Hry, jejichž jména máte navždy vypálené v paměti, jsou celkem vzácným úkazem. Určitě nebudete proti, když si dovolím za jednu takovou označit System Shock a jeho nástupce System Shock 2. Byly to hry, které nás uchvátily zejména svou hratelností, tajemností a hlavně mnoha možnostmi jak se skrze hru prodrat. Volnost hráčových rozhodnutí se naštěstí stává pomalu standardem v novějších hrách, i když samozřejmě to v některých žánrech nejde. Irrational Games se po dlouhých letech rozhodli pro velký krok kupředu, kterým je oznámení duchovního nástupce System Shocku 2, tedy hry BioShock. Tento projekt, který se chystá na cestu světem již někdy okolo konce tohoto roku, by měl mít daleko lepší možnosti výběru během jeho hraní. Krom toho nebude mít žádný pevně daný konec, takže to bude jen na vás, jak se hrou propracujete a co z toho nakonec vznikne.
Prostředí, ve kterém budete s touto hrou žít, je celkem zvláštní a tuším, že v žádné hře nebylo prezentováno v takovém měřítku. Dostaneme se až hluboko pod mořskou hladinu, kde je dobře utajovaná genetická laboratoř :). Skoro všude, kde se budete pohybovat, budou mrtvoly. Proč, to netušíte, ale postupně vám dochází, že tyto prostory jdou zde již velmi dlouho. Podle zařízení a obrazů by se dala tipovat druhá světová válka. Proč je tento objekt opuštěný a kdo zde páchal pokusy naposledy, to bude jedna z věcí, která by vám měla vrtat hlavou po celou dobu hraní této hry. A abyste se nenudili, tak po chvíli zkoumání objevíte další věc, kterou budou narychlo smontované díly moderních zařízení z našeho století. Komplex plný záhad uvidíte z pohledu první osoby, stejně tak jako tomu bylo v SS2 nebo Deus Ex.
Nepřátelé se zde budou dát dělit na tři základní kasty. Irrational je zatím pojmenovali jako Drones, Predators a Soldiers. Ti poslední z nich, to jsou taková stvoření, která kdysi mohla být lidmi, nyní s nimi však nemají pranic společného. Složeniny, které nakonec autoři vymyslí, zatím nejsou známé do velkých detailů. Údajně jim budou nechány lidské plíce, aby měli čím dýchat, také končetiny, aby bylo čím uchopit zbraně. Zajímavou myšlenkou této hry je potom inteligence vašich protivníků. Autoři se rozhodli vyzkoušet něco nového, a proto zde nebudou napsané skripty, podle kterých se budou potvory řídit, ale každá z nich bude opravdu oplývat jakousi vlastní inteligencí. Tento projekt je skrytý pod názvem AI ecology a půjde o instinktivní jednání, díky němuž by již nemělo být pravidlem to, že na každou potvoru se dá vymyslet strategie, která pak funguje na všechny jedince onoho druhu.
Kromě toho budou mít také všechny typy potvor své vlastní důvody, proč po vás jdou. Tenhle nápad vznikl díky pozorování televizních přírodopisných pořadů, kde každý tvor má také své důvody, proč chce někoho sežrat :). Drones slídí po prostorách a hledají mrtvoly. Ty potom oblezou a okoušou z nich, co se dá. Cestou domů se tato nasbíraná mňamka začne přeměňovat na užitečný a recyklovatelný genetický materiál. Pro ilustraci si můžete představit krávu, která svými čtyřmi žaludky porcuje kytičky. Predátoři jsou stvoření, která by mohla být považována za původní projekt vědců, kteří zde dělali své pokusy a snažili se vytvořit nějakého silného válečníka. Soldiers jsou zde potom jako odpověď na nevydařený projekt, na to, když se Predators vymkli kontrole. Kromě toho také vykonávají ochranitelskou funkci a starají se o Drones.
Materiál, který Drones sbírají, je kromě toho, že je nechutný, také jakousi „měnou“ tohoto světa BioShocku. Tento materiál je velmi důležitý a vy se budete snažit zjistit, proč a pro koho. Při tomto zkoumání vám to budou znepříjemňovat jak hladoví predátoři, tak také ochranitelští Soldiers. Nasbírané DNA, které lze vytáhnout z Drones, se dá použít ve formě „plazmidů“, které si můžete vpravit do svého těla a vylepšit si tak některé ze svých vlastností. Jako příklad by se dalo uvést zvýšení síly, zvětšení odolnosti vašeho těla proti extrémním teplotám a nebo tlaku. Těchto šikovných plazmidů se dá využít ještě lépe. Ve hře totiž budou místnosti, kde se dá manipulovat s teplotou. Pokud se tak dostanete do situace, kdy jste na nějakém místě a proti vám převaha, šlehnete si pár plazmidů, kteří vám propůjčí odolnost proti vyšším teplotám, hnete termostatem a usmažíte otravné nepřátele.
Jinou libůstkou, kdy vám budou plazmidy užitečné, je doba, kdy si pohrajete s tlakem. Jestli se ptáte, proč byste to měli dělat, tak by to mělo mít vliv na šíření zvuku, který se po manipulaci s tlakem nešíří tak rychle. Tím pádem se můžete pohybovat daleko tišeji, nežli normálně, ale nesmíte zapomenout, že budete mít stejnou nevýhodu jako výhodu. Místa na ampulky s plazmidy budou omezená, takže stojí za to uvážit, jak to kde upotřebíte. Navíc tento prvek nebude fungovat tak, že si vyměníte kdykoliv a cokoliv. Sloty, kde budete mít vaše posilovače, budete moci naplnit jen na stanicích, které jsou rozmístěny po levelech. Tento systém by se dal označit jako vcelku originální vývoj vaší postavy v této hře. Díky omezenému množství slotů je také jen na vašem strategickém myšlení, jak to nakonec dopadne. Autoři to přirovnávají k Magic: The Gathering. Tam také každý má hodně hracích karet, ale je jen na vás, jaké si namícháte do herního balíku.
Interface hry bude přehledný a chytrý. Pokud si ho porovnáme se System Shockem, tak ten byl podle autorů sice fajn, ale občas dost nepřehledný. Oproti tomu tady se vám budou aktivovat věci, které zrovna můžete používat a nebude tak nutné probírat se haldou sice hezkých, nicméně v danou chvíli nepoužitelných věcí. Jako máte volné sloty na ampule, zrovna tak u zbraní jsou volné pozice, do kterých jdou přidávat věci. Celkově zde bude pět základních typů zbraní, kde se dají najít pistole, brokovnice a pušky. Díky vylepšením, které si smíte na zbraně přidávat, tak z pušky klidně uděláte sniperku. S vylepšováním zařízení byste ale měli nakládat opatrně. Ne snad, že by to něčemu škodilo, ale podle toho, kam si vyberete, že dáte ony upgrady, podle toho také budete ve výhodě či nikoliv. Krom zbraní se tyto věci dají totiž také použít na vylepšení skenování biologického materiálu nebo třebas na focení.
Čím kvalitnější fotečky, tím lépe pak můžete zkoumat vaše nepřátele a objevovat jejich slabiny. Tyto kombinace tedy znějí velmi zajímavě a určitě si tak hráči částečně tvoří svou vlastní hru. Duší pro hru pak bude Vengeance engine, což je hodně zmodifikovaná verze Unreal technologie, kterou můžete vídat v projektech Tribes. Také se dokonale hodí do hororového prostředí, o které zde autoři usilují. Měli bychom také mít na paměti, že spíše než střílečkou bude tato hra primárně adventurou. Toto označení se sice moc lidem nelíbí a od takovýchto her dávají ruce pryč, nicméně když si vzpomenete na SS2, což byl stejný případ, tak možná uznáte, že vás to bavilo. K této hře se před jejím vydáním zajisté ještě vrátíme, protože to je opět jeden z vydařenějších projektů, který toho v sobě má opravdu hodně. Závěrem snad jen ještě jedna zajímavost a to ta, že na letošní E3 tato hra ukázala nejrealističtější vodu, jaká kdy údajně byla ve hře k vidění.
Spise komedie nez hororovka ale good vypada
vypada pekne urcite koupim mam rad hororovky
..nic nového, stejnej systém jako Deus Ex, jen s jiným názvem (ale to je jen dobře, Deus Ex je jedna z nejlepších her co se kdy povedlo vytvořit, jednička, ne dvojka..). Systém AI zní zajímavě, uvidíme jak se to povede. Jen háček malej, ty co vytvořili System Shock nejsou ty samí co System Shock 2 a už vůbec asi ne ti co dělaj Bioshock (každej kus má na svědomí jiný studio a myslim, že i lidi..). Takže.. aby to nedopadlo, tak, že když dva dělaj totéž neni to totéž.. zopakovat úspěchy Looking Glass Studios se asi jen tak nepovede..
hlavne se mi libi ty po domacku vyrobene zbrane
Docela fajna grafika
užžžž je to tadyyyyyyyyyyyyyyy
To bude good parba,jen se bojim toho oznaceni adventura..
Hororovka to bude, prave to ze je tam vsechn otakovy zdanlive pkeny je na tom nejhnusnejsi :D
Nástupce Systemshocku... a kde je Warren Spector (anebo také John Romero, ale ten radši ne)?
btw 2 Necros - DeusEx je fakt jedna z úplně nejlepších her (kdo dohrál alespoň 3x pochopí :)
Chapu - System shock2 3x a Deus Ex 7x... hold jsem nemel co hrat, ale tyhle hry si clovek uzije i po 10. Jestli tohle bude sahat aspon po kotniky oboum hram tak to bude opravdu dobry... Nevim jak se autorum povede ten retro styl, ale na tom nemaj moc co zkazit. SS,SS2 a DE rulezZZ, mozna ze brzo do tyhle klasiky pribyde BioShock
Best game co jsem kdy hrál!!
dobrá hra ale v některých místech jsem bez češtiny nevěděl co mám dělat...
super hra