejsem. A i kdybych byl, všechny prostředky bych vkládal do rozvoje CS sekce
Uvedl jsi, že se, cituji, “rozhodně nechystáte stáhnout do klubíčka inaktivity a udělat tak trapný marketingový tah (trik), kterým byste nějaké ty sponzory nalákali”. Jistě jsi tím narážel na vašeho rivala, klub Defeaters. Jaký zastáváš názor k jejich rozpadu a následnému návratu spolu s významným sponzorem?
O Defeaters se nijak nezajímám. Jsem členem týmu NecroRaisers FU.sk a moje priorita je – hledět si svého týmu, hájit jeho zájmy a nestarat se o cizí. A narážka to pochopitelně byla. Já tu jejich inaktivitu vnímal, stejně jako řada dalších lidí (někteří z nich jim to dokonce napsali i do komentářů na web), jen jako ubohý trik, od kterého si asi slibovali to, že budou středem pozornosti a že jim rychle každý nějak pomůže, jen aby Defeaters náhodou neskončili s hraním. 🙂 A než jsem si stačil vůbec uvědomit, že “na 14dní přestali hrát”, tak byli zase zpět a to ve velkém stylu. Ale to je čistě můj názor, třeba se pletu.
Nicméně, co říkáš na jejich nového sponzora/partnera – společnost IBM – a rovněž také akvizici z klubu wNv?
Nic o tom nevím a o tuto informaci nemám ani zájem. Je to pro ně určitě úspěch, že se jim něco takového podařilo, ale otázkou je, zda ta spolupráce vydrží a zda z ní pro DFS “něco kápne”.
Byl jsi u toho, když byl největší favorit soutěže – klub Defeaters – diskvalifikován z loňského InvexCupu. Jak se k celé záležitosti stavíš ty? Byla podle tebe jejich diskvalifikace oprávněná?
Favoritem nebylo jen DFS, ale i NR.fu, SkyRiders a nEophyte. Diskvalifikace byla na místě a oprávněná. Já osobně jsem toto rozhodnutí adminů pak na 100% podpořil. Vyjadřovat bych se k tomu ale nijak víc nechtěl, je to minulost a byla to čistě chyba DFS. Vždy se na turnajích (LAN/online) opírali o pravidla a teď, když se jim najednou nehodily, byli v koncích a dopadlo to tak, jak to dopadlo. Já moc dobře tehdy věděl, proč bylo na místě, aby NR.fu přijeli do Brna už v neděli a stihli se ubytovat v předem rezervovaném hotelu a zahrát si v PGCC herně, kterou jsem pro ně speciálně na ten den zarezervoval (aby si aspoň 3-4 hodinky zahráli na těch LCD, co byly na Invexu). S odstupem času si také vybavuji telefonát, díky kterému jsem si zjistil, v kolik a kde máme nadcházející den být. Kdybych nezavolal, třeba jsme mohli dopadnout stejně…Jojo, není nad organizační schopnosti! :)))
Nicméně pozdějším příjezdem Defeaters se harmonogram nenarušil, popřípadě mohl být tým poslán do spodní větve play-off. Tak jako například německý tým mousesports na domácí ESWC kvalifikaci. Měl jsi nějak šanci ovlivnit konečný verdikt?
Ovlivnit to nemohl nikdo. PG spolupracovalo tehdy s Fortunou a něco takového si tudíž nemohli dovolit, to snad každý musí pochopit. A prosby o to, aby byl Hobbys “lidský” apod. se nehodily. Stejně se pak ukázalo, že DFS byli schopni všeho, i lhaní, aby se turnaje účastnili. Je to zbytečná diskuze o tom, co je už dávno minulostí.
NecroRaisers FU.sk dokázali v Brně obhájit předloňské vítězství a stali se paradoxním mistrem České republiky podruhé za sebou. Jak moc si tým cenní tohoto vítězství? Čekal jsi, že by tví svěřenci mohli dosáhnout na titul?
Byl to úžasný zážitek a každému bych ty pocity přál. Dokázali něco, co před nimi snad ještě nikdo nedokázal (kromě hráčů jako Obluda, Eraser… Ale ti zase hráli každý rok v jiném týmu) 🙂 a jsem na ně moc a moc pyšný. Ukázali všem, jak ohromně silným týmem jsou a jejich vítězství bylo ve všech bodech zasloužené. Mrzí mě jen názory lidí, kteří jsou orthodox fans Defeaters a vítězství NecroRaisers FU.sk neberou jen proto, že se turnaje DFS, kvůli své hlouposti, neúčastnili. A jestli jsem čekal vítězství? Samozřejmě! Moc dobře jsem si uvědomoval, kolik času tým obětoval přípravě a v jaké formě na Invex jede. Hráči byli uvolnění, bez jakéhokoliv viditelného stresu, nebo napětí. Tomu určitě dopomohlo i to, že přijeli o den dříve, já je ubytoval na hotelu a šli jsme do města na relaxační procházku. ;))) Po ní ještě tým podstoupil krátký trénink v předem rezervované PGCC herně ve Špalíčku, kde si, na moje přání, zahráli 3-4 hodiny na LCD monitorech a vyzkoušeli si je.
Nicméně do karet, jak ty řikáš “orthodox fans”, přispěla následná dominance klubu Defeaters v pozdějším WarmUp turnaji. Byli NR už unavení, nebo pro ně nebylo prvenství v soutěži tím stěžejním cílem?
Ten den byl tehdy už od samého rána poměrně náročný a WarmUp invite byl turnajem, který začínal jen těsně po skončeném finále InvexCupu proti nEophyte. Únava tudíž klidně mohla hrát v tomto mini-turnaji značnou roli. Tím ale nechci nijak svůj tým obhajovat, protože podle mého názoru hrál naplno a jasně to ukázal i ve finále WB, kde dokázal DFS porazit 16:5. V samotném grand-finále jsme už to štěstí ale bohužel neměli, to se stává.
NecroRaisers strhli na svou stranu velkou část přítomných diváků zejména díky svému hernímu projevu, přičemž povzbuzující výkřiky a “hecování” bylo slyšet až na druhý konec haly. Zatímco ostatní týmy hrály řekněme s kamenným klidem, NR bouřlivě “oslavovali” každý získaný bod. Je to svým způsobem vaše taktika? Nabádáš hráče k takovému projevu?
Nemyslím si, že by to oslavování po každém bodu bylo nějak výrazné. Oni jsou na tento styl hraní zvyklí, takže tak hrají. Ostatně je jasné, že každý bod, který získáš na události, jakou je InvexCup, musíš svým způsobem pořádně oslavit. ; )) Je veřejně známo, že v podobně důležitých zápasech nehraje roli ani tak skill/aim, ale spíše to, jak se hráči psychicky vyrovnají s tlakem, který na ně v průběhu hry dopadá. Je tudíž zcela na místě, když se tým povzbuzuje (i hlasitě..) a hráči se tak navzájem snaží o to, aby utkání hráli v co možná nejvíc uvolněné atmosféře.
Platí stále, že chce klub NecroRaisers zprovoznít webové stránky, které by zároveň plnily roli zpravodajského portálu, což ostatně plánuje například i váš rival Defeaters? Vidíš smysl, nebo lépe řečeno výhodu v tom, že klub spojí své stránky s informačním serverem tak, jako je tomu například u SK-Gaming a dalších? Není to spíš svým způsobem střet zájmů?
Ano, tento projekt je před dokončením. Prvně jsem ho měl na starost já, ale po rozhodnutí na něm dále pokračovat (důvod: averze vůči člověku, který se o projekt nyní stará), ho zařizuje jiný člen NR.
Výhodou této kombinace je určitě větší návštěvnost, kterou klan získá. Je ale celkem důležité, aby to všechny redaktory/členy, kteří se o fungování webu starají, neomrzelo po 1-2 měsících. Osobně pak preferuji systém, při kterém klanoví redaktoři píší hlavně jen o aktivitách svého týmu, svých hráčů a snaží se vymyslet něco nového, co ti ostatní nemají.
Je oním členem NR Pavol Peceň alias PurGator?
Bez komentáře.
Herní začátky? Od píky…
Jaké máš vlastně ty sám výhody z toho, že jsi manažerem týmu? Jen z dobré vůle to jistě neděláš, navíc jsi na stránkách uveden jako člen, který má od klubu plnou podporu. Co si pod ní máme představit?
Dělám to, protože mě to baví. Odměnou je mě 5 super lidí, se kterými se nikdy nenudím a dobrá parta. Za nic na světě bych neměnil a kdyby se někdy v budoucnu náhodou něco stalo, do žádného jiného týmu už nechtěl. Podporován osobně nijak nejsem. A i kdybych byl, všechny prostředky bych vkládal do rozvoje CS sekce.
To ti klub neproplácí ani cesty na akce, kterých se tým účastní? Budeš s týmem přítomen i na letošních zahraničních soutěžích?
Akce, kterých se tým většinou účastní, se konají v Brně, nebo v Bratislavě, takže já mám náklady minimální. Když už se do Bratislavy na některý turnaj jedu podívat, tak proplacení po NR nežádám, ta částka je zanedbatelná. Pokud se povede projekt, na kterém už zhruba několik měsíců tvrdě pracujeme, uvidíme letos NecroRaisers FU.sk na mnoha zahraničních LAN akcích, na které je budu samozřejmě doprovázet i já.
Když přistoupíme k nejbližším akcím týmu, jaké dáváš NR.fu naděje? Již tento víkend se NecroRaisers.fu představí v Bratislavě na finále ligy e-Sports.sk CSL. Bude tým nějak speciálně trénovat?
Tento víkend máme docela dost nahuštěný. V sobotu nás čeká CSL LAN Finále v Bratislavě a v neděli zase AMD PG Liga LAN Finále v Praze. Na obou událostech se představí ty nejlepší CZ/SVK týmy, takže si naši docela máknou. Ale já jim věřím a pevně doufám v to, že se jim podaří dobře umístit a odnesou si nějakou tu pěknou cenu a zážitky. Speciálně tým nijak netrénoval. Podstoupil pouze část plánovaného tréninku, protože tento týden byl trošku komplikovaný.
A pokud NR na turnaji vyhoří? Čekají na tým nějaké postihy za špatné výsledky, popřípadě naopak určité bonusy za přpadná prvenství? Nemám na mysli vyloženě jen nadcházející turnaj v Bratislavě…
Hráči CS sekce nejsou vázání smlouvou, takže je žádné postihy nečekají. Pokud se jim turnaj/zápas nepovede, sami si musí uvědomit, proč se tak stalo a do budoucna udělat všechno pro to, aby to příště dopadlo lépe. Dělat nějaký nátlak na tým je největší hloupost a je to jen ke škodě.
Vždycky jsem se raději na ty profíky díval, než abych jím sám byl. Určitě jsem dobrý být chtěl, ale k tomu je potřeba i notná dávka talentu a chtivosti. Nechtěl jsem si hrou přivydělávat, nebo v ní být nejlepší, ale spíš díky ní poznávat nové lidi, místa a být součástí některých domácích událostí. To jsem si zatím z větší části splnil, takže jsem spokojen s tím, co mám. Takový ten “Fatal1ty style”, kdy vyjde nová hra a hráč ji okamžitě začne hrát a je mu jedno, co je to vlastně za hru, hlavně že z ní jdou kačky – jsem nikdy nepodporoval.
Když uzavřeme kapitolu NecroRaisers, jak jsi se vůbec dostal k elektronickým sportům, potažmo Counter-Strike?
Hehe, tak to bude trošku delší. 🙂 První kontakt s hraním jsem měl ještě na základní škole (začátek 6.třídy?), kdy jsme na začátku školního roku navštívili nově otevřenou internetovou kavárnu. Když jsme vešli dovnitř, bylo tam cca 15 počítačů a zhruba 40 lidí, kteří koukali přes rameno těm, kteří zrovna hráli. Tenkrát to ještě nebyl Counter-Strike, ale Half-Life: DeathMatch, který se stal obrovským hitem a hrál ho každý. Do dneška si pamatuju i to, že když jsme z herny odcházeli, pronesl jsem docela fatální větu “panebože, jak za hraní tady té blbosti někdo může dát peníze?”. 🙂 Za pár dní jsem tam už ale seděl taky a hraní se stalo mým velkým koníčkem. Samotný vývoj mě jakožto hráče dost ovlivnila právě ta herna. Chodili jsme do ní každý den a trávil jsem tam většinu svého volna. Postupem času přišla i první betaverze CSka a to bylo v té době prostě “HALÓÓ!”. Začali jsme hrát na síti a snažili jsme se zdokonalovat jak to jen šlo. Ovšem nikdo z nás vůbec netušil o žádných nastaveních, nebo jiných vychytávkách, které postupem času objevil až zahraniční hráči, od kterých jsme stahovaly configy jak voteklí. 🙂 Hraní po internetu jsem objevil díky kamarádům z herny, se kterými jsme pak pravidelně válcovali starou GZ. Později jsem PC a internet dostal k narozeninám, což mi umožnilo hrát z domu a objevovat další a další věci. Díky hraní na GZ jsem měl také tu možnost poznat mnoho hráčů z brněnských VŠ kolejí, jenž hráli na vysoké úrovni. K nim jsem pak často chodíval zevlovat a stahovat důležité dokumenty a jiná data. Díky jejich znalostem hry a zkušenostem jsem se stále učil a snažil se poznávat jak hráče, tak samotnou hru.
Jaký byl vůbec tvůj první kontakt s takzvaným progamingem, respektive kde jsi hrál poprvé v nějakém týmu?
Myslím, že to bylo na Invexu 2002. Tam jsem poprvé živě viděl hráče jako Goja, BuNkA, Mazak, Puma, Obluda, MrIce a Ace. Byl to pro mě neuvěřitelný zážitek – vidět v akci např. BlTe (Blue Team), nebo uřvané quakery z TA a nEophyte. 🙂 Ten kdo tento Invex zažil na vlastní kůži, ví o čem mluvím.
A tedy tvůj první tým? Jaké byly tvé herní začátky v progamingu?
Já v moc známých týmech nikdy nehrál. Pokud bych měl jmenovat, tak týmem, kterým jsem prošel a kterého si z dřívějška moc vážím, je tým -=FMA=- (FuckMyAss). V něm tehdy hráli kamarádi z města (AntiKrist, Haupt-Rambo, Fatty, Fuck-Fish) a díky němu později poznal i skvělého člověka, který si na internetu nechal říkat KiberBop. Chtěl jsem se později samozřejmě ve hraní zdokonalovat víc a víc, ale můj největší handicap byl věk a internetové připojení, takže zúčastňovat se lig a turnajů bylo pro mě nemyslitelné. Prošel jsem pak tými jako Ex-Est, Comely Queen a Enigmatic 5. V těchto týmech mi bylo asi nejlíp (hráči, kteří v něm hráli: Perseus, SlaiN, FuGaS, Avanger, vErb, ExxoN, Ghostman), protože to vždy byla (je) to super parta lidí, se kterými se mě hrálo asi nejlépe a se kterými byla vždy sranda.
Sám říkáš, že tvá kariéra hráče nebyla nijak slavná. Nicméně, kdy tě napadlo vytvořit si svůj vlastní tým a starat se o něj? Jak jsi se dostal právě ke klubu Comely Queen, s nímž je spjata velká část tvé herní kariéry?
Do Comely Queen jsem se dostal právě s CS týmem Ex-Est. Ten se pod tento, údajně ambiciózní, multiklan rozhodl přejít a začal pod ním hrát. Z počátku jsem byl pouze řadovým hráčem, ale ve chvíli, kdy začala stagnovat aktivitia vedení, jsem se rozhodl, že vzniklou situaci nějak začnu řešit. Staral jsem se tak ze začátku o nábor nových hráčů/týmů, psal sem tam nějaké novinky a zařizoval všechno kolem fungování multiklanu. V tom samém roce jsem taktéž komunikoval s mým kamarádem Johnnym (InG.Jenick), se kterým jsem dohodl fůzi Comely Queen a Insane Gamers. Hráči tohoto týmu totiž chtěli, podle mě zaslaných informací, skončit s hraním, ale já věděl, že by to byla obrovská škoda a chtěl jsem se o tento tým postarat. Bylo to ale docela náročné a já jsem pro ně zařídil jen něco málo věcí, které jsem považoval za nutné.
Nelituješ trochu toho, že jsi se více věnoval týmu a managementu na úkor kariéry hráče? Copak by jsi raději nechtěl být v roli některého z tvých svěřenců, kteří bojují o domácí tituly?
No, když jsem hrával právě ještě s lidmi z herny, tak mi CS jakš takš šlo (verze 1.3, 1.5) a něco jsem i trefil. Postupem času to šlo ale do kytek, hraní mě přestalo a teď už je ze mě jen takový “CSkař teoretik” :), který sem tam napíše nějakou newsku/článek a už působí jen jako manager NR.fu. Tím ovšem nechci říct, že nehraju. Trávím spoustu času hraním Q3 (just vs bots), sledováním HLTV zápasů a v neposlední řadě i hraní večerních mixů. Hrát bych už aktivněji nijak nechtěl.
České e-sporty v ohrožení
Vzhlížel jsi k týmům a hráčům v době tvých začátků s obdivem? Měl jsi nějaký svůj vzor, popřípadě stále máš? Který z hráčů, s nimiž jsi se během své dosavadní kariéry setkal, ti řekněme nejvíce přirostl k srdci?
Mým herním vzorem byl vždy skvěle hrající Potti. Z těch českých oldschoolerů to pak byl hlavně BuNkA, Gildorr a Oberon. Poslední dva hráče jsem chodíval pravidelně navštěvovat na VŠ koleje tady v Brně a odkoukával od nich všechno možné. Poprvé v životě jsem se tak v praxi viděl např. házení HE granátů ve FightLeadrem určený čas a na stanovené místo na mapě. Z toho jistě chápeš, jak jsem se v těch chvílích asi tvářil, když jsem podobné věci viděl. Naučili mě toho spoustu a jsem jim za to dodnes vděčný. Je jen škoda, že hraní nebylo v té době na aspoň srovnatelné úrovni, jako je dnes, protože právě hráči jako BuNkA, Mazak, Gildorr, dnešní scéně dost chybí. Co se týče dnešních hráčů, tak mezi moje oblíbence, kromě celé sestavy NR.fu, patří určitě hlavně dvojice shejen & john. Je považuju za největší pohodáře a fajn lidi.
Čemu dáváš za vinu nízkou úroveň tuzemského Counter-Strike? Zatímco před lety dosáhli legendární nEophyte na 5. příčkou na wCG v Jižní Koreji, současná domácí elita se s evropskou špičkou nemůže ani zdaleka rovnat…
Všechno je to o přístupu. Když šli tehdy hráči trénovat, tak se co nejvíce snažili o to, aby něco nového natrénovali a jejich čas, kterým tréninkem strávili, nebyl zbytečně promarněn. Můj pohled na dnešní hráče je ten, že jsou až moc pohodlní. Myslí si, že když si denně splní jakousi kvótu 2-3 hodin hraní, tak se výsledky samy dostaví. Důraz musí týmy klást hlavně na sehranost a zkušenosti. Aim totiž může každý vydřít někde na DM publicu, naopak zkušenosti jsou záležitostí pouze a jen účasti na všemožných LAN turnajích a zápasech proti výkonnostně lepším týmům. Docela se divím i některým předním cz/svk týmům, že tréninku nedávají tolik, kolik by měli. Talentované hráče, s obrovským potencionálem a talentem, rozhodně mají, ale jejich trénink neodpovídá.
Nemyslíš, že pokles spíše “vězí” v častých změnách v sestavě klubů? V loňském roce se sice scéna uklidnila, nicméně do té doby u nás byly přestupy téměř na denním pořádku.
Ano, přesně na to jsem narážel v předchozí odpovědí. Je špatné, když některý z týmů změní za 3 měsíce 2x sestavu. Podobné změny byly vždy spíše ke škodě, než k užitku.
Nehraje určitou roli na kvalitě úrovně naší scény rovněž i počet a množství domácích turnajů, soutěží a lig? Vždyť za celý rok se hráči loni dočkali jedné kvalifikace na WCG a jednoho jediného velkého turnaje v podobě InvexCupu…
Pochopitelně. Vše je vzájemně propojeno a tím pádem je dost důležité, aby zde byly jak firmy, jenž se progamingem zabývají, tak i hráči, kteří hry nějak aktivně hrají a jsou v nich dobří. Pak je jen otázkou času, kdy daná firma získá vhodného sponzora, díky kterému uspořádá turnaj, na který se hráči hecnou a budou se snažit co nejvíce trénovat, aby byli lepší, než konkurence. V tom je onen hlavní problém. Je zde nedostatek vysoce dotovaných turnajů a malá konkurence mezi klany. Rovnice je tak zcela jednoduchá: dostatek štědře dotovaných turnajů = motivace pro herní týmy, které na sobě budou pořád pracovat, aby byly lepší, než konkurence = nárust formy všech týmů = možnost konkurovat zahraničním týmům.
Myslíš, že se někdy v budoucnu domácí CS scéna opět postaví na nohy a bude schopna se měřit s evropskou špičkou? Neujel už našim hráčům vlak?
Těžko říct. Určitá možnost tu je, ale to záleží na okolnostech a na tom, jakým směrem se bude naše CS scéna rozvíjet.
V tom je onen hlavní problém. Je zde nedostatek vysoce dotovaných turnajů a malá konkurence mezi klany. Rovnice je tak zcela jednoduchá: dostatek štědře dotovaných turnajů = motivace pro herní týmy, které na sobě budou pořád pracovat, aby byly lepší, než konkurence = nárust formy všech týmů = možnost konkurovat zahraničním týmům.
Mají podle tebe elektronické sporty šanci někdy dosáhnout takové úrovně a popularity, jako “běžné sporty” typu fotbal?
Myslím, že ano. Stejně jako lidstvo oslovil internet a výpočetní technika, tak v budoucnu osloví i e-sport. Příkladem pro všechny je Asie, kde jsou v tomto odvětví o pořadný kus před ostatními kontinenty. Kdy ale bude e-sport na podobné úrovni i u nás, nedokážu bohužel zoodpovědět. Chce to čas a trpělivost.
Dá se vůbec hraním her na profesionální úrovni vydělat “slušný balík”? Budeme někdy ať už v blízké či vzdálené budoucnosti svědky toho, že na nás bude například takový walle vykukovat z televize v reklamě na holící strojek?
Ten vývoj bude podobný jako u některých běžných sportů. Akorát profesionální hraní není zaměstnáním na celý život, ale pouze na krátkou dobu a hráč si stihne “nahrabat” jen něco málo. Hráči ale většinou, díky kontaktům, u hraní zůstávají a působí např. jako komentátoři, nebo když mají štěstí, tak v některé firmě, která je dříve sponzorovala.
V každém odvětví se najdou vždy jedinci, kteří nějakým způsobem vynikají a stávají se pak kořistí firem, které je použijí do svých reklam. Vůbec by mě tudíž nepřekvapilo, kdybych si za 10let koupil rum a byla na něj fotka Sinnera. :))
Jak se stavíš k názoru širší veřejnosti, že jsou hráči her svým způsovem gambleři, “závisláci” či počítačoví maniaci?
To je naprostá hloupost. Když mě bude bavit fotbal, taky většinu času strávím někde na hřišti s mičudou. Takto hráče označuje většina laické veřejnosti jen proto, že o tom nemá prakticky žádné informace a leckdy ani netuší, co vlastně hráči za PC dělají. Na to pak navazuje i to, že tento koníček jde dělat pouze doma a ne nikde na hřišti, jak je tomu třeba u již zmíněného fotbalu.
A jak se staví k tvé zálibě, tedy e-sportům/progamingu, tví přátelé? Setkáváš se třeba s “pohrdáním”?
Respektují to stejně tak, jako já respektuji jejich aktivity. Žádné problémy jsem s tím nikdy neměl, akorát sem tam se od kamarádky dočkám onoho “už zase hraješ?”. 🙂
A co rodiče? Máš jejich podporu?
100%
Již jsem to mírně načal v dřívější otázce, nicméně jaké máš vztahy s hráči, respektive lidmi, s nimiž jsi se seznámil díky internetu? Jsou ti bližší než například tví spolužáci či přátelé z “běžného života”?
Díky internetu jsem poznal plno skvělých lidí, se kterými jsem pravidelně v kontaktu po celý rok. Jsou to lidé jako všichni ostatní, ale znám je více jako hráče, než jako lidi, takže mnohdy nedávám na první dojem a snažím se toho daného člověka poznávat postupně. Vážím si jich, jakožto lidí, uplně stejně jako těch z blízkého okolí. Rozdíl je akorát v tom, že k těm z RL mám logicky blíž, protože je znám podrobněji, trávím s nimi volný čas a vše je odlišné.
CS:Source mi ležel na poličce
Krátce jsi se o tom zmiňoval, nicméně zkoušel jsi někdy hrát profesionálněji i jiné hry vyjma Counter-Strike? Neřekl sis třeba někdy “tak teď vyjde něco nového, budu to trénovat a budu špička”?
Vždycky jsem se raději na ty profíky díval, než abych jím sám byl. Určitě jsem dobrý být chtěl, ale k tomu je potřeba i notná dávka talentu a chtivosti. Nechtěl jsem si hrou přividělávat, nebo v ní být nejlepší, ale spíš díky ní poznávat nové lidi, místa a být součástí některých domácích událostí. To jsem si zatím z větší části splnil, takže jsem spokojen s tím, co mám. Takový ten “Fatal1ty style”, kdy výjde nová hra a hráč ji okamžitě začne hrát a je mu jedno, co je to vlastně za hru, hlavně že z ní jdou kačky – jsem nikdy nepodporoval. Baví mě hlavně Quake3 a CS, jiné hry jsem nikdy nemusel.
A co mladší z bratrské dvojice Counter-Strike, zvláště nyní populární Source? Zkoušel jsi ho? Jak se ti líbí?
Zakoupil jsem ho asi 2 měsíce po jeho vydání. Tehdy jsem ale na to neměl pc a hra tak ležela pouze doma na poličce. Hrál jsem ji docela dost až o posledních letních prázdninách. Řekl bych, že mi i docela šla, ale závěry z hry na publicu bych dělat nechtěl. Já jsem zkrátka zvyklý na Q3 a CS, a všechny ostatní hry jsou mě cizí a nijak je nepodporuji. Pro mě to rozhodně progamingová hra není, protože hráč, který hru hraje dejme tomu 2-3 měsíce, se do za poměrně krátkou dobu dokáže dostat na úroveň hráče, který hraje dejme tomu 1 a půl roku. V té podobě, kterou ta hra nyní má, se mi rozhodně nelíbí a nesplňuje, aspoň ty moje osobní, požadavky, které by progamingová hra měla splňovat. Na druhou je zase logické, že vývojáři her dělají už několik let hry tak, aby tyto rozdíly ve hrách odstranili a hra tak oslovila co možná největší počet hráčů ( = zákazníků, kteří si hru za nějaké 2.000 Kč pořídí.). Nesouhlasím ale s názorem jedinců, že by např. CS 1.6 mělo CS:S ustoupit jen proto, že je to nová hra. Jasným příkladem je zde opět Korea, kde se miliony dolarů točí kolem hry StarCraft, která je stará přes 7 let (to ale zcela kompenzuje její hratelnost a možnosti v ní). A je jedno, jestli se jedná o strategickou, nebo FPS hru. Ta pointa tohoto obhajování plyne z toho, že hry jako Q3, CS 1.6, SC:BW a další – mají neuvěřitelně velkou hratelnost a nestačí si k nim jen 20x sednout a odehrát v nich pár her na publicu. Ty hry se musíte zkrátka naučit a porozumět jim. Toto začínajícím hráčů, kteří se později dostanou na hráčský vrchol, trvá i několik let a rozhodně to není procházka růžovým sadem.
Nicméně když source nastupoval na scénu očekávalo se, že staříčká 1.6 zanikne. Například CPL zvolilo jako stěžejní hru pro CPL Summer 2005 právě Source a jen na popud komunity byl dodatečně přidán i 1.6 turnaj. Překvapilo tě, že se Source setkal s tak velkým odporem a s popularitou CS 1.6 se doposud nemohl prakticky rovnat?
Hráči nechtějí přecházet na něco, co je pro ně nevyhovující. CPL a WCG tak rozhodlo o zařazení CS:S pouze asi na popud partnerů. Hráči dali ale jasně najevo, že s tímto krokem nesouhlasí a vše se vrátilo k normálu.
Co říkáš na “americké šílenství”, kde většina špičkových domácích týmů přestupuje na CS:Source z důvodu nevídané podpory ze strany sponzorů? Nemyslíš, že již brzy bude “milovanému” CS 1.6 konec?
Ano, je to šílenství. Na druhou stranu mě ale uklidňuje fakt, že ty týmy na CS:S nepřešly dobrovolně. Nechaly se jen zlákat nabídkou, která se prostě neodmítá a je pro americké hráče velmi výhodná, hlavně finančně. Nerozhodovala tu vůbec kvalita/typ hry, ale peníze. A ty, ruku na srdce, rozhodují de facto ve všem 🙂 Nevím, co dalo organizátorům tohoto projektu impuls k tomu, aby soutěž pořádaly v CS:Source, ale podle mě je to chyba. Každopádně bych si přál, aby se vývojářům už konečně podařil dokončit PROMODE, protože to je, podle mého názoru, jediná hra, u které bych uznal, že by mohla nahradit CS 1.6. U CS:S bych to asi nikdy nepřekousl, ať si říká kdo chce, co chce.
Již v předešlých odpovědích jsi se zmiňoval, že se vysloužilí hráči dostávali a dostávají i k jiným funkcím. To je zčásti i tvůj případ, ne? Jak ses dostal ke své funkci redaktora?
Zcela náhodou. Chtěl jsem v té době zkusit něco nového a tak jsem odepsal na inzerát, který PG vypsalo. Předtím jsem udělal, podle ohlasů úspěšné, interview s Gildorrem a tím jsem šéfredaktora, který je sám velkým oldschoolerem, přesvědčil, aby mě vzal. Ze začátku to byla, když se zpětně podívám na ty moje skvosty, bída. Dlouhou dobu jsem se učil psát a snažil se vydržet. Setkal jsem se docela s velkým nátlakem čtenářů, kteří mě flejmovali každou druhou newsku (mnohdy až moc zaujatě). S tím jsem se ale později vyrovnal a byl nad věcí. Většina těch flamerů se mi ale zpětně omluvila a dodnes s nimi vycházím v dobrém. Díky psaní jsem pak např. poznal i více lidi z PG týmu a herní scény, a mohl být mnoha turnajích, které PG pravidelně pořádá.
V současné době již nejsi tak aktivní jako dříve, proč?
Nemám moc čas. Raději se starám o tým a píšu o aktivitách NecroRaisers FU.sk. Tím ale nechci říct, že bych na redaktořinu zanevřel. Když mě to zase chytne, tak psát budu.
Závěrem se tě musím zeptat, jak hodnotíš svou dosavadní kariéru? Jsi spokojený? Nemrzí tě, že jsi opustil Comelly Queen? Nebyl by jsi radši, kdyby jsi e-sportům vůbec nepropadl?
Ničeho v mé herní kariéře nelituji. Za všechno, co jsem prožil, jsem rád.
Díky za rozhovor, hodně štěstí s prací u NecroRaisers!
Rád bych poděkoval všem sponzorům za support v průběhu roku a také fanouškům, kteří tak vehementně podporovali NecroRaisers FU.sk přímo na Invexu, nebo doma u PC. Byl bych moc rád, kdyby jste na nás nezanevřeli i nadále. Taktéž bych chtěl vzkázat potencionálním hráčům, že na hráčský vrchol se dá dostat jedině tvrdým tréninkem a poctivým přístupem. Hra by se pro vás neměla stát závislostí, nebo místem, kde si vybíjíte na ostatních komplexy a mindráky, ale spíše spetřením vašeho života. Závěrem jen Good Luck & Have Fun.
mno takze jsem to prelouskal az do konce a je to velice zajimavy rozhovor, gj, thx poky & eya
Jen tak dál eyo!
Mas stesti, ze si zminil Q3 p0ky...a nezapomen, ze nam furt dluzis video !!!:]]]
ad hlasitost CSkaru na turnajich: Pral bych ti nekdy hrat dulezitej duel Q/UT/BW vedle urvanejch CSkaru (kdo videl finale WSVG a nestastny obliceje duelaru vi o cem mluvim:), to umi nasrat. Meli by je segregovat na takovejhle spolecnejch akcich. Chapu, ze radost a hecovani k tomu patri, ale jim skonci kolo a maj na to cas, duelari musej bejt 15 (v pripade RTS jeste dyl asi:) minut stale ve strehu a kdejakej zvukovej bordel (a tim ted nemyslim jenom ostatni hrace, ale i treba tolik oblibeneho komentatora+zfanatizovany obecenstvo na Invexu:) tomu zrovna nepomaha a diky tomu i celkove upada "kvalita" zapasu...:]
ad NR: Celkem me mrzi, ze se cim dal vic zapomina na Quake historii v NR, sice druhym dechem zminujete oslavu 10leteho vyroci, ale moc bych se nedivil tomu, ze vetsina "fanousku" ani netusi kolik toho Quakeri pro rozvoj celkove progamingu u nas udelali a nakonec z toho ani pro svoji hru nic poradne nemeli...viz NR a nEph bez funkcni Quake sekce.
ad CS: Mno posledni dobou si CSka zacinam v zaplave CoDu apod. "provaru" cim dal vic vazit, holt za starejch casu jen s CS, Q3, UT a SC:BW bylo lip...:[
GJ !
Konečně jsem se dočkal kvalitního rozhovoru s p0kym, hvězdou československé CS scény, mým dlouholetým přítelem, vzorem a mentorem v rovině herní a intelektuální. Buď mu čest, long live p0ky! :D
dobry cteni... gl
Mozna uz nevis kdo jsem, mozna jo, ale mozna si jeste pamatujes jak si pred cca 6 lety +- zachranoval nas klan CIA :oD byla to sranda... jeste jednou díky za to...
CS 1.6 to se maze na chleba?
bw rlz
eyo,jako fakt de videt ze se snazis,ale neni to ono!!!nemas tu spravnou Čestinu!!!kdybys chtel,tak ti muzu pomoct,ale musis chtit:)ale asi se to nevyrovna PROGAMES:( tak zatim cus...
power
oukej v patek ti callnu :)
chci klienta na game park a nejde mi stahnout jak to
dobre ty jen tak dal